Το Πατριαρχείο Μόσχας για μια ακόμη φορά «χαιρετίζει» την πρωτοβουλία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλου για «ειρήνευση στην Ουκρανία και για να θεραπευθούν οι πληγές στην Ορθοδοξία» την οποία ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα από το Βατικανό. Ο κ. Θεόφιλος επιμένει σε πρωτοβουλίες τις οποίες υιοθετεί η ρωσική Εκκλησία αλλά καταδικάζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Σε δήλωση του ο σύμβουλος του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου ο πρωθιερέας Νικολάι Μπαλασόφ, αναφέρει ότι “η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία χαιρετίζει οποιεσδήποτε μεσολαβητικές προσπάθειες, που έχουν ως στόχο την ανάπτυξη του διαλόγου και την τάχιστη εγκαθίδρυση μιας δίκαιης ειρήνης στην Ουκρανία”.
Το περίεργο είναι ότι η Ρωσική Εκκλησία χαιρετίζει την πρωτοβουλία μιας άλλης Εκκλησίας για ειρήνευση στην Ουκρανία, ενώ η ίδια όχι μόνο αρνείται οποιαδήποτε δράση και συνεχίζει να ευλογεί τον πόλεμο και να “προσεύχεται” για τη νίκη των ρωσικών στρατευμάτων έναντι των Ορθοδόξων Ουκρανών, ως “ανιδιοτελές καθήκον τους”.
Σε μια προσπάθεια να μειώσει το κύρος του κ. Βαρθολομαίου αναφέρεται στον Πατριάρχη Ιεροσολύμων ως τον “Πατριάρχη της Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ, Προκαθήμενο της αρχαιότερης Εκκλησίας, η οποία είναι Μητέρα όλων των χριστιανικών Εκκλησιών”, αρνούμενος όπως και η ηγεσία της Ρωσικής Εκκλησίας, να αποδεχθεί τον ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως Μητέρα Εκκλησία.
Ο κ. Μπαλασόφ, δεν έκανε αναφορά στην αρχαιότερη Εκκλησία όπως είχε κάνει και ο Θεόφιλος όταν ανακοίνωνε ανάληψης της πρωτοβουλίας, “από τη Μητέρα πασών των Εκκλησιών”, εννοώντας το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.
Ο Μπαλασόφ υπενθύμισε και τη προηγούμενη διαμεσολαβητική προσπάθεια του Πατριάρχη Ιεροσολύμων, στο Αμμάν της Ιορδανίας το 2020, για την οποία σχολιάζει χαρακτηριστικά ότι “αποτέλεσε σημαντικό βήμα στο πεδίο της διορθόδοξης κοινωνίας και αυτό το βήμα χρειάζεται να συνεχιστεί”. Εκείνη η συνάντηση είχε προκαλέσει την οργή του Φαναρίου το οποίο την καταδίκασε.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του κ. Θεοφίλου είχε χαρακτηριστεί ως φιάσκο, καθώς παρά το ότι διαφημίστηκε ως “σύναξη Προκαθημένων”, τελικά στο Αμμάν εμφανίστηκαν μόνο ο Πατριάρχης Μόσχας, ο Πατριάρχης Σερβίας και ο Μητροπολίτης Τσεχίας, καθώς οι περισσότεροι Προκαθήμενοι των Εκκλησιών αρνήθηκαν να συμμετέχουν.
Σε μία προσπάθεια να μειώσει τον ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου με τη συμμετοχή του κ. Θεόφιλου ο Μπαλασόφ αναφέρει στη δήλωσή του ότι “επανειλημμένως στην ιστορία κομβικός ρόλος στη διασφάλιση τέτοιου είδους συζητήσεως ανήκε στην Ιερουσαλήμ”, παραβλέποντας το γεγονός πως δικαίωμα και αρμοδιότητα σύγκλησης Πανορθόδοξης Συνόδου, ανήκει στον Οικουμενικό Πατριάρχη.
Επισημαίνει επίσης ότι η Ρωσική Εκκλησία θα στηρίζει “αυτές τις γενναίες προσπάθειες”, καθώς και ότι η σημασία του διαλόγου μεταξύ των Εκκλησιών έχει τεράστια αξία, “ακόμη και εάν η πραγματοποίησή του αντιμετωπίζει πολυάριθμες δυσκολίες, ενώ οι Προκαθήμενοι ορισμένων Εκκλησιών εκ των προτέρων δηλώνουν ότι αρνούνται από θέσεως αρχής να συζητήσουν τις αποφάσεις τους”.