Σε πόλο έλξης διεθνών παραγωγών υψηλών απαιτήσεων έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα, η οποία αποτελεί έναν δυναμικά αναπτυσσόμενο κόμβο στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη.
Η χώρα μας μετατρέπεται σε στούντιο για να φιλοξενήσει γυρίσματα δημοφιλών σειρών, ταινιών και διαφημιστικών που κάνουν τον γύρο του κόσμου και αποκτούν ρόλο πρεσβευτή στο εξωτερικό με τη Sony Pictures Entertainment να καλλιεργεί το έδαφος για την πραγματοποίηση δικών της παραγωγών από το 2024 και μετά.
Πρωτοκλασάτες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των οπτικοακουστικών μέσων, καθώς και βραβευμένοι σκηνοθέτες επενδύουν σταθερά στην Ελλάδα, με αιχμή την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, με στόχο τη μετατροπή τους σε σκηνικό για σειρές και ταινίες που θα καθηλώσουν δισεκατομμύρια τηλεθεατές, λάτρεις της έβδομης τέχνης, σε όλο τον κόσμο.
Η Amazon, η Disney, το Apple TV και η Universal είναι λίγα μόνο από τα ονόματα που έχουν φέρει μέχρι σήμερα αέρα… Χόλιγουντ στην Ελλάδα και ενισχύουν σημαντικά τη βιομηχανία των εγχώριων οπτικοακουστικών μέσων, έναν ιδιαίτερα προσοδοφόρο τομέα, φέρνοντας, παράλληλα, τη χώρα ανάμεσα στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα από τους μεγάλους παίκτες της έβδομης τέχνης έχουν δώσει, άλλωστε, σημαντική ώθηση στην προσπάθεια της χώρας να διεκδικήσει ένα μερίδιο από την πίτα των δισεκατομμυρίων δολαρίων που τοποθετούνται κάθε χρόνο σε διεθνές επίπεδο στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.
Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς παραγωγές ενισχύουν περαιτέρω την ταυτότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού παγκοσμίως. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, προ ημερών, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη συναντήθηκε με την Ιταλίδα ηθοποιό Μόνικα
Μπελούτσι, η οποία βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη προσκεκλημένη του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, με αφορμή την ταινία της για τη Μαρία Κάλλας. Η Μ. Μπελούτσι, μάλιστα, τιμήθηκε από το Φεστιβάλ με τον «Χρυσό Αλέξανδρο» για τη συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο. Κατά τη συνάντησή τους, η υπουργός Τουρισμού και η Ιταλίδα ηθοποιός εστίασαν όχι μόνο στην ταινία με θέμα τη Μαρία Κάλλας, αλλά και στον θεσμό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό όπλο για την εικόνα της πόλης και την πολιτιστική της ταυτότητα.
Τα νέα εγχειρήματα
Ισχυρό παραμένει το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών παραγωγής για πραγματοποίηση γυρισμάτων στη χώρα μας. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή την περίοδο πραγματοποιούνται ζυμώσεις με δύο από τις πιο μεγάλες εταιρείες του χώρου των οπτικοακουστικών μέσων, την Amazon και τη Sony (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της οποίας είναι ο Tόνι Βινσικέρα), με στόχο τη φιλοξενία τεσσάρων παραγωγών στην Ελλάδα το 2024. Μία από τις παραγωγές αφορά τον πρώτο κύκλο νέας σειράς και οι υπόλοιπες αφορούν τα γυρίσματα σειρών που ήδη προβάλλονται σε ολόκληρο τον κόσμο.
Την ίδια στιγμή, συζητήσεις πραγματοποιούνται και για τα γυρίσματα ενός διαφημιστικού σποτ που εστιάζει στην προβολή του νέου μοντέλου Puma της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Ford, ενός project πολλών εκατομμυρίων ευρώ, για τις ανάγκες του οποί ου για κάποιες ημέρες θα χρειαστεί να απαγορευτεί η κυκλοφορία σε κάποιες κεντρικές οδούς της ελληνικής πρωτεύουσας.
Την άνοιξη αναμένεται μία ακόμη μεγάλη παραγωγή στην Ελλάδα, ενώ, μετά το Πάσχα τοποθετείται -πάντα ανάλογα με την εξέλιξη του πολέμου στο Ισραήλ- και η έναρξη των γυρισμάτων της τέταρτης σεζόν της δημοφιλούς δραματικής σειράς «Τehran», η οποία έχει κάνει θραύση, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις. Συγκεκριμένα, η τηλεοπτική σειρά, η οποία γυρίζεται με φόντο την ελληνική πρωτεύουσα, απέσπασε τον προηγούμενο Νοέμβριο βραβείο Emmy και από τον Σεπτέμβριο του 2020, όταν έκανε πρεμιέρα στην πλατφόρμα της Apple TV, έχει καθηλώσει εκατομμύρια τηλεθεατών παγκοσμίως.
Το 90% των γυρισμάτων των δύο πρώτων σεζόν της τηλεοπτικής σειράς, με πρωταγωνίστρια την Ταμάρ Ραμπινιάν, πραγματοποιήθηκε στην Αττική, με την πλατεία Ομονοίας, την πλατεία Θεάτρου, το Πεδίον του Αρεως, το Μαρούσι, την Καλλιθέα και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» να δεσπόζουν στους τηλεοπτικούς δέκτες. Η «Τehran» είναι η πρώτη διεθνής παραγωγή μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδας. Τα γυρίσματα της σειράς, η οποία προβάλλεται από τη συνδρομητική διαδικτυακή πλατφόρμα Apple TV, πραγματοποιήθηκαν σχεδόν εξ ολοκλήρου στη χώρα μας. Η πρώτη σεζόν, που αποτελείται από οκτώ επεισόδια, προβλήθηκε τον Ιούνιο του 2020 αρχικά στην ισραηλινή τηλεόραση, πριν αποκτήσει τα δικαιώματα προβολής της η Apple TV τον Σεπτέμβριο.
Στη σειρά συμμετείχε και η COSMOTE TV, με τη συνδρομητική πλατφόρμα να αποκτά πρώτη φορά παρουσία σε διεθνή συμπαραγωγή μυθοπλασίας. Η σειρά περιστρέφεται γύρω από μια νεαρή γυναίκα, πράκτορα της Μοσάντ, που γεννήθηκε στο Ιράν, αλλά μεγάλωσε στο Ισραήλ.
Ο ρόλος του Athens Film Office
Σημαντικό ρόλο στη σύναψη συμφωνιών διαδραματίζει το γραφείο εξυπηρέτησης κινηματογραφικών παραγωγών της Αθήνας (Athens Film Office), που δημιούργησε ο δήμος Αθηναίων μέσω της Εταιρείας Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής (ΕΑΤΑ) και συνδράμει στα γυρίσματα διεθνών και ελληνικών οπτικοακουστικών παραγωγών.
Στόχος είναι η ελληνική πρωτεύουσα να αποκτήσει ισχυρή παρουσία στον
παγκόσμιο χάρτη κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών, ακολουθώντας
τις πρακτικές μεγάλων
ευρωπαϊκών πόλεων.
Βασική φιλοδοξία του Athens Film Office, που ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2020, είναι να μετατρέψει την Αθήνα σε μια πόλη φιλική προς τις διεθνείς κινηματογραφικές, τηλεοπτικές και διαφημιστικές παραγωγές, διευκολύνοντας τις διαδικασίες των γυρισμάτων και προσφέροντας τα κατάλληλα κίνητρα για να τις προσελκύσει. Η ιστοσελίδα του, δε, αποτελεί επί της ουσίας το κανάλι υποδοχής και διαχείρισης κάθε είδους αιτήματος παραγωγής ταινίας ή σειράς από την Ελλά- δα και το εξωτερικό.
Από την ίδρυση του Athens Film Office μέχρι σήμερα, περισσότερες από 100 οπτικοακουστικές παραγωγές έχουν φιλοξενηθεί για τα γυρίσματά τους τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, δημιουργώντας πολλαπλά οφέλη για την τοπική οικονομία και τις επιχειρήσεις της πόλης.
Η πλειονότητα των γυρισμάτων των παραγωγών που έχουν φιλοξενηθεί μέχρι σήμερα μέσω του Athens Film Office έχει πραγματοποιηθεί στο κέντρο της Αθήνας, ενώ στον χάρτη των μεγάλων εταιρειών έχουν μπει επίσης ο Μαραθώνας και ο Βαρνάβας.
Μερικές από τις πιο πρόσφατες κινηματογραφικές παραγωγές που έχουν φιλοξενηθεί στην Αθήνα είναι η τρίτη ταινία «Γάμος αλά ελληνικά» («My big fat greek wedding»), με πρωταγωνίστρια τη διάσημη Ελληνοαμερικανίδα ηθοποιό και παραγωγό Νία Βαρντάλος, η σειρά «Greek salad» για λογαριασμό της συνδρομητικής πλατφόρμας Amazon Prime, το βρετανικό μιούζικαλ «Greatest days», η ταινία «Rise», με θέμα τη ζωή της οικογένειας Αντετοκούνμπο από την Αθήνα και τα Σεπόλια μέχρι τον μαγικό κόσμο του ΝΒΑ, και η ταινία «Crimes of the future» το βραβευμένου Καναδού σεναριογράφου και σκηνοθέτη Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.
H Θεσσαλονίκη
Μια θέση στον παγκόσμιο χάρτη των κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών έχει καταφέρει να κατακτήσει και η Θεσσαλονίκη – και ευρύτερα η κεντρική Μακεδονία. Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολο Τζιτζικώστα, η περιοχή έχει καταγράψει έσοδα που υπερβαίνουν τα 145 εκατ. ευρώ χάρη στις κινηματογραφικές παραγωγές που έχουν πραγματοποιηθεί στην περιοχή. Παράλληλα, έχουν καταγραφεί περισσότερες από 130.000 διανυκτερεύσεις κι έχουν δημιουργηθεί τουλάχιστον 4.000 θέσεις εργασίας λόγω των γυρισμάτων κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών.
Το έντονο ενδιαφέρον των ισχυρών του κλάδου να επενδύσουν… κινηματογραφικά στην κεντρική Μακεδονία διαπίστωσε, άλλωστε, στο πρόσφατο ταξίδι του στον Καναδά ο ίδιος ο Απ. Τζιτζικώστας. Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας συναντήθηκε, μεταξύ άλλων, με τον ιδιοκτήτη των TriBro Studios, Πίτερ Αποστολόπουλο, με τον οποίο συζήτησε τη δυνατότητα αξιοποίησης των υποδομών που δημιούργησε η περιφέρεια στην κεντρική Μακεδονία για την υλοποίηση γυρισμάτων οπτικοακουστικών παραγωγών.
Με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία, μέσω του αντίστοιχου Film Office της κεντρικής Μακεδονίας έχουν πραγματοποιηθεί 80 οπτικοακουστικές παραγωγές. Ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, ντοκιμαντέρ και τηλεπαιχνί- δια έχουν γυριστεί με φόντο τη βόρεια Ελλάδα. Στην κατεύθυνση, δε, προσέλκυσης περισσότερων διεθνών παραγωγών, πρόσφατα δημιουργήθηκαν και το πρώτο μητρώο επαγγελματιών (industry guide), αλλά και ο πρώτος οδηγός τοποθεσιών (location guide) στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας την κεντρική Μακεδονία ως ανταγωνιστικό πόλο έλξης οπτικοακουστικών παραγωγών διεθνώς.
Πηγή: enikonomia.gr