Το Ναυτικό ζητά 4η FDI-HN, κορβέτες, αναβάθμιση ΜΕΚΟ, αγορά νέων υποβρυχίων και αναβάθμιση των παλιών

 
sss

Πηγή Φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ / EUROKINISSI

Ενημερώθηκε: 27/08/24 - 20:19

Του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη

Σημαντικές εξελίξεις στα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) αναμένονται εντός του αμέσως προσεχούς χρονικού διαστήματος, συμφώνως με τα όσα είπε ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας (ΠΝ) μιλώντας χαλαρά με τους στρατιωτικούςr συντάκτες τους διαπιστευμένους στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης!

Τελείως επιγραμματικώς τα όσα ελέχθησαν, γιατί δεν ήταν «συνέντευξη» και ουδείς κρατούσε σημειώσεις ή πολύ περισσότερο μαγνητοφωνάκι.

  • Το ΠΝ έχει καταθέσει ένα πλήρες και ολοκληρωμένο «πακέτο» εξοπλιστικών προγραμμάτων που κρίνονται ως απολύτως απαραίτητα, προκειμένου να μπορέσει αυτό να ανταποκριθεί στις αυξημένες επιχειρησιακές απαιτήσεις του τα επόμενα χρόνια.
  • Η πολιτική ηγεσία εκτιμάται ότι «το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα» θα προβεί σε ανακοινώσεις που θα αφορούν το ΠΝ. Ουδείς δεν γνωρίζει το «πότε» και βεβαίως όπως τονίστηκε πολλές φορές οι στρατιωτικοί δεν «ανακοινώνουν» εξοπλιστικά προγράμματα, αλλά αυτό γίνεται είτε από τον Πρωθυπουργό είτε από τον αρμόδιο Υπουργό Εθνικής Αμύνης.
  • Δημοσιογραφική εκτίμηση είναι ότι μέσα στο «αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα» κάτι τέτοιο μπορεί να είναι είτε από τον Πρωθυπουργό στην ομιλία του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, είτε από τον ΥΕΘΑ στη Βουλή.
  • Βασικές επιλογές- προτάσεις του ΠΝ είναι η απόκτηση και τέταρτης φρεγάτας FDI-HN, με την ενεργοποίηση του «δικαιώματος προαιρέσεως» (option), η απόκτηση 3(+1) κορβετών, οι εκσυγχρονισμοί μέσης ζωής (MLU) για τις φρεγάτες MEKO-200HN, τα υποβρύχια Type-214AIP, τις πυραυλακάτους τύπου Super Vita, κλάσεως «Ρουσσέν», τη συμμετοχή στη σχεδίαση/ ναυπήγηση των φρεγατών τύπου “Constellation”.         
  • Το πρόγραμμα των τριών φρεγατών FDI-HN, κλάσεως «Κίμων», προχωρά πολύ ικανοποιητικά. Έχει επιλεγεί ήδη το πρώτο πλήρωμα για τη Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ», η εκπαίδευση του οποίου έχει ξεκινήσει στην Ελλάδα από Γάλλους εκπαιδευτές ώστε να πάνε στη συνέχεια στη Γαλλία για την υπόλοιπη εκπαίδευσή τους.
  • Οι φρεγάτες θα παραδοθούν με όλο το «πακέτο» τους και έτσι θα καταπλεύσουν στην Ελλάδα. Οι Γάλλοι «ζηλεύουν» το πλήρες ελληνικό «πακέτο» των φρεγατών με τα 32 «κελιά» και το σύστημα RAM, αντί των 16 «κελιών» και χωρίς RAM των Γάλλων.
  • Η τρίτη φρεγάτα «ΦΟΡΜΙΩΝ» θα είναι η πρώτη που θα μας παραδοθεί πλήρης σε όλα από τους Γάλλους και τότε θα αρχίσουν σιγά-σιγά να ανεβαίνει στη δεξαμενή η κάθε μία από τις δύο πρώτες φρεγάτες, για να «φορέσουν» τα επιπλέον συστήματα.
  • Όλα αυτά τα επιπλέον συστήματα έχουν ΗΔΗ αγοραστεί και αυτό που απομένει είναι να τοποθετηθούν στα σκάφη, σε εργασίες που θα γίνουν στην Ελλάδα και είναι προγραμματισμένες να διαρκέσουν περί τους 4 μήνες για το κάθε πλοίο.
  • Αναφορικώς με τα υποβρύχια, το ΓΕΝ έχει ζητήσει προκαταρκτικές προσφορές για την απόκτηση 4-6 υποβρυχίων, ενώ έχει καταθέσει και τα σχέδια για τον εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων τεσσάρων κλάσεως «Παπανικολής», πρόγραμμα που είναι άμεσης προτεραιότητος πιο μπροστά και από την απόκτηση νέων υποβρυχίων. Το γεγονός ότι έχουμε ήδη γερμανικής σχεδιάσεως υποβρύχια δεν σημαίνει ότι είναι υποχρεωτικό και τα (όποια) νέα υποβρύχια να είναι και αυτά γερμανικά!  
  • Η νέα τορπίλη, «η καλύτερη στον κόσμο» κατά τον Αρχηγό, πρόκειται να αρχίσει να παραλαμβάνεται και αυτή εντός του 2025, όπως άλλωστε και οι δύο πρώτες γαλλικές φρεγάτες, αναβαθμίζοντας κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες των υποβρυχίων μας.
  • Αναφορικώς με την καθυστέρηση που έχει σημειωθεί, επισημάνθηκε ότι έχουν υπάρξει σημαντικές καθυστερήσεις, όμως αυτές μπορούν να θεωρηθούν εν μέρει και «δικαιολογημένες», υπό την έννοια ότι όταν έγινε η συμφωνία, τότε ξέσπασε ο πόλεμος στην Ουκρανία με τη Ρωσική εισβολή στη χώρα, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα αφενός μεν να «παγώσουν» τα πάντα, αφετέρου δε και οι τιμές των υλικών να εκτοξευτούν στα ύψη.
  • Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ιστοσελίδος μας περί του αν υπάρχει προβληματισμός με τις προ ημερών εξαγγελίων του Προέδρου της Τουρκίας κ. Ερντογάν αναφορικώς με τα ναυτικά προγράμματα της γείτονος και ειδικώς στην παραλαβή του πρώτου νέου από τα έξι συνολικώς υποβρυχίου Type 214 (με νέες τορπίλες και υποβρυχίως εκτοξευόμενα βλήματα, αμφότερα τουρκικής κατασκευής) ο Αρχηγός ΓΕΝ μας είπε ότι όλα αυτά τα γνωρίζει πολύ καλώς το ΠΝ και ήδη έχει συμπυκνωμένη επιχειρησιακή εμπειρία 15 ετών από τα δικά μας αντίστοιχου τύπου υποβρύχια.
  • Αναφορικώς με το πολύπαθο πρόγραμμα της αναβαθμίσεως του αεροσκάφους ναυτικών επιχειρήσεων P-3HN (πρώην P-3B) έχει τις γνωστές σε όλους καθυστερήσεις, που δεν οφείλονται στο ΠΝ, αλλά τώρα το πρώτο αεροσκάφος είναι στο βαφείο της ΕΑΒ και πολύ σύντομα αναμένεται να βγει και να ξεκινήσει τις δοκιμές, αρχικώς στο έδαφος και στη συνέχεια στον αέρα. Άμα πετάξει το πρώτο του προγράμματος, τα υπόλοιπα θα αναβαθμιστούν πολύ πιο γρήγορα, ελέχθη χαρακτηριστικώς.
  • Σχετικά με το μείζον θέμα των παραιτήσεων των στελεχών του ΠΝ, αφού ελέχθη ότι αυτό είναι ένα ευρύτερο φαινόμενο που πλήττει τα ναυτικά και γενικότερα τις Ένοπλες Δυνάμεις των περισσοτέρων δυτικών χωρών, καθώς είναι ίδιον της τελευταίας γενιάς να μην μένει πολλά χρόνια σε μία δουλειά, αλλά να αλλάζει αρκετές δουλειές και σε διαφορετικούς τομείς, σε αντίθεση με ό,τι γινόταν στο παρελθόν όπου κάποιος από εκεί που έμπαινε από εκεί συνταξιοδοτείτο, κάνοντας πλήθος «υποχωρήσεις», τόνισε ότι αφενός η Πολιτεία προσλαμβάνει περισσότερους τώρα και διαφόρων κατηγοριών, αφετέρου τα νέα υπερσύγχρονα οπλικά συστήματα, λόγω της προηγμένης τεχνολογίας του, χρειάζονται λιγότερα στελέχη. «Μία “Belharra” χρειάζεται μόλις 130 άτομα, την ίδια ώρα που μία φρεγάτα τύπου “S” χρειάζεται 180 άτομα», τόνισε χαρακτηριστικώς.
  • Για το πρόσφατο «θέμα της Κάσου» ο Αρχηγός τόνισε ότι το ΠΝ ήταν συνεχώς παρών στην περιοχή, συμφώνως με τις εντολές των αρμοδίων που χειρίζονταν το θέμα σε πολιτικό/διπλωματικό επίπεδο και η αποστολή του ερευνητικού σκάφους πραγματοποιήθηκε κανονικώς. «Το ΠΝ ούτε υστέρησε κάπου, ούτε και υποχώρησε πουθενά» επισημάνθηκε εμφαντικώς.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ