Η Ευρωπαϊκή Ένωση ερευνά τις εισαγωγές για βανίλια, σωλήνες από χάλυβα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα για να διαπιστώσει αν πωλούνται κάτω από το κόστος ή αν επιδοτούνται αθέμιτα από το Πεκίνο. Η Κίνα, αντίστοιχα, υποπτεύεται την Ευρώπη ότι ρίχνει premium κονιάκ στην αγορά της και αφήνει βαρείς υπαινιγμούς ότι τα ευρωπαϊκά πολυτελή αυτοκίνητα και το χοιρινό κρέας θα μπορούσαν σύντομα να αντιμετωπίσουν περιορισμούς.
Η ΕΕ ,η οποία πέρυσι είχε διμερές εμπορικό έλλειμμα σε αγαθά ύψους σχεδόν 300 δισεκατομμυρίων ευρώ και τώρα θέλει να μειώσει το χάσμα αυτό, μπορεί σύντομα να διολισθήσει σε εμπορικό πόλεμο με την Κίνα.
Σύμφωνα με το POLITICO ένας εμπορικός πόλεμος των δύο μερών θα μπορούσε να εξελιχθεί:
Γιατί όλοι μιλούν για τα κινεζικά αυτοκίνητα;
Οι ειδικοί του εμπορίου στις Βρυξέλλες και οι επιχειρηματίες της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Στουτγάρδη, το Μόναχο και το Βόλφσμπουργκ ,περιμένουν νευρικά την έκβαση της έρευνας της ΕΕ για το αν η Κίνα επιδοτεί άδικα τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ξεκίνησε την έρευνα το περασμένο φθινόπωρο και, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμά της, τυχόν προσωρινοί δασμοί θα πρέπει να κοινοποιηθούν στους φορείς της αγοράς έως τις αρχές Ιουνίου ,πράγμα που σημαίνει ότι το εμπόριο θα μπορούσε να μονοπωλήσει ως θέμα στην τελική ευθεία για τις ευρωπαϊκές εκλογές.
Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές κινεζικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια ,υπερδιπλασιάζονται μεταξύ 2021 και 2023 σε πάνω από 430.000 οχήματα ετησίως, αξίας 10 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών Peterson με έδρα την Ουάσινγκτον. Εν τω μεταξύ, οι ευρωπαϊκές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα είναι αμελητέες και οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι η αγορά της ΕΕ θα κατακλυστεί, ενδεχομένως αφανίζοντας την εγχώρια βιομηχανία της.
Ενώ οι Βρυξέλλες είναι βέβαιο ότι θα βρουν αποδείξεις για αθέμιτες κρατικές ενισχύσεις, δεν είναι ακόμη σαφές το επίπεδο των εισαγωγικών δασμών που θα επιβάλουν στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που κατασκευάζονται από εταιρείες όπως η BYD. Η ΕΕ εφαρμόζει επί του παρόντος δασμούς 10% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα - το ποσοστό αυτό θα πρέπει να αυξηθεί στο 50% για να εξισορροπηθούν οι όροι ανταγωνισμού, εκτιμούν οι αναλυτές της Rhodium Group.
Πόσο κινέζικα είναι αυτά τα αυτοκίνητα στην πραγματικότητα;
Η Επιτροπή βρίσκεται σε αχαρτογράφητο έδαφος με αυτή την έρευνα, δεδομένου ότι τα ηλεκτρικά ρεύματα είναι τόσο πολύπλοκα προϊόντα και ότι αυτές οι έρευνες αφορούν συνήθως πιο προγενέστερα προϊόντα που δεν περιλαμβάνουν τόσο πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού.
Είναι επίσης η πρώτη φορά εδώ και πολύ καιρό που ο εμπορικός βραχίονας της ΕΕ ξεκινάει έρευνα με δικιά της πρωτοβουλία και όχι -όπως συμβαίνει συνήθως- με βάση καταγγελία του βιομηχανικού κόσμου.
Εξετάζοντας τις επιδοτήσεις για την κατασκευή μπαταριών, το σχεδιασμό αυτοκινήτων ή τις προμήθειες χάλυβα, η ΕΕ κυνηγά έναν τομέα όπου οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αποκτήσει δυναμική, αλλά συχνά με τεχνολογική συμβολή από κοινοπραξίες με τις αντίστοιχες εταιρείες της ΕΕ. Η γερμανική Mercedes, η Volkswagen και η BMW διαθέτουν εργοστάσια στην Κίνα και εξαρτώνται από τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο για το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους.
Όπως είναι φυσικό, δεν συμμερίζονται όλοι οι επικεφαλής της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας τον ενθουσιασμό της Επιτροπής για την έρευνα.
Η Ευρώπη ισχυρίζεται ότι τα δισεκατομμύρια που σπατάλησε η κινεζική ηγεσία έχουν δημιουργήσει βιομηχανική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα. Οι Βρυξέλλες, επικαλούμενες διεθνείς οικονομολόγους, τονίζουν ότι το Πεκίνο θα πρέπει μάλλον να ενισχύσει την καταναλωτική ζήτηση στο εσωτερικό, παρά να πετάξει την πλεονάζουσα παραγωγή στην παγκόσμια αγορά.
Η Ουάσιγκτον επέδειξε πιο επιθετική στάση, τετραπλασιάζοντας τους εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο 100%. Η διαφορά, ωστόσο, είναι ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές έχουν μόλις και μετά βίας εδραιωθεί στις ΗΠΑ, ενώ κινούνται γρήγορα για να διεισδύσουν στην αγορά της ΕΕ.
Η ΕΕ έχει ξεκινήσει τη μία έρευνα μετά την άλλη φέτος. Με τις τελευταίες έρευνες για τους σωλήνες από χάλυβα, το συμπλήρωμα διατροφής με λυσίνη και το συστατικό γεύσης βανιλλίνη, ο αριθμός των ερευνών ανέρχεται σε 13. Καμία από αυτές δεν είναι τόσο προβεβλημένη όσο η υπόθεση των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το Πεκίνο δεν θα λάβει γνώση.
Επιπλέον, η Ευρώπη χρησιμοποιεί τώρα το οικονομικό οπλοστάσιο που έχει συγκεντρώσει, χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό εμπορικών και ανταγωνιστικών εργαλείων για να αντιμετωπίσει τις κινεζικές προσφορές για τους ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς αιολικών πάρκων και τις πωλήσεις σαρωτών ασφαλείας αεροδρομίων, καθώς και τις προμήθειες ιατρικού εξοπλισμού του Πεκίνου.
Πηγή: politico.eu