Η παραδοχή από τους Sunday Times για την «χαμένη μάχη» να κρατηθεί η λεηλασία του Ελγιν και η δικαίωση του Π. Παυλόπουλου

 
Η παραδοχή από τους Sunday Times για την «χαμένη μάχη» να κρατηθεί η λεηλασία του Ελγιν και η δικαίωση του Π. Παυλόπουλου

Ενημερώθηκε: 26/11/18 - 02:03

«Το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα είναι απολύτως ικανό να φιλοξενήσει τα γνήσια γλυπτά του Παρθενώνα αντί για τα καλοφτιαγμένα αντίγραφα που εκθέτει» τονίζει σε άρθρο της στους Sunday Times η Σάρα Μπάξτερ.

«Είναι δύσκολο να αρνηθεί κανείς ότι ανήκουν στον αρχικό τόπο τους. Γιατί να μην τα ανταλλάξουμε; Αγωνιζόμαστε για μια χαμένη μάχη για να κρατήσουμε την λεηλασία μας όταν υπάρχουν καινοτόμοι τρόποι να μοιραστούμε τις γνώσεις μας» τονίζει η αρθρογράφος υποστηρίζοντας την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα, και συμφωνώντας με την άποψη που έχει υποστηρίξει και ο ηγέτης των Εργατικών Τζέρεμι Κόρμπιν.

Η αρθρογράφος των Sunday Times παρατηρεί ότι η σύγχρονη τεχνολογία μπορεί να προσφέρει τέλεια αντίγραφα και αναπαραστάσεις αρχαίων πόλεων όπως της αρχαίας Ρώμης και της Αψίδας του Θριάμβου της Παλμύρας και θέτει το ερώτημα «δεν θα μπορούσε η Βρετανία να επιστρέψει τα Ελγίνεια μάρμαρα και να αναπαραγάγει με την τεχνολογία το μεγαλείο του Παρθενώνα για τις νέες γενιές επισκεπτών του Βρετανικού Μουσείου;».

Παρατηρεί τέλος, ότι παρόμοια πολιτική πιστών αντιγράφων ακολουθεί και το Victoria and Albert Museum.

Η δικαίωση του Προέδρου της Δημοκρατίας

Το άρθρο αυτό αποτελεί δικαίωση για τον αγώνα που έχει δώσει Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μα θυμίσουμε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος μιλώντας πριν από περίπου δύο χρόνια, στις 24 Σεπτεμβρίου 2016, στο Διεθνές Συνέδριο με θέμα : «Τα Γλυπτά του Παρθενώνος: 200 χρόνια από την ιδιοποίησή τους από το Βρετανικό Μουσείο», στο Μουσείο Ακροπόλεως είχε τονίσει ότι την ανάγκη επαναπατρισμού των Γλυπτών, προκειμένου να συμβολίσει και να εκπέμψει προς την Ανθρωπότητα το αιώνιο και μοναδικό πολιτισμικό μήνυμα που του αναλογει, που δεν είναι άλλη από τη μοναδικότητα του Παρθενώνα ως μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ο Πρ. Παυλόπουλος είχε παρατηρήσει, πως δεν είναι σωστή η αιτίαση που προβάλλεται από κάποιους πως αν γυρίσουν τα Γλυπτά στην Ελλάδα, τότε θα χρειασθεί να γυρίσουν και άλλα μνημεία που βρίσκονται σε Μουσεία του κόσμου εκεί απ' όπου ξεκίνησαν. «Ο Παρθενώνας παρουσιάζει μια μοναδικότητα για όλη την Ανθρωπότητα. Είναι η μοναδικότητα του ελληνικού πολιτισμού, ιδίως κατά τον 5ον αιώνα π.Χ., κάτι το οποίο δεν το έχουμε ισχυρισθεί μόνον εμείς οι Έλληνες» είπε. Θύμισε δε πως ο πρώτος που τόνισε τη μοναδικότητα αυτή - και δεν αμφισβητήθηκε ποτέ - ήταν ο André Malraux, στις 28 Μαΐου 1959».

«Τότε, όταν έγινε η πρώτη φωταγώγηση της Ακρόπολης, ο André Malraux, ως εκπρόσωπος της Γαλλικής Κυβέρνησης, μίλησε μ' αυτόν τον μνημειώδη λόγο για την ουσία και την σημασία του Παρθενώνα και των Γλυπτών. Εκεί είπε ότι αυτό που συμβολίζει ο Παρθενώνας είναι κάτι μοναδικό για τον πολιτισμό της ανθρωπότητας γενικότερα: 'Η Ακρόπολη όμως είναι ο μοναδικός τόπος του κόσμου που κατοικείται, ταυτόχρονα, από το πνεύμα και από το θάρρος'» ανέφερε.

«Επομένως, από τη μία πλευρά είναι ανάγκη να γυρίσουν τα Γλυπτά γιατί ανήκουν σ' ένα μοναδικό Μνημείο. Δεν έχουν θέση αλλού, παρά μόνον εκεί όπου μπορούν να συμβολίσουν αυτό το οποίο συμβολίζει ο Παρθενώνας. Και από την άλλη πλευρά, πρέπει να γυρίσουν διότι χωρίς τα Γλυπτά αυτά ο Παρθενώνας δεν μπορεί να είναι για τον επισκέπτη αυτό το οποίο θα μπορούσε και θα έπρεπε να είναι για να διδάξει. Να διδάξει κάτι το οποίο έχουμε πολύ περισσότερο ανάγκη σήμερα, στον σημερινό δύσκολο κόσμο από ποτέ. Να διδάξει δηλαδή, τι σημαίνει η Δημοκρατία, η Ελευθερία, ο Άνθρωπος» υπογράμμισε ο Πρ. Παυλόπουλος.

«Η μαρτυρία του Αντρέ Μαλρώ», είχε πεί ο κ. Παυλόπουλος «η οποία εμπεριέχεται στην ομιλία του της 28ης Μαϊου 1959, όταν εκπροσώπησε τη Γαλλική Κυβέρνηση κατά την πρώτη φωταγώγηση της Ακρόπολης και στην οποία είχε επισημάνει, βασιζόμενος στην Παγκόσμια πολιτισμική εμβέλεια του Παρθενώνα και στα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα με τα οποία πλέον το μήνυμα –έκκληση του Περικλέους μπορεί να εκπέμπεται σε ολόκληρη την Ανθρωπότητα: «Ο πρώτος παγκόσμιος πολιτισμός άρχισε».

Μάλιστα, επικαλούμενος σημεία της ομιλίας του Μαλρώ στάθηκε στην αναφορά του ότι «…Η Ακρόπολη είναι ο μοναδικός τόπος του κόσμου που κατοικείται ταυτόχρονα από το πνεύμα και από το θάρρος», καθώς και στην επισήμανσή του που συμπυκνώνει, μέσω του μηνύματος του Παρθενώνα, την ουσία του Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού ως συστατικού στοιχείου του διαχρονικού Παγκόσμιου Πολιτισμού ότι «Δεν θα πάψουμε ποτέ να το διακηρύσσουμε: Ό,τι σημαίνει για μας η τόσο συγκεχυμένη λέξη παιδεία-το σύνολο των έργων της τέχνης και του πνεύματος-η Ελλάδα το μετέτρεψε, προς δόξαν της, σε μείζον μέσον διαπαιδαγώγησης του ανθρώπου. Είναι ο πρώτος πολιτισμός χωρίς ιερό βιβλίο, όπου η λέξη ευφυία σημαίνει να θέτεις ερωτήματα. Ερωτήματα, που έμελλε να γεννήσουν την κατάκτηση του κόσμου από το πνεύμα, της μοίρας από την τραγωδία, του θείου από την τέχνη και τον άνθρωπο».

Τέλος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε πει τότε ότι η επιστροφή των Γλυπτών, ειδικά του Παρθενώνα, επιβάλλεται γιατί «χωρίς τα γλυπτά αυτά, ο Παρθενώνας, βαριά λαβωμένος από μίαν ιερόσυλη πράξη βανδαλισμού και λεηλασίας, που καλύπτεται εδώ και πάνω από δυο αιώνες από τη λεοντή μιας δήθεν «αρχαιολατρίας», η οποία πλήττει ευθέως την Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά, δεν μπορεί να συμβολίσει και να εκπέμψει προς την Ανθρωπότητα το αιώνιο, αειθαλές και μοναδικό πολιτισμικό μήνυμα που του αναλογεί».