Το ερώτημα που πλανάται στο Υπουργείο Εθνικής Αμύνης, αναφορικώς με τη χθεσινή έντονη τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο, όπου «έβγαλαν» συνολικώς 17 αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και 10 μαχητικά, για πρώτη φορά μετά από 21 ολόκληρους μήνες, αφορά το «γιατί» έγινε αυτό και ασφαλώς είναι εύλογο.
Κατ’αρχάς να σημειώσουμε ότι χθες, 19 Νοεμβρίου, και συμφώνως με τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, που δεν παρουσιάσαμε χθες λόγω της 24ωρης απεργίας των δημοσιογράφων, έξι σχηματισμοί μαχητικών αεροσκαφών (πέντε «ζευγάρια» F-16 και μία τριάδα F-4E Phantom/Terminator), καθώς και τέσσερα μεμονωμένα αεροσκάφη (2 Μη Επανδρωμένα Αεροοχήματα/UAV, ένα ηλεκτρονικού πολέμου CN-235 και άλλο ένα ναυτικών επιχειρήσεων ATR-72 Meltem II), συνολικώς 17 αεροσκάφη, πραγματοποίησαν 12 παραβάσεις των Κανόνων Εναερίου Κυκλοφορίας (ΚΕΚ) στο FIR Αθηνών και καμία παραβίαση του Εθνικού Εναερίου Χώρου (ΕΕΧ), όλες στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο. Σε όλες τις περιπτώσεις, «τα ανωτέρω αεροσκάφη αναγνωρίστηκαν και αναχαιτίστηκαν σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική», όπως σημειώνεται από το ΓΕΕΘΑ, που απογείωσε αεροσκάφη ετοιμότητος από αεροδρόμια της Κρήτης.
Αυτά «λένε» τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ.
Απάντηση στο «γιατί», όλα αυτά έγιναν χθες, μετά από 21 ολόκληρους μήνες να έχουμε πτήσεις ΚΑΙ μαχητικών εντός του FIR Αθηνών, χωρίς να καταθέσουν σχέδια πτήσεων, μία εύλογη «απάντηση» μπορεί να σχετίζεται με την είδηση που δημοσιοποίησαν οι ίδιοι οι Τούρκοι, στην επίσημη σελίδα του Υπουργείου Αμύνης της γείτονος, όπου χθες ανήρτησαν ένα σύντομης διάρκειας (μερικών δευτερολέπτων) βίντεο, όπου ανακοίνωσαν ότι η ναυτική έκδοση του γνωστού τουρκικού UAV Bayraktar, το ΤΒ3, πραγματοποίησε την πρώτη παγκοσμίως – κατά τους Τούρκους – προσνήωση και εν συνεχεία απονήωση από το ελικοπτεροφόρο τους το TCG “Anadolu”, που έπλεε «κάπου» στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο!
Η είδηση αυτή από μόνη της ασφαλώς και είναι σημαντική και δεν μπορεί να την παραγνωρίσει κανείς. Στο σημείωμά μας αυτό όμως δεν εξετάζουμε αυτό το θέμα, αλλά προσπαθούμε να εξηγήσουμε το «γιατί».
Συμφώνως λοιπόν με στρατιωτικούς του ΥΠΕΘΑ, μία από της λογικές «απαντήσεις» που μπορεί να δοθεί στο ερώτημα είναι ότι όλη αυτή η δραστηριότητα σχετιζόταν με τον έναν ή άλλο τρόπο με την επιχείρηση της πρώτης δοκιμαστικής προσνηώσεως και απονηώσεως του UAV TB3 στο τουρκικό «ελικοπτεροφόρο», πλοίο αποβάσεως στην πραγματικότητα. Ότι δηλαδή ήθελαν να κρατήσουν μακριά από την περιοχή τα ελληνικά μαχητικά, που πιθανόν – κατά τους Τούρκους επιτελικούς – να ήθελαν να «παρενοχλήσουν» ή να «εμποδίσουν» ή να «διακόψουν» αυτήν την επιχείρηση.
Αστειότητες βεβαίως, αλλά είναι μία εξήγηση που έχει τη δική της επιχειρησιακή λογική.