Στις 7 Οκτωβρίου 1941, στις πιο δύσκολες και σκοτεινές για την Ελλάδα ώρες του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, μόλις επτά μήνες από τη συνθηκολόγηση με τη Ναζιστική Γερμανία και την αποδημία της ελληνικής κυβερνήσεως, του συνόλου σχεδόν του Στόλου, αλλά και πέντε μόλις αεροσκαφών Avro Anson της 13ης Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας, καθώς όλα τα υπόλοιπα αεροσκάφη είχαν καταστραφεί στον πόλεμο εναντίον Ιταλών και Γερμανών, συγκροτήθηκε στη Μέση Ανατολή, με τη βοήθεια της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας (Royal Air Force/RAF), η 335 Μοίρα, η πιο ιστορική της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), που συμπληρώνει σήμερα 82 χρόνια συνεχούς προσφοράς αγώνων και θυσιών προς την Πατρίδα.
Μία επέτειο που βρίσκει σήμερα τέσσερα από τα αεροσκάφη της στην Ιταλία να συμμετέχουν στο φετινό “Tiger Meet ’23”, όλων των Μοιρών από όλο τον κόσμο που έχουν ως κωδικό κλήσεως και έμβλημα τον τίγρη, όπως και αυτή!
Η 335 Μοίρα, συγκροτήθηκε αρχικώς ως «335 Ελληνική Βασιλική Μοίρα Διώξεως», πάνω στα πρότυπα και προδιαγραφές της RAF, που ήταν πρωτοπόρες για την ΠΑ (τότε «Ελληνική Βασιλική Αεροπορία»/ ΕΒΑ), ιδίως στους τομείς της εκπαιδεύσεως αέρος και εδάφους, της ασφάλειας πτήσεων, της τεχνικής συντηρήσεως κλπ, που ήταν τελείως άγνωστες στα ως τότε ελληνικά πρότυπα! Πρώτος της διοικητής τοποθετήθηκε ο τότε Επισμηναγός (Ι) Ξενοφών Βαρβαρέσσος.
Η Μοίρα εξοπλίστηκε μάλιστα από τους Βρετανούς με οκτώ καταδιωκτικά αεροσκάφη Hawker Hurricane IIB, χρησιμοποιούσε ως κωδικό κλήσεως τη λέξη «Τίγρη» (“Tigers”, που ήταν κατανοητή και προφερόταν εύκολα από τους Βρετανούς), είχε έμβλημα την κεφαλή του τίγρεως και διοικητικώς υπαγόταν στην 339 Πτέρυγα Μάχης της RAF, ενώ η συγκρότησή της πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο Ακίρ της Παλαιστίνης που τότε ήταν υπό τον Βρετανικό έλεγχο!
Όπως σημειώνεται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑ «Οι πρώτοι πιλότοι της Μοίρας ήταν στελέχη της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας που είχαν σταλεί στο Ιράκ από το 1940 για να εκπαιδευτούν από τους Βρετανούς, καθώς και αρκετοί πιλότοι που κατέφυγαν στην περιοχή μετά την κατάληψη της Ελλάδας, για να συνεχίσουν τον αγώνα ως την απελευθέρωση της χώρας.
Η Μοίρα είχε, και μετά την παραλαβή των νέων αεροσκαφών, ως κύρια αποστολή την Δίωξη. Εκτελεί επιχειρήσεις στη Βόρεια Αφρική, στην Ιταλία, στη Γιουγκοσλαβία, στην Αλβανία και στην κατεχόμενη Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα στην Κρήτη, στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα. Κατά την διάρκεια της παραμονής της στην Μέση Ανατολή, επιχειρώντας από πρόχειρα αεροδρόμια, συμμετείχε σε αποστολές προστασίας νηοπομπών. Τη ρουτίνα των αποστολών αυτών, διέκοψε ο επιτυχής βομβαρδισμός και πολυβολισμός από χαμηλό ύψος του Ιταλικού στρατηγείου της Λιβύης που πραγματοποιήθηκε στις 28 Οκτωβρίου του 1942 (για να εορτασθεί και η επέτειος) μετά τις επίμονες αιτήσεις και τα έντονα διαβήματα των ελληνικών πληρωμάτων προς τους Βρετανούς». Με τον προαναφερθέντα τύπο αεροσκάφους η 335 Μοίρα επιχειρούσε έως τον Δεκέμβριο του 1943, οπότε και τα αντικαθιστά με τα Spitfire VB και VC.
«Το Σεπτέμβριο του 1944, η 335 Μοίρα μεταστάθμευσε στην Ιταλία και από εκεί στην Ελλάδα περί τα τέλη του Οκτωβρίου 1944 στο αεροδρόμιο Χασανίου, το σημερινό (πρώην) αεροδρόμιο του Ελληνικού. Εκεί, μαζί με την αδελφή 336 Μοίρα Διώξεως και τη 13 Μοίρα Ελαφρού Βομβαρδισμού (13 ΜΕΒ), που είχαν συγκροτηθεί στην Μέση Ανατολή, αποδόθηκε στο ελληνικό κράτος από τους Βρετανούς.
Στην διάρκεια του Β΄ΠΠ η Μοίρα έχασε 18 πιλότους πραγματοποιώντας 5555 εξόδους, διάρκειας 8500 ωρών πτήσης και άλλες 12000 ώρες πτήσης για εκπαιδευτικούς σκοπούς» σημειώνονται πάντα στην επίσημη ιστοσελίδα της ΠΑ για το έργο και τη δράση της 335 Μοίρας στην περίοδο του πολέμου.
Μεταπολεμικώς, τον Αύγουστο του 1945, η 335 Μοίρα μεταστάθμευσε στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του ΣΕΔΕΣ στη Θεσσαλονίκη, ενώ τον Ιούνιο του 1947, ενώ ήδη είχε ξεσπάσει ο αιματηρός Ελληνικός Εμφύλιος πόλεμος, η Μοίρα παραλαμβάνει από τους Βρετανούς τα νέα της αεροσκάφη Spitfire IX και Spitfire XVI, ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει στις πολεμικές επιχειρήσεις της περιόδου 1947-1949 για την υποστήριξη των δυνάμεων του Εθνικού στρατού, σε αποστολές Διώξεως-Βομβαρδισμού (Δ/Β) προσβάλλοντας επίγειους στόχους και δυνάμεις των ανταρτών.
Τον Οκτώβριο του 1953 γίνεται η πρώτη Μοίρα της τότε ΕΒΑ, που αντικαθιστά τα ελικοφόρα μαχητικά αεροσκάφη της με αεριωθούμενα τύπου F-84G και RT-33A, στο αεροδρόμιο της Ελευσίνος.
Η αλλαγή αυτή τύπου αεροσκαφών είχε ως αποτέλεσμα και την αλλαγή της ονομασίας σε «335 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού» (335 ΜΔΒ) αλλά τον ίδιο καιρό μια “άλλη” 335 Μοίρα μετατρέπεται σε Μοίρα Επιχειρησιακής Εκπαιδεύσεως και μετασταθμεύει στην 113 ΠΜ, διαθέτοντας περίπου 25 Spitfire, ενώ αργότερα μετασταθμεύει στην 115 Πτέρυγα Μάχης (115 ΠΜ), όπου μετονομάζεται σε «340 Μοίρα Διώξεως Βομβαρδισμού (340 ΜΔΒ).
Ακολούθως, η 335 ΜΔΒ μετασταθμεύει στην 111 Πτέρυγα Μάχης στη Νέα Αγχίαλο όπου και παρέμεινε ως το Σεπτέμβριο του 1957, ενώ ακολούθησε νέα μεταστάθμευσή της στην 110 ΠΜ στην Λάρισα και εδρεύει εκεί ως το Μάιο του 1960, αφού όμως είχε ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει τα αεροσκάφη F-84F από το φθινόπωρο του 1957.
Το Νοέμβριο του 1960, η 335 ΜΔΒ αναλαμβάνει ρόλο κρούσεως και μετασταθμεύει στην 114 ΠΜ στην Τανάγρα. Όπως σημειώνεται στην επίσημη ιστορία της Μοίρας από την ΠΑ «Η δεκαετία από το 1953 έως το 1965 αποτελεί σημαντικό σταθμό της ιστορίας της 335Μ διότι είναι η εποχή που η Μοίρα ,μέσω των καινούργιων αεροσκαφών, καθώς και με τη βοήθεια σημαντικών και ικανότατων αεροπόρων της εποχής οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν από Αμερικανούς συναδέλφους τους, ωθεί την ΠΑ σε μία νέα εποχή βάζοντας τις πρώτες βάσεις για μία καινούρια επιχειρησιακή σχεδίαση των ικανοτήτων της καθώς και για τον επαναπροσδιορισμό των στόχων της».
Το Μάιο 1965, η 335 ΜΔΒ αρχίζει την παραλαβή των υπερσύγχρονων για την εποχή μαχητικών F-104G Starfighter, των «Αστρομαχητών», και στις 30 Ιουνίου 1977 μετασταθμεύει στην 116 ΠΜ στον Άραξο. Από τον Μάιο του 1965 ως τις 31 Μαΐου 1992 η Μοίρα πετά με τα F-104G.
Με την προσθήκη των μαχητικών F-104G η 335Μ αναλαμβάνει σημαντικό μέρος των αποστολών (πυρηνικής) κρούσεως της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, στον Άραξο που έδρευε οι Αμερικανοί είχαν αποθηκεύσει πυρηνικές βόμβες για να χρησιμοποιηθούν σε περίπτωση συγκρούσεως ΝΑΤΟ – και Συμφώνου της Βαρσοβίας εναντίον σημαντικών στόχων στην τότε κομμουνιστική Βουλγαρία.
Τον Απρίλιο του 1963, η 335 Μοίρα αξιολογείται από το ΝΑΤΟ με μεγάλη επιτυχία και πλέον χαρακτηρίζεται ως «ετοιμοπόλεμη» (Combat Ready) σε όλες τις αποστολές “Strike” («Κρούσεως») της Συμμαχίας.
Στις 3 Απριλίου 1993, η 335 Μοίρα μετονομάζεται σε «335 Μοίρα Βομβαρδισμού» (335 ΜΒ), καθώς παραλαμβάνει τα μαχητικά αεροσκάφη δεύτερης γενιάς Α-7E/TA-7C Corsair II, που ήταν από τα 62 συνολικά αεροσκάφη που μας παρέδωσαν οι Αμερικάνοι.
Με τα επιθετικά αεροσκάφη Α-7E οι ικανότητες βομβαρδισμού της ΠΑ αυξήθηκαν κατακόρυφα, καθώς διέθεταν μεγάλες δυνατότητες μεταφοράς οπλικού φορτίου, σε μεγάλες αποστάσεις, με ικανοποιητική ακρίβεια στην προσβολή των στόχων. Τότε, η επάνδρωση της Μοίρας ξεκίνησε από έναν αρχικό πυρήνα έμπειρων χειριστών, οι οποίοι στο πρόσφατο παρελθόν είχαν υπηρετήσει για μεγάλη περίοδο στην 347 Μοίρα και οι οποίοι στην συνέχεια πλαισιώθηκαν από μερικούς ακόμα πρώην χειριστές των F-104G.
Όλη αυτή την περίοδο η 335 Μοίρα με τα Α-7E συμμετέχει σε πλήθος εθνικών και ΝΑΤΟϊκών ασκήσεως καθώς επίσης σε διεθνείς αεροπορικές εκθέσεις όπως Air Tatoo κλπ σε διάφορες χώρες, αποκτώντας το προσωπικό της τεράστια εμπειρία σε όλες τις αποστολές βομβαρδισμού, μέρα και νύχτα και με όλες τις καιρικές συνθήκες.
Το 2009 είναι η επόμενη σημαντική στιγμή, όχι μόνο για την 335 Μοίρα, αλλά και για την ΠΑ γενικότερα, καθώς η Μοίρα σταματά πλέον να πετά με τα Α-7E και αρχίζει να παραλαμβάνει τα υπερσύγχρονα μαχητικά, τέταρτης γενιάς, F-16C/D Block.52+ ADVanced, στις καινούριες της εγκαταστάσεις που κατασκευάστηκαν στο χώρο της στην 116 ΠΜ, στην Αεροπορική Βάση του Αράξου. Η παραλαβή τους ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2010 ενώ από τον Μάρτιο του ίδιου χρόνου η Μοίρα αναλαμβάνει να εντάξει στην οπλοστάσιο της Π.Α. το πλέον σύγχρονο Α/Φ τέταρτης γενιάς, συμπεριλαμβανομένου όπλων όπως το JSOW-JDAM, του συστήματος LINK-16 , καθώς και του καινούριου ατρακτιδίου αναγνωρίσεως (“Recce Pod”). Από τη στιγμή αυτή και μετά οι χειριστές της 335 Μοίρας αναλαμβάνουν να εκτελέσουν όλη το εύρος αεροπορικών αποστολών, ολόκληρο το 24ωρο και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Τώρα τα μαχητικά αυτά βρίσκονται σε πρόγραμμα αναβαθμίσεως των επιχειρησιακών τους δυνατοτήτων σε επίπεδο F-16V Viper, διαδικασία που πραγματοποιείται σταδιακώς στις εγκαταστάσεις της Ελληνική Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) στην Τανάγρα!