Η ελληνική ναυτιλία με σχέδιο και όραμα πέτυχε να θωρακιστεί κατά τη διάρκεια την κρίσης, επεσήμανε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μιλώντας στη ναυτιλιακή έκθεση «Ποσειδώνια 2016» στα Σπάτα, ενώ αναφερόμενος στο ζήτημα του χρέους, τόνισε ότι «χάρη στην επίμονη διαπραγμάτευση πέρυσι, τίθεται πλέον σε ρεαλιστική βάση».
«Το χρέος καθίσταται βιώσιμο και η θέση της Ελλάδας στην Ευρώπη αδιαμφησβήτητη», πρόσθεσε.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια, διορατικότητα και καινοτομία στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων, είπε ο Πρωθυπουργός, κατά την έναρξη της ομιλίας του, ενώ στάθηκε και στη συνεισφορά των Ελλήνων ναυτικών, που όπως είπε, για δεκαετίες αποτέλεσαν το βασικό συστατικό στην επίτευξη υψηλών επιδόσεων στους χώρους της ελληνικής ναυτιλίας.
Επιπλέον, σημείωσε ότι το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία «μπορεί να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος».
Ειδικότερα, ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι «από το 2009 ως χώρα βιώσαμε σημαντικές αλλαγές, απότομη απομείωση του ΑΕΠ κατά περίπου 25% ενώ ο ελληνικός λαός υπέστη θυσίες που συνετέλεσαν στην ραγδαία φτωχοποίηση του», για να υπογραμμίσει πως με το κλείσιμο της αξιολόγησης κλείνει ο μεγάλος υφεσιακός κύκλος των προηγούμενων ετών και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο. Ο πρωθυπουργός σημείωσε ότι «η συμφωνία για το χρέος αίρει την αβεβαιότητα οριστικά και δημιουργεί τις συνθήκες για άμεση επάνοδο της χώρας μας στις αγορές», για να υπογραμμίσει ότι «χάρη στην επίμονη διαπραγμάτευση πέρυσι, το ζήτημα του ελληνικού χρέους τίθεται πλέον σε ρεαλιστική βάση».
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι καμία κοινωνία και κανένα χρέος δεν είναι βιώσιμο όταν στηρίζεται στην υπόθεση για πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 4,5% πολλές δεκαετίες. Τόνισε επίσης ότι «οι Ευρωπαίοι εταίροι συνειδητοποιούν ότι το εγχείρημα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης δεν μπορεί να προχωρήσει όταν στα δύσκολα επανέρχονται οι εθνικές στρατηγικές και οι απλοϊκοί ηθικολογικοί διαχωρισμοί περί ενάρετων και άσωτων».
Υπογράμμισε ότι με την κοινή δέσμευση για αυτόματες παρεμβάσεις επί του χρέους, όποτε κρίνεται σκόπιμο και μάλιστα καθ' όλη της διάρκεια της αποπληρωμής του, το ελληνικό χρέος καθίσταται βιώσιμο και η θέση της Ελλάδος στην Ευρωζώνη αδιαμφισβήτητη. Σημείωσε ότι ταυτόχρονα, η ρήτρα του 15% του ΑΕΠ στην εξυπηρέτηση του χρέους εξασφαλίζει ότι η αποπληρωμή του θα γίνεται με όρους βιώσιμους και για την ελληνική κοινωνία και οικονομία.
«Μόνο μ' αυτό τον τρόπο», τόνισε ο κ. Τσίπρας, «θα διορθωθούν οι αδικίες των προηγούμενων ετών προς τους οικονομικά ασθενέστερους και θα προκύψουν πόροι για διαρθρωτικές επενδύσεις ώστε να συγκλίνουμε με τον ανεπτυγμένο βιομηχανικά Βορρά στη νέα περίοδο της παγκόσμιας οικονομίας». Εξέφρασε ακόμη την πεποίθηση του ότι η κρίση μας βοήθησε να αντιληφθούμε ότι για να μπορέσουμε να αλλάξουμε σελίδα, να αναπτυχθούμε, και το κυριότερο να χτίσουμε από την αρχή μια υγιή σε στέρεες βάσεις οικονομία, πρέπει να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί και πιο εξωστρεφείς.
Από το βήμα της Έκθεσης ο πρωθυπουργός κάλεσε τους εκπροσώπους του ναυτιλιακού κλάδου «να επανεκκινήσουμε έναν μόνιμο και εποικοδομητικό διάλογο που θα συμβάλει στην ενίσχυση της θέσης της ελληνόκτητης ναυτιλίας στην οικονομική ανάπτυξη, στην δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την τοποθέτηση της χώρας στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας».
Είπε ότι το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία μπορεί να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση του νέου αναπτυξιακού υποδείγματος. Τόνισε ότι οι συντελεστές τις ναυτιλίας πέτυχαν την κυριαρχία σε παγκόσμιο επίπεδο και επισήμανε ότι ο ελληνόκτητος στόλος κατατάσσεται στις υψηλότερες θέσεις παγκοσμίως σε αριθμό πλοίων ενώ σε επίπεδο χωρητικότητας και ηλικίας διαχρονικά φλερτάρει με την κορυφή.
Ο πρωθυπουργός επισήμανε και την συνεισφορά στην ελληνική οικονομία, τονίζοντας πως η συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό ΑΕΠ αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 7%, ενώ παράλληλα παρέχει σημαντική πνοή άμεσα ή έμμεσα στην απασχόληση. Είπε ακόμη ότι οι πρωτιές της ελληνικής ναυτιλίας τοποθετούν τη χώρα μας στο κέντρο των κοσμογονικών αλλαγών στην παγκόσμια οικονομία και τόνισε ότι η γεωστρατηγική θέση της χώρας μας σε συνδυασμό με το κομβικό σημείο οριοθέτησης των ελληνικών λιμένων εγγυώνται τις προοπτικές ενίσχυσης του χαρακτήρα της χώρας μας ως στρατηγική πύλη εισόδου των προϊόντων στην Ευρώπη αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Είπε ακόμη ότι οι επενδύσεις για την βελτίωση των υποδομών κρίνονται απαραίτητες για την ανάδειξή τους σε ακόμα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που θα ενισχύσει την προσπάθεια της χώρας να ανακάμψει. Επενδύσεις, όπως είπε, που θα ευνοήσουν παράλληλα και τον τουρισμό αλλά και την δυνατότητα ανάπτυξης επιχειρηματικών συστάδων (clusters) με έδρα ένα διευρυμένο ναυτιλιακό κέντρο, όπου θα επιτευχθεί η ανασύσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας συνδυαστικά με την παροχή λιμενικών, ναυτιλιακών και εμπορικών υπηρεσιών. «Ένα παγκόσμιο κέντρο που θα αποτελέσει πόλο έλξης επιχειρηματικών συμφωνιών και συνεργασιών με φόντο την ελληνική ναυτιλία», πρόσθεσε.
«Στο παρελθόν, πέρα από τα ευχολόγια, η εκάστοτε πολιτική ηγεσία έβρισκε την ευκαιρία να κάνει έκκληση για επενδύσεις και να ζητάει από τους εφοπλιστές να συνδράμουν», είπε ο κ. Τσίπρας, για να προσθέσει ότι «εμείς νιώθουμε την ανάγκη να πείσουμε τους Έλληνες εφοπλιστές να μας εμπιστευτούν στην προσπάθεια μας για μεταρρύθμιση της ελληνικής οικονομίας». «Να θεμελιώσουμε», συνέχισε, «το αναπτυξιακό υπόβαθρο μας σε κλάδους της οικονομίας που διαθέτουν συγκριτικό πλεονέκτημα και χαρακτηρίζονται από υψηλή προστιθέμενη αξία ενώ παράλληλα έχουν και χαρακτήρα εντάσεως εργασίας». «Να ενσωματώσουμε τα διδάγματα που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα μας» και «να ανοικοδομήσουμε μια αμφίδρομη σχέση με απώτερο στόχο την διαχρονική ευμάρεια της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας στο σύνολό της που θα μας θωρακίσει κόντρα στις φουρτούνες του αύριο». Τέλος, «να επενδύσουμε στον ανθρώπινο παράγοντα εντός ενός πλαισίου συνεχούς εκπαίδευσης με σεβασμό στις εξελίξεις και τις τάσεις της ναυτικής βιομηχανίας παρέχοντας ουσιαστική συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας».
Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε τα «Ποσειδώνια» τη μεγαλύτερη σύναξη στο ημερολόγιο της διεθνούς ναυτιλίας, θεσμό διεθνούς κύρους, γιορτή της ναυτικής βιομηχανίας και σημείο συνάντησης της διεθνούς επιχειρηματικής κοινότητας για την περαιτέρω ανάπτυξη του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Είπε ότι για το 2016 καταγράφεται νέο ρεκόρ συμμετοχών, περισσότερες από 1.800 εταιρείες και οργανισμοί από τουλάχιστον 90 χώρες, ενώ οι επισκέπτες αναμένεται να ξεπεράσουν τους 20.000.
Αναφέρθηκε στα χαρακτηριστικά των Ελλήνων πλοιοκτητών (εξωστρέφειας, διορατικότητας και καινοτομίας στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων), αλλά και τη συνεισφορά των Ελλήνων ναυτικών ως βασικό συστατικό για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων στους χώρους της ελληνικής ναυτιλίας. Επισήμανε ακόμη ότι οι Έλληνες αξιωματικοί συγκαταλέγονται μεταξύ των καλύτερων του κόσμου. «Στόχος μας», είπε, «να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες συνθήκες για την περαιτέρω βελτίωση και αναβάθμιση τόσο της ναυτικής εκπαίδευσης όσο και των Ακαδημιών του Εμπορικού Ναυτικού». «Επιθυμία μας», συνέχισε, «να επιστρέψουν τα ελληνικά πληρώματα στα ελληνόκτητα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας και όχι μόνο για την ενίσχυση της απασχόλησης».