Απογοητευτικά τα στοιχεία για την παλαιότητα των αυτοκινήτων και τους ελέγχους καταλληλότητας

 
Απογοητευτικά τα στοιχεία για την παλαιότητα των αυτοκινήτων και τους ελέγχους καταλληλότητας

Ενημερώθηκε: 12/07/17 - 16:28

Κίνητρα για τα καινούργια αυτοκίνητα, αντικίνητρα για τα παλιά, μείωση των υψηλών φόρων, επιβολή τελών βάσει παλαιότητας του οχήματος, έλεγχοι στα ΚΤΕΟ και καλύτερη αστυνόμευση, ήταν, μεταξύ άλλων, οι προτάσεις του προέδρου του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, Γιώργου Βασιλάκη, που κλήθηκε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής για να ενημερώσει σχετικά με τα ζητήματα οδικής ασφάλειας.

Τα στοιχεία που κατέθεσε στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας ο κ. Βασιλάκης είναι απογοητευτικά, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, σε ό,τι αφορά την παλαιότητα των οχημάτων, που, όπως υποστήριξε, συμβάλουν σημαντικά στην ρύπανση του περιβάλλοντος, αλλά και στην πρόκληση σοβαρών ατυχημάτων.

Όπως είπε ο κ. Βασιλάκης, ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα μας, είναι ότι η αγορά αυτοκινήτου έχει μειωθεί κατά 80% από την περίοδο που ξεκίνησε η οικονομική κρίση.

Επίσης χαρακτήρισε δραματική την κατάσταση των λεωφορείων, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών και των σχολικών αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι τα παλαιά οχήματα έχουν 4,6% μεγαλύτερη πιθανότητα να δημιουργήσουν ατύχημα και κατά 4,1% να υπάρξουν νεκροί.

Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα «βαρέα φορτηγά αυτοκίνητα», τα οποία γίνονται, όπως είπε, ιδιαίτερα επικίνδυνα, καθώς κυκλοφορούν στους εθνικούς δρόμους.

«Στα βαρέα φορτηγά, τις νταλίκες, πάντα ήμασταν οι σκουπιδοτενεκές της ΕΕ. Η πλειοψηφία τους είναι άνω των 20 ετών, ενώ πάνω από το 80% δεν έχει σύστημα φρένου ABS. Αν δηλαδή χρειαστεί, σε μια εθνική οδό να πατήσει φρένο, το όχημα διπλώνει. Καταλαβαίνεται γιατί σκοτώνονται οικογένειες...» ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Στο εξωτερικό η απόσυρση είναι στο 6%, ενώ στην Ελλάδα η αντικατάσταση φθάνει μόλις στο 1%. Στη χώρα μας το 70% των επιβατηγών είναι άνω των 10 ετών, όταν στην Ευρώπη είναι 7%» επεσήμανε.
Τεράστιο πρόβλημα υπάρχει, όπως είπε, «με τα "ελαφρά" φορτηγά, καθώς μόνο το 18% είναι μέχρι 10 ετών, ενώ το 80% από αυτά είναι τρομακτικά ρυπογόνα».

Απογοητευτικά είναι και τα στοιχεία για τους ελέγχους αυτοκινήτων στα ΚΤΕΟ. Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, μόλις το 60% από τα ΙΧ αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους και λιγότερα από τα μισά φορτηγά πηγαίνουν για έλεγχο στα ΚΤΕΟ.

Υποστήριξε μάλιστα, ότι «τα ΚΤΕΟ είναι σε πολύ κακή κατάσταση, δεν δουλεύουν σωστά, παρότι είναι ιδιωτικά και το κακό είναι ότι δεν υπάρχει κανένας έλεγχος από την Πολιτεία».

Αποτέλεσμα είναι, πρόσθεσε, αφού δεν υπάρχει έλεγχος από το κράτος, να δίνονται πιστοποιητικά καταλληλότητας σε παλαιά αυτοκίνητα που θα έπρεπε να αποσυρθούν από την κυκλοφορία.

«Είναι εντυπωσιακό ότι στην Ελλάδα, μόλις το 4,7% των αυτοκινήτων που ελέγχονται από τα ΚΤΕΟ απορρίπτονται λόγω ακαταλληλότητας και δεν κυκλοφορούν, όταν στη Γερμανία το ποσοστό αυτό φθάνει στο 35,5%» ανέφερε.

Ακόμα, εξέφρασε την διαφωνία του στην αύξηση του ορίου ηλικίας των ταξί, από τα 15 στα 22 χρόνια, μέτρο που εξετάζει η κυβέρνηση, εστιάζοντας κυρίως στις πολύ μεγάλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούν στο κέντρο της Αθήνας.

«Είναι εξωφρενικό το μέτρο να κρατηθούν ταξί για 20 και 22 χρόνια. Από τα 12 χρόνια που ήταν παλαιότερα ο μέσος όρος ηλικίας των ταξί, το αυξήσαμε στα 15 χρόνια και τώρα θα αυξηθεί η ηλικία τους στα 22 έτη. Το 50% της κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας είναι από ταξί με ηλικία άνω των 10 ετών. Στην Αθήνα κυκλοφορούν 16.000 ταξί που κάνουν 250.000 διελεύσεις στο κέντρο και η πλειονότητά τους είναι παμπάλαια πετρελαιοκίνητα. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί θα δοθεί παράταση στο όριο ηλικίας τους» υποστήριξε και πρόσθεσε:

«Πρέπει να υπάρχουν αντικίνητρα για τα παλαιά οχήματα. Ένα αυτοκίνητο που είναι 20 φορές ρυπογόνο, να μην κυκλοφορεί στο κέντρο της πόλης. Επίσης, τα τέλη κυκλοφορίας θα μπορούσαν να επιβάλλονται βάσει των ρύπων και όχι να υπολογίζονται μόνο τα κυβικά τους» υποστήριξε.

Ακόμα, ο κ. Βασιλάκης μίλησε για αρκετά υψηλούς φόρους που εισπράττει το κράτος, αλλά και παράλογους δασμούς που επιβάλλονται, με αποτέλεσμα για ένα νέο όχημα μέσης αξίας 16.500 ευρώ, να εισπράττονται από τον καταναλωτή 5.000 ευρώ, όπως είπε.