Τα περισσότερα αεροσκάφη είναι χρώματος λευκού. Τυχαίο; Οχι. Αναρωτηθήκατε ποτέ γιατί; Οι λόγοι είναι αρκετοί και σίγουρα άγνωστοι για τους περισσότερους. Ας τους δούμε αναλυτικά.
Είναι πιο οικονομικό
Αρχικά, «η βαφή προσθέτει περίπου 273 - 544 κιλά στο βάρος ενός αεροσκάφους» δήλωσε ο εκπρόσωπος της Boeing στην Telegraph.
Το πρόσθετο βάρος σημαίνει ότι καταναλώνει περισσότερα καύσιμα και τα 544 κιλά αντιστοιχούν σε περίπου 8 επιβάτες. Για αυτό το λόγο είναι ένα θέμα που απασχολεί πολύ τις αεροπορικές εταιρείες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πόσο, είναι πως στη δεκαετία του ‘80, ο Ρόμπερτ Κράνταλ, πρώην διευθύνων σύμβουλος της American Airlines, ισχυρίστηκε ότι ο αερομεταφορέας εξοικονόμησε 40.000 δολάρια, αφαιρώντας μόνο μία ελιά από κάθε σαλάτα που σερβίροντας στις πτήσεις του.
Και το ίδιο το χρώμα πάντως κοστίζει και η βαφή ενός αεροσκάφους απαιτεί πολλά κιλά μπογιάς. «Περίπου 454 λίτρα χρώματος χρησιμοποιούνται σε ένα συνηθισμένο Boeing 747.341 λίτρα σε ένα 767» αναφέρει η εταιρεία.
Σημειώνεται πως το κόστος της βαφής ενός ολόκληρου αεροπλάνου κυναίνεται μεταξύ 50.000 και 200.000 δολαρίων.
Επίσης, οι αεροπορικές εταιρείες συχνά καταλήγουν να πωλούν τα αεροσκάφη τους σε άλλους μεταφορείς, γεγονός που είναι δύσκολο να το κάνουν εάν είναι χρωματιστά.
«Διατηρεί το αεροπλάνο δροσερό»
«Ο κύριος λόγος για τον οποίο τα αεροσκάφη είναι βαμμένα λευκά ή σε ανοιχτά χρώματα είναι για να αντικατοπτρίζουν το φως του ήλιου και να ελαχιστοποιούν τόσο την ζέστη όσο και τυχόν ζημιές από την ηλιακή ακτινοβολία» δήλωσε ο καθηγητής αεροναυτικής και αστροναυτικής, Τζον Χάνσμαν στο Business Insider.
Ορισμένα τμήματα των αεροπλάνων είναι κατασκευασμένα από πλαστικό και σύνθετα υλικά όπως ίνες άνθρακα και υαλοβάμβακα και χρειάζονται μεγαλύτερη προστασία από την θερμότητα του ήλιου. Επομένως μέρη όπως η μύτη του αεροπλάνου, όπου βρίσκεται το ραντάρ και οι επιφάνειες ελέγχου, τα οποία είναι κατασκευασμένα από σύνθετα υλικά, είναι συνήθως βαμμένα με λευκό ή ανοιχτό γκρι χρώμα, εξήγησε.
Τα Concorde πρέπει να βάφονται με μια ειδική λευκή βαφή με μεγάλη αντανάκλαση, ώστε να μπορεί να αντέξει τη θερμότητα που παράγεται από την υπερηχητική διαδρομή.
Εκτός αυτών, το λευκό χρώμα των περισσότερων αεροσκαφών διευκολύνει την ταυτοποίηση και επισκευή οποιονδήποτε ρωγμών, διαρροών λαδιού και άλλων προβλημάτων.
Διάσωση και... πουλιά
Το άσπρο είναι χρήσιμο και στην περίπτωση της συντριβής καθώς μια λευκή άτρακτος μπορεί να εντοπιστεί πιο εύκολα από τις εναέριες έρευνες. Ένας ακόμη «κίνδυνος» για τα αεροσκάφη, όσο παράξενο και αν ακούγεται, είναι τα πουλιά. Αμερικανική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Human-Wildlife Interactions το 2011, έδειξε πως η ορατότητα των αεροσκαφών θα μπορούσε να ενισχυθεί από το λευκό εξωτερικό ώστε να μπορούν να βλέπουν και να το αποφεύγουν τα πουλιά.
Στο ερώτημα πάντως εάν είναι επικίνδυνο να πετά κανείς με πολύχρωμο αεροσκάφος, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας απαντά «όχι».
Γιατί λοιπόν να βάψει κάποιος ένα αεροπλάνο
Μέχρι και μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι περισσότεροι εξωτερικοί χώροι των αεροπλάνων δεν βάφονταν ή διακοσμούνταν μόνο με το αεροπορικό έμβλημα για οικονομικούς λόγους.
Ακόμη και στη σύγχρονη εποχή, ορισμένες αεροπορικές εταιρείες έχουν αποφύγει τη χρήση βαφών στα αεροσκάφη τους. Η American Airlines, για παράδειγμα, είναι γνωστή για τη γυμνή εμφάνιση των αεροσκαφών της. Αλλά ενώ αυτό εξοικονομεί χρήματα, αφήνει το αεροσκάφος εκτεθειμένο και απροστάτευτο, ειδικά σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.
«Τα αεροσκάφη αυτά ξεθωριάζουν με την πάροδο του χρόνου κι έτσι πρέπει να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα για να τα γυαλίζουν συχνά. Έτσι, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν πλέον ανοιχτόχρωμα χρώματα» δήλωσε ο Χάνσμαν.
«Η βαφή είναι κάτι περισσότερο από αισθητική. Επηρεάζει το βάρος του αεροσκάφους και προστατεύει την ακεραιότητα της ατράκτου» λέει η Ομοσπονδιακή Ένωση Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).
Πηγή: CNN