Η αξιολόγηση όλων είναι συνεχής, έχω αποφασίσει σε αυτήν την 4ετία να είμαι τόσο αυστηρός με τους συνεργάτες μου όσο είμαι και με τον εαυτό μου» διεμήνυσε ο πρωθυπουργός μέσω συνέντευξης του στον ΑΝΤ1 κληθείς να επεξηγήσει την αποστροφή στη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου ότι «καλό θα είναι να βουτάμε τη γλώσσα στο μυαλό μας και μετά να μιλάμε».
Ερωτηθείς, πάντως, αρκετές φορές διέψευσε ότι επίκειται ανασχηματισμός, τόνισε ότι δε συμμερίζεται τις αιτιάσεις ορισμένων ότι «το νέο κυβερνητικό σχήμα δεν τραβάει» και διερωτήθηκε «τι θα μου λέγατε εάν μετά τις εκλογές είχα αφήσει τους ίδιους Υπουργούς στις θέσεις τους».
Μάλιστα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπεραμύνθηκε της μεταρρυθμιστικής ορμής της κυβέρνησης επικαλούμενος την ατζέντα του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου. «Δεν πιστεύω στην ήσσονα προσπάθεια, ούτε στην υποκριτική μετριοπάθεια, όταν μπαίνεις στη μάχη μπαίνεις για να κερδίσεις, ιδίως όταν έχεις δώσει πολιτικό χρώμα στις εκλογές, τι να έλεγα δηλαδή ότι θέλω να κερδίσει τρεις Περιφέρειες» σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, ενώ ερωτηθείς για το εάν έκανε λάθος επιλογές στα πρόσωπα, που κατέβασε στις Αυτοδιοικητικές εκλογές, απήντησε χαρακτηριστικά ότι «εάν γνωρίζαμε τότε, αυτά, που γνωρίζαμε τώρα πιθανώς δεν θα κάναμε αυτές τις επιλογές».
Χαρακτήρισε τον πρώην Δήμαρχο Αθηναίων, Κώστα Μπακογιάννη έναν καλό Δήμαρχο και διεμήνυσε στον διάδοχο του ότι «κάμερες θα μπουν στην Αθήνα, το Μετρό θα γίνει στα Εξάρχεια, δεν είναι υπό την αίρεση της νέας δημοτικής αρχής, ο Παναθηναικός θα αποκτήσει γήπεδο, πιστεύω ότι μπορούμε να συνεργαστούμε».
Ερωτηθείς τέλος για το νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «δε μπορώ να μη σχολιάσω το εντυπωσιακό γεγονός ότι επέλεξε να φύγει για ΗΠΑ την ημέρα των Αυτοδιοικητικών εκλογών» επισημαίνοντας ότι «έχει ακόμη χρόνο να συγχρονιστεί με την ελληνική πραγματικότητα».
Προσέθεσε, πάντως, ότι δεν τον υποτιμά, αλλά ότι είναι πρόβλημα για την κοινοβουλευτική δημοκρατία ότι δεν είναι βουλευτής. «Θα κριθεί στην πράξη» είπε για τον Στέφανο Κασσελάκη ο πρωθυπουργός.
Ερωτηθείς, τέλος, για τα σενάρια συγχώνευσης ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ ο πρωθυπουργός τόνισε δηκτικά ότι «εγώ βλέπω έναν ΣΥΡΙΖΑ που παλεύει να μην εξαυλωθεί και ένα ΠΑΣΟΚ που παλεύει να συριζοποιηθεί».
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Κυριάκου Μητσοτάκη στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Αντ1 και στον Νίκο Χατζηνικολάου:
N.Χ: Κύριε Πρόεδρε, θα ξεκινήσω από τα συμβαίνοντα στη Μέση Ανατολή. Θέλω να σας ρωτήσω γιατί ακυρώσατε, γιατί αναβάλατε μάλλον το ταξίδι σας για το Ισραήλ, και εάν αισθάνεστε ότι μετά το χθεσινό χτύπημα σε νοσοκομείο στη Γάζα, ουσιαστικά ακυρώνονται εντός εισαγωγικών οι ειρηνευτικές πρωτοβουλίες και προσπάθειες που είχαν αναληφθεί από την διεθνή κοινότητα
K.Μ: Κύριε Χατζηνικολάου, καταρχάς να εκφράσω τον αποτροπιασμό μου και την οδύνη μου για το τραγικό χτύπημα χθες σε νοσοκομείο της Γάζας που στοίχισε τη ζωή καθώς φαίνεται σε εκατοντάδες αμάχους. Να προσθέσω και εγώ την φωνή μου σε αυτούς που ζητούν την άμεση διαλεύκανση αυτής της τραγωδίας έτσι ώστε να γνωρίζουμε πραγματικά ποιοι είναι οι υπαίτιοι και να προσθέσω ότι δυστυχώς στην ευρύτερη γειτονιά μας διαδραματίζονται δραματικά γεγονότα. Ξεκινώντας από την πρωτοφανούς αγριότητας δολοφονική επίθεση της Χαμάς εντός του Ισραήλ, δυστυχώς τα πράγματα οδεύουν προς μια γενικότερη αποσταθεροποίηση.
N.Χ: Μιλήσατε για διαλεύκανση, συγνώμη για την διακοπή, αλλά πρέπει να το διασαφηνίσω, εννοείτε ότι μπορεί να μην είναι το Ισραήλ που έκανε το χτύπημα αυτό;
Μ: Δεν ξέρουμε αυτή την στιγμή. Υπάρχουν απόψεις και επιχειρήματα και από τις δύο μεριές, δεν θα σπεύσω να βγάλω κάποιο συμπέρασμα, καταδικάζοντας ούτε την μία ούτε την άλλη πλευρά. Και θέλω να τονίσω ότι αυτή είναι η επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταλαβαίνω όμως γιατί αυτή τη στιγμή με τόσο τεταμένα τα πνεύματα στην περιοχή του Ισραήλ, είναι πάρα πολύ εύκολο να δημιουργηθούν γρήγορα εντυπώσεις από την μία και από την άλλη μεριά. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι παίζεται και ένας πόλεμος προπαγάνδας και από τις δύο πλευρές. Η πραγματικότητα όμως είναι σαφής. Υπήρξε μία άγρια τρομοκρατική επίθεση, όμοια της οποίας δεν έχουμε ξαναδεί στην Μέση Ανατολή.
Εμείς έχουμε υπερασπιστεί από την πρώτη στιγμή τον διάλογο του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, όμως ταυτόχρονα διακρίναμε την τρομοκρατική Χαμάς από τον Παλαιστινιακό λαό και αγωνιστήκαμε και αγωνιζόμαστε έτσι ώστε να μπορέσουμε να αποτρέψουμε μία ανθρωπιστική κρίση στη Λωρίδα της Γάζας. Αυτό προφανώς σημαίνει ανθρωπιστική βοήθεια, δυνατότητα όσο αυτό είναι εφικτό, προστασίας των αμάχων, γιατί βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε μία εμπόλεμη ζώνη και είναι οι τελευταίοι.
N.Χ: Κύριε Πρόεδρε, είπατε αναγνωρίζουμε το δικαίωμα αυτοάμυνας του Ισραήλ. Το ερώτημα είναι: τυχόν εκδίκηση του Ισραήλ που έχει άλλα χαρακτηριστικά η αυτοάμυνα και άλλα χαρακτηριστικά η εκδίκηση, μήπως οδηγήσει σε ένα νέο φαύλο κύκλο;
K.Μ: Χαίρομαι που με ρωτάτε. Το δικαίωμα στην αυτοάμυνα εντός των πλαισίων του Διεθνούς Δικαίου. Γιατί το λέω αυτό. Το Ισραήλ είναι η μόνη δημοκρατία στην περιοχή και προφανώς το μέτρο σύγκρισης, όταν μιλάμε για την αντίδραση μιας δημοκρατίας, δεν μπορεί να είναι το ίδιο με αυτό με μιας τρομοκρατικής οργάνωσης. Το Ισραήλ έχει υποχρέωση να σεβαστεί το Διεθνές Δίκαιο και να αντιδράσει εντός του πλαισίου των κανόνων που μπορεί να διέπουν και μία ένοπλη σύρραξη. Ο κίνδυνος, θα σας το πω πολύ ειλικρινά, είμαι πολύ προβληματισμένος για την προοπτική μιας ένοπλης χερσαίας εισβολής στη Γάζα. Πολύ φοβάμαι ότι αυτοί οι οποίοι προξένησαν να ήταν πίσω από αυτήν την τρομοκρατική επίθεση εντός του Ισραήλ, ακριβώς αυτό να επιδιώκουν και είναι πάρα πολύ σημαντικό, και το λέει μία χώρα η οποία είναι σύμμαχος του Ισραήλ αλλά ταυτόχρονα είμαι πολύ έντιμος συνομιλητής με όλους τους πολιτικούς παίκτες στην ευρύτερη γειτονιά μας, είναι πάντα πολύ σημαντικό αυτή τη στιγμή να πρυτανεύσει και η λογική και η αυτοσυγκράτηση. Η εκδίκηση δεν ταιριάζει στα οργανωμένα κράτη.
N.Χ: Αναφέρατε ότι είμαστε σύμμαχοι με το Ισραήλ, και υπάρχουν αρκετοί στην Ελλάδα που κατηγορούν την Δύση, κατά συνέπεια και την Ελληνική Κυβέρνηση, ότι μεροληπτεί υπέρ του Ισραήλ. Ότι την ώρα που προβάλλεται η συνέντευξη μας, υπάρχει μάλιστα μία συγκέντρωση που οργανώνει το ΚΚΕ υπέρ του Παλαιστινιακού λαού και ο ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ σήμερα και η ΑΥΓΗ και άλλες αριστερές εφημερίδες αφήνουν να εννοηθεί ότι η Ελλάδα και η Ευρώπη γενικότερα, η Δύση γενικότερα, μεροληπτεί υπέρ του Ισραήλ.
K.Μ: Ήταν πάγια θέση της ελληνικής αριστεράς, προφανώς και δεν την συμμερίζομαι, θέλω να σας θυμίσω κύριε Χατζηνικολάου ότι η Ελλάδα ουδέποτε απομακρύνθηκε από την λογική της λύσης των δύο κρατών για την οριστική λύση του Παλαιστινιακού ζητήματος. Είναι κάτι που το τόνισα και στην Σύνοδο Κορυφής δια τηλεδιασκέψεως, η οποία έλαβε χώρα χθες, συμπεριλαμβάνεται και στο επίσημο ανακοινωθέν της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και πρέπει να αντιληφθούμε ότι αγωνιζόμενοι για αυτή την λύση, πιστεύω τελικά ότι υπηρετούμε την ειρήνη στην περιοχή αλλά υπηρετούμε τελικά και την στρατηγική μας σχέση με το Ισραήλ. Εμείς αυτό το οποίο θέλουμε αυτή τη στιγμή είναι να μην υπάρχει περαιτέρω κλιμάκωση. Θέλουμε να αποτρέψουμε μία ανθρωπιστική κρίση, θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι είμαστε όσον το δυνατόν πιο θωρακισμένοι σε θέματα εσωτερικής ασφάλειας και να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο την φύλαξη των συνόρων μας γιατί αυτή την στιγμή έχουμε ήδη ένα αριθμό Παλαιστινίων οι οποίοι βρίσκονται στην πατρίδα μας αναζητώντας άσυλο, αλλά όπως καταλαβαίνετε σε αυτές τις συνθήκες και με το φάσμα της Ισλαμικής τρομοκρατίας να έχει δυστυχώς αναβιώσει στην Ευρώπη πρέπει να είμαστε διπλά προσεκτικοί. Άρα η θέση της Ελλάδος ήταν πάντα και παραμένει μία θέση η οποία είναι ισορροπημένη, για αυτό κύριε Χατζηνικολάου είμαστε συνομιλητές. Εγώ μετέθεσα το ταξίδι μου μιας και με ρωτήσατε, για λόγους, σας το λέω ευθέως, για λόγους ασφάλειας και ασφαλούς μετακίνησής προς το Ισραήλ. Δεν θα πήγαινα όμως μόνο στο Ισραήλ, θα πήγαινα και θα πάω γιατί είναι μία μετάθεση, θα πάω να συναντήσω τον Βασιλιά της Ιορδανίας. Λίγο μετά την συνέντευξη μας έχω τηλεφωνική επικοινωνία με τον Πρίγκηπα Διάδοχη της Σαουδικής Αραβίας, έχω ήδη επικοινωνήσει με τον Πρόεδρο Σίσι, ίσως βρεθώ στο Κάιρο αναλόγως του επιπέδου που θα διεξαχθεί αυτή η Σύνοδος Κορυφής. Για το Παλαιστινιακό κανείς στον Αραβικό κόσμο δεν καταλογίζει στην Ελλάδα μονομέρεια τέτοια που να μας αποκλείει από τις συζητήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο λόγος της Ελλάδος αυτή τη στιγμή βαραίνει και όλοι αντιλαμβάνονται ότι είμαστε ένα πυλώνας σταθερότητας σε μία περιοχή η οποία δυστυχώς δοκιμάζεται πάλι από μεγάλη γεωπολιτική αστάθεια.
N.Χ: Κάνατε αναφορά έμμεση στο μεταναστατευτικό, μιλώντας για την φύλαξη των συνόρων μας. Θέλω να ρωτήσω κύριε Πρόεδρε, πόσο ανησυχείτε για τις νέες μεταναστευτικές ροές που θα προκύψουν από αυτόν τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή και πόσο έτοιμοι είμαστε; Πώς ετοιμαζόμαστε για το ενδεχόμενο τις επόμενες εβδομάδες και τους επόμενους μήνες να υπάρξει όξυνση αυτού του προβλήματος;
K.Μ: Να αποσαφηνίσω κάτι. Οι Παλαιστίνιοι οι οποίοι κατοικούν στην Γάζα δεν θέλουν από την Γάζα και θα φύγουν μόνο εάν αναγκαστούν να το κάνουν υπό ασφυκτικές συνθήκες. Και θα ήταν λάθος να ασπαστούν την ιδέα ότι αυτοί οι άνθρωποι θα πρέπει να φύγουν από αυτό που θεωρούν τόπο τους για ακόμα μία φορά με τα χιλιάδες προβλήματα τα οποία έχει η Γάζα, να εγκατασταθούν ενδεχομένως στην Αίγυπτο και από την Αίγυπτο μετά να μετακινηθούν κάπου αλλού. Αυτό δεν θα ήταν ούτε προς το συμφέρον των ίδιων και σίγουρα δεν θα ήταν προς το συμφέρον της Ευρώπης. Απαντώ ευθέως λοιπόν ΝΑΙ, είχαμε μία αύξηση των μεταναστατευτικών πριν ξεσπάσει αυτή η νέα κρίση στην Μέση Ανατολή. Όχι μία αύξηση που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Θέλω να θυμίσω ότι η χώρα έχει πια τις υποδομές να μπορεί γρήγορα να καταγράφει αυτούς οι οποίοι μπορούν και φτάνουν τελικά στα ελληνικά νησιά και να προχωράνε γρήγορα στη χορήγηση ασύλου σε όσους το δικαιούνται όμως η πολιτική μας, μια πολιτική φύλαξης των συνόρων με αυστηρότητα και δικαιοσύνη όχι απλά θα συνεχιστεί αλλά θα ενταθεί γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε κατακτήσει και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο να έχει γίνει η ευρωπαϊκή θέση ότι δεν θα καθορίζουν οι διακινητές, οι άθλιοι διακινητές το ποιος θα μπαίνει στην Ευρώπη. Αυτό το αποφασίζουμε εμείς ως κυρίαρχα κράτη, σε δεύτερο επίπεδο ως Ευρωπαϊκή ένωση με γνώμονα το τι τελικά είναι συμφέρον προς το συμφέρον των δικών μας χωρών. Εάν εμείς παραδείγματος χάριν χρειαζόμαστε οικονομικούς μετανάστες για να μαζέψουν τις ελιές μας αυτό θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διήμερών συμφωνιών με κράτη τα οποία εμείς θα επιλέξουμε να κάνουμε αυτές τις συμφωνίες και αυτοί οι άνθρωποι να έρθουν νόμιμα με ασφάλεια, να εργάζονται με νομιμότητα και να μπορούν με ασφάλεια στη συνέχεια να επιστρέφουν στις χώρες τους.
Ν.Χ. Άκουσα τον κο Μουντζούρη, τον επανεκλεγέντα Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, να λέει ότι από 1500 μετανάστες που είχε στην περιοχή του, τώρα είχε 6500, μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Υπάρχει τέτοια έκρηξη;
Κ.Μ. Όχι. Και ούτε τα νούμερα αυτά είναι ακριβή αλλά ίσως θα πρέπει να σας θυμίσει ο κος Μουντζούρης ότι όταν ήρθαμε εμείς στα πράγματα, υπήρχαν 30.000 στη Λέσβο και μειώθηκαν στους αριθμούς για τους οποίους συζητούμε σήμερα που είναι κάπου μεταξύ 1000 και 3000-4000. Δεν είναι αριθμοί, που ένα νησί σαν τη Λέσβο το οποίο αποκτά και καινούργιες δομές δεν μπορεί να διαχειριστεί.
Ν.Χ. Άκουσα επίσης για κάποιες – εντός εισαγωγικών – ανταρσίες σε δομές από ομάδες Παλαιστινίων μεταναστών. Είναι κάτι που σας ανησυχεί;
Κ.Μ. Είμαστε σε εγρήγορση. Οι υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας – η Ελληνική αστυνομία, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών – και κάνουμε το καλύτερο για να μπορούμε να ελέγχουμε και να αποτρέπουμε περιπτώσεις που, ενδεχομένως, να μας δημιουργήσουν κάποια προβλήματα, αλλά δεν έχω κάποια ένδειξη, δεν μπορώ να σας πω κάτι παραπάνω για το θέμα αυτό.
Ν.Χ. Βλέπουμε και κάποιες τρομοκρατικές απειλές σε Ευρωπαϊκές χώρες τις τελευταίες μέρες, σε αεροδρόμια …
Κ.Μ. Αυτό όμως κύριε Χατζηνικολάου να πούμε ότι είναι κάτι το οποίο…
Ν.Χ. …ανησυχείτε για την Ελλάδα;
Κ.Μ. …δυστυχώς, δυστυχώς, δεν είναι κάτι καινούργιο για την Ευρώπη, η οποία έχει πληρώσει βαρύ φόρο αίματος από την ακραία Ισλαμική τρομοκρατία. Είναι βέβαιον ότι όταν εξάπτονται τα πάθη, ενδεχομένως, τέτοιες ακραίες συμπεριφορές να ξαναέρχονται με κάποιο τρόπο στο προσκήνιο. Είμαστε σε στενότατη συνεργασία με όλες τις Υπηρεσίες Ασφαλείας των Ευρωπαϊκών χωρών. Εμείς δεν είχαμε στην Ελλάδα χαρακτηριστικά, θα έλεγα, Μουσουλμανικών πληθυσμών, οι οποίοι είχανε ριζοσπαστικοποιηθεί όπως έχει συμβεί σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να είμαστε σε απόλυτη εγρήγορση.
Ν.Χ. Κύριε Πρόεδρε, μήπως η στάση που τηρεί η Τουρκία, σε ό, τι αφορά το Μεσανατολικό πρόβλημα και αυτή την κρίση των τελευταίων ημερών, δυσκολέψει/δυσχεράνει την εξέλιξη των Ελληνοτουρκικών σχέσεων;
Κ.Μ. Το ερώτημά σας είναι εύλογο. Η Τουρκία – και είχα την ευκαιρία αυτό να το πω και στον Πρόεδρο Ερντογάν -, σε αντίθεση με την Ελλάδα, που όπως σας είπα, έχει μια στάση, η οποία πιστεύω είναι ισορροπημένη, τιμώντας τη συμμαχία μας με το Ισραήλ, αναγνωρίζει όμως ταυτόχρονα την πολυπλοκότητα της κατάστασης, η στάση της Τουρκίας σίγουρα δεν είναι ισορροπημένη. Και η μη ανοιχτή καταδίκη της Χαμάς ως τρομοκρατική οργάνωση, κατά την άποψή μου, είναι πολύ προβληματική. Διότι εδώ πρέπει να γίνει αυτή η διάκριση, χωρίς την οποία δεν μπορούμε ουσιαστικά να προχωρήσουμε και να συνομιλήσουμε με τη μόνη Παλαιστινιακή αρχή, η οποία έχει νομιμοποίηση, που είναι η Φατάχ, η αρχή η οποία αυτή τη στιγμή, παρά τα όποια προβλήματά της, κυβερνά τη Δυτική Όχθη. Αυτό προϋποθέτει την απόλυτη καταδίκη και απομόνωση της Χαμάς, πράγμα το οποίο η Τουρκία δεν κάνει, όμως επειδή η περιοχή μας έχει ήδη αρκετά προβλήματα, το να μπορέσουμε να βγάλουμε ακόμη μια εστία προβλημάτων, και αναφέρομαι στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις, είναι προς αμοιβαίο όφελος και των δύο χωρών. Και ο πολιτικός διάλογος ο οποίος ξεκίνησε χθες, ξεκίνησε σε καλό κλίμα με μια συγκεκριμένη θετική agenda, με μια έμφαση στα θέματα της καλύτερης συνεργασίας στα θέματα μετανάστευσης, διότι θέλουμε να συνεργαστούμε με την Τουρκία και μπορούμε να το κάνουμε – το έχουμε κάνει στο παρελθόν -, ζητήματα πολιτικής προστασίας και μια δρομολόγηση, πια, μιας διαδικασίας για να αρχίσουμε να συζητάμε και τα πιο δύσκολα ζητήματα, προστατεύοντας όμως και από τις δύο πλευρές – υπάρχει αυτή η βούληση – προστατεύοντας το καλό κλίμα το οποίο έχουμε καταφέρει να οικοδομήσουμε και το οποίο πιστεύω ότι θα έχει ως επιστέγασμα το ανώτατο συμβούλιο συνεργασίας που θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη στις αρχές Δεκεμβρίου.
Ν.Χ. Δεν αισθάνεστε ότι μπορεί να κινδυνεύσει αυτή η συνάντηση να μην πραγματοποιηθεί, λόγω…
Κ.Μ. Δεν έχω καμία…
Ν.Χ. …της στάσης της Τουρκίας στο Μεσανατολικό;
Κ.Μ. …Δεν έχω καμία τέτοια ένδειξη και πιστεύω ότι θα ήταν και λάθος τελικά να οπισθοχωρήσουμε γιατί όπως σας είπα, οποιαδήποτε πρόοδος σήμερα, σε μια περιοχή όπου στην ουσία υπάρχουν τόσο έντονες διχαστικές γραμμές, παρά τις μεγάλες μας διαφορές με την Τουρκία, που προφανώς δεν έχουνε γεφυρωθεί από τη μια στιγμή στην άλλη, νομίζω ότι η διατήρηση αυτού του καλού κλίματος είναι μια από τις λίγες θετικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή μας.
Ν.Χ. Οικονομικά, ανησυχείτε για το ενδεχόμενο η κρίση στη Μέση Ανατολή να έχει συνέπειες για την Ευρώπη και ιδιαίτερα για τη χώρα μας; Θέλω να πω, μήπως ξαναδούμε τις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης στα ύψη; Μήπως η αντλία στο βενζινάδικο γίνει πάλι μεγάλο πρόβλημα για τις οικογένειες;
Κ.Μ. Κάντε με προφήτη κύριε Χατζηνικολάου για να μπορέσω να κάνω μια πρόβλεψη για τις τιμές του πετρελαίου που να έχει κάποια ακρίβεια. Τι μπορώ, όμως, να σας πω για την Ελληνική Οικονομία. Δύο πράγματα…
Ν.Χ: Και εάν με κάποιον τρόπο, επεξεργάζεστε τα άσχημα σενάρια ώστε να μπορείτε να στηρίξετε την ελληνική κοινωνία εάν χρειαστεί
ΚΜ: Δύο επισημάνσεις: πρώτον η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να πηγαίνει πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο ευρωπαϊκών οικονομιών και αυτό έχει αντανάκλαση και στα στοιχεία του προϋπολογισμού και ελπίζω ότι και στις επόμενες αξιολογήσεις που θα γίνουν από τους οίκους αξιολόγησης θα επιβεβαιωθεί αυτό που ήδη έχουμε πετύχει που είναι η κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας. Είναι μια πολύ μεγάλη επιτυχία για τη χώρα που έχει αποτέλεσμα και στην καθημερινότητα των πολιτών γιατί είναι η τελική πιστοποίηση ότι η χώρα άφησε πίσω τα χρόνια της κρίσης. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε δει μεγάλες διαταραχές στην αγορά του πετρελαίου. Αυτό είναι θετικό, αλλά μπορεί ν’ αλλάξει εύκολα από τη μία στιγμή στην άλλη, σε κάθε περίπτωση θα σας πω αυτό το οποίο έχω ξαναπεί ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι έτοιμη, όπως το έκανε και σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες όταν ξέφυγαν οι τιμές του φυσικού αερίου, να στηρίξει την ελληνική κοινωνία, τα ελληνικά νοικοκυριά, τις ελληνικές επιχειρήσεις. Εύχομαι και ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί να φτάσουμε στο σημείο αυτό. Αυτή την στιγμή η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να σταματήσουν οι στηρίξεις στον ενεργειακό κλάδο με εξαίρεση τους ευάλωτους, το τονίζω διότι έχουμε αυτή την στιγμή μια πλατφόρμα για το πετρέλαιο θέρμανσης η οποία θα καλύψει αρκετό κόσμο για τις ανάγκες θέρμανσης, πολύ πιο εξειδικευμένη από αυτή που υπήρχε στο παρελθόν, πολύ πιο δίκαιη θα έλεγα. ελπίζω να μην χρειαστεί να ανατρέξουμε στις δημοσιονομικές μας εφεδρείες για να διαχειριστούμε μία τέτοια ενεργειακή κρίση όπως αυτή που περιγράφεται.
ΝΧ: Ρώτησα για τα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης. θα μείνω στο θέμα της ακρίβειας για λίγο πριν πάω στα πολιτικά θέματα, στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές. Η ακρίβεια στο ράφι είναι πλέον για όλους και για την μεσαία τάξη μεγάλο πρόβλημα. Μήπως είναι η ώρα για πιο επιθετική πολιτική δράση από την πλευρά της κυβέρνησης? Μήπως για παράδειγμα ήρθε η ώρα να μπει πάνω στο τραπέζι το ενδεχόμενο να μειωθεί ο ΦΠΑ σε κάποια από τα είδη πρώτης ανάγκης?
ΚΜ: έχω απαντήσει επανειλημμένως στο ερώτημα αυτό και θα το ξαναπώ.
ΝΧ: το ξέρω αλλά τώρα είμαστε σε μια πιο δύσκολη φάση
ΚΜ: και ναι και όχι. Είμαστε σε μια πιο δύσκολη φάση γιατί υπάρχει μια συσσωρευμένη αύξηση τιμών, όμως είναι σαφές πια ότι βλέπουμε την αρχή του τέλους ως προς την έξαρση του πληθωρισμού. Οι τιμές όμως είναι ακόμα υψηλές, ειδικά στα καταναλωτικά προϊόντα και ειδικά στο ράφι. Η άποψη μου, και δεν είναι μόνο η δική μου.
ΝΧ: κ. Πρόεδρε το λάδι κοντεύει… έχετε υπόψη σας ότι η νεολαία κάνει πλάκα στο twitter, το ονομάζει black label το λάδι γιατί έχει φτάσει η τιμή του
ΚΜ: να εξηγήσουμε ότι οι τιμές είναι παγκόσμιες και έχουν να κάνουν με την προσφορά και τη ζήτηση και τη δυναμική της παραγωγής σε άλλες χώρες κυρίως την Ιταλία και στην Ισπανία. Να πούμε επίσης, ότι επειδή η Ελλάδα εξάγει λάδι αυτό που είναι πρόβλημα για τον καταναλωτή είναι όφελος για τον παραγωγό και δεν είναι περίπτωση φυσικού αερίου όπου όλα τα λεφτά πήγαιναν στην Ρωσία και σε αυτούς που παράγουν ένα προϊόν το οποίο δεν διαθέτουμε. Όμως να επανέλθω στον πυρήνα του ερωτήματός σας: οι μειώσεις ΦΠΑ δεν δουλεύουν, έχουν μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, το έκαναν κι άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έχω μιλήσει με πολλούς ομολόγους μου, όσοι το έκαναν το μετάνιωσαν γιατί πολύ απλά δεν δούλεψε και επανέρχονται σε προηγούμενους συντελεστές ΦΠΑ. Όμως έχουμε κάνει πολλά πράγματα. Θα σταθώ σε δύο και θα επιμείνω σε αυτά: οι τιμές κάποια στιγμή θα αποκλιμακωθούν όμως οι μόνιμε αυξήσεις των εισοδημάτων ήρθαν για να μείνουν, αυξήσεις μισθών, αυξήσεις μισθών στους δημοσίους υπαλλήλους, συσσωρευμένες μειώσεις φόρων οι οποίες βελτιώνουν το διαθέσιμο εισόδημα, στήριξη των αδυνάμων, αυτοί που το έχουν περισσότερο ανάγκη κι ένα συσσωρευμένο όφελος από μέτρα όπως το market pass που ξεπερνάει τα 600 εκ. ευρώ, τα οποία στήριξαν το εισόδημα σε δύσκολες στιγμές. Δεύτερη παρέμβαση, πολλή σημαντική, είναι η λειτουργία της αγοράς. Έχουμε βάλει πολύ μεγάλα πρόστιμα και θα εξακολουθώ να το κάνω. Και το μήνυμα που θέλω να στείλω και από την συχνότητα …
ΝΧ: πάντως υπάρχει αισχροκέρδεια κ. Πρόεδρε διότι υπάρχουν προϊόντα τα οποία τα ανακαλύπτει κανείς σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές σε χαμηλότερες τιμές.
ΚΜ: Θα περιμένετε να δείτε λίγο, και θέλω να στείλω ένα μήνυμα και από την συχνότητα σας και στις πολυεθνικές, στις μεγάλες πολυεθνικές, ότι αν νομίζουν ότι η Ελλάδα είναι καμιά μπανανία, στην οποία μπορούν να πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε πολύ ακριβότερες τιμές χωρίς να μας δικαιολογούν την αύξηση του κόστους είναι βαθιά νυχτωμένοι. Κι αν χρειαστεί να τα βάλουμε και με πολυεθνικούς κολοσσούς θα το κάνουμε, γιατί αυτοί ουσιαστικά πουλάνε τα ίδια προϊόντα σε άλλες αγορές. Κάντε λίγο υπομονή και θα δείτε τι ακριβώς εννοώ. Από εκεί και πέρα, πρωτοβουλίες όπως η μείωση τιμών κατά 5% που αρχίζει και εμφανίζεται στα ράφια των super market, η ενισχυμένη…
ΝΧ: Είναι πραγματική μείωση αυτή;
ΚΜ: Είναι πραγματική μείωση γιατί ξέραμε τις τιμές αφετηρίας. Δεν είμαστε κι εμείς κορόιδα. Θέλω να θυμίσω ότι εμείς βάλαμε πρόστιμα σε εταιρείες που κάνανε πλασματικές εκπτώσεις. Αυτό το στυλό κάνει 10€, το αυξάνω στα 20€ και μετά λέω ότι κάνω έκπτωση 50% για να ξαναπάει στο 10€. Αυτό είναι κοροϊδία. Μπήκανε πρόστιμα τέτοια και οι επιχειρήσεις… είναι βάρος για τις επιχειρήσεις. Το γνωρίζετε, εξάλλου γιατί είστε και ο ίδιος επιχειρηματίας, δεν είναι εύκολο για την επιχείρηση να δικαιολογεί την κοστολόγηση των προϊόντων της, όμως το κάνουμε. Και θα είμαστε από πάνω όσο χρειάζεται και θα περιορίσουμε στο βαθμό που μπορούμε, τέτοια φαινόμενα αισχροκέρδειας και να αφήσουμε την αγορά να λειτουργήσει όσο καλύτερα μπορεί. Κι από εκεί και πέρα βλέπετε ότι οι τιμές κάνουν διακυμάνσεις. Γιατί δεν έχετε ρεπορτάζ τώρα, ας πούμε, τελευταία, δεν έχουμε τα ίδια ρεπορτάζ που είχαμε για τις λαϊκές. Διότι η τιμή στη λαϊκή έχει πάρα πολύ να κάνει με τον καιρό. Είχαμε ακραία καιρικά φαινόμενα. Τώρα πέρασαν τα καιρικά φαινόμενα. Μπορεί να ήρθαν και κάποια παραπάνω προϊόντα από την Κρήτη. Συμπιέστηκαν κάπως οι τιμές. Όμως είμαι αρκετά σίγουρος…
ΝΧ: Πάντως κύριε Πρόεδρε αυτό είναι το μεγάλο θέμα για την κυβέρνησή σας και για τα νοικοκυριά…
ΚΜ: Εγώ θα σας πω. Είναι το μεγάλο… Είναι το μεγαλύτερο θέμα αυτό. Και επειδή εμένα δεν μου αρέσει να κρύβομαι, γιατί εγώ θέλω να βλέπω τα προβλήματα και το ζήτημα της στέγης, το ζήτημα των ενοικίων είναι μεγάλο πρόβλημα…
ΝΧ: Έχουν πάει στο Θεό τα ενοίκια.
ΚΜ: Είναι μεγάλο πρόβλημα και γι’ αυτό και οι παρεμβάσεις που κάνουμε για τη στέγη από το πρόγραμμα «Σπίτι μου», τους περιορισμούς που θα βάλουμε στο Airbnb, τη δυνατότητα που δίνουμε σε νέα ζευγάρια να ανακαινίσουνε σπίτια, έτσι ώστε να μπορούνε, σπίτια τα οποία είναι κλειστά να μπούνε στην αγορά. Θέλω να θυμίσω την επιδότηση του ενοικίου. Έχουμε σήμερα παραπάνω από 200k νοικοκυριά τα οποία ωφελούνται από τον ΟΠΕΚΑ, από προγράμματα επιδότησης ενοικίου για πρώτη κατοικία. Αυτή η πολιτική που αφορά τα ενοίκια, το ακούω συνέχεια, πρέπει να συνεχιστεί και να εντατικοποιηθεί. Άρα, εμένα αυτό που με ενδιαφέρει είναι η πρόοδος στην οικονομία, η οποία είναι αναντίρρητη, να έχει τελικά αποτύπωμα στον καθένα και στην καθεμία. Και αυτό σημαίνει καλύτερους μισθούς – ήταν η κεντρική μας δέσμευση θέλω να θυμίσω, αυτό ήδη αρχίζει να γίνεται στον ιδιωτικό τομέα όπως πέφτει η ανεργία. Θα γίνει στο δημόσιο με σημαντικότατους…
ΝΧ: Τους τρώει ο πληθωρισμός βέβαια σε ένα μέρος.
ΚΜ: Ναι, αλλά σας είπα, αυτή τη στιγμή έχετε δίκιο. Βεβαίως. Είναι αντιστάθμισμα. Αλλά κάποια στιγμή ο πληθωρισμός θα πέσει και οι μισθοί θα παραμείνουνε υψηλότεροι. Όχι υψηλοί, γιατί δεν είναι ακόμη υψηλοί, θα παραμείνουν υψηλότεροι από αυτό που ήτανε. Και τις αυξήσεις των μισθών των δημοσίων υπαλλήλων δεν τις έχουμε δει ακόμα. Θα τις δούμε 1η Ιανουαρίου. Τις αυξήσεις στις συντάξεις, τις νέες αυξήσεις, δεν τις έχουμε δει ακόμα. Τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού – δεν ξέρω πόση θα είναι -, που θα έρθει 1η Απριλίου, δεν την έχουμε δει ακόμα. Θα έρθει το 2024.
ΝΧ: Έρχομαι στις πρόσφατες εκλογές. Σας άκουσα σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο να λέτε απευθυνόμενος προς υπουργούς – σε ποιους άραγε – «να βουτάμε πρώτα τη γλώσσα στο μυαλό και μετά να μιλάμε», ενώ σας άκουσα και τις προηγούμενες μέρες να καλείτε κάποιους να πατάνε τα πόδια τους στη γη. Ποιους εννοείτε κύριε Πρόεδρε και τι είναι αυτό το οποίο σας οδήγησε να κάνετε αυτές τις επισημάνσεις – προειδοποιήσεις;
ΚΜ: Δεν είναι πρώτη φορά, κύριε Χατζηνικολάου, που προσπαθώ να μεταφέρω σε όλους τους συνεργάτες μου ένα μήνυμα σεμνότητας και μετριοπάθειας. Διότι γνωρίζω πάρα πολύ καλά ότι όταν προέρχεσαι από δύο μεγάλες εκλογικές νίκες σε εθνικές εκλογές και υπάρχει ένα πρόβλημα στην αντιπολίτευση ότι είναι πολύ εύκολο να θεωρήσεις ότι όλα είναι δεδομένα, όλα είναι εύκολα, όταν έχουμε πραγματικούς αντιπάλους μεγάλα προβλήματα και αυτό το οποίο απαιτούν…
ΝΧ: Βλέπετε κάποιους υπουργούς που έχουν πάρει αέρα τα μυαλά τους, να το πω έτσι;
ΚΜ: Αν αυτό έχει συμβεί, είναι δική μου δουλειά, δημόσια και ιδιωτικά, να κάνω τις σχετικές προειδοποιήσεις, διότι η αξιολόγηση, όπως έχω πει πολλές φορές, όλων και εμού του ιδίου, είναι συνεχής. Και πρέπει να σας πω κύριε Χατζηνικολάου, ότι έχω αποφασίσει, ίσως δεν το έκανα, κάνοντας κι εγώ τη δική μου αυτοκριτική, δεν το έκανα ίσως με αυτή την ένταση στην πρώτη μου θητεία, θέλω να είμαι τόσο αυστηρός με τους συνεργάτες μου, όσο είμαι με τον εαυτό μου. Είμαι πολύ αυστηρός με τον εαυτό μου και μονίμως προσπαθώ να βελτιώνομαι και να βάζω τον πήχη πιο ψηλά. Από εκεί και πέρα σίγουρα υπήρχαν κάποιες άστοχες δηλώσεις, δεν χρειάζεται να μπω σε λεπτομέρειες, νομίζω ότι αυτό είναι κάτι το οποίο έχει αναγνωριστεί όμως, από εκεί και πέρα…
ΝΧ: Είναι προαναγγελία ανασχηματισμού αυτό που είπατε κύριε Πρωθυπουργέ;
ΚΜ: Όχι
ΝΧ: Έλεγαν και λένε ότι μετά τις δημοτικές εκλογές …
ΚΜ: Όχι… για μένα οι ανασχηματισμοί, οι αλλαγές στην κυβέρνηση… έχουμε μια καινούργια κυβέρνηση και έχω πει από την πρώτη στιγμή ότι όταν έκανα αυτές τις αλλαγές έπρεπε να δώσουμε λίγο χρόνο σε υπουργούς να μάθουν τα νέα τους χαρτοφυλάκια.
ΝΧ: Μήπως το νέο σχήμα δεν τραβάει όσο της πρώτης τετραετίας;
ΚΜ: Δεν το πιστεύω
ΝΧ: Είναι και πολύ μεγάλο
ΚΜ: Είναι ακριβώς το ίδιο.
ΝΧ: Εννοώ στον αριθμό των Υπουργών.
ΚΜ: Είναι ακριβώς το ίδιο με εξαίρεση τη δημιουργία ενός νέου Υπουργείο. Αν κρατούσα όμως τους ίδιους Υπουργούς; Τι θα λέγατε; Το ανάποδο. Εγώ πρέπει να ζυγίσω και να αντισταθμίσω δύο αντίρροπες δυνάμεις. Η μία είναι η ανάγκη για ανανέωση, για φρεσκάρισμα, για νέες προκλήσεις, αυτή επικράτησε και αυτό σίγουρα χρειάζεται λίγο παραπάνω χρόνο για κάθε Υπουργό να μάθει το χαρτοφυλάκιό του.
ΝΧ: Ούτε κάποιες διορθώσεις είναι πιθανόν να γίνουν στην πορεία;
ΚΜ: Ε τώρα, είναι καλή η προσπάθεια και πρέπει να σας πω ότι το σήριαλ αυτό του ανασχηματισμού παίζεται σε διαρκή επανάληψη. Το αμέσως επόμενο θα είναι το σήριαλ των προώρων εκλογών, έτσι δεν είναι; Να μιλήσουμε όμως με συγκεκριμένα παραδείγματα. Επειδή εγώ ακούω συχνά ότι η Κυβέρνηση πρέπει να επιταχύνει τον μεταρρυθμιστικό της ρυθμό. Δείτε την ατζέντα του σημερινού Υπουργικού Συμβουλίου. Θα δείτε μια σειρά από νομοσχέδια τα οποία έχουνε βαθύ μεταρρυθμιστικό πρόσωπο. Από το πώς δίνουμε τη δυνατότητα επιτέλους στους συνταξιούχους μας να μπορούν να δουλεύουν χωρίς να χάνουν τη σύνταξή τους, με μία μικρή παρακράτηση φόρων, μέχρι σημαντικότατες παρεμβάσεις που κάνουμε για να μπορέσουμε να κατευθύνουμε πιο πολλούς νέους γιατρούς στην παθολογία και στη γενική ιατρική ώστε να δώσουμε έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, ένα πρόβλημα το οποίο δεν το έχουμε αντιμετωπίσει 40 χρόνια και από τις παρεμβάσεις που κάνουμε στους servicers, γιατί είμαι σίγουρος ότι και εσείς ακούτε πάρα πολλά παραδείγματα για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τους δανειολήπτες. Κάνουμε πολύ σημαντικές παρεμβάσεις ενισχύοντας μια ευρωπαϊκή οδηγία, μέχρι ένα πολύ τολμηρό ρυθμιστικό σχέδιο για τη διαχείριση των δασών, για το πώς τα δάση μας μπορούν να γίνουν πιο παραγωγικά και ταυτόχρονα να βοηθήσουμε και στην αντιμετώπιση των καταστροφικών πυρκαγιών, καθώς θα μπορούν τα δάση μας να καθαρίζονται. Όλα αυτά είναι σημαντικότατες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες. Τέτοιες κάνουμε πλέον δύο υπουργικά συμβούλια τον μήνα, πολύ συχνά καταλαβαίνω γιατί πολλά από αυτά μπορεί να χάνονται μέσα στον ορυμαγδό της επικαιρότητας, στις φυσικές καταστροφές, όμως σας διαβεβαιώνω ότι η μεταρρυθμιστική ορμή της Κυβέρνησης όχι απλά δεν έχει μειωθεί, αντίθετα θα σας έλεγα ότι έχει ενταθεί.
ΝΧ: Θέλω την πολιτική σας εκτίμηση, τη συνολική πολιτική σας εκτίμηση για τις αυτοδιοικητικές εκλογές και θέλω να ρωτήσω, ε, μήπως κύριε Πρόεδρε βάλατε τον πήχη πολύ ψηλά; Μήπως αυτό το 13 στις 13 περιφέρειες και 3 στους 3 μεγάλους δήμους ήταν λάθος; Μήπως εξελήφθη δηλαδή από τους ψηφοφόρους ως πολιτική αλαζονεία;
ΚΜ: Δεν πιστεύω στην ήσσονα προσπάθεια και δεν πιστεύω και στην υποκριτική μετριοπάθεια. Φανταστείτε να σας έλεγα ότι θέλω να κερδίσω 3 περιφέρειες από τις 13. Προφανώς όταν μπαίνεις στη μάχη, μπαίνεις στη μάχη για να κερδίσεις. Κόμμα εξουσίας είμαστε. Δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό, από τη στιγμή που δώσαμε πολιτικό χρώμα, μπαίνουμε σε κάθε μάχη για να την κερδίσουμε. Δεν μπαίνουμε για να χάσουμε. Λοιπόν, δώσαμε τις μάχες μας, κάναμε δύο αποτιμήσεις, είναι η αποτίμηση της πρώτης κάλπης, στην οποία υπήρξε και ο πραγματικός ανταγωνισμός, νομίζω ότι είναι κοινή συνισταμένη όλων των αναλυτών…
ΝΧ: Δεν είχατε πει το 13 στα 13
ΚΜ: Θα έρθω και σε αυτό…
ΝΧ: Τώρα θα μπορούσατε να μιλήσετε με μεγαλύτερη άνεση για επιτυχία.
ΚΜ: Θα έρθω και σε αυτό. Η επιτυχία της πρώτης κάλπης δεν ακυρώνεται από τα αποτελέσματα της δεύτερης, γιατί έγινε η πραγματική καταμέτρηση των δυνάμεων, και νομίζω ότι όπως και αν μετρήσει κανείς τις ψήφους η Νέα Δημοκρατία βγήκε ενισχυμένη από την πρώτη κάλπη. Τώρα, στη δεύτερη κάλπη, προφανώς και τα πράγματα δεν πήγανε τόσο καλά για τη Νέα Δημοκρατία, η τελική εικόνα όμως παραμένει μια εικόνα όπου 12 στους 13 Περιφερειάρχες προέρχονται από τον χώρο της Νέας Δημοκρατίας και η αντιπολίτευση κατάφερε σε πολύ ειδικές συνθήκες να κερδίσει μόνο μία Περιφέρεια.
ΝΧ: Τώρα θα κάνω μια διακοπή.
ΚΜ: Ε, να την κάνετε, γι΄ αυτό έβαλα και τελεία.
ΝΧ: Δεν αντέχω, διότι λέτε 12 στους 13 προέρχονται από τη Νέα Δημοκρατία αλλά ορισμένους από αυτούς η Νέα Δημοκρατία τους χαρακτήριζε εντός εισαγωγικών Αντάρτες, το προηγούμενο διάστημα…
ΚΜ: Αλήθεια είναι, μα γι’ αυτό και δεν είπα…
ΝΧ: ..Μάλιστα έναν, τον πρώην Βουλευτή σας τον κύριο Αμανατίδη, τον είχε διαγράψει.
ΚΜ: Μα γι’ αυτό και δεν είπα ότι κερδίσαμε 12 στις 13. Ήμουνα πολύ συγκεκριμένος. Προφανώς και θα είχα, θα προτιμούσα να είχανε κερδίσει οι υποψήφιοι, οι οποίοι υποστηρίζονταν επίσημα από τη Νέα Δημοκρατία.
ΝΧ: Έγιναν λάθη στην επιλογή των υποψηφίων Περιφερειαρχών; Θα σας πω συγκεκριμένα.. Ή και Δημάρχων; Για παράδειγμα, βοούσε το Ιόνιο ότι η κυρία Κράτσα είχα υποστεί φθορά από τη θητεία της. Στη Θεσσαλονίκη επίσης, έλεγαν πολλοί ότι ο Δήμαρχος ο κύριος Ζέρβας είχε φθαρεί από την θητεία του. Μήπως έγιναν λάθος επιλογές;
ΚΜ: Αν γνωρίζαμε τότε όσα γνωρίζαμε τώρα είναι πολύ πιθανόν να μην κάναμε αυτές τις επιλογές. Τελικά όμως, οι πολίτες είναι κυρίαρχοι, οι εκλογές αυτές τέλειωσαν και το λέω αυτό γιατί; Διότι αισθάνθηκα κύριε Χατζηνικολάου ότι υπήρχε πια μια συσσωρευμένη κούραση με τις εκλογές, και το θεωρώ και απολύτως αναμενόμενο. Είχαμε δύο Εθνικές Εκλογές, θέλω να θυμίσω η δεύτερη κάλπη παντελώς αχρείαστη λόγω της απλής αναλογικής θα μπορούσαμε να είχαμε τελειώσει από την πρώτη κάλπη, δύο γύροι εκλογών πολύ μεγάλη αποχή, εντυπωσιακά μεγάλη, ανησυχητική αποχή..,
ΝΧ: Στην Αθήνα ιδιαίτερα..,
ΚΜ: είναι η κάλπη της καθημερινότητας, και η κάλπη της καθημερινότητας είναι όλα αυτά για τα οποία μιλήσαμε. Αυτό το κεφάλαιο έκλεισε, εγώ έχω μια υποχρέωση, το είχα πει και πριν δώσω τη στήριξη στους Περιφερειάρχες και στους Δημάρχους, ότι υποχρέωσή μου είναι να συνεργάζομαι με όλους τους αυτοδιοικητικούς. Θέλω να θυμίσω ότι 4 χρόνια τώρα συνεργάστηκα άψογα με Περιφερειάρχες και Δημάρχους. Πολλοί Δήμαρχοι δεν προερχόντουσαν από..
ΝΧ: Πάντως, κάποια από τα στελέχη σας μεταξύ των δύο γύρων δεν ήταν σε αυτό το κλίμα, που είστε εσείς.
ΚΜ: Γι΄αυτό και τους επαναφέρω. Γιατί το λέω αυτό;
ΝΧ: Έδειξαν μια πολιτική αλαζονεία και εξακόντισαν και συγκεκαλυμμένες απειλές.
ΚΜ: Γι΄αυτό και τους επαναφέρω και γι αυτό και είπα πως η αλαζονεία είναι, θα έλεγα μία πάθηση η οποία είναι πολύ ανησυχητική θα έλεγα, διότι οι πολίτες μπορούν να σου συγχωρέσουν λάθη αλλά δεν θα σου συγχωρήσουν κακές συμπεριφορές. Από εκεί και πέρα θα επαναλάβω. Τέσσερα χρόνια Πρωθυπουργός συνεργάστηκα με πάρα πολλούς Δημάρχους, απευθείας ποτέ δεν ρώτησα, όταν πήγαινα, γιατί γύρισα όλη την Ελλάδα, ένας Δήμαρχος σε ποιο κόμμα ανήκει. Δώσαμε πολλά χρήματα στην τοπική αυτοδιοίκηση με απολύτως αντικειμενικά κριτήρια. Κανείς δεν μας κατηγόρησε. Πιστεύετε ότι αν δίναμε χρήματα σε γαλάζιους Δημάρχους και όχι σε πράσινους ή κόκκινους, και αναφέρομαι ως προς την προέλευση των Δημάρχων, δεν θα το είχατε ακούσει, δεν θα είχε γίνει φασαρία; Ποτέ κανείς δεν είπε και δεν ισχυρίστηκε κάτι τέτοιο και δεν πρόκειται να το πει ούτε τώρα. Συναντήθηκα με τον κύριο Κουρέτα όχι επειδή ήταν ο μόνος ο οποίος, θα έλεγα κέρδισε έχοντας στήριξη – βέβαια το τι στήριξη είναι και αυτή όταν ουσιαστικά ο ίδιος μάλλον δεν ήθελε καν ο κύριος Ανδρουλάκης και ο κύριος Κασσελάκης να πάνε στη Θεσσαλία ήτανε λίγο κεκαλυμμένη στήριξη – αλλά συναντήθηκα με τον κύριο Κουρέτα γιατί η Θεσσαλία επείγει και γιατί η ανασύνταξη της Θεσσαλίας απαιτεί μια πολύ καλή συνεργασία της Κεντρικής Κυβέρνησης με την Περιφέρεια και τον καινούργιο Περιφερειάρχη και την ομάδα του.
ΝΧ: Τώρα, θα έρθω στις φυσικές καταστροφές. Θα επιμείνω. Έγιναν κάποιες λάθος επιλογές προσώπων σε ορισμένες από τις Περιφέρειες και σε ορισμένους από τους Δήμους;
ΚΜ: Σας απάντησα. Εκ του αποτελέσματος όταν κάνουμε μια επιλογή και αυτή η επιλογή δεν δικαιώνεται αυτό μπορεί να έχει μία βάση. Θέλω να σας θυμίσω όμως ότι στηρίξαμε εν ενεργεία υποψηφίους. Δεν είναι εύκολο να αλλάζεις έναν εν ενεργεία Περιφερειάρχη. Το έκανα στην Αττική, δεν είναι απλή υπόθεση, πιστεύω ότι δικαιώθηκα με την επιλογή Χαρδαλιά αλλά δεν είναι απλή υπόθεση να αλλάζεις έναν εν ενεργεία Περιφερειάρχη, έχουν το δικαίωμα κατά κανόνα - αυτός είναι ο κανόνας – να διεκδικήσουν μια δεύτερη επανεκλογή. Και το ίδιο ισχύει και για τη στήριξή μας στους 3 μεγάλους Δήμους.
ΝΧ: Τη μεγάλη έκπληξη της Αθήνας, πώς την εξηγείτε; Οι 27 μονάδες από τον πρώτο στον δεύτερο γύρο να εξανεμιστούν;
ΚΜ: Δεν θέλω να μπω στην λεπτομέρεια της εκλογικής ανάλυσης παρά μόνο να πω ότι σίγουρα ήταν πολύ στενάχωρο και για μένα και σε προσωπικό επίπεδο. Όπως αντιλαμβάνεστε εξακολουθώ να πιστεύω ότι ο Κώστας Μπακογιάννης είναι ένας πολύ καλός Δήμαρχος. Εύχομαι καλή επιτυχία στον διάδοχό του. Θα έχει πάντα την πόρτα του γραφείου μου ανοιχτή, γιατί μιλάμε για την Αθήνα, την πρωτεύουσά μας, και πρέπει να υπάρχει καλή συνεργασία και εύχομαι και ελπίζω, τον άκουσα μετρημένο στη συνέντευξη στην οποία έδωσε. Γιατί υπάρχουν ζητήματα, και θέλω να το τονίζω αυτό κ. Χατζηνικολάου, τα οποία άπτονται της κεντρικής κρατικής αρμοδιότητας. Κάμερες θα μπουν στην Αθήνα, το Μετρό στα Εξάρχεια θα γίνει, αυτές είναι κεντρικές επιλογές, δεν είναι υπό την αίρεση της νέας δημοτικής αρχής και πιστεύω ότι μπορούμε να συνεργαστούμε με τον νέο δήμαρχο και το νέο δημοτικό συμβούλιο έτσι ώστε να έχουμε την προστιθέμενη αξία που ο Δήμαρχος μπορεί να προσφέρει σε αυτήν την προσπάθεια. Το έργο παραδείγματος χάριν, το μεγάλο έργο του Βοτανικού είναι ένα έργο που χρηματοδοτήθηκε από την ελληνική κυβέρνηση, θα προχωρήσει, ο Παναθηναϊκός θα αποκτήσει γήπεδο, η διπλή ανάπλαση θα προχωρήσει. Αυτά είναι έργα για το οποία έχουμε δεσμεύσει σημαντικότατους πόρους, εθνικούς πόρους για να τα ολοκληρώσουμε.
ΝΧ: Κύριε Πρόεδρε, η περίπτωση του κ. Χάρη Δούκα στην Αθήνα, που ήταν μια περίπτωση συνεργασίας ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ, φέρνει στο μυαλό μου το γενικότερο ερώτημα: Αρκετά στελέχη, ο κ. Σπίρτζης για παράδειγμα, από τον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και κάποιοι από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ, σιγοψιθυρίζουν ότι αν δεν υπάρξει ουσιαστική ενοποίηση, της μεγάλης λεγόμενης Δημοκρατικής Παράταξης, δεν μπορεί να κερδίσουμε την Νέα Δημοκρατία και τον Μητσοτάκη. Θέλω να σας ρωτήσω πώς ακούτε αυτό το ενδεχόμενο, το ενδεχόμενο για παράδειγμα στις επόμενες Ευρωεκλογές ή στις επόμενες Εθνικές Εκλογές, να έχετε απέναντί σας ενιαίο μέτωπο αντιπολιτευτικό, ΠΑΣΟΚ – ΣΥΡΙΖΑ.
ΚΜ: έχω την εντύπωση ότι κάποιοι δεν μαθαίνουν από τα λάθη τους κ. Χατζηνικολάου, και τι εννοώ με αυτό: Μονίμως άκουγα 4 χρόνια τώρα «Να κερδίσουμε τον Μητσοτάκη», «Να φύγει ο Μητσοτάκης». Και να έρθει ποιος, και να κάνουν τι; Να απαντήσουν πρώτα σε αυτό. Ποια είναι η εναλλακτική πολιτική πρόταση σε αυτό που πρεσβεύει σήμερα η Νέα Δημοκρατία; Και μετά να δουν αν μπορούν να συνεννοηθούν. Καλή τύχη, θα πω εγώ. Δεν θα είναι απλή υπόθεση γιατί αυτή τη στιγμή έχουμε έναν ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος παλεύει να μην εξαερωθεί και ένα ΠΑΣΟΚ το οποίο κάνει ό,τι μπορεί για να ΣΥΡΙΖοποιηθεί. Αν αυτό τελικά τους φέρει πιο κοντά, δεν το ξέρω, αλλά ξέρετε μερικές φορές οι εγωισμοί και τα πρόσωπα παίζουνε πάντα τον ρόλο τους. Σε κάθε περίπτωση, εγώ κοιτάω τα του οίκου μου, και πιστεύω πως αυτό που πετύχαμε ως ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, είναι να εκφράσουμε μέσα από τις πολιτικές μας μια πιο πλατιά κοινωνική πλειοψηφία. Και επικρατήσαμε πολιτικά, επειδή εφαρμόσαμε συγκεκριμένες πολιτικές, επειδή φέραμε ανάπτυξη, επειδή κάναμε αυτά για τα οποία είχαμε δεσμευθεί, επειδή οι πολιτικές μας είχαν κοινωνικό πρόσημο, επειδή επιδείξαμε στην πράξη τον πατριωτισμό της ευθύνης. Άρα μην βάζουνε το κάρο μπροστά από το άλογο. Δεν είναι το ζήτημα να φύγει ο Μητσοτάκης. Το ζήτημα είναι ποια είναι και αν υπάρχει εναλλακτική πολιτική προσέγγιση. Εξάλλου, να το ξαναπώ, στην αρχή της θητείας μου, το είχα πει και το 2019, λίγοι με πίστεψαν. Για τις Εθνικές Εκλογές, έχουμε ακόμα 4 χρόνια μπροστά μας, μπόλικο χρόνο να δουν τι μπορούν να κάνουν, αλλά κυρίως, να προτάξουν εναλλακτικές πολιτικές προτάσεις, να βοηθήσουν και την κυβέρνηση, τώρα θα μου πείτε αυτό μπορεί να ακούγεται λίγο ειρωνικό ή αυτάρεσκο, στο να γίνει καλύτερη. Αλλά αυτή τη στιγμή η αντιπολίτευση, ουσιαστικά που να παράγει συγκεκριμένες προτάσεις…
ΝΧ: Τον κύριο Κασσελάκη πώς τον βλέπετε, τον νέο πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ; Σας ανησυχεί το γεγονός ότι αρκετοί επισημαίνουν ότι επικοινωνιακά το έχει;
ΚΜ: Όπως σας είπα, η επικοινωνία είναι δευτερεύουσα μπροστά στην ουσία. Και το TikTok είναι καλό, αρκεί να μπορείς να προβάλλεις περιεχόμενο στο TikTok. Από εκεί και πέρα, νέος είναι ο κύριος Κασσελάκης, θα τον δούμε στην πράξη. Δεν μπορεί να μην σχολιάσω το εντυπωσιακό γεγονός ότι αποφάσισε να αναχωρήσει στις Ηνωμένες Πολιτείες για προσωπική του υπόθεση, την ημέρα, την ημέρα των Αυτοδιοικητικών Εκλογών. Νομίζω ότι έχει λίγο χρόνο ακόμα να συγχρονιστεί με την ελληνική πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, εγώ ένα πράγμα έχω μάθει, κύριε Χατζηνικολάου, δεν υποτιμώ κανέναν, σέβομαι όλους μου τους πολιτικούς αντιπάλους, είναι αρχηγός της Αντιπολίτευσης, δεν θα είναι δυστυχώς στη Βουλή, άρα δεν μπορούμε να έχουμε απευθείας αντιπαράθεση, είναι προβληματικό αυτό για μια κοινοβουλευτική δημοκρατία, αλλά θα κριθεί στην πράξη.
ΝΧ: Κύριε Πρόεδρε κλείνω με τις φυσικές καταστροφές που μας απασχόλησαν το καλοκαίρι και στις αρχές του φθινοπώρου. Είχαμε μεγάλες φωτιές, σημειώνω κυρίως αυτή του Έβρου, της Δαδιάς και της Αλεξανδρούπολης, είχαμε τις πλημμύρες στη Θεσσαλία. Το ερώτημα είναι πρώτον αν η κυβέρνηση έχει κάνει την αυτοκριτική της, για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε τις φυσικές καταστροφές και να σκοπεύει να αλλάξει το μοντέλο στην Πολιτική Προστασία. Αν έχουμε τους πόρους και το σχέδιο που απαιτούνται για μια πιο ισχυρή θωράκιση της χώρας.
ΚΜ: Η απάντηση είναι ναι και ναι. Και αυτοκριτική έχουμε κάνει και αλλαγές θα κάνουμε. Γιατί προφανώς η αυτοκριτική θα πρέπει να οδηγεί σε αλλαγές. Για τους πόρους γνωρίζετε ότι υπάρχει το πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ», το οποίο τώρα αρχίζει να «τρέχει» ως προς τους διαγωνισμούς οι πρέπει να υλοποιηθούν. Είναι σχεδόν 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Σημαντικότατο πρόγραμμα το οποίο…
ΝΧ: Υπήρξε καθυστέρηση σε αυτό.
ΚΜ: Υπήρξε μία θα έλεγα δύσκολη διαδικασία ωρίμανσης. Είναι σύνθετα έργα αυτά τα οποία προκηρύσσονται, δεν είναι απλή υπόθεση. Για πολλά από αυτά δεν υπάρχει καν αντικείμενο. Τα καναντέρ δεν παράγονται. Θα επικοινωνήσω την άλλη εβδομάδα με τον καναδό Πρωθυπουργό, για να δω με ποιο τρόπο μπορούμε να εξασφαλίσουμε μια εγγύηση από την καναδική κυβέρνηση προς την εταιρεία η οποία παράγει τα καναντέρ, ώστε να εξασφαλίσουμε ότι θα εκτελεστεί το συμβόλαιο το οποίο θέλουμε να υπογράψουμε όχι μόνο εμείς, αλλά και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για να πάρουμε στην καλύτερη περίπτωση, νέα καναντέρ το 2026. Δεν υπάρχουν ετοιμοπαράδοτα να πάει κανείς να τα αγοράσει. Είναι βαριές διαδικασίες, έχουμε δεσμεύσεις και προφανώς από το πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, και χρειάζεται όλα αυτά να ωριμάσουν. Τώρα, όμως, θα τρέξουνε γρήγορα. Και βλέπετε ήδη ότι κάνουμε προληπτικές ενέργειες, ενίοτε, και με τρόπο ολίγον απόλυτο. Την αρμοδιότητα παραδείγματος χάριν τώρα, έστω και πυροσβεστικά να πάμε να καθαρίσουμε περιπτώσεις ρεμάτων τα οποία έχουμε μέσα στην Αττική, τα οποία κάποιοι δεν έκαναν τη δουλειά την οποία έπρεπε να κάνουν. Και το ίδιο, βέβαια, ισχύει και για τη Θεσσαλία, όπου η μεγάλη τομή είναι η δημιουργία ενός νέου οργανισμού διαχείρισης υδάτων στη Θεσσαλία. Ζητήσαμε την καλύτερη δυνατή τεχνογνωσία. Θα έχω την πρώτη αναφορά της ολλανδικής εταιρείας την άλλη εβδομάδα, για το τι έγινε λάθος στα αντιπλημμυρικά, ποιες είναι οι άμεσες παρεμβάσεις και ποιος είναι ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός για να εξασφαλίσουμε όχι απλά οτι δεν θα ξαναπλημμυρίσουμε σε αυτή την έκταση, γιατί κανείς δεν μπορεί να τα βάλει με ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά ότι θα μετριάσουμε τις επιπτώσεις των ακραίων φαινομένων και ταυτόχρονα θα έχουμε αρκετό νερό. Γιατί το πρόβλημα της Θεσσαλίας είναι ότι πλημμυρίζουμε και ταυτόχρονα παραπονιούνται και δικαιολογημένα οι αγρότες μας ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα έλλειψης νερού για την άρδευση. Είναι μια υποχρέωση, θα έλεγα, και δικιά μου απέναντι στη Θεσσαλία, να μπορέσουμε να ανατάξουμε την περιοχή. Το ίδιο ισχύει και για τον Έβρο. Εξασφάλισα 686 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης. Πήγα προσωπικά και τα διαπραγματεύτηκα. Είχε κλείσει το Ταμείο Ανάκαμψης και τα μετακίνησα από άλλες δράσεις που έκρινα ότι δεν ήταν τόσο σημαντικές, για να ξαναφτιάξουμε το τρένο, να ξαναφτιάξουμε τους δρόμους στο Πήλιο, να ξαναχτίσουμε γέφυρες, ανθεκτικά αυτή τη φορά, με άλλες προδιαγραφές, και να δώσουμε 80 εκατομμύρια στη Δαδιά συγκεκριμένα για να γίνουν αντιπλημμυρικά και αντιδιαβρωτικά έργα τα οποία ειρήσθω εν παρόδω επειδή βρέθηκα ξανά στον Έβρο πριν από 5 μέρες, έχουν ήδη ξεκινήσει.
ΝΧ: σας ευχαριστώ θερμά κύριε Πρόεδρε.
ΚΜ: Εγώ σας ευχαριστώ.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΑΝΤ1