Δεν πρόκειται να συζητηθεί αύριο, Τετάρτη 19/7 το θέμα των αμερικανικών παράκτιων περιπολικών σκαφών μάχης (Littoral Combat Ship/LCS) στη σύνοδο του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ), που θα συνέλθει σε τακτική του συνεδρίαση, συμφώνως με τα όσα τόνισε πριν λίγη ώρα στην ιστοσελίδα μας υψηλόβαθμη ναυτική πηγή, υπό καθεστώς ανωνυμίας φυσικά, απαντώντας σε σχετικό ερώτημά μας.
Ως γνωστόν, το ΑΝΣ συνεδριάζει υπό την προεδρία του Αρχηγού ΓΕΝ Αντιναυάρχου Ιωάννη Δρυμούση ΠΝ και τη συμμετοχή όλων των εν ενεργεία ναυάρχων του Πολεμικού μας Ναυτικού, και σε αυτό υπάρχει καθορισμένη εκ των προτέρων λίστα θεμάτων Ημερησίας Διατάξεως, που τηρείται με αυστηρότητα, και στην αυριανή λίστα τέτοιο θέμα δεν υπάρχει εγγεγραμμένο. όπως μας επισήμανε η ίδια πηγή. Για να προσθέσει με νόημα: «Τώρα αν τεθεί στο επόμενο ή στο μεθεπόμενο ΑΝΣ δεν μπορώ να το ξέρω από τώρα, γιατί υπάρχει μία συγκεκριμένη διαδικασία που απαιτείται για να έλθει προς συζήτηση ένα θέμα στο ΑΝΣ, ιδιαιτέρως δε αν πρόκειται για κάποιο εξοπλιστικό πρόγραμμα».
Ανεξαρτήτως των προαναφερθέντων, που είναι η – ας την ονομάσουμε έτσι – «επιχειρησιακή κατάσταση της παρούσης στιγμής» το θέμα της αποκτήσεως από τις ΗΠΑ ως τεσσάρων LCS έχει επανέλθει στην επικαιρότητα, μετά από τη συζήτηση στη Βουλή επί των προγραμματικών δηλώσεων της νέας κυβερνήσεως, καθώς εκεί και από αυτού του βήματος δεν έγινε η παραμικρή αναφορά στο πρόγραμμα της προσκτήσεως των τεσσάρων κορβετών.
Τότε από την επομένη σχεδόν άρχισαν οι «διαρροές» στον τύπο ότι «το Ναυτικό χρειάζεται πλώρες», ότι «αν δεν ναυπηγηθούν οι κορβέτες θα υπάρξει πρόβλημα με τη διατήρηση της επιχειρησιακής ικανότητας του Π.Ν., καθώς μία – μία θα αρχίσουν να αποσύρονται από την ενεργό υπηρεσίας οι φρεγάτες τύπου “Standard” (“S”), ενώ δεν έχει προχωρήσει και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO-200HN, κλάσεως «Ύδρα», οπότε «να δούμε» ξανά το θέμα των LCS από τους Αμερικανούς» κλπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το ζήτημα των LCS δεν εμφανίζεται για πρώτη φορά. Στο παρελθόν υπήρχε σχετική πρόταση των αμερικανών για την αγορά των LCS μαζί με τις κορβέτες, με συνολικό προϋπολογισμό του προγράμματος της τάξεως των 1,6 δισ.ευρώ, όπου έχουν καταλήξει – ως γνωστόν – δύο βασικές υποψηφιότητες, της γαλλικής Group Naval με την Gowind και της ιταλικής Fincantieri με την Doha.
Τώρα λοιπόν που δεν αναφέρθηκε στις προγραμματικές δηλώσεις ότι θα προχωρήσει το πρόγραμμα των κορβετών, οι ενδιαφερόμενοι «ξανασπρώχνουν» την ιδέα όπως οι κορβέτες αντικατασταθούν με τις μεταχειρισμένες και προβληματικές, αφού ο χρήστης τους, το Ναυτικό των ΗΠΑ αποσύρει εννέα συνολικώς παρόμοια σκάφη από τα 39 που θα αποσύρει συνολικώς, από τις οποίες εννέα, οι τέσσερις έχουν αρχίσει ΗΔΗ και αποσύρονται από την ενεργό υπηρεσία, μετά την πάροδο λιγότερο από δέκα έτη σε αυτήν. Στο συντομότατο αυτό διάστημα οι LCS παρουσίασαν σημαντικά προβλήματα στο προωστήριο σκεύος τους, που οι αμερικανοί υποστηρίζουν ότι βρήκαν τη λύση αλλά αν τα αγοράσουμε εμείς θα πρέπει να πληρώσουμε εξτρά την προσθήκη της λύσεως επί του κάθε σκάφους, καθώς θα τα αγοράσουμε σε κατάσταση “as it is, where it is”, δηλαδή «όπως είναι, όπου είναι».
Τα σκάφη αυτά είχαν τέτοια προβλήματα που πολλοί ειδικοί του Π.Ν. τα χαρακτήριζαν, όχι υποτιμητικώς, αλλά από καθαρώς επιχειρησιακή άποψη, ως «Περιπολικά Ανοικτής Θαλάσσης» (ΠΑΘ) του Λιμενικού Σώματος. Αυτό γιατί οι LCS έχουν προβληματικές ενδιαιτήσεις για το πλήρωμα καθώς είναι κατασκευασμένα για σύντομης διάρκειας πλόες, παντελή έλλειψη ανθυποβρυχιακού συστήματος μάχης (ανιχνεύσεως εχθρικών υποβρυχίων και τορπιλλικής προσβολής εναντίον εχθρικών υποβρυχίων), ενώ έχουν και μεγάλη κατανάλωση καυσίμου.
Τώρα η επαναφορά των LCS στην επικαιρότητα από τους ενδιαφερόμενους, με πώλησή τους έναντι περίπου 600 εκατ.ευρώ, με «εξοικονόμιση» (θεωρητικώς) του 1 δισεκατομμυρίου από το πρόγραμμα των κορβετών για να διατεθούν αλλού (σε άλλα προγράμματα), έρχεται με ένα επικοινωνιακά ωραίο «περιτύλιγμα», καθώς εμφανίζεται να εντάσσεται σε ένα «πακέτο» όπου οι Αμερικανοί φαίνονται εκτός των LCS, από τις οποίες προφανώς θέλουν να απαλλαγούν, να προσφέρουν μεταφορικά αεροσκάφη C-130 και ελικόπτερα, καθώς και Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ).
Το ερώτημα που προκύπτει, κατά την προσωπική μας άποψη, είναι ένα και μόνο: Συμφέρει, μεσομακροπρόθεσμα, το Π.Ν.να αποκτήσει τέσσερα προβληματικά σκάφη, που οι Αμερικανοί έχουν αποσύρει πριν την ώρα τους από την ενεργό υπηρεσία, και να τα εντάξει στη δική του δύναμη, υποεξοπλισμένα για την εκτέλεση των αποστολών που τα θέλει το Π.Ν. και με όποια προβλήματα τους βγάλει αυτό το προβληματικό σκαρί στο μέλλον;
Προσωπικώς πιστεύουμε πως όχι.
Εμείς, για να μην παρεξηγηθούμε, δεν τασσόμεθα υπέρ της μίας ή της άλλης κορβέτας. Εμείς τασσόμεθα υπέρ της ενισχύσεως του Στόλου και της παραμονής των μονάδων του σε αυτόν για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο.
Ως τέτοια λύση είμαστε υπέρ της άμεσης ενεργοποιήσεως της οψιόν και για την τέταρτη φρεγάτα FDI-HN, κλάσεως «Κίμων», της άμεσης ενεργοποιήσεως του προγράμματος εκσυγχρονισμού για 2 έως 3 φρεγάτες MEKO-200HN, της παραμονής στην ενεργό υπηρεσία για όσο χρόνο είναι δυνατό των φρεγατών τύπου “S”, και της επιλογής όποιας από τις δύο κορβέτες επιλέξει τελικώς η κυβέρνηση για να ναυπηγηθούν εδώ, με δυνατότητα αμέσως μετά να προχωρήσουν στην εδώ ναυπήγηση και άλλων δύο, όπως ακριβώς έγινε και με το πρόγραμμα των Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνομένων Βλημάτων τύπου Vosper Thornycroft, όχι όμως και ως προς τον χρόνο παραδόσεως των σκαφών αυτών.
Με τον τρόπο αυτό, μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας ο Ελληνικός Στόλος θα διαθέτει 4 υπερσύγχρονες φρεγάτες τύπου FDI-HN, 4 υπερσύγχρονες κορβέτες, δύο ΜΕΚΟ-200HN και όσες από τις φρεγάτες τύπου “S” θα είναι στην ενεργό υπηρεσία, ενώ ταυτόχρονα θα ναυπηγούνται και δύο ακόμα κορβέτες. Με τον τρόπο αυτό θα ανανεωθεί μέσα στην επόμενη δεκαετία ο Στόλος με υπερσύγχρονες μονάδες, θα έχουν ναυπηγηθεί στην Ελλάδα, με ό,τι αυτό σημαίνει από κάθε άποψη και όχι να πάρουμε 4 μεταχειρισμένα, προβληματικά, υποεξοπλισμένα, παράκτια περιπολικά για 600 εκατ.ευρώ, να διαθέσουμε άλλα 100 εκατ.ευρώ για τις απαραίτητες επισκευές και για να τα επαναφέρουμε στην ενεργό υπηρεσία, και με τη Δαμόκλειο σπάθη πάντα να επικρέμεται επί των κεφαλών των υπευθύνων μη τυχόν παρουσιάσουν και άλλα προβλήματα στο μέλλον!
Ίδωμεν!