Παραδόθηκαν στο Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) από τα Ναυπηγεία Σαλαμίνος, και ελλιμενίζονται ήδη στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος, τα δύο πρώτα από τα τέσσερα συνολικώς περιπολικά σκάφη τύπου ISLAND, τα οποία προηγουμένως ανήκαν στη δύναμη της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ (US Coast Guard) και υπηρετούσαν στην περιοχή του Κόλπου.
Στις 10 και 11 Οκτωβρίου 2024, ολοκληρώθηκαν με πλήρη επιτυχία από τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας οι εργασίες ενεργοποίησης (reactivation) όσο και το σύνολο των δοκιμών εν όρμω και εν πλω των δύο πρώτων περιπολικών τύπου ISLAND, με τα δύο σκάφη πλέον να ελλιμενίζονται στο Ναύσταθμο Σαλαμίνος για την τοποθέτηση του οπλισμού τους. Ως το τέλος του τρέχοντος έτους 2024 αναμένεται η ολοκλήρωση του προγράμματος και η παράδοση και των τεσσάρων περιπολικών του τύπου στο ΠΝ, με την παράδοση και των υπολοίπων δύο περιπολικών εντός του Δεκεμβρίου 2024.
«Πρόκειται για ένα σημαντικό και απαιτητικό έργο το οποίο απαιτεί συνδυασμό γνώσεων, καθώς από φύση του είναι πολυσκελές αφού εμπεριέχει εργασίες επισκευής, επανεκκίνησης (reactivation) και αναβάθμισης (upgrade). Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας έχουν υπάρξει πρωτοπόροι σε αντίστοιχα έργα στο παρελθόν και, ως εκ τούτου, υπήρξε απόλυτα λογική η επιλογή τους για την υλοποίηση του προγράμματος από την Αμερικανική Ακτοφυλακή» σημειώνουν πηγές των Ναυπηγείων Ελευσίνος, προσθέτοντας: «Η παράδοση των ISLAND αποτελεί μια σημαντική επιβεβαίωση των δυνατοτήτων των Ναυπηγείων Σαλαμίνας όσο και της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας».
Επίσης στα Ναυπηγεία Σαλαμίνος συνεχίζεται κανονικώς η κατασκευή προεξοπλισμένων τμημάτων (blocks) των Ελληνικών και Γαλλικών φρεγατών τύπου Belh@rra, για τα προγράμματα FDI-FR και FDI-HN, με τη Naval Group.
Η συνεργασία αυτή με τη Naval Group περιλαμβάνει τη συμμετοχή των Ναυπηγείων Σαλαμίνος στην κατασκευή πέντε τμημάτων (blocks) του κύτους και της υπερκατασκευής, για ένα σύνολο έως έξι φρεγατών FDI. Ήδη από το Φεβρουάριο του 2024, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνος έχουν παραδώσει τα πέντε προεξοπλισμένα τμήματα (blocks) της τρίτης ελληνικής FDI-HN «ΦΟΡΜΙΩΝ», ενώ αντίστοιχα τον Ιούλιο του 2024 παραδόθηκαν τα blocks για την δεύτερη γαλλική φρεγάτα του προγράμματος. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνος έχουν επεκτείνει την συνεργασία με τη Naval Group για το κατασκευαστικό έργο της τρίτης γαλλικής φρεγάτας που ακολουθεί.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι τα Ναυπηγεία Σαλαμίνος λαμβάνουν μέρος στην έκθεση αμυντικής βιομηχανίας EURONAVAL στο πλαίσιο της συμμετοχής της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, η οποία διεξάγεται το διάστημα 4 – 7 Νοεμβρίου 2024 στο Παρίσι.
Λίγα στοιχεία αναφορικώς με το πρόγραμμα των τεσσάρων περιπολικών τύπου ISLAND. Τον Απρίλιο του 2022, ολοκληρώθηκε στο λιμάνι του Μπαχρέϊν, στον Κόλπο, ο επιτόπιος έλεγχος από κλιμάκιο του ΠΝ, που παραχωρήθηκαν σε αυτό μέσω EDA (Excess Defence Articles), δηλαδή από τα αποθέματα στρατιωτικού υλικού των Αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων. Τα τέσσερα σκάφη εντάχθηκαν στη δύναμη του Ελληνικού Στόλου τον Ιούλιο και Σεπτέμβριο 2023 από δύο σκάφη την κάθε φορά.
Αρχικώς, το συνολικό κόστος του προγράμματος προσδιορίστηκε στα 42.457.600 ευρώ, σε κατάσταση «Όπως είναι, όπου είναι» (“as is where is”), δηλαδή πλήρως απογυμνωμένα από πλευράς ηλεκτρονικού εξοπλισμού, και στο προαναφερθέν κόστος περιλαμβάνονταν η παραχώρηση των τεσσάρων σκαφών, ο εξοπλισμός, η μεταφορά τους από το Μπαχρέϊν στην Ελλάδα, η εν συνεχεία υποστήριξή τους και η εκπαίδευση του προσωπικού. Τα σκάφη κατέπλευσαν στα Ναυπηγεία Σαλαμίνος με τη βοήθεια ρυμουλκών, προκειμένου να πραγματοποιηθούν όλες οι εργασίες μηχανολογικής και ηλεκτρολογικής φύσεως για να καταστούν και πάλι αξιόπλοα.
Στο αρχικό κόστος για την ανακατασκευή τους και επαναφορά τους σε καθεστώς αξιοπλοΐας, προστέθηκαν επιπλέον 50-60 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου τα τέσσερα περιπολικά τύπου ISLAND να αναβαθμιστούν και να λάβουν νέα συστήματα, όπως τηλεχειριζόμενοι σταθμοί, οπλισμός, ηλεκτροπτικά συστήματα, τακτικό σύστημα μάχης, επικοινωνίες κτλ.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν τα περιπολικά θα εφοδιαστούν με τηλεχειριζόμενο από το εσωτερικό του σκάφους πυροβόλο Lionfish Leonardo των 20mm RWS, ηλεκτροοπτικό σύνολο MLT-SUR της Miltech, νέο radar Hughes Mk5 Sharpeye, ενώ είναι πολύ πιθανό να ενσωματώσει και το τακτικό σύστημα Mims Naval, παρόμοιο με αυτό που έχουν εξοπλιστεί και τα σκάφη ειδικών επιχειρήσεων τύπου MK.V της Διοικήσεως Υποβρυχίων Καταστροφών. Η τοποθέτηση των πυροβόλων και άλλου «ευαίσθητου» εξοπλισμού, θα πραγματοποιηθεί το πιθανότερο στις αρχές του 2025 από το ΠΝ στο ΝΑ.
Έτσι λοιπόν το τελικό κόστος για να καταστούν τα τέσσερα σκάφη τύπου ISLAND, που ναυπηγήθηκαν πριν από 40 χρόνια και θα αντικαταστήσουν τις ξύλινες τορπιλλακάτους τύπου Nasty ηλικίας άνω των 60 ετών σε περιπολίες στο Αιγαίο, πλήρως επιχειρησιακά, αξιόπλοα και λειτουργικά θα ξεπεράσει πιθανώς τα 100.000.000 ευρώ.
Με απόφαση του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου στα τέσσερα σκάφη τύπου ISLAND δόθηκαν τα ονόματα ισάριθμων πεσόντων εν ώρα καθήκοντος υπαξιωματικών του ΠΝ, ως εξής:
- «ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Β΄ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ» (P-197): Καθελκύστηκε στις 24/04/1986 και παραδόθηκε στο ΠΝ στις 04/07/2023.
- «ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Α΄ ΓΑΛΑΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ» (P-198): Καθελκύστηκε στις 19/05/1989 και παραδόθηκε στο ΠΝ στις 04/07/2023.
- «ΥΠΟΚΕΛΕΥΣΤΗΣ Β΄ ΛΙΑΣΚΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ» (P-288): Καθελκύστηκε στις 18/05/1989 και παραδόθηκε στο ΠΝ στις 01/09/2023.
- «ΑΡΧΙΚΕΛΕΥΣΤΗΣ ΓΙΑΛΟΨΟΣ ΕΚΤΟΡΑΣ» (P-289): Καθελκύστηκε στις 15/09/1989 και παραδόθηκε στο ΠΝ στις 01/09/2023.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τεσσάρων σκαφών τύπου ISLAND έχουν ως εξής:
- Εκτόπισμα: 167,8 τόνοι
- Μήκος / πλάτος / βύθισμα: 33,53μ / 6,43μ / 2,22μ
- Ταχύτητα (μέγιστη): 26 κόμβοι
- Ακτίνα δράσεως: 3.350 ναυτ. μίλια με οικονομική ταχύτητα 13,1 κόμβοι.
- Πρόωση: Δύο κινητήρες ντήζελ
- Οπλισμός: Ένα τηλεκατευθυνόμενο πυροβόλο Lionfish των 20mm RWS και δύο «πενηντάρια» πολυβόλα.
- Πλήρωμα: 16 άτομα (2 αξιωματικοί, 2 υπαξιωματικοί, 12 ναύτες)