Ένας «στρατός» επιχειρηματιών που εκπροσωπούν κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες θα συνοδεύει τον Εμανουέλ Μακρόν στο ταξίδι του στην Ελλάδα, δημιουργώντας υψηλές προσδοκίες για επενδύσεις στη χώρα.
Η επιχειρηματική αποστολή διευρύνεται, δίνοντας το στίγμα για τους τομείς ενδιαφέροντος των μεγάλων γαλλικών εταιρειών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 22 εταιρείες που έχουν επιβεβαιώσει την παρουσία τους στην Αθήνα, ιδιαίτερο ενδιαφέρον υπάρχει για τον χρηματοπιστωτικό τομέα, αλλά και τους τομείς των μεταφορών, των υποδομών, της ενέργειας, του τουρισμού, του φαρμάκου και των τροφίμων.
"Ο Πρόεδρος Μακρόν θα στείλει στην Ελλάδα ένα μήνυμα εμπιστοσύνης για την ανάκαμψη" σε αυτή τη χώρα "σύμβολο της ευρωπαϊκής κρίσης" ανέφερε μία πηγή των Ηλυσίων.
Μιλώντας για την ανάκαμψη και την ελληνική οικονομία, επισήμανε ότι "θα πρέπει να συνοδεύσουμε την Ελλάδα σε αυτή την πιο θετική φάση που ξεκινά και είναι, όπως ελπίζουμε, συμβολική για μια νέα φάση στην ευρωζώνη".
Ο Γάλλος Πρόεδρος θα συνοδεύεται στην επίσκεψή του αυτή από τον υπουργό Οικονομίας Μπρουνό Λε Μερ και από περίπου 40 στελέχη γαλλικών εταιρειών διότι η Γαλλία θα πρέπει να αδράξει τις "σημαντικές ευκαιρίες" που κρύβει η χώρα και οι οποίες συχνά δεν γίνονται αντιληπτές.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα δημοσιοποιηθούν το ενδιαφέρον για εξαγορά τράπεζας, η βαρύτητα που δίνει ο γαλλικός κολοσσός της Total σχετικά με τις έρευνες στον τομέα των υδρογονανθράκων, η συμμετοχή εταιρειών στις αποκρατικοποιήσεις και πιθανότατα η βούληση της EDF για τα λιγνιτικά εργοστάσια της ΔΕΗ. Στο τραπέζι των συζητήσεων αναμένεται να βρεθούν η δημιουργία ενός μεγάλου οικισμού στη Δυτική Ελλάδα για Γάλλους συνταξιούχους και ένα εργοστάσιο στη Θράκη.
Σε εξέλιξη βρίσκονται διαβουλεύσεις προκειμένου να μορφοποιηθούν σε συγκεκριμένα projects εξαγγελίες για οικονομική συνεργασία των δύο χωρών. Άλλωστε η αγορά του ΟΛΘ, από κοινοπραξία στην οποία ηγείται γαλλική εταιρεία, θεωρείται ένδειξη αυξανόμενης εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.
Τράπεζες
Οι επικεφαλής τριών γαλλικών τραπεζών συνοδεύουν τον Γάλλο Πρόεδρο στην Αθήνα, ενώ μια τέταρτη τράπεζα εμφανίζεται να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ελληνική κυβέρνηση για την Αttica Bank. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Societe Generale είναι εκείνη που επιδιώκει να εισέλθει ως στρατηγικός επενδυτής στην τράπεζα μέσω της διαδικασίας της αύξησης κεφαλαίου, που έχει προγραμματιστεί να γίνει τους επόμενους μήνες. Και αυτό διότι η τράπεζα μέσα στο φθινόπωρο θα πρέπει να έχει βρει πόρους ώστε να αποπληρώσει τις προνομιούχες μετοχές του νόμου Αλογοσκούφη, που παύουν να υπολογίζονται στα εποπτικά κεφάλαια το 2018. Υπογραμμίζεται ότι η Societe Generale ήταν και στο παρελθόν αναμεμειγμένη στα ελληνικά τραπεζικά πράγματα ως βασικός μέτοχος της Γενικής Τράπεζας μέχρι το 2012, όταν η τελευταία εξαγοράστηκε από την Πειραιώς.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι σύμβουλος της τράπεζας είναι η γαλλική Rothschild, που πρέπει έως τα τέλη Οκτωβρίου να υποβάλει πόρισμα για το πώς μπορεί να προχωρήσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank, που εκτιμάται στο ποσό των 200 εκατ. ευρώ. Το μεγάλο ζητούμενο είναι τι θα γίνει με τους υφιστάμενους μετόχους και κυρίως με τον βασικό μέτοχο που είναι ο Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης.
Το ζήτημα έχει προκαλέσει ενδοκυβερνητικές τριβές, αφού, εάν δεν συμμετάσχει ο ΕΦΚΑ, το μερίδιό του θα απομειωθεί. Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, η γαλλική τράπεζα αναμένεται να θέσει ως προϋπόθεση τη μη συμμετοχή του ΕΦΚΑ. Οι επικριτές της εισόδου των Γάλλων στην τράπεζα υπενθυμίζουν με νόημα την παρουσία της Societe Generale στη Γενική, που δεν μπόρεσε να υλοποιήσει το σχεδιασμό της για την ανάπτυξή της στην Ελλάδα, παρά τα σημαντικά κεφάλαια που αναγκάστηκε να δαπανήσει.
Στην Ελλάδα θα έρθουν οι επικεφαλής του BPCE, του δεύτερου μεγαλύτερου γαλλικού τραπεζικού ομίλου και της επενδυτικής τράπεζας BPI, που μπορεί να συμβάλουν στη χρη ματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, παρών θα είναι και εκπρόσωπος της KISSKISSBANK ΒΑΝΚ, μιας ιδιαίτερης τράπεζας που χρηματοδοτεί έργα και επενδύσεις νέων δημιουργών, όπως καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, συγγραφείς στα αρχικά τους βήματα. Θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει startup επιχειρήσεις, τις οποίες η κυβέρνηση επιδιώκει να στηρίξει.
Υποδομές
Ο τομέας των κατασκευών, και ειδικότερα των παραχωρήσεων, αποτελεί μία από τις επιτυχίες των γαλλικών ομίλων στην Ελλάδα, με κυριότερο «παίκτη» τη Vinci, τον μεγαλύτερο γαλλικό κατασκευαστικό όμιλο. Εχει 6 εταιρείες που διαχειρίζονται την εκμετάλλευση έργων, των οποίων είναι παραχωρησιούχος. Μαζί με τη ΓΕΚ Τέρνα έχει καταθέσει προσφορά στο πλαίσιο κοινοπραξίας για τη διεκδίκηση του πρώτου τμήματος (Αλσος Βεΐκου -Ευαγγελισμός - Γουδή) της νέας γραμμής 4 του Μετρό Αθηνών, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα συμμετέχει και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας.
Ο γαλλικός όμιλος ελέγχει το πλειοψηφικό πακέτο στη «Γέφυρα» που διαχειρίζεται τη ζεύξη Ρίου - Αντιρρίου, συμμετέχει στις κοινοπραξίες που κατασκευάζουν και θα διαχειριστούν την Ολυμπία Οδό (κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό μετοχών) και το τμήμα Μαλιακός.
Σύμφωνα με στελέχη της ετοιμάζεται να διεκδικήσει σειρά έργων, τα οποία έχουν αναβληθεί και πρόκειται να πάρουν ξανά μπροστά.
Στην Αθήνα θα βρεθεί πιθανότατα και ο Cristopher Bucklay, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Airbus για την Ευρώπη, προκειμένου να υπογράψει συμφωνία με την Aegean, όπως υποστηρίζουν πληροφορίες, για την προμήθεια νέων αεροσκαφών.
Παράλληλα, η Alstom, ο γαλλικός όμιλος σιδηροδρομικών μεταφορών, που έχει δώσει ήδη ψήφο εμπιστοσύνης στη δυναμική του ελληνικού σιδηροδρόμου, ενδιαφέρεται για έργα όπως οι σιδηρόδρομοι, οι επεκτάσεις του τραμ, αλλά και η αναθέρμανση της προοπτικής για επένδυση στα μέσα σταθερής τροχιάς. Η παρουσία της Alstom Transport στην Ελλάδα ξεκίνησε το 1991 και έκτοτε αποτελεί βασικό παράγοντα της τοπικής αγοράς, έχοντας συμμετάσχει στην κατασκευή των σημαντικότερων σιδηροδρομικών έργων της χώρας, όπως οι Γραμμές 2 και 3 του Μετρό της Αθήνας, το ολοκληρωμένο έργο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, καθώς και άλλων έργων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.
Αεροναυπηγική
Ξεχωριστή είναι η παρουσία του Aerospace Valley, διαπεριφερειακό cluster, με εστίαση στην αεροναυπηγική, στο Διάστημα και στα ενσωματωμένα συστήματα. Συνεργάζεται με μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις, μεγάλα ερευνητικά κέντρα αεροδιαστημικής, σχολές μηχανικών και τοπικές Αρχές. Θα διερευνηθεί η συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση, που επιδιώκει να αναπτύξει μια εθνική στρατηγική στο πεδίο του Διαστήματος, που θα υπηρετήσει στόχους όπως η ανάπτυξη του τομέα των τηλεπικοινωνιών, η ώθηση της έρευνας και της καινοτομίας.
Τουρισμός
Ο μεγάλος γαλλικός ξενοδοχειακός όμιλος Accor Hotels, με πάνω από 20 αλυσίδες ξενοδοχείων (Sofitel, Novotel, Raffles, Swissotel, Ibis κ.ά.) και περισσότερα από 4.100 ξενοδοχεία σε 95 χώρες, σχεδιάζει μεγάλες επενδύσεις, στην Αθήνα, στον Πειραιά και στη Μύκονο. Τα περιθώρια δραστηριοποίησής του στην ελληνική τουριστική αγορά θα εξετάσει και ο έτερος γαλλικό Ομιλος Τrigano, επικεφαλής του οποίου είναι ο Serge Trigano, μία από τις σημαντικότερες προσωπικότητες του τουρισμού στην Ευρώπη, ο οποίος θα συνοδεύσει τον Γάλλο Πρόεδρο.
Ενέργεια -Υδρογονάνθρακες
Ενεργειακοί και πετρελαϊκοί κολοσσοί, όπως η EDF και η Τotal, δείχνουν ενδιαφέρον για ενεργειακές υποδομές της χώρας μας και για τις έρευνες για τους υδρογονάνθρακες. Επίσης, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο συνεργασίας ελληνικών και γαλλικών επιχειρήσεων για τη διασύνδεση δικτύου ηλεκτρισμού στις Κυκλάδες και τη διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη. Η Total είναι μια από τις πιο γνωστές πετρελαϊκές παγκοσμίως, με δραστηριότητες σε κάθε ήπειρο και παραγωγή που εστιάζεται κυρίως σε περιοχές της περιφέρειας. Η εταιρεία μετέχει στην κοινοπραξία για την παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου (οικόπεδο 2).
Προ ημερών δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ οι όροι του διαγωνισμού για δύο νέες περιοχές ερευνών στα νότια και νοτιοδυτικά της Κρήτης, για τις περιοχές δηλαδή που εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από την κοινοπραξία των Ελληνικών Πετρελαίων, της Total και της Exxon Mobil. Η γαλλική πολυεθνική EDF έχει ενδιαφερθεί στο παρελθόν για την εξαγορά της ΔΕΗ. Τον Απρίλιο του 2014, ενόψει τότε της υλοποίησης του διπλού στόχου «μικρή ΔΕΗ» και διάθεση 17% της ΔΕΗ σε στρατηγικό επενδυτή, η EDF επισημοποίησε το ενδιαφέρον της με ένα ταξίδι-αστραπή του επικεφαλής της Ανρί Πρόλιο, για να το μεταφέρει κατ' ιδίαν στον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά. Το ενεργειακό σκέλος αποτελεί σίγουρα ένα άλλο κεφάλαιο. Η εταιρεία εξετάζει εάν θα δώσει το «παρών» στο επικείμενο market test του Οκτωβρίου για τις προς πώληση λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ. Ακόμη, ιδιαίτερο είναι το ενδιαφέρον γαλλικών ομίλων για τον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις την EREN, που δραστηριοποιείται αρκετά χρόνια στη χώρα μας, και την EDF.
Ύδρευση
Εδώ και χρόνια οι Γάλλοι έχουν δείξει τις προθέσεις τους να αναλάβουν τον έλεγχο της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ. Η Suez, εκπρόσωπος της οποίας θα βρεθεί στην Αθήνα, κατέχει ήδη το 5% της ΕΥΑΘ και δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της για την εταιρεία. Άλλωστε, μετείχε μαζί με τον Άκτορα στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ Α.Ε. Στη γαλλική επιχειρηματική αποστολή συμμετέχει και εκπρόσωπος της άλλης μεγάλης πολυεθνικής του νερού, SAUR. Οι προθέσεις τους θα διαφανούν, όταν έως το τέλος του χρόνου ή μέσα στο 2018 θα προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ τους διαγωνισμούς για την πώληση των μειοψηφικών ποσοστών στις δύο εταιρείες.
Φάρμακα - Τρόφιμα
Εκπρόσωποι των φαρμακευτικών εταιρειών SANOFI, SERVIER και Ιneldea θα αναζητήσουν περαιτέρω συνεργασίες στη χώρα μας. Στον αγροδιατροφικό τομέα, ξεχωρίζει η παρουσία της βιομηχανίας ΑVRIL, του Ομίλου Roullier, αλλά και της Cooperl, της μεγαλύτερης δύναμης χοιρινού κρέατος στην Ευρώπη.
Απορρίμματα
Η Lafarge-Holcim αναπτύσσει συνεργασία με τον Ενιαίο Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) για την αξιοποίηση παραγώγων από τη διαχείριση των απορριμμάτων, ενώ εξετάζει και άλλες προτάσεις στην υπόλοιπη χώρα. Η συνεργασία του ΕΔΣΝΑ και της LafargeHolcim έχει συμβάλει στην αναβάθμιση του παραγόμενου RDF από τη μονάδα που λειτουργεί ο ΕΔΣΝΑ, το οποίο χρησιμοποιεί ως εναλλακτικό καύσιμο στα εργοστάσια της η γαλλική εταιρεία. Ηδη ο ΕΔΣΝΑ παράγει πλέον μετά την κατάλληλη επεξεργασία καλύτερης ποιότητας RDF, σε τέτοιες ποσότητες (περίπου 4.000 τόνους τον μήνα).
«Αποστειρώνεται» σταδιακά η Αθήνα για να υποδεχθεί τον Γάλλο Πρόεδρο Μακρόν
Πυρετώδεις είναι οι προετοιμασίες της ΕΛ.ΑΣ. για την επίσκεψη Μακρόν και την ΔΕΘ. Είναι μάλιστα κοινή διαπίστωση ανάμεσα στους υψηλόβαθμους αξιωματικούς ότι θα ήταν πολύ καλύτερα για εκείνους αυτή η επίσκεψη να γινόταν μέχρι και μία εβδομάδα πριν και όχι τώρα που θα έχουν επιστρέψει όλοι από τις διακοπές τους και έχουν γεμίσει οι δρόμοι πάλι και μοιραία αυτό θα προκαλέσει μία ταλαιπωρία και αναστάτωση στους οδηγούς και γενικά σε όποιον θελήσει να μετακινηθεί στο κέντρο της Αθήνας το διήμερο 7-8 Σεπτεμβρίου.
Οι συσκέψεις είναι συνεχείς μέχρι και την τελευταία στιγμή, περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ισχυρών αστυνομικών δυνάμεων και ελεύθερων σκοπευτών της ΕΚΑΜ στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και κατά μήκος της αυτοκινητοπομπής μέχρι το κέντρο της Αθήνας και έλεγχο από πυροτεχνουργούς των ΤΕΕΜ (Τμήμα Εξουδετέρωσης Εκρηκτικών Μηχανισμών) σε όλα τα νευραλγικά σημεία.
Ήδη έχουν αυξηθεί τα μέτρα ασφαλείας γύρω από στόχους γαλλικών συμφερόντων, ενώ θα «αποστειρωθεί» το κέντρο κατά την διάρκεια παρουσίας και μετακίνησης Μακρόν στην Πλατεία Συντάγματος, στο Προεδρικό Μέγαρο, στο Μέγαρο Μαξίμου, στην Γαλλική Πρεσβεία, που είχε γίνει και στόχος χτυπήματος, στο Γαλλικό Ινστιτούτο, στην περιοχή της Ακρόπολης και στο Φάληρο την Παρασκευή.
Ειδικά η περιοχή της Ακρόπολης, αποτελεί και τον μεγαλύτερο πονοκέφαλο των Αρχών Ασφαλείας, καθώς πρόθεση του Γάλλου Προέδρου είναι να πραγματοποιήσει ομιλία την Πέμπτη στην Πνύκα, λόγω του ισχυρού συμβολισμού της και ύστερα την Παρασκευή στο Ίδρυμα Νιάρχος.
Ο Γάλλος Πρόεδρος προσγειώνεται στο «Ελ. Βενιζέλος» περίπου στη μία το μεσημέρι της Πέμπτης και αναχωρεί στις 3 το απόγευμα της Παρασκευής. Στην Αθήνα θα αναπτυχθούν περισσότεροι από 2.000 αστυνομικοί διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ ο πρώτος του σταθμός αναμένεται να είναι η Πλατεία Συντάγματος για κατάθεση στεφάνου, στη συνέχεια οι συναντήσεις του στο Προεδρικό Μέγαρο, το Μέγαρο Μαξίμου, στην Γαλλική Πρεσβεία, το Γαλλικό Ινστιτούτο και τέλος το απόγευμα ομιλία στον Πνύκα μαζί με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και εν συνεχεία θα ακολουθήσει το επίσημο γεύμα και την Παρασκευή η ομιλία Μακρόν στο Ίδρυμα Νιάρχος.
Πρόσθετο πονοκέφαλο για τις Αρχές αποτελεί η πρόθεση της κυρίας Μακρόν πέρα από τις κοινές της εμφανίσεις με τον σύζυγό της να ακολουθήσει και δικό της ξεχωριστό πρόγραμμα επισκέψεων, σε αρχαιολογικούς χώρους όπως η Ακρόπολη κλπ., κάτι που μοιραία θα προκαλέσει διασπορά δυνάμεων και μέτρων ασφαλείας και ειδικά σύμφωνα με πληροφορίες μας η πρόθεσή της να επισκεφτεί το Σούνιο, που αν όντως συμβεί αυτό, είναι εύκολο να αναλογιστεί κανείς το εύρος της διασποράς δυνάμεων που θα χρειαστεί αλλά και την ταλαιπωρία που θα προκληθεί στους δρόμους σε μια τεράστια απόσταση από το κέντρο.
Οι δρόμοι θα δίνονται στην κυκλοφορία, μόνο όταν θα έχει ολοκληρωθεί εντελώς η διέλευση του Γάλλου Προέδρου, ενώ ο πυρήνας ανάπτυξης των μέτρων και η απαγόρευση στάσης-στάθμευσης οχημάτων θα αναπτυχθεί σε όλο το κέντρο της Αθήνας γύρω από την Βασιλίσσης Σοφίας και κατά μήκος της Λ. Συγγρού.
Τα μέτρα που θα ληφθούν μπορεί να μην είναι εντελώς όμοια με αυτά για τον Αμερικανό Πρόεδρο Ομπάμα, τουλάχιστον σε αριθμούς προσωπικού, αλλά σίγουρα θα τα προσεγγίζουν σε σχεδιασμό, δακτύλιους ασφαλείας και εφαρμογή, ενώ οι ελληνικές Αρχές βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τους Γάλλους συναδέλφους τους και υπάρχει στενή συνεργασία μεταξύ των Μυστικών Υπηρεσιών των δύο χωρών για συνεχή ανταλλαγή πληροφοριών.
Σχετικά Θέματα:
Ο Μακρόν στην Αθήνα και τα μάτια στραμμένα στη Μπριζίτ - Το πρόγραμμά της
Επίσκεψη Μακρόν: Δρακόντεια μέτρα ασφαλείας και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις