Οι Αμερικάνοι αποφάσισαν να μην καταθέσουν τα όπλα. Επέστρεψαν δυναμικά για να χτυπήσουν τον ανταγωνισμό των μνηστήρων για τα προγράμματα του ελληνικού πολεμικού ναυτικού.
Σύμφωνα με πληροφορίες πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο Υπουργείο Άμυνας, μεταξύ του Υπουργού Νίκου Παναγιωτόπουλου και του πρέσβη των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ. Ο λόγος της συνάντησης ήταν να συζητηθεί η νέα πρόταση των ΗΠΑ προς τη Ελλάδα για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Οι ΗΠΑ εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να διεκδικήσουν τα 2 δις ευρώ που απομένουν από την αγορά των φρεγατών Belharra και η Αθήνα προορίζει για την αγορά κορβετών, αλλά και για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.
Συμπληρωματική των Belharra η αμερικανική LOA
Στην επιστολή τους μάλιστα ξεκαθαρίζουν ότι η LOA είναι συμπληρωματικό κομμάτι της απόφασης της Ελληνικής Κυβέρνησης για τις γαλλικές φρεγάτες και δηλώνουν ότι ενδιαφέρονται να εκσυγχρονίσουν τις 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ σε ελληνικά ναυπηγεία. Η εταιρεία η οποία θα προχωρήσει στην αναβάθμιση των ΜΕΚΟ αν και εφόσον συμφωνηθεί θα είναι η Lockheed Martin.
Όπως είναι γνωστό οι διαδικασίες έτσι ώστε οι Αμερικανοί να δώσουν την άδεια για την παραγωγή ή πώληση κάποιου οπλικού συστήματος σε μια ξένη χώρα, είναι χρονοβόρες. Έτσι η τωρινή απαντητική επιστολή των Αμερικάνων αφορά το αίτημα του πολεμικού ναυτικού τον περασμένο Φεβρουάριο , με το οποίο ζητούσε να ενημερωθεί για τις τιμές και διαμόρφωση των MMSC/ HF2, των επιλογών εκσυγχρονισμού των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ και του πλοίου ενδιάμεσης λύσης από τις ΗΠΑ.
Όλα αυτά γίνονται την ώρα που το πρόγραμμα των κορβετών εξακολουθεί να εκκρεμεί, με σκληρούς ανταγωνιστές, ενώ όπως όλα δείχνουν η γαλλική πρόταση έχει πάρει το προβάδισμα.
Πάντως, όπως έχει δηλώσει και ο Υπουργός Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, πρόθεση της κυβέρνησης είναι και το πρόγραμμα των κορβέτων να κλείσει γρήγορα, μέσα στους επόμενους δύο μήνες.
Μπορούν όμως οι ΗΠΑ να αλλάξουν τα μέχρι τώρα δεδομένα και να πάρουν τη ρελανς;
Η πρόταση των Αμερικανών
Σύμφωνα με Στρατιωτικές Πηγές, η πρόταση των Αμερικανών λόγω των ταχύτατων εξελίξεων στα προγράμματα του ναυτικού, πλέον καθίσταται ανεπίκαιρη. Η εισήγηση του πολεμικού ναυτικού παραμένει ίδια για αγορά 4 έως 5 κορβετών.
Οι Αμερικανοί ταυτόχρονα προωθούν αθόρυβα την παραχώρηση σε χαμηλό κόστος 4 φρεγατών LCS, τις οποίες θα αποσύρει σύντομα το αμερικανικό πολεμικό ναυτικό. Στρατιωτικές πηγές υποστηρίζουν ότι το κόστος συντήρησης των φρεγατών LCS θεωρείται τεράστιο, όπως και τα πολλά έτη υπηρεσίας των πλοίων, είναι ένας ακόμα αρνητικός παράγοντας.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το πολεμικό ναυτικό προσανατολίζεται μόνο στην αγορά καινούργιων σύγχρονων μονάδων, τα οποία θα μπορούν να παραμείνουν σε υπηρεσία στο στόλο του ναυτικού για τα επόμενα 30 χρόνια. Ενδιαφέρον για το ναυτικό έχει μόνο η πρόταση των Αμερικανών που αφορά τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, αλλά και για τα πλοία περιπολίας «Island», που αν και εφόσον αγοραστούν θα χρησιμοποιηθούν στο Ανατολικό Αιγαίο. Μάλιστα αναμένεται σύντομα αρμόδια κλιμάκια να εξετάσουν και να εκτιμήσουν την κατάσταση των πλοίων.
Όσον αφορά τα «Island» στην «καριέρα τους» αποδείχθηκαν πολύτιμα συνδυάζοντας ταχύτητα, ικανή ακτίνα δράσης και αξιοπλοϊα στην ανοιχτή θάλασσα ενώ επέδειξαν πολύ καλύτερη συμπεριφορά σε αβαθή ύδατα και κλειστές θάλασσες.
Τα χαρακτηριστικά των περιπολικών “Island”
Η κλάση περιπολικών «Island» ναυπηγήθηκε για τις ανάγκες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Συνολικά, ναυπηγήθηκαν 49 πλοία, από τα οποία τα 37 παραμένουν σε υπηρεσία. Έχουν μήκος 34 μέτρων. Κινούνται είτε από δύο κινητήρες ντίζελ Paxman Valenta, είτε δύο επίσης ντίζελ κινητήρες Caterpillar 3516. Το κύτος είναι κατασκευασμένο από χάλυβα υψηλής αντοχής και η υπερκατασκευή και το κυρίως κατάστρωμα από αλυομίνιο. Το 2002, η αμερικανική ακτοφυλακή ξεκίνησε έναν περιορισμένο εκσυγχρονισμό μερικών, ως μέρος του ολοκληρωμένου προγράμματος συστημάτων ανοιχτών θαλασσών. Ο εκσυγχρονισμός προσέθεσε 4 μέτρα επιπλέον στην πρύμνη για την τοποθέτηση μιας πλατφόρμας ταχείας εξαπόλυσης ακάτων, ενώ έγιναν επεμβάσεις στην υπερκατασκευή με αναδιάταξη των ενδιαιτήσεων για να φιλοξενήσουν μικτά πληρώματα.
Την ίδια στιγμή πηγές από το Υπουργείο Άμυνας επισημαίνουν ότι η τελική επιλογή για το πρόγραμμα των κορβετών, όπως και του προγράμματος εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ, εκτός από την εισήγηση των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού, αποτελεί πολιτική απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη.