Σήμερα οι ανακοινώσεις για το «εορταστικό καλάθι» - Στοίχημα η τόνωση της εορταστικής περιόδου

 
ΚΑΛΘΙ

Ενημερώθηκε: 07/12/22 - 00:12

Της Δάφνης Γρηγοριάδη*

Κατά τον ίδιο τρόπο που εφαρμόζεται το «καλάθι του νοικοκυριού», πρόκειται να εφαρμοστεί και το «εορταστικό καλάθι» από τις 14 Δεκεμβρίου. Σήμερα αναμένονται οι σχετικές ανακοινώσεις από το Υπουργείο Ανάπτυξης, με την δημοσιοποίηση της λίστας με τα επιπλέον προϊόντα.  

Ανάλογο μοντέλο με αυτό των τροφίμων,  θα ανακοινωθεί και για τα παιχνίδια αφού φέτος οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους. Το «καλάθι των παιχνιδιών» θα περιλαμβάνει επιτραπέζια, κούκλες, κ.α. Σύμφωνα με έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index, το 89% δηλώνει ότι σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα ή να μην αυξήσει τις δαπάνες του για τις οικογένειές  αυτές τις γιορτές. Το «καλάθι των παιχνιδιών», έχει ως σκοπό την ώθηση των πολιτών να εκμεταλλευτούν το νέο αυτό προσωρινό μέτρο και να αγοράσουν παιδικά δώρα, καθώς πρέπει να τονωθεί και η αγορά  των παιχνιδιών τις γιορτινές μέρες.

Με δεδομένο ότι 4 στους 10 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού» κρίθηκε απαραίτητη η μετεξέλιξη του για την περίοδο των εορτών. Είναι δεδομένο ότι το κόστος για το γιορτινό τραπέζι φέτος,  θα είναι ακόμη  αυξημένο. Πέρυσι, ήταν ακριβότερο κατά 5% σε σχέση με το 2020, καθώς είχαν αρχίσει να φαίνονται οι πρώτες πληθωριστικές πιέσεις εξαιτίας της πανδημίας, οι οποίες μετά διογκώθηκαν λόγω της ενεργειακής κρίσης.  Σκοπός είναι  μέσω της προσθήκης προϊόντων που έχουν υψηλή ζήτηση την εορταστική περίοδο όπως για πχ η γαλοπούλα, οι καταναλωτές να πραγματοποιήσουν τις περσινές αγορές τους με όσο το δυνατόν μικρότερη επιβάρυνση. Πάντως, δεδομένης της μείωσης της αγοραστικής δύναμης  στην πλειοψηφία των πολιτών, 4 στους 10 σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για το φετινό γιορτινό τραπέζι, ώστε να γλυτώσουν χρήματα στην εορταστική περίοδο.

Οι ανησυχίες για την εγχώρια αγορά

Η Απεξάρτηση από το Ρωσικό φυσικό αέριο, έχει οδηγήσει σε μικρή αποκλιμάκωση του πληθωρισμούόμως οι ανατιμήσεις εξακολουθούν να είναι ισχυρές στα τρόφιμα, γεγονός που δημιουργεί ανησυχίες και για την εορταστική περίοδο. Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης των τροφίμων στην Ελλάδα αυξήθηκε τον Νοέμβριο με ρυθμό 12,8% από 12,3% τον Οκτώβριο και 8,8% τον Σεπτέμβριο.

Οι εξαγωγές καλά κρατούν στον κλάδο των τροφίμων 

Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του Γραφείου ΟΕΥ Νέας Υόρκης κ. Νίκο Θωμόπουλο, Σύμβουλο ΟΕΥ Α’, οι Ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου επιδεικνύουν μεγάλη σταθερότητα στον εξαγωγικό τους προσανατολισμό, παρά τις μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές αναταράξεις των τελευταίων ετών, έχοντας κατορθώσει να διατηρήσουν σημαντικά μερίδια σε μια σειρά από διεθνείς αγορές, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς των ΗΠΑ. Τα ελληνικά τρόφιμα παρουσιάζουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τα αντίστοιχα προϊόντα ανταγωνιστικών αγορών, καθώς η παραγωγή τους βασίζεται σε καλύτερης ποιότητας πρώτες ύλες σε σχέση με τον ανταγωνισμό και σε οικολογικές μεθόδους καλλιέργειας και παραγωγής.

Με το βλέμμα στο μέλλον

Εκτιμήσεις δείχνουν, ότι πάνω στο πρόβλημα του πληθωρισμού πρόκειται να προστεθεί και η κλιματική κρίση, η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω αύξηση των τιμών των τροφίμων. Οι αλλαγές στις κλιματολογικές συνθήκες αναμένεται να μειώσουν σημαντικά τις αποδόσεις των καλλιεργειών, γεγονός που θα οδηγήσει σε άλμα στις τιμές των τροφίμων, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στους πολίτες με χαμηλά εισοδήματα.

*Η Δάφνη Γρηγοριάδη είναι Οικονομική Αναλύτρια.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ