Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του Βασίλη Νέδου στην Καθημερινή των Αθηνών, το σκάφος, το οποίο αναμένεται να πλεύσει εντός δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ τον Ιούλιο, πλέει στα νοτιοδυτικά της Κύπρου παρακολουθούμενο διακριτικά από την κορβέτα «Bartin» του τουρκικού ναυτικού.
Οπως φαίνεται και στον χάρτη του δημοσιεύματος, η Τουρκία θεωρεί ότι το μεγαλύτερο μέρος της περιοχής που έχει δεσμευθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία για τις εργασίες του ιταλικού πλοίου, κάθεται δήθεν επί τουρκικής υφαλοκρηπίδας.
Ως εκ τούτου κάθε φορά που υπάρχει στην περιοχή κάποια δραστηριότητα, η Αγκυρα προχωράει σε αποστολή πλοίου προκειμένου να υποστηρίξει τον ισχυρισμό της.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες ημέρες η Αγκυρα αντέδρασε και στη σχετική NAVTEX (οδηγία προς ναυτιλλομένους) που εκδόθηκε από τις κυπριακές αρχές, προκειμένου να προωθήσει τον ισχυρισμό.
Το δημοσίευμα της Καθημερινής αναφέρει πως η Τουρκία αντιδρά όπως συνηθίζει κατά πάγια τακτική σε οποιαδήποτε δραστηριότητα εξελίσσεται στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Δωδεκανήσων και Κυπριακής Δημοκρατίας, όπου καταγράφεται αλληλοεπικάλυψη των ΑΟΖ Ελλάδας, Κύπρου και Τουρκίας.
Είναι παλαιά και καταγεγραμμένη η άποψη της Τουρκίας για το εύρος της ΑΟΖ και της υφαλοκρηπίδας της στην Ανατολική Μεσόγειο. Αλλωστε, οι συγκεκριμένες θέσεις οδήγησαν στις κρίσεις του 2018 (με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς») και του 2020, με τους στόλους Ελλάδας και Τουρκίας να είναι ανεπτυγμένοι για μήνες.
«Η πρακτική δεν είναι νέα, η Κυπριακή Δημοκρατία είναι, όπως επισημαίνεται, συνηθισμένη σε ανάλογες καταστάσεις – ιδιαίτερα όταν εξελισσόταν το ενεργειακό πρόγραμμα στα οικόπεδα νότια, δυτικά και ανατολικά του νησιού.
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 το τουρκικό ναυτικό είχε παρεμποδίσει την έναρξη εργασιών από γεωτρύπανο της ιταλικής ΕΝΙ στο οικόπεδο 3, σε περιοχή δηλαδή που η κυπριακή ΑΟΖ συναντάει εκείνη του Λιβάνου.
Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να σημειωθεί ότι η Χεζμπολάχ είχε εκφράσει ανοιχτά τη διαφωνία της στο ενδεχόμενο οριστικοποίησης κάποιας συμφωνίας οριοθέτησης ΑΟΖ ανάμεσα σε Κυπριακή Δημοκρατία και Λίβανο, μια ακόμη ένδειξη της επιρροής της Αγκυρας στους ισλαμιστές του Νασράλα.
Αποτελεί ερώτημα το τι θα συμβεί όταν το «Teliri» κινηθεί εντός της δυνητικής ελληνικής ΑΟΖ. Επιπλέον, τις επόμενες ημέρες θα πρέπει να ξεκινήσουν και οι εργασίες για την εγκατάσταση υποβρυχίων καλωδίων της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου (Great Sea Interconnector), διαδικασία με παρόμοια χαρακτηριστικά. Πάντως, το πλοίο «Ievoli Relume», της εταιρείας που έχει αναλάβει το τελευταίο αυτό έργο, παραμένει στο λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης.
Πρόκειται για ένα έργο πολύ μεγαλύτερης διάρκειας, το οποίο θα διαρκέσει για τουλάχιστον ενάμιση χρόνο», καταλήγει το άρθρο.