Η Κυλλήνη προστέθηκε πρόσφατα στον κατάλογο των περιοχών που απέκτησαν άδεια ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων, μετά τον Βόλο, Ρέθυμνο, Καλαμάτα, Ίο, Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα ενώ εξετάζονται άλλα 23 αιτήματα χορήγησης αδειών. Η προοπτική των υδατοδρομίων στην Ελλάδα κερδίζει συνεχώς έδαφος ενώ οι πρώτες πτήσεις με υδροπλάνο υπολογίζονται σε ένα χρόνο.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes Νικόλας Χαραλάμπους μιλάει στο thepressroom.gr για το νέο μέσο μεταφοράς, αναφέρεται στο εύρος των υπηρεσιών που δύναται να προσφέρουν τα υδροπλάνα αλλά και στα οφέλη τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες.
Παράλληλα ανακοινώνει πως σε πρώτο πλάνο η εκκίνηση των ταξιδιών θα περιλαμβάνει οργανωμένες πτήσεις από τον Άλιμο προς την Τήνο και την Πάτμο.
ΕΡ: Γίνεται μια προσπάθεια τα τελευταία χρόνια αδειοδότησης, κατασκευής και λειτουργίας υδατοδρομίων στη χώρα. Ποιοι θεωρείται ότι είναι οι λόγοι που μέχρι και σήμερα δεν έχουν ξεκινήσει τα δρομολόγια;
ΑΠ: Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το προηγούμενο νομικό πλαίσιο δεν ήταν ικανό να υποστηρίξει ιδιαίτερα ιδιωτικές πρωτοβουλίες γύρω από τον κλάδο των υδροπλάνων και των υδατοδρομίων, παρότι είχαν γίνει εν δυνάμει επενδυτικές κρούσεις αλλά στο τέλος δεν καρποφορούσαν. Το ανανεωμένο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά τα υδατοδρόμια (νόμος 4663/20), έδωσε την λύση για τη μόνιμη αδειοδότηση των υδατοδρομίων, καθώς ρυθμίζει και βελτιστοποιεί εκ νέου τις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ενώ παράλληλα εισαγάγει στον κλάδο και νέες ευέλικτες λύσεις και υποδομές εξυπηρέτησης πτήσεων υδροπλάνων, όπως τα υδάτινα πεδία.
Παρόλα αυτά η καινοτομία που έχει φέρει το νέο νομοσχέδιο των υδατοδρομίων έχει δύο όψεις. Κατά τη διαδικασία αδειοδότησης και αξιολόγησης των τεχνικών φακέλων των υδατοδρομίων, υπάρχουν ζητήματα που επιβραδύνουν τις τελικές αποφάσεις και εγκρίσεις με αποτέλεσμα να υπάρχουν εκ νέου καθυστερήσεις.
Καλούμαστε οι επαγγελματίες του χώρου, οι αρμόδιοι φορείς και κλιμάκια των έξι υπουργείων που συναποφασίζουν για το μέλλον των υδατοδρομίων να βρίσκουμε λύσεις μέσω εναλλακτικών ιδεών και προτεινόμενων τροποποιήσεων ώστε να δούμε τα υδροπλάνα να πετάνε. Για να ξεκινήσουν τα ταξίδια με υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχουν κατασκευασμένα υδατοδρόμια και εγκεκριμένα υδάτινα πεδία, στηριζόμενα σε ένα δίκτυο που θα μπορεί να καλύψει τη διασύνδεση τουλάχιστον 8 προορισμών ώστε να είναι εμπορικά και επενδυτικά βιώσιμη η πτητική λειτουργία των υδροπλάνων, καλύπτοντας το αγοραστικό κοινό και τις ανάγκες μετακίνησής του. Η δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων που θα καλύπτουν όλα τα κριτήρια λειτουργίας, θα φέρει τα υδροπλάνα πίσω στους ελληνικούς αιθέρες. Η κυβέρνηση παραμένει αρωγός της προσπάθειας αυτής και η Hellenic Seaplanes είναι σε στενή συνεργασία με δημοτική και λιμενική αρχή ώστε να ολοκληρώσει το έργο της με τα υφιστάμενα υδατοδρόμια αλλά και να εντάξει στο δίκτυό της και νέους προορισμούς που μπορούν να υποστηρίξουν τις πτήσεις με υδροπλάνα.
ΕΡ: Με δεδομένα τα παραπάνω, πότε υπολογίζεται να ξεκινήσουν οι πρώτες πτήσεις ; Και σε ποιες περιοχές;
ΑΠ: Δρομολογούμε να πραγματοποιήσουμε τις πρώτες πτήσεις με υδροπλάνα στην Ελλάδα κατά την προσεχή τουριστική περίοδο, πάντα με την προϋπόθεση ότι μιλάμε για ένα έτοιμο και στημένο δίκτυο υδατοδρομίων που θα μπορεί να λειτουργήσει και να εξυπηρετήσει τους επιβάτες του. Σε πρώτο πλάνο η εκκίνηση των ταξιδιών θα περιλαμβάνει οργανωμένες πτήσεις από τον Άλιμο προς την Τήνο και την Πάτμο, ενώ υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες και η Σίφνος να συμπεριληφθεί στο υποσύμπλεγμα υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων Νοτίου Αιγαίου. Όσο εξελίσσεται το δίκτυο της Hellenic Seaplanes, προσθέτουμε αυτόματα και άλλες επιλογές υδατοδρομίων σε αυτό. Κατά συνέπεια ανάλογα την φάση ετοιμότητας κάθε υποδομής, μπορούν στα αρχικά πλάνα πτήσεων μας να προστεθούν και πτήσεις προς άλλους προορισμούς.
ΕΡ: Ποιοι θα μπορούν να εξυπηρετούνται από τις πτήσεις των υδροπλάνων; Και με ποιον τρόπο θα συμβάλλει στον τουρισμό;
ΑΠ: Το υδροπλάνο αποτελεί μία συμπληρωματική μορφή συγκοινωνίας που μπορεί να εξυπηρετήσει ντόπιους σε απομονωμένες και χωρίς πολλές μεταφορικές επιλογές (π.χ έλλειψη αεροδρομίου, κακό οδικό δίκτυο, αργές και σπάνιες ακτοπλοϊκές συνδέσεις) παραθαλάσσιες, παραλίμνιες και νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας αλλά και τουρίστες και επαγγελματίες που θέλουν να μεταφερθούν στο λιγότερο δυνατό χρόνο. Είναι ένα μέσο που απευθύνεται επομένως σε πολλά επιβατικά κοινά που θέλουν ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση σε συνδυασμό με μια μοναδική εμπειρία πτήσης, πετώντας όχι πολύ πάνω από τη θάλασσα, από λιμάνι σε λιμάνι. Παρόλα αυτά τα υδροπλάνα αποδεικνύονται εξίσου ένα άκρως αποτελεσματικό μέσο αερομεταφοράς που επιτρέπει ένα μεγάλο εύρος υπηρεσιών. Ειδικότερα το υδροπλάνο εξυπηρετεί ασθενείς και τραυματίες σε περιπτώσεις οργανωμένης και ξαφνικής αεροδιακομιδής τους, μπορεί να διευκολύνει τα σώματα ασφαλείας σε αποστολές πυρόσβεσης ή έρευνας και διάσωσης ενώ μην ξεχνάμε ότι πέρα από ανθρώπους μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για γρήγορη μεταφορά εμπορευμάτων και ειδών πρώτης ανάγκης. Η πτητική λειτουργία των υδροπλάνων έχει την ικανότητα να συμβάλει στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας, δίνοντας μια νέα πνοή στο τουριστικό προϊόν μέσω νέων εναλλακτικών και πολλά υποσχόμενων μορφών τουρισμού.
Το υδροπλάνο αναδεικνύει ξεκάθαρα τον περιηγητικό τουρισμό, με περιηγήσεις και ξενάγηση των επιβατών πάνω από τα αξιοθέατα του εκάστοτε προορισμού, με την παροχή κατάλληλου οπτικό-ακουστικού εξοπλισμού και ξεναγού για τη μεγιστοποίηση της ταξιδιωτικής και περιηγητικής τους εμπειρίας. Παράλληλα συνδέεται αναπόσπαστα με τον τουρισμό κρουαζιέρας, παρέχοντας τη δυνατότητα στους τουρίστες κατά την προσέγγιση των κρουαζιερόπλοιων στα λιμάνια να πραγματοποιήσουν ναύλωση υδροπλάνου για μια σύντομη πτήση ψυχαγωγικού χαρακτήρα. Στα είδη τουρισμού που μπορεί να αναδείξει, δεν θα μπορούσαμε να μην συμπεριλάβουμε και τον επαγγελματικό-συνεδριακό τουρισμό που αποτελεί εξίσου ένα είδος εναλλακτικού τουρισμού. Οι υπηρεσίες με υδροπλάνο μπορούν κάλλιστα να συμπεριληφθούν σε ένα πιθανό προσφερόμενο πακέτο συνέδρου μαζί με τη διαμονή του σε ένα ξενοδοχείο και τη συμμετοχή του σε παράλληλες ενέργειες ψυχαγωγικού περιεχομένου.
ΕΡ: Στις περιοχές που θα κατασκευαστούν υδατοδρόμια και θα ξεκινήσει η λειτουργία τους, ποιο θα είναι το όφελος για τις τοπικές κοινωνίες;
ΑΠ: Αν αναλογιστούμε ότι στυλοβάτης του τουρισμού για μία περιοχή αποτελούν μεταξύ άλλων και οι μεταφορικές υποδομές του, καταλαβαίνουμε ότι η δημιουργία υδατοδρομίου σε έναν προορισμό αναβαθμίζει την τουριστική του ταυτότητα, προσθέτοντας ένα ουσιαστικό και αποτελεσματικό μέσο στις υπάρχουσες συγκοινωνιακές επιλογές του. Σε τοπικό επίπεδο τα υδατοδρόμια φέρνουν μαζί τους το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας καθώς οι εγκαταστάσεις θα στελεχωθούν από προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων που θα εκπαιδευτεί και θα προσφέρει τις υπηρεσίες του για την σωστή τους λειτουργία ενώ είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί ότι το υδατοδρόμιο θα ενισχύσει την τοπική οικονομία καθώς με επίκεντρο τις παροχές των υδατοδρομίων θα δημιουργηθούν νέες εμπορικές συνεργασίες με μαγαζιά εστίασης και ψυχαγωγίας, καταστήματα λιανικής, ενοικίασης ΙΧ, τουριστικά γραφεία κ.α. Ήδη η Hellenic Seaplanes δρομολογεί την δημιουργία προγράμματος πιστότητας επιβατών όπου θα μπορούν οι πελάτες μας να αξιοποιήσουν τους πόντους που κερδίζουν από τις πτήσεις εξαργυρώνοντάς τους σε συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, σε περιοχές που διαθέτουν υδατοδρόμια και θα εξυπηρετούμε με το πτητικό μας έργο.
ΕΡ: Πόσο υπολογίζεται το κόστος χρήσης υδροπλάνου και αν υπάρχει προοπτική σύνδεσης των δρομολογίων με δίκτυο του εξωτερικού
ΑΠ: Από το 2013 που ιδρύθηκε η Hellenic Seaplanes θέσαμε ως αποστολή μας να πραγματοποιούμε ασφαλείς και γρήγορες πτήσεις, πετώντας σε όλη την Ελλάδα και συνδέοντας τα χιλιάδες νησιά μας με την ηπειρωτική χώρα.
Παρόλα αυτά για εμάς δεν υπάρχουν όρια όσον αφορά το ταξίδι, καθώς από το παρελθόν έχουν γίνει συζητήσεις για πραγματοποίηση πτήσεων και σύνδεση υδατοδρομίων της Ελλάδας με προορισμούς της Τουρκίας, όπως τη σύνδεση της Μυτιλήνης, που αποτελεί πύλη εισόδου Σένγκεν, με γειτονικές υποδομές στα παράλια της Μ. Ασίας ενώ διερευνητικές επαφές έχουν γίνει και για διασύνδεση της Ελλάδας με Αλβανία και Βουλγαρία αξιοποιώντας μελλοντικά υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία σε λίμνες και παραθαλάσσιες περιοχές της Β. Ελλάδας.
Το προσιτό κόστος χρήσης του υδροπλάνου είναι ένα από τα κύρια ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα, αφού η επιλογή του επιτρέπει value for mοney και γρήγορα ταξίδια για έναν επιβάτη. Ενδεικτικά μια διαδρομή από την Αττική προς την Τήνο, μια απόσταση περίπου 139 χλμ, θα καλύπτεται κατά προσέγγιση σε 34’ με κόστος που δεν υπερβαίνει τα 85 ευρώ. Προφανώς το κόστος θα κυμαίνεται αναλόγως των χρονικών αποστάσεων που καλύπτουν τα υδροπλάνα, που βάσει των πλάνων μας δεν θα ξεπερνά τα 45’ μεμονωμένου ταξιδιού όπως επίσης και της ζήτησης που έχει το εκάστοτε δρομολόγιο από τον κόσμο.