Οι χώρες της Βαλτικής εξετάζουν νέα σχέδια καταπολέμησης του σκιώδη στόλου της Ρωσίας

 
δδδ

Πηγή Φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ενημερώθηκε: 08/02/25 - 19:37

Σύμφωνα με δύο διπλωμάτες της ΕΕ και δύο κυβερνητικούς αξιωματούχους, οι χώρες της Βαλτικής διερευνούν νέα μέτρα για την κράτηση πλοίων για τα οποία υποψιάζονται ότι κόβουν καλώδια και μεταφέρουν παράνομα ρωσικό πετρέλαιο, χρησιμοποιώντας από νόμους περί πειρατείας έως ασφαλιστικούς κανόνες.

Χώρες όπως η Φινλανδία, η Εσθονία, η Λιθουανία και η Λετονία εξετάζουν το ενδεχόμενο να αξιοποιήσουν το διεθνές δίκαιο για να αρπάξουν πλοία για περιβαλλοντικούς λόγους ή για λόγους πειρατείας, δήλωσαν οι αξιωματούχοι, στους οποίους παραχωρήθηκε ανωνυμία για να συζητήσουν τις ιδιωτικές συνομιλίες. Σε αντίθετη περίπτωση, οι χώρες θα μπορούσαν να συντάξουν από κοινού νέους εθνικούς νόμους για την κατάσχεση περισσότερων πλοίων που βρίσκονται πιο μακριά στη θάλασσα.

Οι νέες προτάσεις έρχονται εν μέσω ευρείας απογοήτευσης για το γεγονός ότι οι δυτικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας παραπαίουν σχεδόν τρία χρόνια αφότου η Μόσχα εξαπέλυσε την ολομέτωπη εισβολή της στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, το Κίεβο αντιμετωπίζει αυξανόμενες δυσκολίες στο μέτωπο και οι χώρες της ΕΕ είναι επιφυλακτικές για την απρόβλεπτη προσέγγιση του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ έναντι της Ρωσίας.

Η Μόσχα συνεχίζει να μεταφέρει το πετρέλαιό της και να αποφεύγει τις κυρώσεις, βασιζόμενη σε έναν ολοένα αυξανόμενο «σκιώδη στόλο», δηλαδή σε γερασμένα πλοία με ασαφή ιδιοκτησία και άγνωστη ασφάλιση. Οι εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ρωσίας παράγουν περίπου το ήμισυ των εσόδων του Κρεμλίνου.

«Σχεδόν το 50 τοις εκατό του υπό κυρώσεις εμπορίου [του ρωσικού θαλάσσιου πετρελαίου] περνάει από τον Κόλπο της Φινλανδίας», δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών της Εσθονίας Margus Tsahkna. «Υπάρχουν οι περιβαλλοντικές απειλές, υπάρχουν οι επιθέσεις που είχαμε κατά των υποθαλάσσιων υποδομών μας».

Οι συνομιλίες απέκτησαν νέα δυναμική αφότου η Φινλανδία κατέσχεσε τον Δεκέμβριο ένα ύποπτο σκάφος του σκιώδους στόλου, το οποίο ήταν ύποπτο για σαμποτάζ σε καλώδια ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών στη Βαλτική Θάλασσα. Οι ιδέες που εξετάζονται εμπίπτουν σε τρεις κατηγορίες, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.

Τα νέα σχέδια

Πρώτον, οι αρχές θα μπορούσαν να αρπάξουν τα σκάφη που κινδυνεύουν να βλάψουν το περιβάλλον, όπως για παράδειγμα με πετρελαιοκηλίδες. Δεύτερον, δήλωσαν οι αξιωματούχοι, οι χώρες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τους νόμους περί πειρατείας για να κατασχέσουν πλοία που απειλούν κρίσιμες υποθαλάσσιες υποδομές.

Τέλος, εάν το διεθνές δίκαιο αποτύχει, οι χώρες συζητούν επίσης την από κοινού επιβολή νέας εθνικής νομοθεσίας για να διευκολύνουν την αρπαγή πλοίων που βρίσκονται πιο μακριά στη θάλασσα. Αυτές θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την απαίτηση από τα δεξαμενόπλοια στη Βαλτική Θάλασσα να χρησιμοποιούν έναν προκαθορισμένο κατάλογο αξιόπιστων ασφαλιστών, δήλωσαν οι αξιωματούχοι.

Σε όλες τις περιπτώσεις, πρόσθεσαν, οι χώρες θα ζητήσουν από την ΕΕ να συντονίσει τις προσπάθειες.

Πηγή: politico.eu

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ