ΠΓΥ-ΕΕ «ΠΕΡΣΕΑΣ»: Ποιο είναι και τι ειδικές επιχειρήσεις μπορεί να πραγματοποιήσει το νέο απόκτημα του Πολεμικού Ναυτικού

 
φφ

Ενημερώθηκε: 13/06/24 - 09:16

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Τι ακριβώς είναι από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων, αλλά και τι είδους «ειδικές επιχειρήσεις» μπορεί να πραγματοποιήσει το νέο απόκτημα του Πολεμικού μας Ναυτικού (ΠΝ) Πλοίο Γενικής Υποστηρίξεως – Ειδικών Επιχειρήσεων (ΠΓΥ-ΕΕ) «ΠΕΡΣΕΑΣ» (Α377), του οποίου χθες πραγματοποιήθηκε η τελετή ονοματοδοσίας και επισήμου εντάξεώς του στη δύναμη του Ελληνικού Στόλου, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας κ.Κατερίνας Σακελλαροπούλου, του Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Νίκου Δένδια, των Αρχηγών και άλλων επισήμων, στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος.

            Κατ’ αρχάς το νέο μας σκάφος, αποτελεί μία ακόμα δωρεά, την πέμπτη κατά σειρά σκάφους στο ΠΝ του «Ιδρύματος Αικ.Λασκαρίδη» και του ευπατρίδη, εφοπλιστή, και Υποναυάρχου επί τιμή κ. Παναγιώτη Λασκαρίδη, μετά από το εκπαιδευτικό σκάφος «ΚΥΚΝΟΣ» και τα ΠΓΥ «ΑΤΛΑΣ», «ΗΡΑΚΛΗΣ» και «ΑΙΑΣ», που ήδη επιχειρούν σε αυτό.  

Το ΠΓΥ-ΕΕ «ΠΕΡΣΕΑΣ» αποτελεί το πέμπτο και μεγαλύτερο σκάφος, από όσα έχει δωρίσει στο ΠΝ ο κ. Λασκαρίδης, είναι μήκους 105 μέτρων και ενσωματώνει πλήθος σημαντικών τεχνολογικών καινοτομιών, οι οποίες αναμένεται να υποστηρίξουν τις επιχειρησιακές απαιτήσεις, όχι μόνο του Ελληνικού Στόλου, αλλά και των επίλεκτων της Διοικήσεως Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ) του ΓΕΕΘΑ καθώς και των υπολοίπων Κλάδων σε συγκεκριμένες αποστολές.

Το 2007 το σκάφος πραγματοποίησε ριζική ανακατασκευή, συνολικού κόστους 50 εκατ.δολαρίων, διαθέτει υβριδικό σύστημα προώσεως, ηλεκτροπρόωση με ελάχιστη ακουστική υπογραφή που του επιτρέπει να πλέει «αθορύβως» και δίχως να γίνεται αντιληπτό. Δυνατότητα προώσεως δηλαδή με ηλεκτροκινητήρες κάτι σαν – ας μας επιτραπεί ο αδόκιμος και ανεβλαβής για τους υποβρύχιους χαρακτηρισμός, του «υποβρυχίου επιφανείας», διαθέτοντας υπερπλεονάζουσα ηλεκτρική ισχύ 11MW ικανή να τροφοδοτήσει ένα νησί μεσαίου μεγέθους, και μπορεί να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 17 κόμβων, ενώ μπορεί να μεταφέρει και να παραδώσει εν πλω 3.000 κυβ.μέτρα (3.000 τόνους) καυσίμου.

Επιπλέον διαθέτει ένα ελικοδρόμιο στην πρώρα του, μπροστά από την γέφυρα, στο οποίο μπορούν να προσνηωθούν/απονηωθούν όλα τα ελικόπτερα των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, συμπεριλαμβανομένων και των CH-47D/SD Chinook, που είναι τα βαρύτερα με πλήρες μεταφερόμενο φορτίο. Επιπλέον το σκάφος διαθέτει ΠΛΗΡΗ εξοπλισμό για διενέργεια σεισμικών  και γεωφυσικών ερευνητικών αποστολών.

            Το ΠΓΥ-ΕΕ «ΠΕΡΣΕΑΣ» διαθέτει επίσης δύο πολύ μεγάλα καλυμμένα καταστρώματα και κεκλιμένη πρύμνη από την οποία μπορούν να καθαιρεθούν και να ανελκυστούν ταχέα σκάφη των κομάντος της ΔΕΠ (και όχι μόνο), καθώς και τρεις πολύ ισχυρούς γερανούς, ανυψωτικής ικανότητος 10 τόνων, σε έκταμα (=άνοιγμα) 10 μέτρων έκαστος.

Το σκάφος μπορεί να μεταφέρει μεγάλο αριθμό στρατιωτικού προσωπικού και βαρέος εξοπλισμού στα προαναφερθέντα δύο προστατευμένα και καλυμμένα καταστρώματά του, ενώ ο εξοπλισμός μπορεί να καθαιρεθεί στη θάλασσα και να ανακτηθεί από αυτήν εντός ελαχίστου χρόνου.

Σε ειρηνική περίοδο, το σκάφος χάρη στις πολύ μεγάλες και άνετες ενδιαιτήσεις του μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλαπλές ειρηνικού χαρακτήρος αποστολές, όπως πλωτό νοσοκομείο, πλοίο παροχής εξειδικευμένης ιατρικής φροντίδας στα ακριτικά νησιά, εκπαιδευτικό σκάφος για τους ετήσιους εκπαιδευτικούς πλόες των σπουδαστών της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων (ΣΝΔ) και της Σχολής Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού (ΣΜΥΝ).

            Αφού είδαμε «ποιο είναι» το ΠΓΥ-ΕΕ «ΠΕΡΣΕΑΣ», ας δούμε τώρα και τι – δυνητικώς – αποστολές μπορεί να εκτελέσει, συμφώνως με τις προθέσεις και επιχειρησιακούς σχεδιασμούς τόσο του ΓΕΝ όσο και του ΓΕΕΘΑ.    

            Η επίσημη προσθήκη του «ΕΕ» (Ειδικών Επιχειρήσεων) δίπλα στο «ΠΓΥ», όλων των υπολοίπων σκαφών της κατηγορίας του, αυτομάτως υποδηλώνει και την «ιδιαιτερότητά» του, παρά το σημαντικό για τέτοιου είδους επιχειρήσεις πρόβλημα της χαμηλής ταχύτητός του. Με μέγιστη ταχύτητα τους 17 κόμβους δεν μπορεί να λειτουργήσει ως «μέσο» για ταχεία αντίδραση και ταχεία ανάπτυξη δυνάμεων, προσωπικού και μέσων, στις περιοχές κρίσεως ή ενδιαφέροντος.

            Όμως αν κανείς επικεντρωθεί και μελετήσει όλα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του σκάφους, και βεβαίως οι αρμόδιοι του ΓΕΕΘΑ, ΠΝ και της ΔΕΠ το έχουν ήδη κάνει, τότε διαπιστώνει ότι ο «ΠΕΡΣΕΑΣ» μπορεί να υλοποιήσει πολλές άλλες «Ειδικές Επιχειρήσεις». Για παράδειγμα:

            Η χρήση του ως μητρικού σκάφους μεταφοράς, εκτοξεύσεως/εξαπολύσεως και ελέγχου μη επανδρωμένων οχημάτων κάθε είδους, καθώς σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η μικρή ανώτατη ταχύτητα του σκάφους είναι ιδανική για τη χρήση τους, αφού μπορούν να εξαπολυθούν από μεγαλύτερες αποστάσεις και να φτάσουν στον στόχο ή στην περιοχή ενδιαφέροντος πιο γρήγορα, αφού μπορούν να αναπτύξουν μεγαλύτερες ταχύτητες από το μητρικό σκάφος:

--- Μη Επανδρωμένα Αεροοχήματα (UAV)

--- Μη Επανδρωμένα Αεροοχήματα Μάχης (UCAV)

--- Μη επανδρωμένα Σκάφη Επιφανείας (USV)

--- Μη Επανδρωμένα Υποβρύχια Οχήματα (UUV).

Επίσης από το ελικοδρόμιο του σκάφους, εκτός όλων των τύπων ελικοπτέρων των Ελληνικών ΕΔ, ως προελέχθη, θα μπορούσαν να επιχειρούν καθέτου παο/πρσνηώσεως UAV/UCAV (π.χ. «ΑΡΧΥΤΑΣ» και «SARISA», που είναι υπό ανάπτυξη), τα πέντε Μη Επανδρωμένα Ελικόπτερα τύπου Camcopters S-100, που έχει αποκτήσει το ΠΝ κλπ. Βεβαίως τα UAV/UCAV θα είχαν την επιχειρησιακή δυνατότητα να απονηωθούν/προσνηωθούν και από το ανοιχτό κατάστρωμα του σκάφους, γεγονός που θα επιτρέψει την κατακόρυφη αύξηση του αριθμού των αεροχημάτων που θα μπορούσαν να μεταφερθούν και να επιχειρήσουν από αυτό, απονηούμενα ταυτοχρόνως.

Ακόμα από την οπίσθια ράμπα του σκάφους, θα επιτρέπει την εξαπόλυση USV και UUV, τα οποία θα μεταφέρονται στο κάτω κλειστό κατάστρωμά του, ενώ επιπλέον USV/UUV θα μπορούν να αποθηκευτούν στο ανοιχτό κατάστρωμα και να κατέλθουν στην θάλασσα μέσω των προαναφερθέντων τριών γερανών του σκάφους.

Όλες οι προαναφερθείσες επιχειρησιακές δυνατότητες, πέραν των ως τώρα «κλασικών» Ειδικών Επιχειρήσεων, αλλά και άλλες που ξέρουν και έχουν σχεδιάσει οι αρμόδιοι, ως μητρικού σκάφους ειδικών επιχειρήσεων ή μη επανδρωμένων συστημάτων στον αέρα, στη θάλασσα αλλά και κάτω από την επιφάνειά της, προσδίδουν μία νέα, εμφανώς αναβαθμισμένη επιχειρησιακή αξία του σκάφους στον εχθρό, ως «στόχου υψίστου προτεραιότητος». 

Αυτό πιστεύουμε και εκτιμούμε ότι έχει ληφθεί σοβαρώς υπόψη από τους αρμοδίους ώστε να τοποθετηθεί στο ΠΓΥ-ΕΕ «ΠΕΡΣΕΑΣ» κάποιο (κάποια) κατάλληλα οπλικά συστήματα για την αυτοάμυνα του σκάφους, καθώς και των κατάλληλων αισθητήρων για τον εντοπισμό επερχόμενων απειλών, που ΔΕΝ διαθέτει αυτή τη στιγμή. Συστήματα αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής προστασίας όπως RAM, SADRAL, Phalanx (που πιθανόν μπορεί να προέλθουν από τις προγραμματισμένες αποσύρσεις των πρώτων φρεγατών τύπου “Standard” (“S”), μετά τον προβλεπόμενο κατάπλου στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος των δύο πρώτων φρεγατών FDI-HN, κλάσεως «Κίμων»), RWS και decoys και άλλα που γνωρίζουν καλύτερα ημών οι ειδικοί.

Γιατί μπορεί μεν ο κ. Λασκαρίδης να δώρισε το σκάφος αλλά δεν μπορεί να δωρίσει και τον εξοπλισμό του. Αυτός είναι ευθύνη της Πολιτείας, του ΥΠΕΘΑ και του ΠΝ, που ξέρουν τι ακριβώς πρέπει να κάνουν, εκτός της «κλασικής» αλλά ημιτελούς «λύσεως» του να συνοδεύεται ένα «άοπλο» ουσιαστικώς πλοίο σε τέτοιες αποστολές από μία ολόκληρη φρεγάτα δίπλα του για παροχή τέτοιας υποστηρίξεως!  

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ