Σε αποκαλύψεις που αφορούν τους παράνομους διακινητές προσφύγων από την Τουρκία προς την Ευρωπαϊκή Ένωσης προχώρησε η Europol, τονίζοντας πως στην πλειοψηφία τους είναι Τούρκοι, Σύροι και Ρουμάνοι.
Αυτό αποκάλυψε εκπρόσωπος Τύπου της Europol στην ιστοσελίδα Eurobserver, επισημαίνοντας οτι οι Τούρκοι υπήκοοι πλειοψηφούν έναντι των υπόλοιπων εθνικοτήτων, ενώ δεύτεροι στη σειρά έρχονται οι Σύροι και τρίτοι οι Ρουμάνοι. Η Europol εφιστά, ωστόσο, την προσοχή στο γεγονός ότι, από τις 12.000 καταγγελίες που έγιναν φέτος, στάθηκε δυνατό να επιβεβαιωθεί η εθνικότητα μόνο 3.992 υπόπτων, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να οδηγηθεί κανείς σε βιαστικά συμπεράσματα για άνοδο της παράνομης διακίνησης από την Τουρκία. Το μόνο που μπορεί κάποιος να ισχυριστεί με βεβαιότητα, υποστηρίζει ο εκπρόσωπος της Europol, είναι ότι αυξήθηκε ο αριθμός των καταγγελιών.
Κληθείσα να απαντήσει, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει από τη μεριά της ότι τα παραπάνω στοιχεία αφορούν ανθρώπους που συνελήφθησαν μέσα στην ΕΕ και όχι υπόπτους για διακίνηση μεταναστών από τρίτες χώρες με προορισμό την Ένωση.
Αυτό, όμως, που υποστηρίζει επίσης η Europol είναι ότι οι εθνικότητες των διακινητών αντανακλούν την εξέλιξη των μεταναστευτικών οδών, αφού τα συγκεκριμένα δίκτυα τείνουν να χρησιμοποιούν 'ντόπιους' για τη μετακίνηση και διαμονή των παράτυπων μεταναστών, ενώ θεωρεί ότι η κατάσταση πρόκειται να επιδεινωθεί, δεδομένου ότι θα αυξηθεί η πίεση από την Τουρκία προς την Ελλάδα και τη Βουλγαρία και είναι πιθανό να κάνουν την εμφάνισή τους πιο πολλά σημεία συμφόρησης και άτυποι καταυλισμοί. Εκφράζει επιπλέον την άποψη ότι θα αυξηθεί η εργασιακή εκμετάλλευση των μεταναστών τόσο στις χώρες διέλευσης όσο και στις χώρες προορισμού και ότι οι διακινητές θα χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο σκάφη σε κακή κατάσταση, ικανά να επιπλεύσουν μόνο για μερικές ώρες.
Ολοκληρώνοντας το δημοσίευμα αναφέρεται στις διαπιστώσεις της Europol, αλλά και μίας δεξαμενής σκέψης με έδρα το Λονδίνο (ODI), ότι οι διακινητές προσαρμόζονται στους αυστηρότερους συνοριακούς ελέγχους και καταφεύγουν σε νέες εναλλακτικές διαδρομές, χερσαίες, εναέριες και θαλάσσιες.