Στη γαλήνια πόλη Τσανκάι του Περού, η Κίνα κατασκευάζει πυρετωδώς ένα μέγα-λιμάνι που θα αμφισβητήσει την επιρροή των ΗΠΑ σε μια περιοχή πλούσια σε πόρους που η Ουάσιγκτον θεωρούσε εδώ και καιρό «αυλή» της.
Τον Νοέμβριο, στο πρώτο ταξίδι του στην ήπειρο μετά την πανδημία, ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίγνκ θα εγκαινιάσει με κάθε επισημότητα το έργο των 3,5 δισ. δολαρίων που ανήκει κατά πλειοψηφία στον «γίγαντα» της Cosco και υπόσχεται να επιταχύνει το εμπόριο μεταξύ Ασίας και Νότιας Αμερικής.
Το λιμάνι θα μπορούσε να ανοίξει νέες αγορές για τα ηλεκτρικά οχήματα και άλλα προϊόντα από την Κίνα, την ώρα που η Δύση ανησυχεί ήδη για τη νέα «πλημμύρα» φθηνών προϊόντων από τον «Κόκκινο Δράκο».
Οι ΗΠΑ, ειδικότερα, ανησυχούν ότι ο κινεζικός έλεγχος στον πρώτο παγκόσμιο εμπορικό κόμβο της Νότιας Αμερικής θα επιτρέψει στο Πεκίνο να αποκτήσει έρεισμα στους πόρους της περιοχής, να ενισχύσει την επιρροή του στους γείτονες της Αμερικής και σταδιακά να εγκαταστήσει στρατό στην περιοχή.
Αμερικανοί αξιωματούχοι λένε ότι το έργο υπογραμμίζει το διπλωματικό κενό που έχουν αφήσει οι ΗΠΑ στη Λατινική Αμερική, καθώς έχουν συγκεντρώσει πόρους αλλού, πιο πρόσφατα στην Ουκρανία και στη Μέση Ανατολή. «Αυτό αλλάζει το παιχνίδι», εξηγεί ο Ερικ Φάρνσγουορθ, πρώην υψηλόβαθμος διπλωμάτης του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που ηγείται σήμερα του Συμβουλίου της Αμερικής στην Ουάσιγκτον. «Πραγματικά τοποθετεί την Κίνα με έναν σημαντικό νέο τρόπο στη Νότια Αμερική ως πύλη προς τις παγκόσμιες αγορές. Το θέμα δεν είναι μόνο εμπορικό, αλλά και στρατηγικό».
Περίπου 50 χιλιόμετρα βόρεια της πρωτεύουσας του Περού, Λίμα, το λιμάνι που χρηματοδοτείται από κινεζικά τραπεζικά δάνεια θα είναι το πρώτο στην ακτή της Νότιας Αμερικής στον Ειρηνικό που θα μπορεί να δέχεται πλοία-μεγαθήρια, γεγονός το οποίο θα επιτρέψει στις εταιρείες να στέλνουν φορτίο απευθείας μεταξύ Περού και Κίνας και όχι σε μικρότερα πλοία που πρέπει πρώτα να ελλιμενιστούν στο Μεξικό ή στην Καλιφόρνια.
Η Cosco επιμένει ότι το έργο έχει αποκλειστικό σκοπό να ενισχύσει το εμπόριο «και να προωθήσει την ανάπτυξη», όπως επεσήμανε ο Γκονζάλο Ρίος, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της εταιρείας στο Περού. Παρ’ όλα αυτά έχει τοποθετήσει τη λατινοαμερικανική χώρα στη μέση της αντιπαλότητας ΗΠΑ – Κίνας στην περιοχή.
Οι Αρχές του Περού από την πλευρά τους επιχειρούν πάντως να κάμψουν τις ανησυχίες των Αμερικανών. Ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας, Χαβιέ Γκονζάλες Ολαετσέα, δήλωσε ότι εάν οι γείτονες ανησυχούν για την αυξανόμενη παρουσία της Κίνας στο Περού, τότε θα πρέπει να ενισχύσουν την παρουσία τους, προσθέτοντας ότι «όλοι είναι ευπρόσδεκτοι» να επενδύσουν.
«Οι ΗΠΑ είναι παρούσες σχεδόν παντού στον κόσμο, αλλά όχι τόσο στη Λατινική Αμερική. Είναι σαν ένας πολύ σημαντικός φίλος που περνάει λίγο χρόνο μαζί σου», πρόσθεσε με νόημα. Κινεζικές εταιρείες ελέγχουν ή διαχειρίζονται σήμερα τερματικούς σταθμούς σε περίπου 100 ξένα λιμάνια.
Σύμφωνα με το AidData, ένα ερευνητικό εργαστήριο στο Πανεπιστήμιο William & Mary της Βιρτζίνια, έχουν χρηματοδοτήσει έργα σχεδόν 30 δισ. δολαρίων σε τουλάχιστον 46 χώρες από το 2000 έως το 2021. Οι επενδύσεις στα λιμάνια έχουν προσφέρει στην Κίνα διπλωματική μόχλευση σε χώρες που διψούν για επενδύσεις, λένε αναλυτές καθώς πλοία του κινεζικού ναυτικού έχουν ελλιμενιστεί στο ένα τρίτο τουλάχιστον των λιμανιών που κατέχουν ή λειτουργούν οι εταιρείες της σε όλο τον κόσμο.UnmuteRemaining Time -0:00 FullscreenAdvertisement
Η Βραζιλία, η μεγαλύτερη οικονομία της Λατινικής Αμερικής, θέλει να αναπτύξει ημιαγωγούς με την Κίνα αφού απέρριψε τα αιτήματα των ΗΠΑ για αποκλεισμό της Huawei Technologies. Κινεζικές εταιρείες κατασκευάζουν μετρό στην πρωτεύουσα της Κολομβίας, Μπογκοτά. Η Ονδούρα διέκοψε τους δεσμούς με την Ταϊβάν, ελπίζοντας σε μία «πλημμύρα» κινεζικών επενδύσεων. Και στην Αργεντινή, η Κίνα αγοράζει ορυχεία λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων.
Πηγή: kathimerini.gr