Όσο η Άγκυρα τεντώνει το σκοινί της προκλητικότητας, η Αθήνα απαντάει με ψυχραιμία. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης με την παρουσία του στη Λήμνο και τον Άγιο Ευστράτιο έστειλε στη γειτονική χώρα μήνυμα αυτοπεποίθησης και σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου, το οποίο η Άγκυρα αν και επικαλείται, δεν έχει υπογράψει.
Τον Πρωθυπουργό συνόδευε στο ταξίδι του, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κων/νο Φλώρος. Μαζί επισκέφθηκαν την αεροπορική βάση της Λήμνου, που αποτελεί ορμητήριο των ελληνικών μαχητικών που επιχειρούν καθημερινά πάνω από το Αιγαίο.
Η επίσκεψη Μητσοτάκη-Φλώρου αποτελεί και μήνυμα ισχύος και αποτροπής προς την Άγκυρα, καθώς έρχεται μετά τα απανωτά τουρκικά παράπονα για την οχύρωση των ελληνικών νησιών, αλλά και την επίθεση του Υπουργείου Εξωτερικών στο Ν. Δένδια που προέτρεψε την Τουρκία να άρει την απειλή πολέμου προς την Ελλάδα.
37 ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ
Οι Τούρκοι δεν σέβονται πλέον ούτε τις μεγάλες θρησκευτικές εορτές. Ανήμερα των Θεοφανείων και με τον Πρωθυπουργό στη Λήμνο και τον Άγιο Ευστράτιο οι Τούρκοι προχώρησαν σε 37 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου με CN-235 και μαχητικά F-16.
H ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΛΗΓΗ ΤΩΝ F-16
Τους τελευταίους μήνες, με βάση τα στοιχεία που ανακοινώνει καθημερινά το ΓΕΕΘΑ, οι Τούρκοι έχουν μειώσει αρκετά τις πτήσεις με F-16 στο Αιγαίο.
Πρωταγωνιστές των παραβιάσεων είναι πλέον τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, αλλά και τα αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου CΝ-235, όπως έγινε χτες.
Όπως επισημαίνουν Τούρκοι αναλυτές, η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει μεγάλες τεχνολογικές ελλείψεις. Η ραχοκοκαλιά του αεροπορικού στόλου της Τουρκίας αποτελείται από 270 F-16, κυρίως Block 30/40/50. Αυτά τα αεροσκάφη χωρίς αναβαθμίσεις, μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας «θα αδυνατούν να επιχειρήσουν», διατυπώνει στην έκθεση του ο Τζαν Κασάπογλου, επικεφαλής του προγράμματος ασφάλειας και άμυνας του τουρκικού think tank EDAM.
Η Άγκυρα είχε βασίσει το μέλλον της αεροπορίας της στο αμερικανικό stealthμαχητικό F-35, όμως μετά τις αμερικανικές κυρώσεις για την αγορά του ρωσικού πυραυλικού συστήματος S-400, έχασε την ευκαιρία να προμηθευτεί μαχητικά 5ης γενιάς.
Μετά τον αποκλεισμό από το πρόγραμμα των F-35, ήρθε η εισήγηση Αμερικανών Βουλευτών στο State Department, που ζητούσαν να μπει φρένο στο αίτημα της Τουρκίας για την αναβάθμιση 80 υπαρχόντων τουρκικών μαχητικών, αλλά και αγορά 40 νέων. Την πιο ψυχρή απάντηση όμως έδωσε ο ίδιος ο προέδρος Μπάιντεν απευθείας στον Τ. Ερντογάν, λέγοντας ότι.. «για αυτά αποφασίζει το Κογκρέσο». Από τότε... ο Χουλουσί Ακάρ και ο Ισμαήλ Ντεμίρ ψάχνουν -εκτός από χάπι για δυνατό πονοκέφαλο- να βρούν λύση συνομιλώντας με ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και με τη Κίνα, παρακολουθώντας ταυτόχρονα τη χώρα μας να εξοπλίζεται και να ενδυναμώνει τις συμμαχίες της.
ΤΟ ΧΤΥΠΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΚΙΣΤΑΝ
Και ενώ η Τουρκία ψάχνει διακαώς να βρει λύση για τον εκσυγχρονισμό των μαχητικών της αεροπορίας της, ένας από τους μεγαλύτερους αμυντικούς της εταίρους, το Πακιστάν, της γυρίζει την πλάτη.
Σύμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης, το Πακιστάν ακύρωσε τη συμφωνία ελικοπτέρων ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την Τουρκία, που υπεγράφη με την ASELSAN το 2018 και προέβλεπε την πώληση 30 ελικοπτέρων T-129 ATAK. Τούρκοι δημοσιογράφοι σχολιάζουν ότι η συμφωνία αυτή προβλέπονταν να είναι η μεγαλύτερη εξαγωγή της αμυντικής βιομηχανίας της Τουρκίας.
Όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος του πακιστανικού στρατού, Υποστράτηγος Μπαμπάρ Ιφτιχάρ «Έχουν ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την αγορά οπλισμένων ελικοπτέρων από την Κίνα.»
Το Πακιστάν πήρε την απόφαση μετά την καθυστέρηση που σημειώθηκε ως αποτέλεσμα των κυρώσεων CAATSA κατά της Τουρκίας για τους S-400. H έλλειψη κινητήρων, οι οποίοι παράγονται από την LHTEC, μια σύμπραξη της βρετανικής εταιρείας Rolls-Royce και της αμερικανικής εταιρείας Honeywell, μπλόκαραν τη συμφωνία, με την Τουρκία πια να μην μπορεί να τα παράξει και συνεπώς να αδυνατεί να τα παραδώσει στο Πακιστάν.
Παρά τις μάταιες προσπάθειες της Τουρκίας να πείσει την Ουάσιγκτον για αυτό το θέμα, δεν τα κατάφερε. Τον Δεκέμβριου του 2020 το Πακιστάν συμφώνησε να παρατείνει την περίοδο παράδοσης των ελικοπτέρων, αλλά τώρα αρνείται να δώσει νέα παράταση στην Άγκυρα και ήδη προσανατολίζεται να αγοράσει οπλισμένα ελικόπτερα Z-10MEπου κατασκευάζονται στην Κίνα