Δύο σημαντικά γεγονότα σημειώθηκαν με διαφορά λίγων ημερών στη Γαλλία και στην Ελλάδα κατά χρονολογική σειρά, που αφορούν αμφότερα το πρόγραμμα της ναυπηγήσεως των υπερσύγχρονων φρεγατών FDI-HN, τύπου “Belh@rra”, κλάσεως «Κίμων», που καταδεικνύουν αφενός τη σημαντικότατη πρόοδο στην εξέλιξη του όλου προγράμματος και αφετέρου την επίσης σημαντική – όπως διαφαίνεται – συμβολή της εγχώρια αμυντικής (ναυπηγικής στη συγκεκριμένη περίπτωση) βιομηχανίας, διαψεύδοντας έτσι «εν τοις πράγμασιν» τις γνωστές εξ επαγγέλματος «Κασσάνδρες»!
Ας ξεκινήσουμε από τη Γαλλία και πιο συγκεκριμένα από τις εγκαταστάσεις της Naval Group στο Λοριάν, όπου τις τελευταίες ημέρες του Ιανουαρίου τοποθετήθηκε η πρώρα της δεύτερης κατά σειράς κατασκευής ελληνικής φρεγάτας τύπου FDI-HN “Belh@rra”, της φρεγάτας «ΝΕΑΡΧΟΣ». Η πρώρα, πέραν του όποιου συμβολισμού της καθώς με αυτήν ολοκληρώνεται – σχηματικά – ένα πλοίο, ως προς τον διαμήκη άξονά του, επιτρέπει πλέον να αρχίσουν οι τοποθετήσεις σωληνώσεων, καλωδιώσεων, δικτύων κλπ που διατρέχουν ένα σκάφος από την πρώρα ως την πρύμνη του.
Οι Γάλλοι έδωσαν στη δημοσιότητα μερικές χαρακτηριστικές όσο και εντυπωσιακές φωτογραφίες από την όλη διαδικασία, καθώς και μερικές χρήσιμες πληροφορίες για την επικαιροποιημένη χρονολογική εξέλιξη της κατασκευής των τριών φρεγατών του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Βάσει αυτού η φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» (F-601) θα ξεκινήσει της εν όρμω δοκιμές το δεύτερο εξάμηνο του 2024, η φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ» θα καθελκυστεί στα τέλη του 2024, ενώ θα ξεκινήσει τις πρώτες εν όρμω δοκιμές το πρώτο εξάμηνο του 2025. Τέλος, η τρίτη και τελευταία (ως τώρα) φρεγάτα «ΦΟΡΜΙΩΝ» θα ξεκινήσει η κατασκευή της στη ναυπηγική κλίνη με την τοποθέτηση του πρώτου ολοκληρωμένου τμήματός της σε αυτήν στα τέλη του τρέχοντος έτους 2024.
Αυτά ήταν τα ευχάριστα νέα που μας ήλθαν από τη Γαλλία.
Στην Ελλάδα τώρα, και δη στον ιστορικό χώρο της θάλασσας της Σαλαμίνος, όπου πριν από περίπου 2500 οι Αθηναϊκές τριήρεις κατανίκησαν τον στόλο των Περσών, σήμερα μία ελληνική ναυπηγική μονάδα, τα «Ναυπηγεία Σαλαμίνος» (“Salamis Shipyards”), κατασκευάζει ολόκληρα εξοπλισμένα τμήματα (Blocks) των φρεγατών FDI, για λογαριασμό της Naval Group και τα στέλνει στο Λοριάν για να αρχίσει η – ας μας επιτραπεί η λέξη – «συναρμολόγηση» της κάθε φρεγάτας.
Σήμερα λοιπόν έφυγαν από τα Ναυπηγεία τα τέσσερα πρώτα Blocks για την τρίτη ελληνική φρεγάτα «ΝΕΑΡΧΟΣ», αλλά το θέμα δεν είναι (μόνο) αυτό, αλλά το ότι τα «Ναυπηγεία Σαλαμίνος» θα κατασκευάζουν ακριβώς τα ίδια Blocks και για τις γαλλικές φρεγάτες που θα κατασκευαστούν στη συνέχεια μέχρις ολοκληρώσεως του προγράμματος, καθώς και για τυχόν εξαγωγές (αν υπάρξουν) και σε άλλες χώρες!
Αυτό γιατί η ελληνική εταιρεία είναι ένας εγκεκριμένος υποκατασκευαστής της Naval Group, όπως και πολλές άλλες ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ εταιρείες σε άλλους τομείς που αφορούν τη ναυπήγηση ενός πλοίου, βάσει μιας διαδικασίας που ξεκίνησε από το 2022, αμέσως μετά την υπογραφή των σχετικών συμβολαίων από τους ίδιους τους Γάλλους, ασφαλώς μετά από σχετική «προτροπή» και … «παρότρυνση» της ελληνικής κυβερνήσεως και του τότε Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Νίκου Παναγιωτόπουλου, ο οποίος τράβηξε «μεγάλο λούκι» κατά το κοινώς λεγόμενο, όταν σύσσωμη η αντιπολίτευση (και όχι μόνο) και από αυτούς οι οποίοι υποστήριζαν άλλες φρεγάτες που τελικώς δεν επελέγησαν, ότι «θα κατασκευάσουν τα τρία πλοία οι Γάλλοι», ότι «τίποτα δεν θα δοθεί στα ελληνικά ναυπηγεία», που ειρήσθω εν παρόδω τότε αμφότερα βολόδερναν δεξιά και αριστερά και ουδείς γνώριζε το μέλλον τους για να αναλάβουν μία τόσο υπεύθυνη δουλειά, ότι «θα δοθούν τόσα δισεκατομμύρια στους Γάλλους, χωρίς να επιστρέψει ούτε ένα ευρώ στην Ελλάδα» και άλλα τέτοια ωραία…
Τελείως πρακτικά και χωρίς να γνωρίζουμε επακριβώς τα επί μέρους ακριβή οικονομικά στοιχεία, έχουμε να παρατηρήσουμε το εξής: Η κάθε φρεγάτα FDI (FR-HN), κλάσεως «Κίμων» για το ΠΝ, αποτελείται από ένδεκα τέτοια Blocks. Δέκα από αυτά τοποθετούνται οριζοντίως (01-10) από πρώρα ως την πρύμνη, ενώ το ενδέκατο κατά τον κάθετο άξονα και είναι το Κέντρο Πληροφοριών Μάχης του σκάφους με τον ιστό και τους αισθητήρες επ’ αυτού.
Από αυτά τα ένδεκα Blocks της κάθε φρεγάτας τα τέσσερα, κατασκευάζονται στη Σαλαμίνα και θα μεταφέρονται, φορτωμένα σε πλοίο, στο Λοριάν. Αυτό είναι γεγονός που δεν επιδέχεται αμφισβητήσεως. Έγινε σήμερα. Και θα συνεχίσει να γίνεται σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος ναυπηγήσεως των FDI.
Ο πρώην ΥΕΘΑ κ. Ν.Παναγιωτόπουλος το είχε υποστηρίξει άλλωστε επανειλημμένως στη Βουλή. Η συμφωνία υπογράφτηκε προκειμένου να εκμεταλλευτούμε το εξαιρετικό (για μας) momentum της στιγμής. Η συμφωνία μας με τους Γάλλους είναι στρατηγικής σημασίας και θα έχουμε εν συνεχεία διαπραγματεύσεις που θα καθορίζουν επακριβώς τα οφέλη για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, ενώ υπολόγιζε ότι το περίπου 30% θα «επιστρέψει» στην Ελλάδα με υποκατασκευαστικό έργο που θα δοθεί στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία.
Η σημερινή τελετή στη Σαλαμίνα αυτό ακριβώς απέδειξε.
Το να κατασκευάζει ένα ναυπηγείο στη Σαλαμίνα τα 4/11 ενός ελληνικού, του πιο σύγχρονου, πολεμικού σκάφους, και στη συνέχεια των γαλλικών και όσων θέλουν ακολουθήσει, ασφαλώς δεν είναι μικρή ούτε αμελητέα περίπτωση.
Από την άλλη αποδεικνύει, ότι στην Ελλάδα, όταν μιλάμε για ναυπηγεία και ναυπηγική βιομηχανία, δεν (πρέπει να) αναφερόμαστε και να εννοούμε ΜΟΝΟ τα τρία πιο γνωστά ναυπηγεία («Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σκαραμαγκά, Ναυπηγεία Ελευσίνος και Νεώριον Σύρου), αλλά υπάρχουν και άλλες μικρότερου μεγέθους, αλλά πολύ σοβαρές ναυπηγοκατασκευαστικές/ναυπηγοεπισκευαστικές Μονάδες, όπως τα «Ναυπηγεία Σαλαμίνος», που μπορούν «σεμνά και ταπεινά» να κάνουν θαύματα με τη μεθοδική δουλειά τους.
Γιατί, αξίζει να σημειωθεί, ότι τα «Ναυπηγεία Σαλαμίνος» έχουν επιλεγεί από τους Αμερικανούς και έχουν ΗΔΗ ξεκινήσει οι εργασίες επισκευής και μερικής αναβαθμίσεως για τα δύο πρώτα, από τα τέσσερα συνολικώς, περιπολικά τύπου “Island”, που δόθηκαν δωρεάν από την Αμερικανική Ακτοφυλακή στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό. Η δουλειά στα δύο πρώτα από αυτά έχει ξεκινήσει σε διπλανούς χώρους των ίδιων ναυπηγείων και αναμένονται να φτάσουν στην Ελλάδα και τα δύο επόμενα. Ασφαλώς τέτοιες επιλογές από Γάλλους και Αμερικανούς ΔΕΝ είναι τυχαίες.
Αυτά, για όσους ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ σοβαρά, υπεύθυνα και με πρόγραμμα.
Είτε λέγονται κυβέρνηση, είτε ναυπηγείο, είτε τέλος, σε ατομικό και προσωπικό επίπεδο, είναι οι χειριστές του θέματος, όπως η τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και η αντίστοιχη ναυτική του ΓΕΝ, που τόσα «άκουσαν» είτε φανερώς είτε κρυφίως και μέσω… διαρροών και λιβελογραφημάτων για τις επιλογές τους!