Η Μόσχα κινδυνεύει να προκαλέσει έναν άμεσο πόλεμο με το ΝΑΤΟ αναχαιτίζοντας πλοία σε διεθνή ύδατα και επιδιώκοντας να επιβάλει οικονομικό στραγγαλισμό στην Ουκρανία, προειδοποιεί ο πρώην Ανώτατος Συμμαχικός Διοικητής του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη.
Ο πρώην ναύαρχος των ΗΠΑ Τζέιμς Σταυρίδης, ο οποίος ηγήθηκε των δυνάμεων της συμμαχίας στην ήπειρο μεταξύ 2009 και 2013, δήλωσε στο POLITICO ότι οι κλιμακώσεις στη θάλασσα - συμπεριλαμβανομένης της επιβίβασης σε τουρκικό πλοίο την Κυριακή - θα μπορούσαν να αναγκάσουν τους εταίρους του Κιέβου να παρέμβουν για να αποτρέψουν την παράλυση της οικονομίας της Ουκρανίας.
«Οι ενέργειες της Ρωσίας στα διεθνή ύδατα της Μαύρης Θάλασσας δημιουργούν πραγματικό κίνδυνο κλιμάκωσης αυτού του πολέμου στη θάλασσα μεταξύ του ΝΑΤΟ και της Ρωσικής Ομοσπονδίας», δήλωσε ο Σταυρίδης. Το ΝΑΤΟ, συνέχισε, «δεν πρόκειται να παράσχει όλα τα όπλα και τα χρήματα για την Ουκρανία, μόνο και μόνο για να παρακολουθήσει τη Ρωσία να στραγγαλίζει την οικονομία της με παράνομο αποκλεισμό».
Την Τρίτη, το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας επιβεβαίωσε ότι έριξε προειδοποιητικές βολές πριν επιβιβαστεί στο Şükrü Okan, ένα φορτηγό πλοίο με σημαία Παλάου που ο Ουκρανός υπουργός Εξωτερικών αναγνώρισε ως τουρκικό. Με ευαισθησία, η επιθεώρηση πραγματοποιήθηκε στη νοτιοδυτική Μαύρη Θάλασσα, στα ανοικτά των ακτών της Τουρκίας, ενός βαρέων βαρών του ΝΑΤΟ. Ο Σταυρίδης κατηγόρησε την τακτική ως «ισοδύναμη με πειρατεία», με το Κρεμλίνο να καταβάλλει μεγαλύτερες προσπάθειες για να υπονομεύσει το εμπόριο μεταξύ της Ουκρανίας και της υπόλοιπης Ευρώπης.
«Εάν η Ρωσία αρχίσει να κατάσχει πλοία ή επιδιώξει να τα τρομάξει, νομίζω ότι είναι πιθανό το ΝΑΤΟ να απαντήσει υποστηρίζοντας έναν ανθρωπιστικό διάδρομο για τη ναυτιλία», δήλωσε ο Σταυρίδης. Η συμμαχία θα μπορούσε να προστατεύσει τα πλοία που πηγαίνουν προς και από το ουκρανικό λιμάνι της Οδησσού «με μαχητικά αεροσκάφη του ΝΑΤΟ πάνω από τη Μαύρη Θάλασσα και ενδεχομένως πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ σε συνοδεία».
Οι εντάσεις στη Μαύρη Θάλασσα έχουν κλιμακωθεί δραματικά από τότε που η Ρωσία αποσύρθηκε μονομερώς από τη συμφωνία του ΟΗΕ για τα σιτηρά τον Ιούλιο και προειδοποίησε ότι τα πλοία που ταξιδεύουν σε ουκρανικά λιμάνια θα μπορούσαν να θεωρηθούν στρατιωτικοί στόχοι. Σε απάντηση, η Ουκρανία έδειξε την προθυμία της να στοχεύσει τις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας με μια θαλάσσια επίθεση drone σε ένα δεξαμενόπλοιο και δήλωσε ότι τα ύδατα γύρω από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας είναι «περιοχή κινδύνου πολέμου» από τις 23 Αυγούστου.
Ο Σταυρίδης υποστήριξε ότι η υποστήριξη από τα μέλη του ΝΑΤΟ που βρέχονται από τη Μαύρη Θάλασσα, δηλαδή την Τουρκία, τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία, θα σήμαινε ότι «ο ρωσικός στόλος της Μαύρης Θάλασσας θα ήταν στρατιωτικά υπερβολικός».
Η Τουρκία κάλεσε τη Ρωσία να επανενταχθεί στη συμφωνία για τα σιτηρά και το Εθνικό Συμβούλιο Ασφαλείας της δήλωσε ότι η ένταση στη Μαύρη Θάλασσα «δεν είναι προς όφελος κανενός». Ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν φέρεται να πρόκειται να συναντηθεί με τον Πούτιν στο τέλος του μήνα, με το εμπόριο σιτηρών να είναι πιθανό να βρίσκεται στην ημερήσια διάταξη.
Μέχρι την αποχώρηση της Ρωσίας, η συμφωνία του ΟΗΕ για τα σιτηρά πιστωνόταν με τη διασφάλιση ότι 32,9 εκατομμύρια τόνοι καλλιεργειών έφυγαν με ασφάλεια από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας της Ουκρανίας, αποτρέποντας τον κίνδυνο λιμού στα φτωχότερα έθνη. Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δήλωσε ότι η κυβέρνησή του θα «αρνηθεί να παρατείνει» αυτή τη συμφωνία, επιλέγοντας αντ' αυτού να παρέχει σιτηρά δωρεάν σε ορισμένες αφρικανικές χώρες κατά περίπτωση.
Μετά την κίνηση, οι ένοπλες δυνάμεις της Μόσχας έπληξαν ουκρανικές αποθήκες σιτηρών κατά μήκος της ακτής της Μαύρης Θάλασσας, καταστρέφοντας 60.000 τόνους τροφίμων. Η Ρωσία έχει επίσης πλήξει επανειλημμένα τα ουκρανικά ποτάμια λιμάνια του Δούναβη Ρένι και Ιζμαήλ, μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα από τα σύνορα με τη Ρουμανία, μέλος του ΝΑΤΟ, με πυραυλικές επιθέσεις που φαίνεται να στοχεύουν το εμπόριο σιτηρών. Το υπουργείο Άμυνας της Μόσχας προειδοποίησε ότι «όλα τα πλοία που πλέουν στα ύδατα της Μαύρης Θάλασσας προς τα ουκρανικά λιμάνια θα θεωρηθούν πιθανοί μεταφορείς στρατιωτικού φορτίου».
Παρόλα αυτά, το Κίεβο έχει κηρύξει έναν «προσωρινό διάδρομο» για τη θαλάσσια κυκλοφορία από τα νότια λιμάνια του, επιτρέποντας στα πλοία που έχουν περιοριστεί στο λιμάνι για εβδομάδες να εισέλθουν σε διεθνή ύδατα. Την Τετάρτη, ο υπουργός Υποδομών Ολεξάντρ Κουμπράκοφ νακοίνωσε ότι το πρώτο πλοίο, ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπό σημαία Χονγκ Κονγκ, είχε αποπλεύσει, παρά την απειλή από τη Μόσχα.
Πηγή: POLITICO