Όταν το πολεμικό ναυτικό της Τουρκίας καλωσόρισε δύο νέα πλοία στο στόλο του αυτό το μήνα, οι αξιωματούχοι δεν άφησαν καμία αμφιβολία για την κλίμακα της αποστολής τους – ή τη γεωπολιτική φιλοδοξία τους, γράφει σε σημερινό του δημοσίευμα στο Bloomberg, που σχολιάζει την προκλητική διεκδικητική στάση. που τηρεί η Τουρκία έναντι των γειτόνων της σε Αιγαίο και Μεσόγειο .
Οι φρεγάτες των 3.000 τόνων «θα αντιπροσωπεύουν τη δύναμη και την αποφασιστικότητα του έθνους μας στις θάλασσες του κόσμου», δήλωσε ο Haluk Gorgun, επικεφαλής της Γραμματείας Αμυντικών Βιομηχανιών της προεδρίας, σε μια τελετή για τον εορτασμό της καθέλκυσης. «Η Τουρκία κάνει σταθερά βήματα για να γίνει μια χώρα που είναι ισχυρή στη θάλασσα, με αποτρεπτική ισχύ στο πεδίο και φωνή στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων».
Τα νεότευκτα πλοία είναι το τελευταίο προϊόν μιας εκστρατείας ναυτικής επέκτασης που φιλοδοξεί να δώσει στην Άγκυρα πρόσθετη επιρροή στο Μεσόγειο, το Αιγαίο και τη Μαύρη Θάλασσα και πέραν αυτών. Στόχος είναι επίσης η διαφοροποίηση μιας εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που ανθεί και που είναι περισσότερο γνωστή για τα ιπτάμενα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της.
Πρόκειται για ένα μακροπρόθεσμο στοίχημα που θα μπορούσε να επωφεληθεί από μια αυξανόμενη σύγκρουση για τις θαλάσσιες εμπορικές οδούς, καθώς οι υποστηρικτές από το Ιράν αντάρτες Χούθι απειλούν την εμπορική ναυτιλία στα ανοιχτά των ακτών της Υεμένης, ενώ η Ουκρανία και η Ρωσία ανταλλάσσουν και το ΝΑΤΟ ενισχύει την επιτήρηση για να αντιμετωπίσει υποψίες για σαμποτάζ υποβρύχιων καλωδίων.
Απομένουν άλλα 29 πλοία που κατασκευάζονται στα τουρκικά ναυπηγεία, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων υποβρυχίων εγχώριας παραγωγής της χώρας, αντιτορπιλικών και ενός αεροπλανοφόρου. Αυτά θα επεκτείνουν τον συνολικό στόλο σε 20 πλοία, σύμφωνα με υπολογισμούς του Bloomberg που βασίζονται στην τελευταία ανάλυση του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών.
«Δεν μετατοπίζει μόνο την περιφερειακή ισορροπία δυνάμεων, αλλά σηματοδοτεί επίσης την ανάδειξη της Τουρκίας σε μια ναυτική δύναμη στο εξωτερικό, διατηρώντας παράλληλα την κυριαρχία σε στρατηγικές ζωτικές, γεωγραφικά πολύπλοκες περιοχές όπως το Αιγαίο», δήλωσε ο Suha Cubukcuoglu, ανώτερος ερευνητής της Trends Research & Advisory με έδρα το Αμπού Ντάμπι και συγγραφέας βιβλίου για τη θαλάσσια στρατηγική της Άγκυρας.
Η διεκδικητική στάση έχει τις ρίζες της στο δόγμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» που αναπτύχθηκε από τους Τούρκους αξιωματικούς του ναυτικού το 2006 και αργότερα υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση, η οποία επιβλήθηκε να επιβάλει τον έλεγχο σε μεγαλύτερο μέρος των υδάτων που περιβάλλουν τη χώρα.
Αυτό έχει με πολλαπλές συγκρούσεις την Ελλάδα και την Κύπρο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο για εδάφη και υποθαλάσσιους ενεργειακούς πόρους. Οι εντάσεις έχουν μειωθεί από τότε που μια σύγκρουση πλοίων το 2020 παραλίγο να ωθήσει τους γείτονες σε σύγκρουση, αλλά καμία από τις δύο πλευρές δεν έχει υποχωρήσει από τις διεκδικήσεις σχετικά με το εύρος της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης, μεταδίδει το Bloomberg. Η Αθήνα έχει επίσης επιδιώξει να ενισχύσει το ναυτικό της, κάνοντας παραγγελία ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για γαλλικές φρεγάτες το 2021.
Εν μέσω ανταγωνιστικών διεκδικήσεων για τα ύδατα – και τυχόν ενεργειακούς πόρους που κρύβουν – η Τουρκία έχει διεθνή διεθνή αναγνώριση για να ενισχύσει τη θέση της, υπογράφοντας συμφωνία οριοθέτησης των θαλάσσιων συνόρων με τη Λιβύη το 2019 και τώρα σχεδιάζει το ίδιο με τη Συρία.
Αλλού, το πολεμικό ναυτικό αναπτύχθηκε για να συνοδεύσει ένα τουρκικό γεωτρύπανο στη Σομαλία, όπου βρίσκεται η μεγαλύτερη υπερπόντια στρατιωτική βάση της Άγκυρας, αναζητώντας υδρογονάνθρακες για να βοηθήσει στην τροφοδοσία της οικονομίας της χώρας της, η οποία έρχεται σε 1 τρισεκατομμύριο δολάρια.
Όλη αυτή η δύναμη πυρός δεν είναι φθηνή. Η Τουρκία, που είναι ήδη μια από τις χώρες με τις υψηλότερες στρατιωτικές δαπάνες στο Μεσόγειο, διέθεσε το 2025 το ποσό ρεκόρ των 1,6 τρισεκατομμυρίων λιρών (45,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων) για την άμυνα, αυξημένο κατά 11% σε βάση.
Ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει χρησιμοποιήσει την ανάπτυξη για να υπερασπιστεί την εγχώρια παραγωγή, μειώνοντας την εξάρτηση από τους δυτικούς προμηθευτές, οι οποίοι μερικές φορές έχουν κάνει εμπόδια στην Τουρκία λόγω πολιτικών διαφωνιών.
Οι δύο φρεγάτες που έπεσαν στο νερό αυτόν τον μήνα κατασκευάστηκαν στα ναυπηγεία TAIS Shipyards με έδρα την Κωνσταντινούπολη βάσει συμβάσεων με την κρατική STM. Είναι εξοπλισμένες με τα πιο σύγχρονα όπλα και εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου από κρατικές εταιρείες όπως η Roketsan AS και η εισηγμένη στην Κωνσταντινούπολη Aselsan AS.
«Ενώ άλλα κρίσιμα έργα σε τομείς όπως ο τομέας των υποβρυχίων εξακολουθούν να βασίζονται σε ξένες συνεργασίες – ιδίως με τη Γερμανία – υπάρχει μια αυξανόμενη εστίαση στην αυτοδυναμία», δήλωσε η Sine Ozkarasahin, μη μόνιμη συνεργάτης στο Αμυντικό Κολέγιο του ΝΑΤΟ.
Μέσω newsmoney.gr