Σε μια σημαντική κίνηση με γεωπολιτική και νομική σημασία, η Ελλάδα ανακήρυξε και επίσημα Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) στη θαλάσσια περιοχή του Ιονίου, μέχρι και το Ακρωτήριο Ταίναρο στην Πελοπόννησο. Η ανακήρυξη πραγματοποιήθηκε με Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 17 Απριλίου 2025.
Πρόκειται για το πρώτο Προεδρικό Διάταγμα που υπογράφει ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τασούλας, και σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα στην ενίσχυση της εθνικής κυριαρχίας στις θαλάσσιες ζώνες της χώρας.
Η απόφαση στηρίζεται στη συμφωνία οριοθέτησης θαλασσίων ζωνών που υπεγράφη μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας το 2020, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2021. Επίσης, βασίζεται στο Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, όπως αυτό προβλέπεται από τη σχετική Σύμβαση του ΟΗΕ του 1982, που έχει κυρωθεί από την Ελλάδα ήδη από το 1995.
Η ΑΟΖ που ανακηρύσσεται δεν περιλαμβάνει την αιγιαλίτιδα ζώνη (δηλαδή τα χωρικά ύδατα), το εύρος της οποίας έχει καθοριστεί από τον νόμο του 2021. Ωστόσο, εντός της ΑΟΖ η Ελλάδα αποκτά πλήρη κυριαρχικά δικαιώματα για την εκμετάλλευση φυσικών πόρων, ενεργειακών αποθεμάτων και την έρευνα.

Χάρτης ΑΟΖ Ιόνιο Πέλαγος (Ελλάδα – Ιταλία). Εικόνα Google Earth (επεξεργασμένη)
Το διάταγμα προβλέπει επίσης ότι η χώρα επιφυλάσσεται να ασκήσει αντίστοιχα δικαιώματα και σε άλλες περιοχές των ακτών της, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις του Δικαίου της Θάλασσας.
Η ανακήρυξη της ΑΟΖ στο Ιόνιο αποτελεί ένα καθοριστικό βήμα στην άσκηση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού που ανακοίνωσε η κυβέρνηση την ίδια ημέρα.
Δείτε αναλυτικά το ΦΕΚ εδώ.
Γεραπετρίτης για το Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό
Υπενθυμίζεται ότι σε συνέντευξη του (ΣΚΑΙ) την Μ. Τετάρτη, αναφερόμενος στο χρόνο που επιλέγει για την ανακοίνωση του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, ο Υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης είχε επισημάνει τις δύο συμφωνίες που έχει υπογράψει η Ελλάδα με την Αίγυπτο και με την Ιταλία, οι οποίες, όπως είπε «θα έπρεπε να μεταφερθούν πλέον και στον χάρτη». Σημείωνε δε ότι τη Μ. Τετάρτη, ημέρα δημοσίευσης του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού «εξεδόθη και το πρακτικό επεξεργασίας του Συμβουλίου της Επικρατείας, με το οποίο ενσωματώνεται, ουσιαστικά, στην ελληνική έννομη τάξη η ελληνο-ιταλική συμφωνία. Και για αυτόν τον λόγο δεν θα μπορούσε ούτως ή άλλως να είναι νωρίτερα».
