Μόνο ως «τελειωτικό χτύπημα» μπορούν να χαρακτηριστούν οι προβλέψεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου αφού όπως γίνεται εύκολα κατανοητό οι εξαγγελίες για δικαιότερη ανακατανομή των φορολογικών βαρών έχουν πάει περίπατο και δεν εμπεριέχονται στις διαπραγματεύσεις μεταξύ Τσακαλώτου και Χουλιαράκη με τους θεσμούς.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις πλέον η συζήτηση επικεντρώνεται σε μέτρα ύψους 3,6 δισ. Ευρώ για την τριετία 2016-2018.
Όπως αναφέρει το dikaiologitika.gr οι θεσμοί με το οικονομικό επιτελείο συζητούν για:
1) Αυξήσεις φόρων εισοδήματος σε όσους μισθωτούς και συνταξιούχους έχουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 9.090 ευρώ. Συγκεκριμένα, με την προωθούμενη αναμόρφωση της κλίμακας φορολογίας των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις προβλέπονται τα εξής:
α) Ο κατώτατος συντελεστής φόρου εισοδήματος παραμένει στο 22% αλλά θα επιβάλλεται πλέον σε εισοδήματα μέχρι 20.000 ευρώ, αντί 25.000 ευρώ που προβλέπει η ισχύουσα κλίμακα.
β) Η ετήσια έκπτωση φόρου μειώνεται από τα 2.100 στα 2.000 ευρώ και αποκλιμακώνεται σταδιακά (κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ επιπλέον εισοδήματος) πάνω από το επίπεδο ετησίου εισοδήματος των 20.000 ευρώ και μέχρι το επίπεδο ετησίου εισοδήματος των 40.000 ευρώ, ενώ σήμερα η αποκλιμάκωση της έκπτωσης των 2.100 ευρώ γίνεται από τα 21.000 έως τα 42.000 ευρώ.
γ) Καθιερώνονται συντελεστές φόρου 29% για το τμήμα ετησίου εισοδήματος από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 37% για το τμήμα ετησίου εισοδήματος από 30.001 έως 40.000 ευρώ και 45% για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος πάνω από τα 40.000 ευρώ.
Αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών θα είναι να μειωθεί το αφορολόγητο όριο των μισθών και των συντάξεων από τα 9.545 στα 9.090 ευρώ, να προκύψουν για πρώτη φορά επιβαρύνσεις για όσους δηλώνουν εισοδήματα από 9.090 έως 9.545 ευρώ το χρόνο και να αυξηθούν οι υφιστάμενες επιβαρύνσεις για όλους όσοι δηλώνουν πάνω από 9.545 ευρώ.
2) Αυξήσεις στους συντελεστές φορολόγησης των εισοδημάτων από ακίνητα. Συγκεκριμένα, με τις προωθούμενες αλλαγές αυξάνονται από το 11% στο 15% ο συντελεστής φόρου που επιβάλλεται μέχρι το επίπεδο ετησίου εισοδήματος των 12.000 ευρώ και από το 33% στο 35% ο συντελεστής που επιβάλλεται στο τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 40.000 ευρώ. Στο τμήμα του ετησίου εισοδήματα πάνω από τα 40.000 ευρώ θα επιβάλλεται συντελεστής φόρου 40% ή 45% έναντι 33% που επιβάλλεται σήμερα.
3) Αλλαγές στην κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Με την ισχύουσα κλίμακα, η ειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται σε όλο το ετήσιο εισόδημα με έναν συντελεστή που διαμορφώνεται ως εξής:
-0,7% για ετήσια εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ
-1,4% για ετήσια εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ
-2% για ετήσια εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ
-4% για ετήσια εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ
-6% για ετήσια εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ
-8% για ετήσια εισοδήματα από 500.001 ευρώ και άνω.
Με τη νέα κλίμακα ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που προωθεί η κυβέρνηση, θα ισχύουν συντελεστές φόρου που θα επιβάλλονται κλιμακωτά ως εξής:
-2,2% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από τα 12.001 έως τα 20.000 ευρώ,
-5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 20.001 ως 30.000 ευρώ,
-6,5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 30.001 ως 40.000 ευρώ,
-7,5% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 40.001 ως και 65.000 ευρώ,
-9% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 65.001 ως και 220.000 ευρώ και
-10% στο τμήμα ετησίου εισοδήματος από 220.001 ευρώ και πάνω.
Από την αναμόρφωση αυτή αναμένεται να προκύψουν πρόσθετες επιβαρύνσεις για όσους φορολογούμενους έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 18.000 ευρώ.
4) Νέες τροποποιήσεις στη δομή του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.). Συγκεκριμένα, εξετάζονται αλλαγές στα κλιμάκια και αυξήσεις συντελεστών στην κλίμακα υπολογισμού του κύριου ΕΝ.Φ.Ι.Α., μείωση του αφορολογήτου ορίου των 300.000 ευρώ που ισχύει στην κλίμακα υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α. καθώς επίσης και αυξήσεις στους συντελεστές υπολογισμού του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α.
5) Καταργήσεις ευνοϊκών διατάξεων που περιορίζουν την υπερφορολόγηση αδύναμων οικονομικά ομάδων από την εφαρμογή των τεκμηρίων. Συγκεκριμένα, εξετάζεται να καταργηθεί η φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος με βάση την κλίμακα των μισθωτών και να ισχύσει η επαχθέστατη φορολόγηση με την κλίμακα των ελευθέρων επαγγελματιών, που προβλέπει φόρο 22% από το πρώτο ευρώ, για όσους δηλώνουν πολύ χαμηλά εισοδήματα από τόκους καταθέσεων ή κι από ακίνητα ή από περιστασιακή απασχόληση. Εξετάζεται επίσης εναλλακτική πρόταση των δανειστών για εξίσωση των φόρων στο πετρέλαιο κίνησης και τη βενζίνη στο επίπεδο των 0,67 ευρώ ανά λίτρο, στο οποίο ανέρχεται σήμερα ο ΕΦΚ της βενζίνης. Όμως, τυχόν εφαρμογή της πρότασης αυτής θα σημάνει την αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης κατά 0,34 ευρώ το λίτρο ή κατά ... 100% περίπου, από τα 0,33 στα 0,67 ευρώ το λίτρο και συνακόλουθα την εκτόξευση των λιανικών τιμών πώλησης του πετρελαίου κίνησης στα επίπεδα των 1,30 - 1,60 ευρώ το λίτρο, με καταστροφικά αποτελέσματα για την οικονομία.
6) Αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%
7) Αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης των καυσίμων. Εξετάζεται η αύξηση του Ε.Φ.Κ. της αμόλυβδης βενζίνης κατά 0,10 ευρώ ή 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, ώστε να φθάσει στα 0,77 ευρώ ανά λίτρο, από 0,67 ευρώ σήμερα. Η αύξηση αυτή θα πυροδοτήσει ανατιμήσεις άνω των 0,12 ευρώ στις λιανικές τιμές πώλησης του καυσίμου, οι οποίες αναμένεται να εκτιναχθούν πάνω από το 1,40 ευρώ το λίτρο. Επίσης εξετάζεται η αύξηση του ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης κατά 10 λεπτά το λίτρο ώστε να φθάσει στο ίδιο επίπεδο με τον ΕΦΚ του πετρελαίου κίνησης.
8) Αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών ταξινόμησης και των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων. Τα τέλη ταξινόμησης θα υπολογίζονται με βάση τις τιμές λιανικής πώλησης των καινούργιων αυτοκινήτων και θα μειώνονται με συντελεστές παλαιότητας για τα μεταχειρισμένα. Τα τέλη κυκλοφορίας θα χωριστούν σε «πάγια» και «αναλογικά». Τα «πάγια» θα είναι συγκεκριμένα ποσά τελών μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα, ενώ τα «αναλογικά» θα έχουν τη μορφή πρόσθετων φορολογικών επιβαρύνσεων στη βενζίνη, το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο.
9) Αυξήσεις στα φορολογικά τέλη που επιβάλλονται στη χρήση κινητών τηλεφώνων.
10) Επιβολή τελών στη συνδρομητική τηλεόραση και στις συνδέσεις internet.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ:
Φορο-σαφάρι σε θυρίδες και ηλεκτρονικές κατασχέσεις
Κίνητρα για επαναπατρισμό κεφαλαίων από την Ελβετία
Μονιμοποιείται η έκτακτη εισφορά – Οι μεγάλοι χαμένοι