Αυστηρότερο από ό,τι αρχικά προβλεπόταν θα είναι κατόπιν απαίτησης των θεσμών το περιεχόμενο του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την εθελοντική αποκάλυψη εισοδημάτων του οποίου οι τελευταίες πινελιές μπαίνουν αυτήν την εβδομάδα.
Εντός των προσεχών 24ώρων θα συζητηθεί σε τεχνικό επίπεδο με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών προκειμένου να πάει στην Βουλή το αργότερο έως τις 5 Αυγούστου.
Στα κυριότερα σημεία της η ρύθμιση θα προβλέπει ότι όσοι φορολογούμενοι αποκαλύψουν τα εισοδήματα που δεν δήλωσαν τα προηγούμενα χρόνια, θα φορολογηθούν με τον συντελεστή φορολόγησης που ίσχυε τα χρόνια ή τη χρονιά της απόκρυψης των εισοδημάτων από την εφορία. Θα τύχουν δε μείωσης των προστίμων και των προσαυξήσεων, όχι όμως και του κεφαλαίου.
Το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να δώσει στους ενδιαφερόμενους χρονικό περιθώριο 2 με 3 μήνες και πάντως έως το φθινόπωρο, ώστε να υποβάλουν τις νέες δηλώσεις για τα έτη κατά τα οποία απεκρύβησαν τα εισοδήματα.
Με βάση δε τις σχετικές διατάξεις, θα αποκλείονται της ρύθμισης πολιτικοί καθώς και πρόσωπα που συνδέονται με την διαχείριση του δημοσίου χρήματος.
Πέραν του συντελεστή φορολόγησης (ο οποίος θα κυμαίνεται έως και 40% με 45% αναλόγως της χρονιάς κατά την οποια αποκτήθηκε το αποκρυβέν εισόδημα) θα επιβληθεί και πρόστιμο για την αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη το οποίο θα κυμαίνεται από 1% έως 5% επί του φόρου (η αρχική πρόταση προέβλεπε πρόστιμο από 1% έως 10% και το maximum ποσοστό θα συζητηθεί με τους τεχνοκράτες των θεσμών ώστε να επιλεγεί ποιό από τα δύο θα ισχύσει) ανάλογα με τη χρονιά που απέκρυψαν εισοδήματα (για παράδειγμα, εάν το εισόδημα αποκτήθηκε μέσα στο 2015 το πρόστιμο θα ισούται με 1%, ενώ εάν αποκτήθηκε παλαιότερα θα μπορεί να φτάνει και το 5%).
Βέβαια, θα προβλέπονται και ουσιαστικές διαγραφές προστίμων στην περίπτωση της εφάπαξ καταβολής, ενώ θα χάνουν την ευνοϊκή ρύθμιση όσοι ενταχθούν και δεν εξοφλήσουν τον φόρο.
Κάθε φορολογούμενος που αποκαλύπτει αδήλωτα εισοδήματα θα πρέπει να προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών, που να αποδεικνύουν το έτος κατά το οποίο αποκτήθηκαν τα εισοδήματα προκειμένου να επιλεγεί η σχετική φορολογική κλίμακα.
Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν κεφάλαια που βρίσκονται στο εξωτερικό και στην Ελλάδα και είναι τοποθετημένα σε μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια ή τράπεζες. Επίσης στη ρύθμιση θα περιληφθούν και υποθέσεις για τις οποίες έχει ήδη ξεκινήσει ο έλεγχος, αλλά δεν έχει τελεσιδικήσει στα δικαστήρια.
Με βάση τα όσα αναφέρουν αρμόδιοι παράγοντες, όσοι δεν ανταποκριθούν στη ρύθμιση και πέσουν στα «δίχτυα» του ελεγκτικού μηχανισμού θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυστηρά πρόστιμα και προσαυξήσεις αλλά και με ποινικές κυρώσεις.
Το μέτρο θα συνδυαστεί και με την ενεργοποίηση της υπουργικής απόφασης που θέλει τον φοροελεγκτικό μηχανισμό να κάνει δειγματοληπτικούς ελέγχους σε ομάδες υψηλού κινδύνου για φοροδιαφυγή, σε ό,τι αφορά την κίνηση των τραπεζικών τους λογαριασμών σε βάθος χρόνου 15ετίας.
Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε δώσει στις 27 Μαΐου 2015 σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο σχετικά με την εθελοντική αποκάλυψη κεφαλαίων και επενδύσεων το οποίο όμως δεν εγκρίθηκε ποτέ από τους θεσμούς. Ένα χρόνο μετά το νομοσχέδιο νομιμοποίησης αδήλωτων εισοδημάτων είναι ήδη σε συζήτηση με τα τεχνικά κλιμάκια και με αυτό θα δοθεί μία τελευταία ευκαιρία να δηλωθούν κεφάλαια τα οποία δεν δικαιολογούνται από τις φορολογικές δηλώσεις.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι αναφορές που έκανε σε τηλεοπτική συνέντευξη ο υπιουργός Οικονομικών Ε. Τσακαλώτος δεν αφήνουν περιθώρια για να υποθέσεις πως θα δοθούν ελκυστικά κίνητρα για την εθελοντική αποκάλυψη εισοδημάτων. Όπως είπε ο υπουργός, πρόκειται για κεφάλαια τα οποία φυγαδεύτηκαν εν μέσω κρίσης σε τράπεζες του εξωτερικού και εκτός τραπεζικού συστήματος, αλλά και για κεφάλαια τα οποία πολλοί επιχειρηματίες εισέπραξαν ως μερίσματα από τις ίδιες τους τις επιχειρήσεις αφήνοντας τις προβληματικές.
Τα δυο στάδια περικοπής των συντάξεων
Σχετικά θέματα: