Η υπ' αριθμόν ένα προτεραιότητα του εθνικού αμυντικού σχεδιασμού και της Π.Α ειδικότερα είναι η ανάγκη εκσυγχρονισμού του στόλου των ελληνικών F-16.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο thinknews.gr, ένα αναγκαίο και απαραίτητο για τη διατήρηση του ισοζυγίου ένοπλης ισχύος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Ο εκσυγχρονισμός των Τουρκικών F-16 έδωσε ποιοτικό προβάδισμα στην Τουρκική ενώ η επικείμενη έλευση των πρώτων F-35 δημιουργεί ένα σοβαρό ποιοτικό στοιχείο διαφοροποίησης μεταξύ Π.Α και Τουρκικής Αεροπορίας.
Με εξαίρεση την μη ύπαρξη ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης, κατηγορίας AESA, τα τουρκικά F-16 διαθέτουν όλα εκείνα τα τεχνικά χαρακτηριστικά όπως Link 16 με ικανότητα να επιχειρούν σε περιβάλλον δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων καθώς και επιπρόσθετες τεχνολογικές ικανότητες όπως η εξαπόλυση σύγχρονων όπλων με αντίστοιχα ηλεκτροπτικά βοηθήματα ήταν τα στοιχεία ενισχύουν το ποιοτικό προβάδισμα της δυνητικής απειλής. Δεδομένου της μη ύπαρξης ραντάρ AESA στα Τουρκικά F-16 τα ελληνικά εκσυγχρονισμένα F-16 θα είναι ικανότερα τεχνολογικά. Βέβαια, δεν πρέπει να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο τοποθέτησης ραντάρ AESA στα Τουρκικά F-16 δεδομένου πως ήδη γίνονται συζητήσεις.
Όπως υποστηρίζει αποκλειστικό ρεπορτάζ του ιστότοπου thinknews.gr, τη δεδομένη χρονική στιγμή η ελληνική πλευρά είναι σε αναμονή των απαραίτητων τεχνοοικονομικών στοιχείων για την υπό σχεδιασμό LoA (Letter Of Acceptance), πιο γνωστή ως Draft LoA ώστε με την εκταμίευση της πρώτης προκαταβολής να συνεπάγεται την εκκίνηση του προγράμματος.
Υπενθυμίζεται ότι το ΥΠΕΘΑ απέστειλε στην Αμερικανική κυβέρνηση στις αρχές του νέου έτους την πολυπόθητη LoR ώστε να διαμοιραστεί σε Κογκρέσο, Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ, ακολούθως στην DSCA, στο Secretary of the Air Force, στο F-16 System Program Office (SPO), τη USAF και φυσικά την Lockheed Martin με σκοπό να δοθούν στην ελληνική πλευρά όλα τα αναγκαία δεδομένα για την έναρξη του προγράμματος.
Η Ελλάδα αναμένει ως τον Νοέμβριο την έλευση της απάντησης των ΗΠΑ στην ελληνική LoR ώστε να συνταχθεί αρχικώς η υπό διαμόρφωση LoA (Draft) που θα καταλήγει στην τελική LoA.
Η διαδικασία είναι όμοια και αμφίδρομη της LoR μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ. Συνεπώς, εάν η χώρα μας καταφέρει στα τέλη του τρέχοντος έτους να στείλει την υπό διαμόρφωση LoA και εν συνεχεία καταλήξει στην LoA με την έγκριση των ΗΠΑ, η εκκίνηση του προγράμματος τοποθετείται χρονικά περί το πρώτο εξάμηνο του 2018 με ιδανικές συνθήκες το πρώτο τρίμηνο του 2018. Κατά συνέπεια τα πρώτα ελληνικά F-16 των Peace Xenia II και III θα μπορούν να μπουν στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στα τέλη του 2018 ώστε να εκσυγχρονιστούν σε επίπεδο F-16 Viper. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορούν να αποκλειστούν νέες καθυστερήσεις απόρροια των πολιτικών και οικονομικών συνθηκών.
Αξίζει να αναφερθεί πως η όλη διαδικασία εμπεριέχει μεγάλη γραφειοκρατία κυρίως λόγω εμπλοκής της Αμερικανικής κυβέρνησης απόρροια του FMS και φυσικά της εμπλοκής πολλών επιμέρους αμερικανικών και ελληνικών εταιρειών στο πρόγραμμα του εκσυγχρονισμού. Είναι βέβαια πως το πρόγραμμα δεν χωρά άλλες καθυστερήσεις και πρέπει άπαντες να αντιληφθούν την κρισιμότητα και την σημασία του εκσυγχρονισμού για την ισσοροπία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.