Η υποδοχή της αποκαλούμενης «Συμβουλευτικής Επιτροπής της Τουρκικής Μειονότητας της Δυτικής Θράκης» και των ψευδομουφτήδων Κομοτονής Ιμπραχίμ Σερίφ και Ξάνθης Μουσταφά Τράμπα από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο προεδρικό παλάτι στην Αγκυρα μαρτυρεί τη μόνιμη και σταθερή δέσμευση του προέδρου της Τουρκίας στις «κόκκινες γραμμές» της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής στο μειονοτικό.
Η πολύ ορατή αυτή υπενθύμιση ότι για την εξωτερική πολιτική των κυβερνήσεων του ΑΚΡ οι μειονότητες των Βαλκανίων, περιλαμβανομένης της μουσουλμανικής της Θράκης, την οποία η Αγκυρα παγίως αποκαλεί «τουρκική», αποτελούν προτεραιότητα φέρνει στην επιφάνεια και τις εξελισσόμενες συζητήσεις σε δύο επίπεδα για την πιθανότητα επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.
Οι μακροσκελείς συνομιλίες ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας της Τουρκίας και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο διεξάγονται απρόσκοπτα τους τελευταίους πέντε μήνες. Μάλιστα πρόσφατα ο κ.κ. Βαρθολομαίος εξέφρασε δημόσια την αισιοδοξία του για τις συζητήσεις που διεξάγονται και, όπως όλα δείχνουν, έχουν στο επίκεντρό τους σενάριο ίδρυσης ενός ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος υπό την κείμενη τουρκική νομοθεσία, που θα προβλέπει και τη λειτουργία μιας θεολογικής σχολής.
Οι συζητήσεις αυτές αποτελούν, σύμφωνα με πληροφορίες, μια βάση που εμπεριέχει κάποια πολύ θετικά στοιχεία και διεξάγονται με άδεια και ενθάρρυνση από τον ίδιο τον πρόεδρο της Τουρκίας. Εμπειροι παρατηρητές επισημαίνουν ότι οι συζητήσεις αυτές αποτελούν, μεταξύ άλλων, έξωθεν καλή μαρτυρία για την Αγκυρα, η οποία εμφανίζεται να είναι εποικοδομητική σε θέματα τα οποία δεν άπτονται ευθέως των ελληνοτουρκικών, αλλά συγκεντρώνουν και το ενδιαφέρον των δυτικών.
Πιέζει, δηλαδή, κατ’ αυτόν τον τρόπο και την Ελλάδα να εμφανιστεί ότι υπάρχει κινητικότητα και από τη δική της πλευρά επί θεμάτων τα οποία θεωρούνται «ευκολότερα» από τις δύσκολες ελληνοτουρκικές διαφορές στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
Αυτή τη στιγμή, πάντως, στις ελληνοτουρκικές επαφές το ζήτημα της επαναλειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης τίθεται από την Αγκυρα σε μια βάση διερεύνησης ανταλλαγμάτων. Σύμφωνα με άριστα πληροφορημένες πηγές, στις διάφορες επίσημες ελληνοτουρκικές συζητήσεις η επανέναρξη λειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης τίθεται από την Αγκυρα ως κίνηση καλής θέλησης στη βάση αντίστοιχων και από την ελληνική πλευρά. Παρά το γεγονός ότι εκ μέρους της Αγκυρας δεν έχει ζητηθεί από την Αθήνα κάποιο νέο αντάλλαγμα, παραμένουν στο τραπέζι κατά τρόπο πάγιο τόσο η δυνατότητα της μουσουλμανικής κοινότητας να αναδεικνύει τους δικούς της θρησκευτικούς ηγέτες και να μην αποδέχεται εκείνους που ορίζονται από το ελληνικό κράτος, όσο και να αφεθεί –κατά το δυνατόν– το ελληνικό κράτος έξω από τη διαμόρφωση σχολικών προγραμμάτων και εγχειριδίων της μειονότητας.
Βεβαίως, κάτι τέτοιο δεν συζητείται από την ελληνική πλευρά, η οποία υπενθυμίζει ότι –σε αντίθεση με τα ζητήματα της μουσουλμανικής μειονότητας που αποτελούν θέμα εσωτερικής λειτουργίας του κυρίαρχου κράτους, δηλαδή της Ελλάδας– το ζήτημα της επανέναρξης λειτουργίας της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης συνδέεται με το δικαίωμα της ελεύθερης άσκησης της θρησκευτικής λατρείας και σεβασμού της θρησκευτικής ελευθερίας.
Πάγιο αίτημα της Αγκυρας συνιστά και η διάσωση διαφόρων οθωμανικών μνημείων ανά την επικράτεια, το οποίο επίσης αποκρούεται από την Αθήνα, καθώς η συντήρηση και ανάδειξη οποιουδήποτε μνημείου στη χώρα αποτελεί αρμοδιότητα της ελληνικής πολιτείας.
Πηγή: kathimerini.gr