Στα σχέδια επέκτασης της κινεζικής ναυτιλιακής σε ευρωπαϊκά λιμάνια εκκινώντας από τον Πειραιά εστιάζει η FAZ. Στη νέα πρόσκληση Ταγιάνι προς Ντάισελμπλουμ στον απόηχο της ρήσης περί «σναπς και γυναικών» αναφέρεται η SZ.
Στη σχεδιαζόμενη επέκταση του ευρωπαϊκού δικτύου του κρατικού κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού Cοsco έχοντας ως βάση το λιμάνι του Πειραιά εστιάζει η Frankfurter Allegemeine Zeitung στις οικονομικές σελίδες της. Η εφημερίδα αναφέρει ότι η πανίσχυρη κινεζική εταιρεία, παρά το γεγονός ότι δεν έχει επισήμως εκδηλώσει ενδιαφέρον για αγορά τμήματος του λιμανιού του Αμβούργου, έχει ωστόσο αρχίσει να επενδύει με συστηματικό τρόπο σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια κομβικής σημασίας δημιουργώντας ένα ολόκληρο νέο ναυτιλιακό δίκτυο. «Στη βόρεια Ευρώπη η Cosco επικεντρώνει το ενδιαφέρον της κυρίως στα λιμάνι του Ρότερνταμ, της Αμβέρσας και της Μπρυζ, σύμφωνα με μελέτη του ιταλικού Ινστιτούτου SRM. Στο Ρόντερνταμ, τον αιώνιο αντίπαλο του Αμβούργου, η Cοsco θέλει να διατηρήσει πάνω από το ένα τρίτο του τερματικού σταθμού Εuromax. Aξιοσημείωτη είναι στο μεταξύ η παρουσία των Κινέζων επενδυτών στον χώρο της Μεσογείου, δεδομένου ότι εδώ και χρόνια δραστηριοποιούνται επενδυτικά στα λιμάνια του Ισραήλ, της Τουρκίας και της Αιγύπτου.»
Η γερμανική εφημερίδα υπογραμμίζει στη συνέχεια ότι «το πιο εντυπωσιακό κινεζικό 'χτύπημα' ήταν η απόκτηση του πλειοψηφικού μεριδίου του ελληνικού λιμενικού οργανισμού του Πειραιά το 2016» συμπληρώνοντας ότι «ο Πειραιάς αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικότερο ρόλο στην Ευρώπη μελλοντικά, σύμφωνα με τη βούληση των Κινέζων».
Όπως σημειώνει η FAZ «πίσω από την επενδυτική κίνηση της θυγατρικής Cosco Shipping Port, στην οποία ανήκουν σύμφωνα με την SRM ήδη από το τέλος του 2016 σαράντα έξι σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων βρίσκεται η κινεζική κυβέρνηση. Ο έλεγχος περισσότερων λιμανιών ανά την Ευρώπη πρέπει να διασφαλίζει ότι τα εμπορεύματα που παράγονται στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας θα φτάνουν γρήγορα στον ευρωπαϊκό χώρο. Ταυτόχρονα τα λιμενικά τέλη θα πρέπει να παραμείνουν τόσο χαμηλά ώστε τα κινεζικά προϊόντα να παραμένουν ανταγωνιστικά. Η αρχή που έγινε στον Πειραιά αποδεικνύει ότι αυτή η στρατηγική λειτουργεί». Το δημοσίευμα αναφέρει ότι «από τη στιγμή που η Cosco επεκτάθηκε στο ελληνικό λιμάνι, πολλοί κατασκευαστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στην Κίνα, μεταφέρουν ήδη τα εμπορεύματά τους προς την Ελλάδα.»
Κλείνοντας η εφημερίδα σημειώνει ότι το 2009, όταν η Cosco είχε κάνει την πρώτη επενδυτική κρούση προς το λιμάνι του Πειραιά πολλοί εκπρόσωποι του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού χώρου «είχαν γελάσει κοροϊδευτικά». Πλέον κανένας δεν γελά, τουλάχιστον στο Αμβούργο, την ώρα μάλιστα που βλέπουν ότι η Cosco επεκτείνεται δυναμικά και στο Ρότερνταμ.
«Θα μιλήσουμε για σναπς...»
Η Süddeutsche Zeitung του Μονάχου αναφέρεται από την πλευρά της στη νέα πρόσκληση που απέστειλε ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι προς τον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ για να συναντηθούν την ερχόμενη Τρίτη στο Στρασβούργο.
«Επισήμως λέγεται ότι θα συζητήσουν για τις διαπραγματεύσεις με την Ελλάδα και το μεταρρυθμιστικό της πρόγραμμα. Οι ευρωβουλετές πάντως μάλλον ενδιαφέρονται για ένα άλλο θέμα». Όπως σημειώνει η εφημερίδα του Μονάχου στο επίκεντρο των επαφών αναμένεται να βρεθεί η γνωστή πλέον ρήση του Γερούν Ντάισελμπλουμ για τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου που ξόδεψαν τα χρήματά τους σε «σναπς και γυναίκες» ζητώντας στη συνέχεια την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη.
«Η Πορτογαλία και η Ιταλία ζήτησαν ήδη την παραίτησή του. Επίσης και οι κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Ισπανίας αντέδρασαν με έντονο θυμό. Ο Ταγιάνι από την πλευρά του χαρακτήρισε τη δήλωση 'ρατσιστική και σεξιστική'». Από την πλευρά του ο Ντάισελμπλουμ αρνήθηκε να ζητήσει συγγνώμη, ενώ στη συνέχεια κατόπιν πολιτικής πίεσης δήλωσε ότι το μετανιώνει. «Παρά ταύτα εξακολουθεί να υπάρχει η ανάγκη για περαιτέρω εξηγήσεις».
DEUTCHE WELLE / Δήμητρα Κυρανούδη
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΚΑΙΡΟΣ 31/1/2017: Τοπικές βροχές στα ηπειρωτικά, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα