Οι σημαίες κυματίζουν σήμερα μεσίστιες στη Νότια Κορέα, η οποία θρηνεί 179 ανθρώπους που σκοτώθηκαν σε ένα από τα χειρότερα αεροπορικά δυστυχήματα στο έδαφός της, καθώς οι ερευνητές διερευνούν τους λόγους για τους οποίους το αεροπλάνο της Jeju Air συνετρίβη και τυλίχθηκε στις φλόγες.
Η χώρα ξεκίνησε επταήμερο εθνικό πένθος, με τον εκτελούντα χρέη προέδρου να πετάει στο σημείο της συντριβής στο νοτιοδυτικό Μουάν για ένα μνημόσυνο, καθώς ομάδες ερευνητών από τις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα έτρεχαν να εξακριβώσουν τι προκάλεσε την καταστροφή της Κυριακής.
Το Boeing 737-800 μετέφερε 181 άτομα από την Ταϊλάνδη στη Νότια Κορέα, όταν εξέδωσε σήμα κινδύνου και προσγειώθηκε με την κοιλιά, προτού προσκρούσει σε φράγμα και τυλιχθεί στις φλόγες. Όλοι όσοι επέβαιναν στην πτήση 2216 της Jeju Air σκοτώθηκαν, εκτός από δύο αεροσυνοδούς που ανασύρθηκαν ζωντανοί από τα συντρίμμια.
Οι αξιωματούχοι ανέφεραν αρχικά ως πιθανή αιτία της συντριβής ένα χτύπημα από πουλιά. Ωστόσο, η Σεούλ δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα διενεργήσει ειδική επιθεώρηση των 101 Boeing 737-800 που βρίσκονται σε λειτουργία στη χώρα, ενώ στην έρευνα για τη συντριβή θα συμμετάσχουν και Αμερικανοί ερευνητές, ενδεχομένως και από την ταλαιπωρημένη κατασκευάστρια εταιρεία Boeing.
«Εξετάζουμε τα σχέδια για τη διενέργεια ειδικής επιθεώρησης στα αεροσκάφη B737-800», δήλωσε ο Τζου Τζονγκ-γουάν, επικεφαλής του γραφείου πολιτικής αεροπορίας στο υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας.
Η Νότια Κορέα έχει ένα σταθερό ρεκόρ αεροπορικής ασφάλειας και τα δύο μαύρα κουτιά της πτήσης 2216 – ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο – έχουν βρεθεί.
Οι ερευνητές της Νότιας Κορέας δήλωσαν τη Δευτέρα ότι 141 από τα 179 θύματα έχουν πλέον ταυτοποιηθεί με τη χρήση ανάλυσης DNA ή συλλογής δακτυλικών αποτυπωμάτων, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου γης της Νότιας Κορέας.
Οι οικογένειες των θυμάτων κατασκήνωσαν στο αεροδρόμιο κατά τη διάρκεια της νύχτας σε ειδικές σκηνές που είχαν στηθεί στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου μετά από μια μακρά, επώδυνη ημέρα περιμένοντας νέα για τα αγαπημένα τους πρόσωπα.
«Είχα έναν γιο στο αεροπλάνο», δήλωσε ένας ηλικιωμένος άνδρας που περίμενε στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, λέγοντας ότι η σορός του γιου του δεν είχε ακόμη ταυτοποιηθεί.
Μνημείο
Στο σημείο της συντριβής νωρίς τη Δευτέρα, ένας μεσήλικας άνδρας και μια γυναίκα κρατούσαν το βλέμμα τους καρφωμένο μέσα από τον φράχτη, όπου τα απομεινάρια του αεροπλάνου – καθίσματα, πύλες και διαστρεβλωμένα μεταλλικά μέρη – ήταν ακόμη διασκορπισμένα στο χωράφι κοντά στην απανθρακωμένη ουρά. Η μυρωδιά του αίματος βρισκόταν ακόμα στον αέρα. Στρατιώτες χτένιζαν προσεκτικά ένα χωράφι με καλάμια δίπλα στον διάδρομο προσγείωσης, ασχολούμενοι με αυτό που φαινόταν να είναι μια αναζήτηση για ανθρώπινα μέλη.
Ο εκτελών χρέη προέδρου της Νότιας Κορέας, Τσόι Σανγκ-μοκ, ο οποίος βρίσκεται στο αξίωμα μόλις από την Παρασκευή, δήλωσε ότι η κυβέρνηση καταβάλλει «κάθε δυνατή προσπάθεια» για τον εντοπισμό των θυμάτων και την υποστήριξη των οικογενειών που πενθούν. Ο Τσόι, ένας μη εκλεγμένος γραφειοκράτης που ανέλαβε καθήκοντα προέδρου μετά την παραπομπή των δύο προκατόχων του, δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα διεξαχθεί «ενδελεχής έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος».
Είπε επίσης ότι η Νότια Κορέα θα διενεργήσει «επείγουσα επιθεώρηση ασφάλειας του συνολικού συστήματος λειτουργίας των αεροσκαφών» για να αποτραπούν μελλοντικές αεροπορικές καταστροφές. Οι επιβάτες, ηλικίας από τριών έως 78 ετών, ήταν όλοι Κορεάτες εκτός από δύο Ταϊλανδούς, δήλωσαν οι αρχές.
Ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους Jeju Air δήλωσε ότι ζήτησε «ειλικρινά» συγγνώμη, με κορυφαίους αξιωματούχους να υποκλίνονται βαθιά σε συνέντευξη Τύπου στη Σεούλ.
Η κριτική αυξάνεται
Μια άλλη πτήση της Jeju Airlines που χρησιμοποιούσε το ίδιο μοντέλο αεροσκάφους παρουσίασε δυσλειτουργία που συνδεόταν με το σύστημα προσγείωσης και αναγκάστηκε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο Gimpo της Σεούλ λίγο μετά την απογείωση, μετέδωσε το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
«Είμαστε ενήμεροι για το περιστατικό της επιστροφής και εξετάζουμε την αιτία», δήλωσε στο AFP εκπρόσωπος της Jeju Air. «Δεν μπορούμε να πούμε αυτή τη στιγμή ότι σχετίζεται με δυσλειτουργία του συστήματος προσγείωσης εν αναμονή της έρευνας».
Οι αξιωματούχοι έχουν επισημάνει το χτύπημα από πουλιά ως πιθανό παράγοντα της συντριβής της Κυριακής. Ωστόσο, μια αυξανόμενη “χορωδία” επικρίσεων από εμπειρογνώμονες που αναλύουν δραματικά βίντεο από την προσγείωση της πτήσης 2216 έχει επικεντρωθεί στο κατά πόσον η κατασκευή του αεροδρομίου θα μπορούσε να έχει παίξει ρόλο.
Ο Kim Kwang-il, καθηγητής Αεροναυτικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Silla και πρώην πιλότος, δήλωσε ότι ήταν «αρκετά αναστατωμένος» όταν εξέτασε το βίντεο που δείχνει το αεροπλάνο να κάνει μια επιδέξια αναγκαστική προσγείωση αλλά στη συνέχεια να προσκρούει σε τοίχο. «Δεν θα έπρεπε να υπάρχει καθόλου στερεή δομή σε εκείνη την περιοχή», δήλωσε στο AFP. «Κανονικά, στο τέλος ενός διαδρόμου προσγείωσης, δεν υπάρχει τέτοιο στερεό εμπόδιο – είναι ενάντια στα διεθνή πρότυπα ασφάλειας της αεροπορίας», είπε. «Η εν λόγω δομή προκάλεσε τη συντριβή του αεροσκάφους και την ανάφλεξή του».
«Έξω από το αεροδρόμιο υπάρχουν συνήθως μόνο φράχτες, οι οποίοι είναι μαλακοί και δεν θα προκαλούσαν σημαντική ζημιά. Το αεροπλάνο θα μπορούσε να γλιστρήσει περισσότερο και να σταματήσει φυσικά. Η περιττή κατασκευή είναι εξαιρετικά λυπηρή».
Τα τελευταία λεπτά της μοιραίας πτήσης
Ακολουθούν τα τελευταία λεπτά της πτήσης 7C2216, όπως δόθηκαν από το υπουργείο Μεταφορών της Νότιας Κορέας και τις πυροσβεστικές αρχές. Όλες οι ώρες είναι η κανονική ώρα της Κορέας (GMT+9).
- 8:54 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας του αεροδρομίου Muan επιτρέπει στο αεροσκάφος να προσγειωθεί στον διάδρομο 01, ο οποίος είναι προσανατολισμένος στις 10 μοίρες ανατολικά του βορρά.
- 8:57 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας δίνει το σήμα «προσοχή – πουλί, δραστηριότητα».
- 8:59 π.μ. – Ο πιλότος της πτήσης 7C2216 αναφέρει χτύπημα πουλιού, κηρύσσει έκτακτη ανάγκη «Mayday Mayday Mayday Mayday» και «Bird strike, bird strike, go-around.»
- 9:00 π.μ. – Η πτήση 7C2216 ξεκινάει αναστροφή και ζητάει άδεια προσγείωσης στον διάδρομο 19, ο οποίος είναι με προσέγγιση από το αντίθετο άκρο του μοναδικού διαδρόμου του αεροδρομίου.
- 9:01 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας επιτρέπει την προσγείωση στον διάδρομο προσγείωσης 19.
- 9:02 π.μ. – Η πτήση 7C2216 έρχεται σε επαφή με τον διάδρομο προσγείωσης σε περίπου 1.200 μέτρα (1.312 γιάρδες) του διαδρόμου των 2.800 μέτρων (3.062 γιάρδες).
- 9:02:34 π.μ. – Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας ειδοποιεί τη μονάδα διάσωσης της πυροσβεστικής του αεροδρομίου για «καμπανάκι συντριβής».
- 9:02:55 π.μ. – Η πυροσβεστική μονάδα διάσωσης του αεροδρομίου ολοκληρώνει την ανάπτυξη του εξοπλισμού διάσωσης.
- 9:03 π.μ. – Η πτήση 7C2216 συντρίβεται σε ανάχωμα μετά από υπέρβαση του διαδρόμου προσγείωσης.
- 9:10 π.μ. – Το υπουργείο Μεταφορών λαμβάνει μια αναφορά για το ατύχημα από τις αρχές του αεροδρομίου.
- 9:23 π.μ. – Ένας άνδρας διασώθηκε και μεταφέρθηκε σε προσωρινές ιατρικές εγκαταστάσεις.
- 9:38 π.μ. – Το αεροδρόμιο Muan είναι κλειστό.
- 9:50 π.μ. – Ολοκληρώθηκε η διάσωση ενός δεύτερου ατόμου από το εσωτερικό του ουραίου τμήματος του αεροπλάνου.
Πηγές: Ertnews.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ