Οι Ένοπλες Δυνάμεις στο χώρο του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπο - Η συνεισφορά και ο ρόλος τους

 
ΤΕΜΠΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΡΕΝΩΝ

Πηγή Φωτογραφίας: ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ/EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 08/03/23 - 01:14

Τώρα, που η γη των ιδιαιτέρων πατρίδων των τραγικών θυμάτων του φοβερού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη δέχτηκε τα σώματα των αθώων θυμάτων του, ήλθε η ώρα πιστεύουμε να δοθούν διευκρινίσεις αναφορικά με to «γιατί» βρέθηκαν από την πρώτη στιγμή στο χώρο της σύγκρουσης των δύο συρμών οι Ένοπλες Δυνάμεις

Ερωτήματα και «γιατί» που τέθηκαν από κάποιους και τα οποία δεν σχολιάζουμε, καθώς δεν είμαστε αρμόδιοι, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχει σε πλήρη εξέλιξη σχετική εισαγγελική έρευνα, που αναμένεται να απαντήσει σε όλα τα «γιατί» και να φωτίσει τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος!

Οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ) συνεισφέρουν σε χώρους φυσικών καταστροφών ή πολύ σοβαρών δυστυχημάτων, όταν αυτό τους ζητηθεί από τις αρμόδιες αρχές της Πολιτικής Προστασίας ή από την πληγείσα Περιφερειακή Ενότητα. Οι ΕΔ συμμετέχουν στην εφαρμογή του σχεδίου «Ξενοκράτης» για την αντιμετώπιση φυσικών ή άλλων καταστροφών μεγάλης κλίμακας. Η παρουσία τους λοιπόν στο χώρο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη έγινε γιατί αυτό τους ζητήθηκε από την Πολιτεία από την πρώτη στιγμή για μία σειρά λόγους:   

Πρώτο, τον επιχειρησιακό έλεγχο στο σημείο είχε το Πυροσβεστικό Σώμα και όλοι είχαν τεθεί κάτω από το δικό του επιχειρησιακό έλεγχο. Ακόμα και επικοινωνιακά. Μιλούσε ΕΝΑΣ και αυτός ήταν ο Εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος έχοντας δίπλα του την Εκπρόσωπο Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, η οποία ελάμβανε τον λόγο, αμέσως μετά τον εκπρόσωπο της Πυροσβεστικής όποτε αυτό απαιτείτο. Η παρουσία των ΕΔ στο πεδίο ήταν κάτω από τον πλήρη επιχειρησιακό έλεγχο του ΠΣ.

Δεύτερο, οι ΕΔ έστησαν σταθμό Διοικήσεως για επικοινωνίες αμέσως σε σκηνή και δίπλα τους το Πυροσβεστικό Σώμα έστησε σταθμό συντονισμού επιχειρήσεων σε δική τους σκηνή. Αν ήθελαν το παραμικρό επιπλέον από τις ΕΔ, θα το ζητούσαν και θα τους διατίθετο ΑΜΕΣΑ.

Τρίτο, οι ΕΔ φρόντισαν για την υποστήριξη του συνόλου των μονάδων και υπηρεσιών που από την πρώτη στιγμή ήταν παρούσες στο πεδίο και δούλευαν με εντατικούς ρυθμούς για τον απεγκλωβισμό ατόμων και τραυματιών. Στο πλαίσιο αυτό έφεραν μπουκάλια με νερό, πρόχειρο φαγητό, ακόμα και «Ηλεκτροπαραγωγά Ζεύγη» (Η/Ζ) για το φωτισμό σκηνών και ιδίως της περιοχής του συμβάντος κατά τις νυχτερινές ώρες.

Τέταρτο, η Λάρισα είναι η έδρα της 1ης Στρατιάς, της 110 Πτέρυγας Μάχης και πλήθους άλλων μονάδων, που θα διέθεταν προσωπικό και μέσα με την πρώτη ζήτηση.

Πέμπτο, στη Λάρισα εδρεύουν δύο μεγάλα κρατικά νοσοκομεία, άριστα εξοπλισμένα. Εδρεύει όμως και το 404 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, μικρότερων ασφαλώς δυνατοτήτων από ότι τα δύο προαναφερθέντα κρατικά νοσοκομεία, που όμως τέθηκε σε μερική επιφυλακή ώστε να βοηθήσει και αυτό αν οι τραυματίες ήταν τόσοι πολλοί. Και αυτό γιατί στην αρχή κανείς δεν ήξερε με ακρίβεια πόσοι ήταν οι επιβάτες στους δύο συρμούς. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι οι δύο πολιτικές νοσοκομειακές μονάδες της Λάρισας τέθηκαν σε επιφυλακή αμέσως μετά το δυστύχημα, σε ποσοστό προσωπικού 120% (!), σε σημείο δηλαδή που περίσσευαν άτομα, τα οποία και αποδεσμεύθηκαν τη μέρα εκείνη, ώστε να έχουν τα νοσοκομεία δύναμη ξεκούραστη την επόμενη ημέρα και να υπάρχει συνεχής κυλιόμενη δράση. 

Έκτο, πρόσφατα, η Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλίας συνεργάστηκε άκρως επιτυχώς με τις Ένοπλες Δυνάμεις και ιδίως με το Μηχανικό του Στρατού Ξηράς, και μέσω χρηματοδότησης των ευρωπαϊκών ΕΣΠΑ αποκτήθηκαν πολύτιμα μηχανήματα Μηχανικού, όπως προωθητές γαιών, «μπουλντόζες», εκσκαφείς, γερανοφόρα κλπ. Αυτά εντάχθηκαν σε Μονάδες του Μηχανικού που εδρεύουν στη Θεσσαλία, μία από τις οποίες στη Λάρισα, και σε περίπτωση φυσικών καταστροφών διατίθενται άμεσα επ’ ωφελεία της Περιφέρειας για την κάλυψη των επιχειρησιακών της αναγκών, μόλις τους το ζητήσει ο Περιφερειάρχης.                 

​Έβδομο, η αντίδραση όλων των αρχών διαχείρισης επί τόπου του συμβάντος,ήταν άμεση και αποτελεσματική. Πυροσβεστικό Σώμα, Ελληνική Αστυνομία, ΕΚΑΒ, νοσοκομειακές μονάδες της Λάρισας και τελευταίες οι Ένοπλες Δυνάμεις κινητοποιήθηκαν υποδειγματικά σε χρόνους απόκρισης και σε δυνάμεις προσωπικού επί τόπου. Γι’ αυτό άλλωστε και δεν ακούστηκε – τουλάχιστον ως τώρα – το ΠΑΡΑΜΙΚΡΟ σε βάρος τους. Το παραμικρό! 

Ακριβώς αυτή η απολύτως επιτυχής διαχείριση της τραγωδίας – επαναλαμβάνουμε για να μην παρεξηγηθούμε – ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ, απέτρεψε πιθανές δυσμενείς εξελίξεις σε τραυματίες.

Είναι γνωστό ότι σε περίπτωση πολέμου ή μεγάλων φυσικών καταστροφών η πρώτη ώρα είναι η πλέον κρίσιμη για να επιβιώσει ένας τραυματίας, από τον εντοπισμό και τη διάσωσή του, μέχρι τη μεταφορά σε μία νοσοκομειακή μονάδα. Γι’ αυτό άλλωστε τα κρίσιμα αυτά 60 πρώτα λεπτά, είναι γνωστά διεθνώς και ως “TheGolden Hour” (= Η Χρυσή Ώρα) γιατί μέσα σε αυτήν την ώρα μπορεί να σωθεί ή όχι μία ζωή!

Επομένως ήταν κρισιμότατος παράγων εκείνες τις πρώτες κρίσιμες στιγμές να βοηθήσουν ΟΛΟΙ, ο καθείς στον τομέα του, αφενός για να μην αυξηθεί ο αριθμός των τραυματιών και αφετέρου να μεταφερθούν ΟΛΟΙ οι έχοντες ανάγκη στα νοσοκομεία για τον έλεγχο της κατάστασής τους και τη νοσηλεία τους, όσοι χρειάζονταν.

Εκεί λοιπόν σε αυτό το σημείο χρειάζονταν οι ΕΔ και εκεί ακριβώς βρίσκονταν, όταν και όπου τους ζητήθηκε, υπό τον επιχειρησιακό  έλεγχο της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος!

Γιατί επειδή όλοι ζούμε στην Ελλάδα, ΟΛΟΙ μας μπορούμε να φανταστούμε τι θα λεγόταν, και ίσως δικαίως τότε, αν δεν είχαν εμπλοκή επί του πεδίου ΚΑΙ οι ΕΔ!

​Τέλος, αλλά όχι έσχατο. Την καλή οργάνωση και συντονισμό επί του πεδίου, «βοήθησε» τα μέγιστα και η …τοπογραφία του χώρου της σύγκρουσης! Το έδαφος στο σημείο είναι επίπεδο.... δίπλα ακριβώς σε απόσταση 20 μέτρων βρίσκεται η παλιά εθνική οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης, ενώ λόγω των πολλών χωραφιών και ποιμνιοστασίων, στην περιοχή υπάρχει πυκνό δίκτυο χωμάτινων δρόμων σε καλή κατάσταση, που βοήθησε τα μέγιστα να πλησιάσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τα διάφορα οχήματα για τη μεταφορά των τραυματιών.  

Επιπλέον σε απόσταση 1 χλμ βρίσκεται ο κόμβος εξόδου στην Νέα Εθνική Οδό, σε απόσταση 500 μέτρων βρίσκεται το Αστυνομικό Τμήμα του Δήμου Τεμπών, ενώ και η ΕΜΑΚ του ΠΣ της Λάρισας βρίσκεται σε απόσταση μόλις 10 χλμ από τον τόπο του τραγικού συμβάντος!

Τώρα το «τι» και «γιατί» φταίει για το δυστύχημα θα το βρουν οι αρμόδιοι. Για το ΜΕΤΑ το συμβάν όμως η αντιμετώπισή του υπήρξε υποδειγματική, γι αυτό και δεν υπήρξαν καθόλου «γκρίνιες» από καμία πλευρά, αλλά και το πιο σημαντικό δεν υπήρξαν επιπλέον νεκροί κατά τη φάση της μεταφοράς τους στα νοσοκομεία και μετά. Το γεγονός αυτό από μόνο του δείχνει την επιτυχία της εξαιρετικά δύσκολης και απαιτητικής επιχείρησης ΜΕΤΑ το συμβάν!

«Ιχνηλάτης»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ