Η επιχείρηση «Game Changer» με τα 18 RAFALE και τις πρωτοφανείς fast track για την Ελληνική γραφειοκρατία, διαδικασίες έως τις 20 Ιανουαρίου θα έχουν ολοκληρωθεί.
Και αυτό την ώρα που η επιχείρηση, «Game Changer» για το Πολεμικό Ναυτικό ήδη έχει ξεκινήσει και μάλιστα με ρητές κατευθύνσεις…
Η πρόσφατη φράση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, ότι το πολεμικό ναυτικό χρειάζεται τα καλύτερα πολεμικά πλοία, είτε αυτά είναι τα καινούρια είτε πρόκειται για εκείνα της ενδιάμεσης λύσης, δεν ήταν καθόλου τυχαία.
Σύμφωνα με πληροφορίες σε σύσκεψη που είχε γίνει υπό τον πρωθυπουργό πριν λίγες εβδομάδες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε και ζήτησε στην επόμενη συνάντηση να του παραδοθεί η απόφαση, ποιο θα είναι το πολεμικό πλοίο με το οποίο θα πορευτεί τις επόμενες δεκαετίες το Πολεμικό Ναυτικό.
Όμως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο πρωθυπουργός ξεκαθάρισε προς τους παρισταμένους, πολιτικούς και στρατιωτικούς, ότι οι σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζονται απαιτούν και το καλύτερο πλοίο.
Με άλλα λόγια ο πρωθυπουργός έδωσε το πλαίσιο του κονδυλίου ζητώντας την επιλογή της φρεγάτας που θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια ν’ αντιμετωπίζει επάξια τις προκλήσεις των Τούρκων αλλά και όποια άλλη υποχρέωση έχει το κράτος απέναντι στη Συμμαχία λαμβάνοντας μέρος σε δεκάδες επιχειρήσεις στη Μεσόγειο.
Οι προσφορές των «μνηστήρων»
Ποιο θα ναι αυτό το πλοίο, το γνωρίζει ο χρήστης του, δηλαδή το Πολεμικό Ναυτικό που έχει κληθεί ξανά όπως φαίνεται ν’ αξιολογήσει τους «μνηστήρες» και τις προσφορές τους. Αυτοί οι «μνηστήρες» λίγοι δεν είναι αλλά οι προσφορές τους αναπροσαρμόζονται αναλόγως του ανταγωνισμού που είναι δεδομένος καθώς όλοι θέλουν να χουν πελάτη το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό με την μακραίωνη ναυτική παράδοση.
Ήδη έχουν καταφτάσει οι Γάλλοι ώστε να πιάσουν μαζί με την Ελληνική πλευρά το νήμα των συζητήσεων απ’ εκεί που είχε μείνει, πριν δηλαδή από το Σεπτέμβριο, όταν ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε ανακοινώσει την απόκτηση των 18 Γαλλικών RAFALE, των μαχητικών που φέρνουν τα πάνω κάτω στο ισοζύγιο αεροπορικών δυνάμεων ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία.
Οι ίδιες πηγές έλεγαν ότι οι συζητήσεις έγιναν ανάμεσα σε στελέχη της κατασκευάστριας εταιρίας των φρεγατών Belh@ra και στελεχών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Πολεμικού Ναυτικού. Το βέβαιο είναι ότι αυτή η συζήτηση θα επανέλθει μετά τις 20 Ιανουαρίου, όταν δηλαδή η κα. Φλορανς Παρλί θα χει τετ α τετ με το Νίκο Παναγιωτόπουλο ώστε να υπογραφεί η συμφωνία για τα 18 RAFALE.
Στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών έφτασε και η Ολλανδική προσφορά, μαζί προφανώς και με την πρόταση της ενδιάμεσης λύσης που μπορούν να δώσουν οι Ολλανδοί αλλά και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων Ελληνικών ΜΕΚΟ.
Οι δυο δρόμοι: Διεθνής Διαγωνισμός ή απευθείας ανάθεση
Αξιόπιστες πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό σημείωναν ότι η νέα αξιολόγηση των προσφορών από τις εταιρίες που σπεύδουν να καταθέσουν τις προσφορές τους σίγουρα θα διαρκέσει περίπου τρεις μήνες και ίσως τότε, επιτέλους, φανεί ο λευκός πολυπόθητος καπνός για το Πολεμικό Ναυτικό.
Πάντως όπως γίνεται γνωστό η λύση «πακέτο» που αναζητά το Πολεμικό Ναυτικό επειδή ήδη φαίνεται ότι δεν μπορεί ν’ αποδώσει, δεν αποκλείεται να σπάσει.
Ιδανικό θα ήταν μια εταιρία να προκριθεί τουλάχιστον για τις τέσσερις νέες φρεγάτες, την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ και η χώρα από την οποία προέρχεται να έχει τη δυνατότητα παραχώρησης τουλάχιστον δυο πολεμικών πλοίων ως ενδιάμεση λύση.
Αλλά αυτό με τα νέα δεδομένα δεν αποκλείεται να χωριστεί ακόμη και σε τρία κομμάτια.
Στο σημείο που έχει φτάσει η κατάσταση και με τον χρόνο να μην τρέχει υπέρ του Πολεμικού Ναυτικού λόγω της παλαιότητας μεγάλου μέρους του στόλου των φρεγατών, οι λύσεις είναι δυο.
Η πρώτη είναι ο διεθνής διαγωνισμός για την απόκτηση των τεσσάρων φρεγατών, πράγμα όμως που σημαίνει ότι φτάνουν το λιγότερο στο 18μηνο. Η δεύτερη λύση είναι η απευθείας ανάθεση, από τη στιγμή που το Πολεμικό Ναυτικό είναι ικανό να γνωρίζει και ν’ αξιολογεί τι είναι αυτό το πλοίο που του προτείνουν για να υψώσει την Ελληνική σημαία.
Η δεύτερη λύση είναι σίγουρα η πιο σύντομη ενώ από την Ελληνική πλευρά υπάρχει βάσιμο επιχείρημα βάσει της Ευρωπαϊκής οδηγίας, ότι αποφασίστηκε το συγκεκριμένο πλοίο διότι καλύπτει τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού.
Πάντως τόσο στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όσο και στα Επιτελεία ΓΕΕΘΑ και ΓΕΝ θέλουν να τελειώνει η υπόθεση αυτή μέχρι τον Μάρτιο, ώστε να τρέξει στη συνέχεια η διαδικασία και να υπογραφεί η σύμβαση εντός του 2021, ώστε να υπάρχουν οι ελπίδες σε μια τετραετία η πρώτη νέα φρεγάτα του Ελληνικού στόλου να δένει στο ναύσταθμο.
Πηγή: