Με την έλευση της εορταστικής περιόδου έρχεται και η εποχή των εορταστικών τραπεζιών, με τις τιμές να προβλέπονται ακόμη πιο αυξημένες λόγω του επίμονου πληθωρισμού στα τρόφιμα.
Οι ανατιμήσεις σε προϊόντα όπως το κρέας, το λάδι και τα γλυκά φέρνουν αύξηση κατά μέσο όρο 20% στο κόστος του φετινού τραπεζιού, με τους καταναλωτές να στέφουν την προσοχή τους στις εορταστικές προσφορές και στο «Καλάθι των Χριστουγέννων» που ξεκίνησε και θα διαρκέσει μέχρι την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου.
Την ανιούσα αναμένουμε τελικά και για τις τιμές στο κατσίκι, για το οποίο ο αρχικές προβλέψεις ήταν αισιόδοξες ωστόσο την εβδομάδα αυτή παρατηρείται έλλειψη γεγονός που ωθεί τις τιμές προς τα πάνω. Πηγές στο thepressroom.gr αναφέρουν ότι σε αυτό διαδραμάτισε ρόλο η μεγάλη ζήτησης για ελληνικό κατσίκι από την Ισπανία καθώς οι αλλαγές του καιρούέχουν προκαλέσει αναταραχές στην κτηνοτροφία της. Η κατάσταση αυτή είναι μια ένδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κτηνοτροφία λόγω των αλλαγών στο κλίμα και των δυσμενών συνθηκών παραγωγής.
Το ίδιο μάλιστα ισχύει και για το αρνί όπως επισημαίνουν, η τιμή χονδρικής του οποίου ήταν 8,60 ευρώ ανά κιλό το Νοέμβριο και αναμένεται να φτάσει τα 9,20 ευρώ ανά κιλό ενώ σημειώνουν πως ενδέχεται να φτάσει ακόμη και τα 10 ευρώ.
Οι επαγγελματίες της αγοράς κρέατος προβλέπουν μια σημαντική αύξηση στην τιμή του γουρουνόπουλου γάλακτος φέτος, λένε στο thepressroom.gr. Ενώ πέρυσι η τιμή χονδρικής κυμάνθηκε μεταξύ 8,50 και 9,50 ευρώ ανά κιλό, φέτος αναμένεται να φθάσει τα 13 ευρώ. Σύμφωνα με τους επαγγελματίες, αυτή η αύξηση οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όπως ο πληθωρισμός, αλλά και στις φυσικές καταστροφές που επηρέασαν τη Θεσσαλία, σημαντική περιοχή παραγωγής αυτού του προϊόντος.
Στα αισιόδοξα νέα του μήνα, σταθεροποίηση των τιμών παρατηρείται στο κοτόπουλο και στο μοσχάρι, ενώ τα αποκαλυπτήρια των τιμών για την γαλοπούλα αναμένονται την Κυριακή.
Το «Καλάθι των Χριστουγέννων» φαίνεται να έχει επιπτώσεις στους επαγγελματίες της αγοράς κρέατοςκατά την εορταστική περίοδο καθώς η αδυναμία να προσφέρουν παρόμοιες προσφορές με τα σούπερ μάρκετμπορεί να επηρεάσει την προσέλκυση καταναλωτών και να έχει αντίκτυπο στο τζίρο τους.
Επιπλέον, υπογραμμίζουν γενικά για τις προσπάθειες συγκράτησης των τιμών στα σούπερ μάρκετ ότι δεν συμβάλλουν πάντα στην ομαλή λειτουργία της προσφοράς και της ζήτησης. Συχνά παρατηρείται ότι όταν η τιμή ενός προϊόντος προγραμματίζεται να παραμείνει σταθερή μέσω της ένταξής του σε πρωτοβουλίες όπως η "μόνιμη μείωση τιμής", η τιμή του προϊόντος μπορεί να αυξηθεί την επόμενη μέρα. Αυτό συμβαίνει διότι οι προμηθευτές αντιμετωπίζουν περιορισμούς στο να προβούν σε νέες αυξήσεις τιμών για την επόμενη περίοδο, έτσι, αναγκάζονται να προβούν σε άμεση αύξηση της τιμής για να αντισταθμίσουν μελλοντικές αυξήσεις του κόστους παραγωγής.
*Η Δάφνη Γρηγοριάδη είναι Οικονομική Αναλύτρια.