Η μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ + σε συνδυασμό με τις γεωπολιτικές εντάσεις κρατούν ψηλά τις τιμές των καυσίμων. Νέες αυξήσεις βρίσκονται μάλιστα προ των πυλών σύμφωνα με τις προβλέψεις της Helleniq Energy και της Motor Oil καθώς αναμένεται βελτίωση της κερδοφορίας τους για το υπόλοιπο της φετινής χρονιάς γεγονός που αποδίδεται τόσο στις λειτουργικές επιδόσεις τους όσο και στις εκτιμήσεις για υψηλότερες τιμές καυσίμων στη διεθνή και εγχώρια αγορά.
Η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα μιλώντας στο thepressroom τόνισε ότι ο συνδυασμός μεγάλης ζήτησης-μικρής προσφοράς οδηγεί ψηλά τις τιμές, δηλώνοντας χαρακτηριστικά «Φοβάμαι ότι θα εξακολουθήσει αυτή η κατάσταση».
Το τελευταίο 2μηνό η τιμή της απλής αμόλυβδης αυξήθηκε κατά περίπου 21 λεπτά, φθάνοντας πλέον πάνω από 1,90 ευρώ το λίτρο. Σε ορισμένα καταστήματα στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, η τιμή μπορεί να έχει ξεπεράσει ακόμη και τα 2 ευρώ. Η τιμή του απλού πετρελαίου κίνησης κυμαίνεται μεταξύ 1,70 και 1,76 ευρώ το λίτρο. Αναφορικά με την ζήτηση η κα. Ζάγκα επισήμανε ότι κάθε χρόνο μετά την 15η Αυγούστου, λόγω της επιστροφής από τις διακοπές παρατηρείται μείωση στη ζήτηση, με τη φετινή χρονιά να καταγράφει ιδιαίτερη πτώση που εκτιμάται ότι φτάνει το 20%.
Πώς εξηγείται η διαφορετική τιμολόγηση στα καύσιμα σε βενζινάδικα που βρίσκονται σε πολύ κοντινή απόσταση;
Όχι μόνο διαφέρουν οι τιμές μεταξύ διαφορετικών εταιρειών, αλλά υπάρχουν λόγοι που επηρεάζουν την τιμολόγηση ακόμη και στα βενζινάδικα της ίδιας εταιρείας. Πρώτα απ' όλα, το εταιρικό τιμολόγιο διαφέρει από το τιμολόγιο του μισθωτή, του συνεργάτη, του κακοπληρωτή, του καλοπληρωτή. Επιπλέον, το μέγεθος του βενζινάδικου μπορεί να επηρεάσει τις τιμές. Τα μεγάλα μαγαζιά μπορεί να έχουν καλύτερες συμφωνίες με την εταιρεία και να μπορούν να προσφέρουν χαμηλότερες τιμές στους πελάτες τους. Επίσης, η τοποθεσία μπορεί να επηρεάσει τις τιμές. Τα βενζινάδικα σε πιο κεντρικές περιοχές, όπως στη λεωφόρο, μπορεί να έχουν υψηλότερες τιμές λόγω του μεγαλύτερου κόστους ενοικίασης.
Ο κόσμος φοβάται τα νοθευμένα καύσιμα και προτιμά πρατήρια που γνωρίζει
Θέλουμε ο κόσμος να αγοράζει σωστή ποιότητα και ποσότητα καυσίμου, χωρίς να τον εξαπατούν, επισημαίνει η κα. Ζάγκα. «Να ξεχάσουμε το φθηνό καύσιμο στην Ελλάδα όταν ο φόρος- μαζί με ΦΠΑ- αποτελούν το 60%. Εμείς έχουμε μικρό ποσοστό κέρδους το οποίο λόγω του πλαφόν δεν αλλάζει. Για αυτό συνιστούμε στους καταναλωτές να είναι προσεκτικοί και να έχουν το δικό τους σωστό πρατήριο».
Το παράδοξο να πωλούνται καύσιμα σε τιμές κάτω του κόστους
Σύμφωνα με την κα. Ζάγκα την ίδια ώρα που οι περισσότεροι πρατηριούχοι σήμερα αγοράζουν βενζίνη με πάνω από 1,90 ευρώ το λίτρο, διαπιστώνονται περιπτώσεις όπου πωλούν στη λιανική με 1,83 ευρώ. Ο κλάδος (νομοθεσία του 2014) έχει την ελευθερία να πουλά καύσιμα σε τιμές κάτω από το κόστος, και αυτό αποτελεί ένα ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί με την κυβέρνηση. Αυτό δημιουργεί ανταγωνισμό που μπορεί να είναι αθέμιτος στον κλάδο, ενώ τα δημοφιλή "φθηνά" καύσιμα μπορεί να είναι νοθευμένα και να παραπλανούν τον καταναλωτή.
Δεν υπάρχει φθηνό καύσιμο στην Ελλάδα, εκτός αν μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης
Η κα. Ζάγκα επίσης επισημαίνει δεδομένου ότι η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι δεν θα μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης (ΕΦΚ) επί του παρόντος - καθώς από τα φορολογικά έσοδα έχει την δυνατότητα να χορηγεί επιδόματα στήριξης των ευάλωτων - είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν εντατικοί έλεγχοι στα πρατήρια καυσίμων για να εντοπιστούν οι περιπτώσεις παραβατικότητας.
Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης
«Ήταν σωστό πέρυσι που μπήκε επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης γιατί το παίρναμε με το τιμολόγιο από τα διυλιστήρια και το αποδίδαμε στον καταναλωτή κατευθείαν, κάτι το οποίο βοήθησε όσους είχαν πετρελαιοκίνητα και ιδίως τους επαγγελματίες», επισημαίνει η κα. Ζάγκα.
Η κατάσταση ήταν διαφορετική με το fuel pass
«Αφενός δεν μπορούσαμε να την διαβάσουμε και αφετέρου όσοι πήραν τα χρήματα στον τραπεζικό τους λογαριασμό δεν τα χρησιμοποιήσαν για βενζίνη όπου ήταν και ο στόχος, αλλά για άλλους σκοπούς. Πολλοί από τον Έβρο πήραν τα χρήματα του fuel pass από την τράπεζα, και περάσαν είτε Βουλγαρία είτε Τουρκία να αγοράσουν βενζίνη».
Αγωνία για τις εξαγγελίες ΔΕΘ – που θα κινηθεί το πετρέλαιο θέρμανσης
O κλάδος περιμένει με προσοχή να ακούσει την ομιλία του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ και τα κυβερνητικά μέτρα που θα ανακοινώσει, ιδίως μάλιστα για το πετρέλαιο θέρμανσης, με τις εκτιμήσεις να δείχνουν ότι φέτος η τιμή διάθεσης θα είναι πάνω από 1,40. «Η περσινή κρατική επιδότηση ήταν βοηθητική καθώς χωρίς αυτή η τιμή θα ήταν στο 1,55 ενώ με την επέμβαση του κράτους στην αντλία ξεκινήσαμε με 1,40 και σταδιακά φτάσαμε στο 1,20» επισημαίνει η κα. Ζάγκα.
*Η Δάφνη Γρηγοριάδη είναι Οικονομική Αναλύτρια.