Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των δήμων θα επιφέρουν οι διατάξεις του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών που από σήμερα συζητείται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.
Το σχέδιο νόμου προβλέπει μια σημαντική, δομική αλλαγή στο σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, που είναι η κατάργηση των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), τα οποία ενσωματώνονται στον πυρήνα λειτουργίας των δήμων. Το πάσης φύσεως προσωπικό δε, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού ορισμένου χρόνου, μεταφέρεται πλέον στον δήμο. Ίδια λογική θα ισχύσει και για τη διαχείριση των σχολικών μονάδων, που σήμερα γίνεται από τις σχολικές επιτροπές, οι οποίες θα περάσουν στους δήμους. Τα χρήματα που θέλει ένα σχολείο για θέρμανση ή για βελτίωση του σχολικού κτιρίου θα τα διαχειρίζεται ο δήμος κεντρικά και όχι η σχολική επιτροπή.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μια σημαντική καινοτομία, τη συνεδρίαση ελέγχου πεπραγμένων δημοτικής και περιφερειακής αρχής, η οποία προσομοιάζει στο μοντέλο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ενισχύοντας τον δημόσιο έλεγχο των πεπραγμένων των αυτοδιοικητικών αρχών. Παράλληλα καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των ΟΤΑ, με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων. Στόχος είναι η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα μπορεί να βλέπει, σε ένα κεντρικό σημείο, κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των ΟΤΑ και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους.
Με το σχέδιο νόμου τροποποιούνται ή καταργούνται ρυθμίσεις που αφορούσαν στη μεταβατική αυτοδιοικητική περίοδο 2019-2023, κατά την οποία οι αυτοδιοικητικές αρχές εξελέγησαν με το σύστημα της απλής αναλογικής και ήταν αναγκαίο να επιτευχθούν συμπράξεις μεταξύ παρατάξεων για να καταστεί δυνατή η κυβερνησιμότητά τους. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, με τις τιθέμενες διατάξεις προσαρμόζεται το σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ στις αλλαγές που επέφερε ο ν. 4804/2021, με τον οποίο επανήλθε το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα στις αυτοδιοικητικές εκλογές και επιδιώκεται και η ενίσχυση της δημόσιας λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών.
Λιβάνιος: Διαφάνεια και εξορθολογισμός
Γιατί όμως η κυβέρνηση επιλέγει να φέρει στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για τους ΟΤΑ, παραμονές των αυτοδιοικητικών εκλογών; «Υπάρχει ένα ερώτημα. “Γιατί τώρα”. Πρώτον, πρέπει να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες ενόψει των εκλογών. Δεν αλλάζει ούτε το σύστημα εκλογής δημάρχων ούτε τον τρόπο εκλογής των δημοτικών συμβουλίων. Δεν αλλάζει ούτε το πώς θα γίνουν οι εκλογές. Τίποτα απολύτως από όλα αυτά. Αφορά διατάξεις που θα ισχύσουν κατά κανόνα από την 1.1.2024 και άρα από τη νέα αυτοδιοικητική περίοδο», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος και πρόσθεσε: «Για να είναι ξεκάθαροι λοιπόν οι κανόνες, έρχεται τώρα το νομοσχέδιο, μετά από μια διαβούλευση δύο εβδομάδων, και με συμμετοχή όλων των εμπλεκομένων φορέων».
Ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, που εκ προοιμίου έσπευσε να υπογραμμίσει ότι ο διάλογος του υπουργείου με την ΚΕΔΕ είναι συνεχής, ενημέρωσε τα μέλη της επιτροπής της Βουλής ότι κύριο θέμα συζήτησης με τη νέα διοίκηση της ΚΕΔΕ, η οποία θα εκλεγεί στις αρχές του 2024, θα είναι η σύνταξη Ενιαίου Κώδικα Αυτοδιοίκησης προκειμένου να μπει «τέλος στον κατακερματισμό των 500 νόμων, που έχει ως αποτέλεσμα να μην γνωρίζει κανένας τι ισχύει και τι δεν ισχύει για την αυτοδιοίκηση».
Ο διάλογος με την ΚΕΔΕ είναι συνεχής και δεν υπήρξε κανένας αιφνιδιασμός, είπε ο Θοδωρής Λιβάνιος και εξήγησε ότι ο δεύτερος λόγος που το νομοσχέδιο «έρχεται» σήμερα προς ψήφιση στη Βουλή, είναι προκειμένου οι νέες αρχές, οι οποίες θα αναδειχθούν από τις εκλογές του Οκτωβρίου, να έχουν χρόνο να ετοιμαστούν μέχρι την επίσημη ανάληψη καθηκόντων. «Είναι πολύ σημαντικό να αξιοποιηθούν από τις νέες δημοτικές αρχές αυτοί οι 2,5 μήνες και να γνωρίζουν τι θέσεις διαθέσιμες έχουν να κατανείμουν στους δημοτικούς συμβούλους και πώς θα είναι η οργανωτική δομή του δήμου τους. Επίσης, είναι σημαντικό να αξιοποιηθεί το πρώτο εξάμηνο της νέας αυτοδιοικητικής θητείας, προκειμένου να απορροφηθούν όλες οι ρυθμίσεις του συγκεκριμένου νόμου, μεταξύ των οποίων η ενσωμάτωση των ΝΠΔΔ στον πυρήνα λειτουργίας του δήμου και ασφαλώς η σύνταξη νέου οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας, που θα είναι μοχλός για τη λειτουργία του δήμου, τον επόμενο καιρό», είπε ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών.
Σε σχέση με τις διατάξεις που αφορούν την προσαρμογή μετά την κατάργηση της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές, ο κ. Λιβάνιος υπογράμμισε ότι με το νομοσχέδιο «μπαίνει μια ιστορική τελεία στην απλή αναλογική, η οποία λειτούργησε την αυτοδιοικητική περίοδο 2019-2023». Στο ίδιο κλίμα δήλωσε ότι «κλείνει μια εκκρεμότητα η οποία δεν μπορούσε να εφαρμοστεί ρεαλιστικά στην αυτοδιοίκηση, τουλάχιστον με τον τρόπο που επιχείρησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να θεσπίσει και να εφαρμόσει στις εκλογές του 2019».
Αναφερόμενος στην κατάργηση των ΝΠΔΔ, ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών υπογράμμισε ότι στόχος είναι ο εξορθολογισμός και η διαφάνεια και είπε ότι «υπάρχει εγγύηση της ομαλής λειτουργίας και πλήρης μετάβαση όλου του προσωπικού, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας».
Για τις Σχολικές Επιτροπές, ο κ. Λιβάνιος είπε ότι είναι νομικά πρόσωπα «sui generis» επί της ουσίας, με μηδέν προσωπικό, έχουν όλες εξωτερικά λογιστήρια και άρα «δεν ξέρει η αριστερά τι ποιεί η δεξιά», κανείς δεν ξέρει ποιος κάνει τις προμήθειες, ποιος υπογράφει τις παραλαβές των έργων.
Κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων
Σε σχέση με τις διατάξεις με τις οποίες ενσωματώνονται οι αρμοδιότητες και το προσωπικό των καταργούμενων ΝΠΔΔ, κοινωφελών επιχειρήσεων και σχολικών επιτροπών στον πυρήνα των δήμων, στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου υπογραμμίζεται ότι η βελτίωση του μοντέλου οργάνωσης των δήμων, μέσω της κατάργησης των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου αυτών, καθώς και των κοινωφελών επιχειρήσεων και σχολικών επιτροπών, επέρχεται προκειμένου να εξασφαλισθούν οικονομίες κλίμακας, καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και συνεκτικότερη οικονομική και διοικητική διαχείριση.
Σήμερα με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, υπάρχουν 488 ΝΠΔΔ και κοινωφελείς επιχειρήσεις δήμων και 631 σχολικές επιτροπές. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα οικονομικά δεδομένα, από τα 488 νομικά πρόσωπα τα 133 (ποσοστό 27% επί του συνόλου) έχουν μέσο ετήσιο προϋπολογισμό την τελευταία πενταετία μικρότερο των 500.000 ευρώ, δηλαδή, μικρότερο από 41.600 ευρώ σε μηνιαία βάση. Ισάριθμα είναι τα νομικά πρόσωπα με μέσο όρο ετήσιου προϋπολογισμού μεγαλύτερο από 2.000.000 ευρώ, δηλαδή, περίπου 167.000 ευρώ σε μηνιαία βάση. Το συνολικό τους μέγεθος (με όρους προϋπολογισμού) ανέρχεται περίπου στα 870.000.000 ευρώ και αντιστοιχεί περίπου στο 6% του συνολικού μεγέθους των 271 δήμων που τα έχουν συστήσει (14,1 δισ. ευρώ). Για τους 75 εξ αυτών, η αναλογία είναι μικρότερη του 3%, ενώ για 44 δήμους η αναλογία είναι μεγαλύτερη του 10%. Επιπλέον, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία προσωπικού, σήμερα υπηρετούν σε αυτά τα νομικά πρόσωπα 16.978 υπάλληλοι (μόνιμοι, ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, με συμβάσεις μίσθωσης έργου, βάσει δικαστικών αποφάσεων κλπ). Από τους συγκεκριμένους, 7.860, ήτοι ποσοστό 46% επί του συνόλου, είναι τακτικό προσωπικό. Τα 127 ΝΠΔΔ έχουν έως 5 μόνιμους εργαζόμενους, τα 81 έχουν μεταξύ 6 και 10 ατόμων, ενώ μόλις σε 7 νομικά πρόσωπα υπηρετούν πάνω από 100 εργαζόμενοι. Αν αφαιρεθούν τα 7 μεγαλύτερα σε προσωπικό νομικά πρόσωπα, στα υπόλοιπα 481 υπηρετούν κατά μέσο όρο 12 εργαζόμενοι. «Αυτός ο αριθμός προσωπικού δεν κρίνεται επαρκής για να υποστηρίξει τις εξόχως σημαντικές αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί σε αυτές τις οντότητες, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο δήμος να υποχρεώνεται, συχνά, να διαθέτει προσωπικό σε αυτά, προκειμένου να διασφαλιστεί η άσκηση των αρμοδιοτήτων τους», σημειώνεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών. Επισημαίνεται εξάλλου, αναφορικά με την οργάνωσή τους, ότι κάθε ένα από τα 488 νομικά πρόσωπα οφείλει να διαθέτει αφενός οικονομική υπηρεσία επαρκώς στελεχωμένη και εφοδιασμένη με τους απαραίτητους πόρους -κυρίως σε επίπεδο πληροφοριακών συστημάτων και γνώσης- προκειμένου να είναι εφικτή η ορθή εφαρμογή των κανόνων χρηστής οικονομικής διαχείρισης και λειτουργίας που προβλέπονται στις ισχύουσες δημοσιονομικές διατάξεις και στην κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, και αφετέρου ειδική οργανική μονάδα για τη διαχείριση του προσωπικού τους. Επιπλέον, οφείλουν να εφαρμόζουν το σύνολο των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, συμπεριλαμβανομένων των διατάξεων του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ, σχετικά με την επιλογή προϊσταμένων οργανικών μονάδων.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται επίσης δημόσιοι δείκτες ποιότητας και απόδοσης των ΟΤΑ και βραβεία για τις βέλτιστες επιδόσεις αυτών, με σκοπό τη χάραξη, την παρακολούθηση και την υλοποίηση αποτελεσματικών και στοχευμένων πολιτικών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η θέσπιση δεικτών ποιότητας και απόδοσης των ΟΤΑ, αποφασίστηκε προκειμένου να καταστεί δυνατή η δημόσια απεικόνιση κρίσιμων δεδομένων των δήμων και των περιφερειών, βασισμένων σε διεθνή πρότυπα. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης θα μπορεί να ελέγχει κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των ΟΤΑ και να συγκρίνει τις επιδόσεις τους, όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του σχεδίου νόμου.
ΝΔ: Διαφάνεια, λογοδοσία, ορθολογική διαχείριση πόρων και ευελιξία
Διαφάνεια, λογοδοσία, ορθολογική διαχείριση πόρων και ευελιξία, είναι οι στόχοι που επιδιώκει να επιτύχει το σχέδιο νόμου για τους ΟΤΑ, όπως ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ Ανδρέας Νικολακόπουλος, κατά τη συζήτηση των νέων διατάξεων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Όπως ειδικότερα ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ, με το σχέδιο νόμου:
- θεσπίζεται μια σημαντική δομική αλλαγή στο σύστημα οργάνωσης και λειτουργίας των δήμων, δηλαδή η κατάργηση των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, που ενσωματώνονται πλέον στον πυρήνα της λειτουργίας των δήμων. Αναβαθμίζεται επίσης η διαχείριση των σχολικών μονάδων από τους δήμους.
- Καθιερώνεται η συνεδρίαση ελέγχου πεπραγμένων δημοτικής και περιφερειακής αρχής, η οποία προσομοιάζει στο μοντέλο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ενισχύοντας το δημόσιο έλεγχο των πεπραγμένων των αυτοδιοικητικών αρχών.
- συνενώνεται η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής των δήμων, και προκειμένου να βελτιωθεί η υλοποίηση του δημοτικού έργου, καθιερώνονται δείκτες ποιότητας και παρακολούθησης των επιδόσεων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης με ανοιχτά διαθέσιμα δεδομένα σε όλους τους πολίτες και επιβράβευση των αποδοτικότερων.
- τροποποιούνται και καταργούνται ρυθμίσεις που αφορούσαν ειδικά στη μεταβατική περίοδο 2019 – 2023, κατά την οποία οι αυτοδιοικητικές αρχές εξελέγησαν με το σύστημα της απλής αναλογικής, όταν ήταν αναγκαίο να επιτευχθούν συμπράξεις μεταξύ παρατάξεων για να καταστεί δυνατή η κυβερνησιμότητα τους.
- προσαρμόζεται το σύστημα διακυβέρνησης των ΟΤΑ στις αλλαγές που επέφερε ν. 4804/2021, με τον οποίον επανήλθε το πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα στις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Ο κ. Νικολακόπουλος αναφέρθηκε ειδικότερα στην κατάργηση των ΝΠΔΔ των ΟΤΑ. Όπως υπογράμμισε, με την κατάργηση νομικών προσώπων η δημοτική αρχή, το δημοτικό συμβούλιο, η δημοτική επιτροπή, ο δήμαρχος και κυρίως ο προϊστάμενος οικονομικής υπηρεσίας, επανακτούν τον πλήρη και ουσιαστικό έλεγχο της συνολικής οικονομικής διαχείρισης του δήμου, γεγονός το οποίο αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση για τη βελτιστοποίηση του οικονομικού προγραμματισμού και την αποδοτική αξιοποίηση των διαθέσιμων οικονομικών πόρων.
«Έτσι επιτυγχάνονται οικονομίες κλίμακας και εξοικονομούνται πόροι που πλέον θα μπορούν να κατευθυνθούν στις τοπικές κοινωνίες και στην εξυπηρέτηση των αναγκών των δημοτών και των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα όρια των δήμων», είπε ο εισηγητής της ΝΔ και επισήμανε ότι «ταυτόχρονα, θα συγκεντρώνεται η ευθύνη σε δημοτικό επίπεδο για την έγκαιρη βεβαίωση και είσπραξη εσόδων, για την ανάληψη υποχρεώσεων στα όρια των δημοσιονομικών δυνατοτήτων δήμου και για την έγκαιρη εξόφλησή τους, προκειμένου να μην παρακρατείται ρευστότητα από την τοπική αγορά».
Αλλά και σε σχέση με τους εργαζόμενους, ο κ. Νικολακόπουλος διαβεβαίωσε ότι «με τις προτεινόμενες διατάξεις το προσωπικό μεταφέρεται πλήρως, στο μητρικό δήμο, διατηρώντας την ίδια εργασιακή σχέση που είχαν οι εργαζόμενοι στο καταργούμενο νομικό πρόσωπο και μάλιστα, λαμβάνοντας υπόψη και τις εκκρεμείς διαδικασίες προσλήψεων προσωπικού».
Η διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού κεντρικά από το δήμο, έχει τρία προφανή οφέλη, είπε ο εισηγητής της ΝΔ και στα οφέλη αυτά συμπεριέλαβε:
- Τον καθορισμό και από την αρμόδια μονάδα διοικητικού, του βέλτιστου τρόπου κατανομής του προσωπικού στις υπηρεσίες του νέου δήμου.
- Τον βέλτιστο και ουσιαστικότερο προγραμματισμό προσλήψεων και πλήρωσης θέσεων βάσης κινητικότητας.
- Την ενιαία διαδικασία επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων με ουσιαστικά προσόντα.
Παράλληλα, όπως είπε, «θα υπάρχει μέριμνα για την ομαλή μετάβαση στη νέα διοικητική δομή αφού προβλέπεται καθολική διαδοχή από το δήμο επί δικαιωμάτων και υποχρεώσεων καθώς, και η συνέχιση όλων των προγραμμάτων που εκτελούν νομικά πρόσωπα που καταργούνται».
ΣΥΡΙΖΑ: Αντισυνταγματική η διάλυση των ΝΠΔΔ των ΟΤΑ, μπορεί να μείνουν για μήνες απλήρωτοι οι εργαζόμενοι
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε μια «επίδειξη αδίστακτου νομοθετικού αυταρχισμού», κατέθεσε στη Βουλή, χθες τα ξημερώματα, το σχέδιο νόμου, για την αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των ΟΤΑ, την κατάργηση των ΝΠΔΔ των δήμων, την παρακολούθηση των επιδόσεων της τοπικής αυτοδιοίκησης, κατήγγειλε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Γιώτα Πούλου που μίλησε για «απόλυτο αιφνιδιασμό των ανθρώπων της αυτοδιοίκησης». Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε ότι η ΚΕΔΕ, σε τηλεδιάσκεψη προ μιας εβδομάδας, ζήτησε από το υπουργείο Εσωτερικών να αναβληθεί η κατάθεση του νομοσχεδίου, ώστε να προηγηθούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές που απέχουν μόλις δέκα ημέρες.
«Για ακόμα μια φορά επιδείξατε αυταρχισμό, απέναντι στους θεσμούς και στους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης. Επιδείξατε περιφρόνηση απέναντι στις προτεραιότητες και στις αγωνίες τους. Επί τέσσερα χρόνια, η αυτοδιοίκηση περίμενε από την κυβέρνησή σας το πλαίσιο των δήθεν μεταρρυθμίσεων του επιτελικού κράτους, πραγματική αποκέντρωση, αρμοδιότητες και πόρους. Μάταια όμως. Επί τέσσερα χρόνια την εγκλωβίζατε στην αδιαφάνεια, τη χειραγώγηση, την μικροκομματική συναλλαγή, τον αυταρχισμό», είπε η κυρία Πούλου.
Σε σχέση με το νομοσχέδιο, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προειδοποίησε ότι «επιδιώκεται η απόλυτη επικράτηση του δημαρχοκεντρικού μοντέλου, με ρυθμίσεις που ενισχύουν τις εξουσίες του δημάρχου και αποδυναμώνουν τις παρατάξεις μειοψηφίας, δηλαδή την αντιπολίτευση».
Ο στόχος αυτός, είπε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ επιτυγχάνεται με τις εξής ρυθμίσεις του νομοσχεδίου:
- ο αντιδήμαρχος ορίζεται πλέον αποκλειστικά από την παράταξη του δημάρχου.
- ο δήμαρχος μπορεί να καθαιρεί οποτεδήποτε τον αντιδήμαρχο, χωρίς καν να υποχρεούται να αιτιολογήσει την απόφασή του.
- καταργούνται οι οικονομικές επιτροπές και οι επιτροπές ποιότητας ζωής, στους δήμους και αντικαθίστανται από τις δημοτικές. Ομοίως καταργούνται και οι εκτελεστικές και οικονομικές επιτροπές της Περιφέρειας και αντικαθίστανται από τις περιφερειακές επιτροπή. Ειδικά η ρύθμιση αυτή είναι εντελώς αντιδημοκρατική αλλά και προβληματική, ως προς τη λειτουργικότητά της, γιατί συγχωνεύει δοκιμασμένα συλλογικά όργανα σε ένα χαοτικό, δυσλειτουργικό σύνολο, με πλήθος ετερόκλητων αντικειμένων. Η κυβέρνηση αυξάνει περαιτέρω το ποσοστό εκπροσώπησης της πλειοψηφίας στις επιτροπές αυτές, στο 70% και στο 80%. Για παράδειγμα, στις πενταμελείς επιτροπές θα μετέχει ένας από την αντιπολίτευση, στις επταμελείς θα μετέχουν δύο από την αντιπολίτευση, στις εννεαμελείς θα μετέχουν τρεις. «Άρα η κυβέρνηση δεν σέβεται ούτε το νόμο που η ίδια έχει ψηφίσει και που έδινε 60%, δηλαδή τα 3/5, στην πλειοψηφούσα παράταξη του δημάρχου», είπε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ.
- ψαλιδίζονται κοινωνικές και πολιτιστικές υπηρεσίες που οφείλουν να παρέχουν οι δήμοι στους πολίτες, μέσω των φορέων και οργανισμών, με τη διάλυση των ΝΠΔΔ των δήμων και των σχολικών επιτροπών και τη μεταφορά τους στους δήμους. «Εμείς αυτό το χαρακτηρίζουμε απορρύθμιση», είπε η βουλευτής και επισήμανε ότι η προβλεπόμενη διάλυση αφορά δομές όπως παιδικοί σταθμοί, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ ΑμεΑ, ΚΗΦΗ, Προγράμματα Άθλησης για όλους, Προγράμματα Απασχόλησης Ανέργων, Ωδεία και Φιλαρμονικές, δομές με αρμοδιότητα τη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, διανομής τροφίμων και πλήθος άλλων λειτουργιών. Η κυρία Πούλου επισήμανε ότι στις δομές αυτές μετέχει και η κοινωνία των πολιτών, όπως για παράδειγμα στις Σχολικές Επιτροπές μετέχουν οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, αλλά «με τις ρυθμίσεις αυτές, η εκπροσώπηση αυτή χάνεται».
- η κυβέρνηση αιτιολογεί τη διάλυση των ΝΠΔΔ των δήμων με την επίκληση της υποστελέχωσης και διάσπασης των υποθέσεων μεταξύ δήμων και νομικών προσώπων. Μα είναι η ίδια η κυβέρνηση υπεύθυνη για την υποστελέχωση, την υποχρηματοδότηση, τη χαοτική κατανομή αρμοδιοτήτων και την προβληματική εξασφάλιση προμηθειών και υπηρεσιών, είπε η κυρία Πούλου, που σημείωσε ότι οι δήμοι είναι και οι ίδιοι υποστελεχωμένοι και υποχρηματοδοτούμενοι και τα ίδια προβλήματα που εντοπίζονται στα νομικά πρόσωπα, πλέον εντοπίζονται και στους δήμους.
- τα ΝΠΔΔ των δήμων διαλύονται κατά το «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι» αφού δεν έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την τεκμηρίωση της ανάγκης κατάργησης των ΝΠΔΔ και τη μεταφορά τους στους δήμους. Δεν προβλέπεται αξιολόγηση των δομών, με βάση ενιαία και συγκεκριμένα κριτήρια, κοινωνικά, οικονομικά, διοικητικά που θα δείξουν τη λειτουργικότητα, την αποτελεσματικότητα, τη χρησιμότητα και τη βιωσιμότητα των φορέων αυτών.
- αν και με το σύνταγμα έχει κατοχυρωθεί η αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η απόφαση για τη διάλυση των νομικών προσώπων δεν λαμβάνεται από τα δημοτικά συμβούλια.
- η λύση των φορέων και η μεταφορά των εργαζομένων θα γίνει 31.12.2023, χωρίς μεταβατική περίοδο και με άμεση μεταφορά των εργαζομένων στους δήμους. Η τροποποίηση όμως των εσωτερικών οργανισμών των δήμων θα γίνει εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024. Ο χρόνος δεν είναι επαρκής αν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται για μια σημαντική δομική αλλαγή και θα υπάρξει σε πολλές περιπτώσεις και αλλαγή δημοτικών αρχών. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μείνουν και απλήρωτοι εργαζόμενοι και με αβεβαιότητα για τις θέσεις εργασίας τους και επίσης ότι μπορεί να υπάρξει υποβάθμιση υπηρεσιών σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που χρειάζονται αυτές τις υπηρεσίες.
- Η κυβέρνηση αφήνει και «παραθυράκια», αφού με απόφαση του υπουργού Εσωτερικών και ύστερα από αίτηση του οικείου δημοτικού συμβουλίου, που υποβάλλεται έως 15 Νοεμβρίου, δηλαδή μέσα στις εκλογές, που θα συνοδεύεται και με αιτιολόγηση με ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία δύναται να εξαιρεθούν κάποια νομικά πρόσωπα, λόγω εξειδικευμένου αντικειμένου απόδοσης έργου και ευρύτερης αναγνώρισης. «Ενδεχομένως έχουμε να κάνουμε με ένα παραθυράκι πελατειακής παραχώρησης εξαιρέσεων που δεν θα έχουν σχέση με αντικειμενικά κριτήρια», είπε η βουλευτής.
- στη σωστή κατεύθυνση κινούνται οι διατάξεις για την παρακολούθηση των επιδόσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όμως η μέτρηση και η αξιολόγηση των επιδόσεων, δεν πρέπει να εξελιχθεί σε μια διαδικασία μεταβίβασης στην αυτοδιοίκηση των ευθυνών της κυβέρνησης, που εγκαταλείπει τους ΟΤΑ. Η παρακολούθηση των επιδόσεων των ΟΤΑ πρέπει να συνδυαστεί με τη θεσμική τους θωράκιση και την οικονομική τους ενίσχυση.
ΠΑΣΟΚ: Μόνη αποδεκτή λύση, η απόσυρση
«Θεσμικό και πολιτικό ατόπημα ύψιστης επικινδυνότητας, που ασεβεί στον πιο ιερό χρόνο της τοπικής δημοκρατίας, την προεκλογική περίοδο», χαρακτήρισε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την «αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης των Ο.Τ.Α. και την κατάργηση Νομικών Προσώπων», η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής Ευαγγελία Λιακούλη.
«Αυτό δεν είναι “αναμόρφωση”, όπως επικοινωνιακά διαφημίζετε στον τίτλο του Νομοσχεδίου, αυτό είναι παραμόρφωση», είπε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ και επανέλαβε το αίτημα απόσυρσης, που το ΠΑΣΟΚ είχε διατυπώσει μετ’ επιτάσεως ήδη πριν μία εβδομάδα, προτού κατατεθεί το Νομοσχέδιο.
Η Ευαγγελία Λιακούλη κατηγόρησε την κυβέρνηση για «μικροκομματική σκοπιμότητα» και «παλαιοκομματικό δωράκι σε γαλάζιους υποψήφιους να μοιράζουν αφειδώς υποσχέσεις σωτηρίας δημοτικών δομών από την κατάργηση, ή το αντίστροφο, αναλόγως του ακροατηρίου».
«Για εμάς, για το ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, την Παράταξη που γέννησε τη σημερινή Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσα από ιστορικές τολμηρές μεταρρυθμίσεις, τα πράγματα είναι απλά και ξεκάθαρα. Στεκόμαστε απέναντι», είπε η κ. Λιακούλη και ζήτησε να αποσυρθούν:
- Η οριζόντια, υποχρεωτική, αυτοδίκαιη κατάργηση των περίπου 1.200 Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) των Δήμων, Δημοτικών Κοινωφελών Επιχειρήσεων, Σχολικών Επιτροπών.
- Το πλήθος επικίνδυνων ρυθμίσεων που “παίζουν στα ζάρια” την ομαλή άσκηση αρμοδιοτήτων και την εξυπηρέτηση αναρίθμητων συμπολιτών μας.
- Το ντροπιαστικό “εργοστάσιο παραγωγής ρουσφετιών” που στήνει η κυβέρνηση, δίνοντας εξουσία στον εαυτό της να κρατάει στη ζωή, ή όχι, όποιο Νομικό Πρόσωπο βολεύει τη Ν.Δ.
- τη δυνατότητα να λάβουν καθοριστικές για το μέλλον μακροπρόθεσμες αποφάσεις πολιτικής βαρύτητας από Δημοτικές Αρχές που ενδεχομένως θα έχουν ηττηθεί στις εκλογές.
- Οι αυταρχικές ρυθμίσεις που συρρικνώνουν τον δημοκρατικό διάλογο, την πολυφωνία, τη συμμετοχική λειτουργία και λήψη αποφάσεων, με τις ανατροπές στα όργανα διακυβέρνησης των Ο.Τ.Α.
- Οι «δια περιφοράς» συνεδριάσεις.
- Οι τζάμπα Αντιδήμαρχοι δύο ταχυτήτων.
- Ο περιορισμός δικαιωμάτων των Παρατάξεων.
- Ο εμπαιγμός με το ψευδές κυβερνητικό ενδιαφέρον περί δήθεν λογοδοσίας, τη στιγμή που ταυτόχρονα, σε δύο άρθρα, περιορίζεται ακόμα περισσότερο, έως καταργείται, το δικαίωμα των Επικεφαλής Παρατάξεων να θέτουν προ ημερησίας θέματα.
- Η επικοινωνιακή κοροϊδία της Κυβέρνησης, περί δήθεν εισαγωγής δεικτών επιδόσεων, τη στιγμή που εισάγεται μόνο ένα γενικόλογο ευχολόγιο, όπου παραπέμπει τα πάντα αόριστα σε Υπουργικές Αποφάσεις, σαν να ζητάει από τους βουλευτές να βάλουν υπογραφή σε λευκή σελίδα.
- Οι ρυθμίσεις που παγιώνουν τα Δημοτικά Συμβούλια σε διακοσμητικό ρόλο “μαριονέτας”.
- Οι δημοσιονομικές διατάξεις, που μονιμοποιούν, ως δεδομένη κανονικότητα την οικονομική μιζέρια των Δήμων, τα αναποτελεσματικά “μπαλώματα” της αυτοδιοικητικής ανέχειας.
- Κάθε αοριστολογία που αφήνει περιθώριο να επιβαρυνθούν οι Κ.Α.Π. των Ο.Τ.Α».
«Χθες βράδυ, πάλι η θεσσαλική γη βίωσε μια νύχτα τρόμου. Ο Τόπος μας, είναι ακόμα “ναυαγισμένος” στη λάσπη, εγκλωβισμένος σε μια απερίγραπτη τραγωδία. Οι συντοπίτες μου τρέμουν από το φόβο μπροστά στον επικείμενο χειμώνα. Αυτή τη στιγμή της καταστροφής και της απόγνωσης, λοιπόν, η Κυβέρνηση, με αυτό το Νομοσχέδιο, μας καλεί να συμφωνήσουμε ότι πάνω στην κορύφωση του χειμώνα, την Πρωτοχρονιά, πρέπει να αλλάξει χέρια η αρμοδιότητα καθαριότητας του οδικού δικτύου, των παράπλευρων οδών και των πρανών, μια αρμοδιότητα άμεσα συσχετιζόμενη με πλημμυρικά φαινόμενα σε περίπτωση πλημμελούς άσκησης, ώστε όπου σήμερα ανήκει στις Περιφέρειες, να περάσει στους Δήμους», είπε η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ και πρόσθεσε: «Οι Δήμοι σας τεκμηρίωσαν τις επιφυλάξεις τους, αλλά εσείς επιμένετε, “ντε και σώνει”, με το ζόρι, να αλλάξει η αρμοδιότητα στο πιο επικίνδυνο χρονικό σημείο, μες στο χειμώνα και μάλιστα ακριβώς τη στιγμή που θα αλλάζει η “σκυτάλη” των παλιών και των νέων Δημοτικών Αρχών. Βρίσκεστε “εκτός τόπου και χρόνου”».
ΚΚΕ: Νομοσχέδιο για τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα φέρει μεγαλύτερα χαράτσια για τα αδύναμα λαϊκά στρώματα
Νομοσχέδιο που υπηρετεί ακόμα περισσότερο την πολιτική που είναι φιλική στους επιχειρηματικούς ομίλους την ίδια ώρα που οι πολίτες φορτώνονται ολοένα και μεγαλύτερα ανταποδοτικά τέλη, χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου για τους ΟΤΑ, ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης.
Με τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, ο συνδυασμός που λαμβάνει 43%, τη μειοψηφία δηλαδή στο λαό, παίρνει με την ενισχυμένη αναλογική την απόλυτη πλειοψηφία των 3/5 του δημοτικού συμβουλίου, ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.
Όπως επισήμανε:
- Με τις ρυθμίσεις για τη Δημοτική και την Περιφερειακή Επιτροπή, που διαδέχονται τις αρμοδιότητες της οικονομικής επιτροπής και ποιότητας ζωής, πάμε σε επιτροπές υπέρ όργανα με απόλυτη πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου και του περιφερειάρχη, αφού από τις δημοτικές παρατάξεις της μειοψηφίας θα εκλέγεται μόνο ένα μέλος στις πενταμελείς επιτροπές, δύο μέλη στις επταμελείς επιτροπές και τρία μέλη στις εννεαμελείς δημοτικές επιτροπές.
- Ανάμεσα στις επιπλέον αρμοδιότητες που προβλέπονται για τις Δημοτικές Επιτροπές, είναι η τροποποίηση των συμβάσεων, η διαγραφή χρεών και απαλλαγή από προσαυξήσεις, η επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, η σύναψη χρηματοδοτικών μισθώσεων, οι δωρεές εξοπλισμού και σε άλλους δήμους.
- Με την επίκληση της χρήσης της τεχνολογίας, υποβαθμίζεται η ζωντανή λειτουργία των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, ενισχύονται οι συνεδριάσεις με τηλεδιασκέψεις, που έχει αποδειχθεί ότι δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ουσιαστική συζήτηση με φυσική παρουσία.
- Περιορίζεται η δυνατότητα στις παρατάξεις να θέτουν θέματα και ψηφίσματα εκτός ημερήσιας διάταξης. Ο κάθε επικεφαλής παράταξης θα μπορεί να προτείνει έως ένα θέμα και αυτό, αν το δεχθεί η πλειοψηφία του συνόλου των μελών του συμβουλίου. Με το παραπάνω δεδομένο προβλέπεται προσχηματικά ειδική συνεδρίαση λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, μια για κάθε δίμηνο. Και σε αυτή όμως την ειδική συνεδρίαση της λογοδοσίας τίθεται όριο 10 θεμάτων χωρίς να διασφαλίζεται η εισαγωγή συγκεκριμένου αριθμού θεμάτων από τις μειοψηφίες.
- Προβλέπεται η κατάργηση των νπδδ των δήμων και των σχολικών επιτροπή, χωρίς ρητά να αναφέρεται στο νομοσχέδιο πως θα βελτιωθεί η παροχή των υπηρεσιών τους, όταν θα μεταφερθούν στο δήμο, χωρίς δηλαδή συνοδά μέτρα όπως η χρηματοδότηση, η επαρκής στελέχωση.
«Το ΚΚΕ έχει διατυπώσει τη θέση ότι ο δήμος πρέπει να έχει την ευθύνη και τις αρμοδιότητες αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με το χαράτσωμα του λαού και με τις μεγάλες ελλείψεις εργαζομένων. Η ανταποδοτικότητα έχει διευρυνθεί και αφορά σχεδόν κάθε υπηρεσία που πρέπει να παρέχουν οι δήμοι και ο κόσμος πληρώνει τα πάντα», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.
Ο κ. Κατσώτης προειδοποίησε ότι εγείρεται ζήτημα για την τύχη των εργαζομένων ΑμεΑ που εργάζονται στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο Χρήστος Κατσώτης επισήμανε ότι το νομοσχέδιο δίνει την αρμοδιότητα της καθαριότητας του οδικού δικτύου στους δήμους, με μεταφορά των οχημάτων από τις περιφέρειες. Δεν γίνεται όμως καμία αναφορά, για το πως οι δήμοι θα καλύψουν τη νέα αυτή αρμοδιότητα στους τομείς της καθαριότητας, δεδομένου ότι το προσωπικό της καθαριότητας στους δήμους είναι ελάχιστο.
Σε σχέση με τις διατάξεις για την παρακολούθηση των επιδόσεων των ΟΤΑ, ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ εκτίμησε ότι θα παρακολουθείται πόσο γρήγορα τρέχει κάθε δημοτική αρχή τους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης και των επιχειρηματικών ομίλων σε τοπικό επίπεδο, πώς θα προωθούνται οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, πόσο αξιοποιούνται για επιχειρηματική χρήση δημόσιοι χώροι, παραλίες, βουνά κλπ. «Οι επιδόσεις δεν αφορούν την ελάφρυνση των κατοίκων από φόρους και χαράτσια, τα ανταποδοτικά έργα, δεν αφορά αναγκαία έργα που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και χρόνια, για να μην καίγεται και πνίγεται ο λαός. Οι επιδόσεις αφορούν την πολιτική κόστους και οφέλους, πολιτική δηλαδή, που δεν επιτρέπει να γίνονται αντιπλημμυρικά ή αντιπυρικά έργα, έργα αντισεισμικής θωράκισης, ελέγχους για ασφαλή σχολεία. Στόχος είναι η διαμόρφωση του φιλικού επενδυτικού κλίματος και στους δήμους και τις περιφέρειες. Γι’ αυτό θεσμοθετήσατε τους αναπτυξιακούς οργανισμούς, τις ανώνυμες εταιρείες, για να στηρίζουν σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο τις αντιλαϊκές πολιτικές των κυβερνήσεων, σε συνδυασμό με τους αντιλαϊκούς Ευρωενωσιακούς και επιχειρηματικούς σχεδιασμούς. Αυτούς δεν τους αγγίζετε», είπε ο Χρήστος Κατσώτης.
Την ίδια ώρα, ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ, οι ανάγκες σε προσωπικό, καλύπτονται με τα διάφορα προγράμματα του ΟΑΕΔ που «ανακυκλώνουν» τους ανέργους και αυτό ενώ μπαίνει σε εφαρμογή και ο αντεργατικός νόμος της Νέας Δημοκρατίας, με τις συμβάσεις μηδενικού χρόνου, την παράλληλη απασχόληση, τις 13 ώρες δουλειάς, την απασχόληση των υπερηλίκων έως τα 74 χρόνια που είναι προγράμματα που εκεί θα απασχολούνται, στους δήμους και στις περιφέρειες, αυτοί οι υπερήλικες.
Ελληνική Λύση: Προσπάθεια χειραγώγησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπερεξουσίες σε δήμαρχο και περιφερειάρχη
«Για άλλη μια φορά, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσπαθεί να ποδηγετήσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και προσπαθεί με κάθε τρόπο να ελέγξει και να κομματικοποιήσει την τοπική εξουσία», κατήγγειλε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Παύλος Σαράκης, κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου του υπουργείου Εσωτερικών για τους ΟΤΑ.
Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης απέρριψε ότι το νομοσχέδιο στοχεύει στη διαφάνεια. «Η Νέα Δημοκρατία για άλλη μια φορά αποφεύγει, όπως ο «διάολος το λιβάνι», τη λέξη «διαφάνεια». Δεν κατοχυρώνει με κανέναν τρόπο και δεν είναι ο πραγματικός της σκοπός, με την ψήφιση και αυτού του νομοσχεδίου, της διαφάνειας στη διαχείριση των οικονομικών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», είπε ο κ. Σαράκης. Ο εισηγητής της Ελληνικής Λύσης αναφέρθηκε σε περιπτώσεις δήμων που χρεώνονται για έργα που καταλήγουν είτε ανολοκλήρωτα είτε υπερτιμημένα με κακοτεχνίες, και στην πραγματικότητα οδηγούν μόνο στον πλουτισμό ιδιωτών και σε δημάρχους και περιφερειάρχης «πετυχημένους» που είναι εκτός συναγωνισμού, όταν προκηρύσσονται εκλογές, γιατί έχουν αποκτήσει μεγάλη εμβέλεια, οικονομική, αλλά και προσωπική, πλήττοντας τη δημοκρατία.
«Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση υπάρχει σοβαρό πρόβλημα διαφάνειας και διαφθοράς. Και ενώ συμβαίνει αυτό, έρχεστε με το νομοσχέδιο και δίνετε υπερβολικές εξουσίες στο πρόσωπο του δημάρχου και του περιφερειάρχη. Είναι ποτέ δυνατόν να δικαιολογείται στη δημοκρατία μας ότι θα μπορέσει ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης να ανακαλεί τον ορισθέντα αντιδήμαρχο ή τον νεορισθέντα αντιπεριφερειάρχη χωρίς καμία αιτιολογία; Σε ποιο πολίτευμα ζούμε που ο οποιοσδήποτε αιρετός άρχοντας, που θα έχει ορίσει ένα πρόσωπο εξουσίας και θα διαχειρίζεται εξουσία, θα μπορεί να τον ανακαλεί χωρίς καμία λογοδοσία, χωρίς καμία αιτιολογία;», είπε ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης και πρόσθεσε: «Τι νόημα έχει το δημοτικό συμβούλιο; Όταν δημιουργείτε τη δημοτική και περιφερειακή επιτροπή με τέτοιες εξουσίες, όπου μάλιστα δίνετε τη δυνατότητα να προχωρούν και σε αναθέσεις, δηλαδή να μοιράζουν δημόσιο χρήμα και να κάνουν και προσλήψεις και μάλιστα όποιον αυτοί ορίζουν, χωρίς πραγματικά να κατοχυρώνετε την αντικειμενικότητα και την απόλυτη εκπροσώπηση από όλες τις παρατάξεις ισορροπημένα ανάλογα με το εκλογικό αποτέλεσμα μέσα σε αυτό το συμβούλιο και μάλιστα σε αυτή την επιτροπή;».
Αυτό το νομοσχέδιο, επέμεινε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, «προσπαθεί να χειραγωγήσει την τοπική αυτοδιοίκηση. Δεν κατοχυρώνει τη διαφάνεια. Αντιθέτως, δίνονται υπερεξουσίες στο πρόσωπο του δημάρχου και του περιφερειάρχη».
Νίκη: Έρχεται επιτελικό χάος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
Αναβολή της συζήτησης του νομοσχεδίου για τους ΟΤΑ ζήτησε ο ειδικός αγορητής της Νίκης Γιώργος Αποστολάκης, κατά τη συζήτηση των νέων διατάξεων στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
«Η ΝΙΚΗ, συντασσόμενη με την ομόφωνη απόφαση της ΚΕΔΕ, ζητεί την αναβολή της συζήτησης του νομοσχεδίου μέχρι να περατωθούν οι επικείμενες εκλογές και ακολούθως να συγκροτηθούν τα νέα συμβούλια των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, δηλαδή για χρόνο μετά την 1/1/2024, διότι αυτά θα είναι πλέον τα αρμόδια όργανα, που ως άμεσα ενδιαφερόμενοι νομιμοποιούνται να λάβουν θέση επί των κρίσιμων ζητημάτων του νομοσχεδίου. Διαφορετικά, με τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου στον παρόντα χρόνο, όπως επιδιώκει η Κυβέρνηση, επιχειρείται αιφνιδιασμός των στελεχών της αυτοδιοίκησης, αφού τόσο στον κρίσιμο χρόνο της διαβούλευσης, όσο και της ψήφισης είναι εξαιρετικά απασχολημένοι με τον προεκλογικό αγώνα», είπε ο κ. Αποστολάκης.
Ο βουλευτής της ΝΙΚΗΣ προειδοποίησε ότι η οριζόντια κατάργηση των νπδδ των δήμων και η λύση των κοινωφελών επιχειρήσεων θα είναι προβληματική στην πορεία της και θα αποβεί πρακτικά ανέφικτη. «Ένας μέσος δήμος, με την επιχειρούμενη κατάργηση και συγχώνευση, θα αναγκαστεί να συγχωνεύσει νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, κοινωφελείς επιχειρήσεις και σχολικές επιτροπές σε ένα μοναδικό και ενιαίο λογιστήριο και μία κεντρική οικονομική υπηρεσία του αντίστοιχου δήμου. Αυτό, θα έχει ως αποτέλεσμα τη δυσλειτουργία της υδροκέφαλης και υπερτροφικής αυτής οικονομικής υπηρεσίας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις νέες λογιστικές απαιτήσεις, λόγω έλλειψης εξειδικευμένου οικονομικού προσωπικού. Μετά βεβαιότητας οι δήμοι θα αναγκαστούν να προσφύγουν στις υπηρεσίες εξωτερικών οικονομοτεχνικών συνεργατών με αύξηση των εξόδων λειτουργίας τους. Πλέον τούτου, σε πολλούς επαρχιακούς και περιφερειακούς δήμους δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα τέτοια εξειδικευμένα στελέχη και θα αναζητούνται στα μεγάλα αστικά κέντρα», είπε ο κ. Αποστολάκης. Η ΝΙΚΗ προτείνει να απαλειφθεί από το νομοσχέδιο «η υποχρεωτική οριζόντια και απροϋπόθετη κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου κ.λπ. και αντί γι΄αυτό να παρασχεθεί η διακριτική ευχέρεια σε κάθε δήμο, και με μια ενδιάμεση μεταβατική διαδικασία, να αποφασίσει ποια από τα νομικά πρόσωπά του είναι συμφέρον και πρόσφορο να συγχωνευθούν και ποια να παραμείνουν, με κριτήρια βιωσιμότητας, τα οποία κάθε δήμος ξεχωριστά γνωρίζει ως καταλληλότερα και λυσιτελέστερα για την περίπτωσή του.
«Εκτιμούμε, όπως άλλωστε και η ΚΕΔΕ, ότι αν ψηφιστεί το νομοσχέδιο και εφαρμοστεί θα επιφέρει ένα επιτελικό χάος στην αυτοδιοίκηση, χωρίς ωστόσο να έχει προηγηθεί κοστολόγηση μελέτης σκοπιμότητας και αξιολόγηση δομών», είπε ο ειδικός αγορητής της ΝIKHΣ.
Πλεύση Ελευθερίας: Δεν συναινούμε με τις ανατρεπτικές αλλαγές στη λειτουργία των δήμων, να αποσυρθεί το νομοσχέδιο
Η Πλεύση Ελευθερίας δεν συναινεί «με τις ανατρεπτικές αλλαγές στη λειτουργία των δήμων. «Ζητάμε την απόσυρση του εν λόγω νομοσχεδίου», είπε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στη Βουλή, και παρατήρησε: «Υπάρχουν διατάξεις για τη διαχείριση αποβλήτων και τα απόβλητα βρίσκονται αυτή τη στιγμή να κλείνουν τα ρέματα και όλο αυτό το κομμάτι αφορά τις περιοχές τις πλημμυροπαθείς και τις πληγείσες. Οι φορείς, οι εκπρόσωποι των περιοχών αυτών που αυτή τη στιγμή ψάχνουν να συνδεθούν με το ρεύμα ή ψάχνουν να βρουν νερό να πιουν, πώς θα συμβεί να έρθουν εδώ αύριο στις 10 το πρωί (σ.σ.είναι προγραμματισμένη αύριο Παρασκευή η ακρόαση φορέων)όταν εσείς έχετε παραβιάσει τον Κανονισμό και δεν τηρείται ούτε το εικοσιτετράωρο;».
Οι αλλαγές που εισάγετε, πέραν των εσπευσμένου χαρακτήρα, δεν είναι καν κοστολογημένες, όχι μόνο σε επίπεδο οικονομίας και οργάνωσης αλλά κυρίως σε επίπεδο πολιτιστικό και κοινωνικό, είπε η κ. Καραγεωργοπούλου και πρόσθεσε, απευθυνόμενη στην κυβέρνηση: «Οριζόντια, καταργείτε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου χωρίς καν οικονομικές μελέτες. Σε αδρές γραμμές εάν είχαν γίνει τέτοιες οικονομικές μελέτες θα μπορούσαν να υπάρχουν μετρήσιμα αποτελέσματα της οικονομίας κλίμακας. Αυτά θα μπορούσαν να παράξουν ένα ουσιαστικό και επωφελές έργο ως πορίσματα για τη λειτουργία των τοπικών κοινοτήτων, των παιδικών σταθμών, των πολιτιστικών συλλόγων. ‘Αρα, ουσιαστικά επιχειρείτε τι; Την ενίσχυση μιας υδροκέφαλης διοίκησης αντί να ενισχύετε την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης που οφείλει να βρίσκεται δίπλα στον δημότη».
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας προειδοποίησε εξάλλου ότι η μεταβίβαση της αρμοδιότητας, από τα νομικά πρόσωπα στους δήμους, ουσιαστικά είναι μεταβίβαση σε δημοτικές επιτροπές, σε περισσότερους Αντιδημάρχους που θα έχουν οριστεί εφόσον ανήκουν στην πλειοψηφία.
«Έχει μιλήσει η ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, πάρα πολλές φορές στην προεκλογική περίοδο, για την ανάγκη πρόκλησης λογιστικού ελέγχου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και, δυστυχώς, από προσωπική εμπειρία ενασχόλησης με τα κοινά στην Ανατολική Αττική, τουλάχιστον, στους περισσότερους Δήμους της μεγάλης αυτής της Περιφέρειας τα κρούσματα και τα σκάνδαλα που έχουν καταγγελθεί με ανάμιξη Υπουργών σας μάλιστα, εκκωφαντικά επιβάλλουν έναν διαφορετικό προσανατολισμό στην αναγκαιότητα μεταβολών του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τη λειτουργία των Ο.Τ.Α.», είπε η κ. Καραγεωργοπούλου και πρόσθεσε ότι πουθενά στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει πρόνοια ώστε οι κανόνες Δημοσίου Λογιστικού που διέπουν τη λειτουργία των Ο.Τ.Α. να εφαρμόζονται με τρόπο, ώστε να ελέγχονται σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας τα οικονομικά είτε των Επιτροπών είτε των Δήμων είτε των Νομικών Προσώπων που έχουν δημιουργήσει.
«Όλα αυτά, λοιπόν, συμβαίνουν ενώ υποστηρίζετε και περιθάλπετε υποψηφίους Δημάρχους και Περιφερειάρχες που διώκονται για περισσότερα εγκλήματα, τον κ. Μπέο, τον κ. Αγοραστό ή ακόμα και άλλους που έχουν τεθεί σε αργία, τον κ. Λουκά από το Δήμο Λαυρεωτικής, πλην όμως για ανεξήγητους λόγους δεν εκτελούν ποινές, καθώς ως διά μαγείας πετυχαίνουν αναστολή εκτέλεσης ποινής, το δε Συμβούλιο της Επικρατείας για σχεδόν έτος δεν αποφαίνεται για την τύχη των προσφυγών τους», είπε η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας.