Γιατί "πάγωσαν" οι εργασίες για το καλώδιο Κρήτης – Κύπρου - Ο ρόλος της Τουρκίας

 
σσσ

Πηγή Φωτογραφίας: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ενημερώθηκε: 07/03/25 - 10:17

Δυσάρεστη εξέλιξη για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου (Great Sea Interconnector-2GSI), το οποίο παγώνει μετά την απόφαση του ΑΔΜΗΕ να διακόψει τη χρηματοδότηση.

Σύμφωνα με την Καθημερινή, από τον Ιούλιο του 2024 όταν στα νότια της Κάσου τουρκικά πολεμικά πλοία ανέκοψαν την πορεία του ιταλικού πλοίου που πραγματοποιούσε έρευνες για το έργο μέχρι σήμερα η Τουρκία δεν έχει σταματήσει να εκφράζει με κάθε τρόπο τις αντιδράσεις της και να βάζει εμπόδια.

Το βράδυ της Τετάρτης (05/03/25) αναχώρησε το ερευνητικό πλοίο «Ievoli Relume» από την Κρήτη για τη Σικελία ενώ δύο εβδομάδες νωρίτερα είχε προηγηθεί και το «NG Worker». Και τα δύο δραστηριοποιούνταν στις έρευνες για την ηλεκτρική διασύνδεση.

Η Καθημερινή επικαλείται κυβερνητικές πηγές και σημειώνουν ότι με καταγεγραμμένη την αντίδραση της Αγκυρας, επιδιώκεται να διασφαλιστεί η ομαλή υλοποίηση των ερευνών βυθού σε διεθνή ύδατα.

Χαρακτηρίζουν πολύ σημαντικό το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, το οποίο προσαρμόζεται στις πραγματικές συνθήκες και στην ανάγκη ο ΑΔΜΗΕ να εξασφαλίζει κατά το δυνατόν στη διάρκεια της υλοποίησής του τους καταναλωτές και τον ελληνικό προϋπολογισμό από επιπλέον δαπάνες.

Η Λευκωσία δεν έχει οριστικοποιήσει και τη δική της στάση για το έργο αφού η ανταλλαγή εγγράφων για τα οικονομικά δεδομένα του έργου ώστε να πειστεί να μπει στο μετοχικό κεφάλαιο του έργου συνεχίζεται.

Τι λέει η Nexans

Από την πλευρά της η Nexans σε χθεσινή της ανακοίνωση κρατά χαμηλούς τόνους. Υποστηρίζει ότι παραμένει στο έργο εκτελώντας τις συμβατικές της υποχρεώσεις σε συνεννόηση με τον ΑΔΜΗΕ και ότι την αρχή του έργου έχει λάβει σημαντικές πληρωμές που της επιτρέπουν να μην σταματήσει την κατασκευή του καλωδίου. Πρόκειται φυσικά για μια στάση που είναι βέβαιο ότι θα επαναξιολογηθεί άμεσα και σε συνδυασμό με την στήριξη που θα λάβει ή όχι το έργο από το Παρίσι.

Το φρένο στην χρηματοδότηση του GSI και η αποχώρηση του Ιταλικού πλοίου Levoli Relume (το δεύτερο είχε αποχωρήσει προ εβδομάδων) ως αποτέλεσμα της αδυναμίας διεξαγωγής των ερευνών βυθού στα διεθνή ύδατα αποτελεί την πλέον σοβαρή παράμετρος των τελευταίων μηνών αφού δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο μιας δυσμενούς εξέλιξης με την οποία ο Έλληνας διαχειριστής θα βρεθεί αντιμέτωπος. Κάτι άλλωστε που αποτυπώθηκε στο χρηματιστηριακό ταμπλό και χθες όταν η μετοχή της AΔΜΗΕ Συμμετοχών έκλεισε με απώλειες 4,88% με την αγορά να διαβάζει αρνητικά τα μηνύματα που εκπέμπει το ταραγμένο έργο.

Οι οικονομικές επιπτώσεις

Ο διαχειριστής έχει ήδη καταβάλλει 200 εκατ ευρώ για την κατασκευή του καλωδίου και τις υποχρεώσεις του έργου. Με βάση τη διακρατική συμφωνία που υπογράφτηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο σε περίπτωση ακύρωσης του έργου χωρίς υπαιτιότητα του ΑΔΜΗΕ, ο λογαριασμός θα μεταφερθεί στους καταναλωτές και τους φορολογούμενους. Με νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε μετά το καλοκαίρι του 2024 προβλέφθηκε ότι σε περίπτωση που το έργο «καθυστερήσει ή ματαιωθεί λόγω εξωτερικών παραγόντων, ο ΑΔΜΗΕ, ανακτά το 13% του συνολικού επενδυτικού και λειτουργικού κόστους που προκύπτει, ώστε το συνολικό ποσό που ανακτάται από την Ελλάδα να ανέρχεται στο 50%, έναντι 37% στη διασυνοριακή συμφωνία Ελλάδας-Κύπρου.

Το επιπλέον αυτό ποσοστό (13%) θα καλυφθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό και δεν θα επιβαρύνει τους Έλληνες καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, από τους οποίους, με απόφαση της ρυθμιστικής αρχής (ΡΑΑΕΥ), θα ανακτηθεί το 37% του κόστους.

Περιορίζει την έκθεση

Η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να παγώσει μέχρι νεωτέρας το έργο δείχνει και την βούληση της να περιορίσει την έκθεση του Διαχειριστή στο έργο όσο θα συνεχίζονται οι διπλωματικές διαβουλεύσεις με την Άγκυρα, κάτι που καθιστούν προτεραιότητα κυβερνητικές πηγές προκειμένου να περιορίσουν τις οικονομίες επιπτώσεις ενός ναυαγίου.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ