Στις 19 Δεκεμβρίου 1953, συγκροτήθηκε στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνος, η 356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (356 ΜΤΜ), ως 356 Μοίρα Μεταφορών (356 ΜΜ), αρχικώς με 15 μεταφορικά αεροσκάφη τύπου C-47 Dakota.
Τον Φεβρουάριο του 1954, αμέσως μετά τη συγκρότησή της στην Ελευσίνα, η Μοίρα, μεταστάθμευσε με τα 15 αεροσκάφη της στην 113 Πτέρυγα Μάχης, στην Αεροπορική Βάση του ΣΕΔΕΣ στη Θεσσαλονίκη, αν και το διοικητήριό της παρέμεινε στην Ελευσίνα, με αποστολή της τη διενέργεια τακτικών μεταφορών επ’ ωφελεία της τότε Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας και κατ΄ επέκταση των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, την εκπαίδευση κυβερνητών στον τύπο, καθώς και την «πτήση δι’ οργάνων» (ΠΔΟ). Μόλις είχαμε μπει στο ΝΑΤΟ τότε η ΠΑ (τότε «ΕΒΑ») άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα αεριωθούμενα αεροσκάφη της και από τον ελικοφόρο κινητήρα να μεταπίπτει στα αεριωθούμενα και οι χειριστές τότε που λόγω αεροσκαφών πετούσαν μόνο μέρα, θα έπρεπε να μαθαίνουν να πετούν και με τα όργανα για νυχτερινές πτήσεις. Τέτοια εκπαίδευση, την εποχή αυτή, είχαν μόνο οι πιλότοι των μεταφορικών αεροσκαφών και γι’ αυτό ανέλαβαν να εκπαιδεύσουν και τους υπόλοιπους συναδέλφους τους. Ηρωικές εποχές.
Το 1975, η 356 Μοίρα εν’ όψει της παραλαβής των καινούργιων μεταφορικών αεροσκαφών C-130H από τις ΗΠΑ, μεταστάθμευσε εκ νέου στην 112 ΠΜ, όπου και έκτοτε εδρεύει μέχρι σήμερα, εντάσσοντας σταδιακώς στη δύναμή της 12 μεταφορικά αεροσκάφη C-130H Hercules, που είχαν παραγγελθεί από τη Δικτατορία και άρχισαν τότε να παραλαμβάνονται. Την εποχή αυτή και για ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα η Μοίρα είχε αναστείλει τη λειτουργία της, λόγω των προετοιμασιών, μέχρι τις 1 Οκτωβρίου 1975, οπότε και επαναλειτούργησε κανονικώς.
Μόλις παρέλαβε το πρώτο C-130H, που ήταν ένα καθαρό αεροσκάφος «τακτικών μεταφορών», η Μοίρα άλλαξε την ονομασία της προσθέτοντας στον τίτλο της και τη λέξη «Τακτικών», αποκτώντας έτσι τη σημερινή της ονομασία «356 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών» ή εν συντομία (356 ΜΤΜ), προκειμένου να δηλωθεί το ευρύ φάσμα των αποστολών που μπορούσε πλέον να εκτελέσει.
Το πρώτο C-130H προσγειώθηκε στην Ελευσίνα στις 29 Σεπτεμβρίου 1975, με ελληνικά πληρώματα που είχαν εκπαιδευτεί στις ΗΠΑ και το έφεραν από εκεί. Ωστόσο η επίσημη τελετή παραλαβής του νέου μεταφορικού αεροσκάφους πραγματοποιήθηκε στις 28 Νοεμβρίου 1975 στην 115 ΠΜ στην Αεροπορική Βάση της Σούδας, καθώς εκεί θα ήταν η «φωλιά» τριών πολεμικών Μοιρών των νέων επιθετικών αεροσκαφών A-7 Corsair II, που επίσης είχαν παραγγελθεί από τη Δικτατορία στις ΗΠΑ και τώρα πλέον είχε αρχίσει η παραλαβή τους.
Οι παραδόσεις των 12 μεταφορικών αεροσκαφών C-130H συνεχίστηκαν μέχρι και τον Μάϊο του 1977, οπότε και ολοκληρώθηκαν.
Το Νοέμβριο του 1980 ως τον Ιούλιο του 1982, ο στόλος αεροσκαφών της Μοίρας αυξήθηκε με την προσθήκη 6 γιαπωνέζικων δικινητηρίων ελικοφόρων αεροσκαφών τύπου YS-11A που αποκτήθηκαν από την Ολυμπιακή Αεροπορία, με τα χρώματα της οποίας πετούσαν ως τότε και στην ΠΑ χρησιμοποιήθηκαν για τη μεταφορά προσωπικού και των έλεγχο των αεροβοηθημάτων των ελληνικών αεροδρομίων.
Από το 1985 ως και το 1995, η 356 ΜΤΜ χρησιμοποίησε για μεταφορές “VIP” ένα αεροσκάφος τύπου Grumman G-159 Gulfstream I, το οποίο υπήρχε στην Ελλάδα από το 1964 ως προσωπικό αεροσκάφος του τότε Βασιλέως Κωνσταντίνου και της οικογενείας του, βαμμένο ολόασπρο με μία μπλε και κόκκινη βαφή στο ρύγχος και στο κάθετο σταθερό του.
Το Σεπτέμβριο του 1992, 356 ΜΤΜ εντάσσει δωρεάν στη δύναμή της ακόμα 5 μεταχειρισμένα μεταφορικά αεροσκάφη, της παλαιότερης εκδόσεως, C-130B, λόγω της ελληνικής συμμετοχής στον πρώτο «πόλεμο του Κόλπου». Οι διαφορές μεταξύ των δύο εκδόσεων “B” και “H” ήταν πως η παλαιότερη είχε ασθενέστερους κινητήρες και μειωμένο μέγιστο βάρος φορτώσεως/απογειώσεως, όπως φυσικά και παλαιότερα ηλεκτρονικά συστήματα σε σχέση με τη νεότερη.
Στη δεκαετία του ’90 αποσύρθηκαν από την 356 ΜΤΜ και τέθηκαν εκτός ενεργείας όλα τα αεροσκάφη YS-11A και το Gulfstream I, μένοντας έτσι η Μοίρα μόνο με τους «Ηρακλείς» της.
Στις 14 και 15 Ιουλίου 2007, η 356ΜΤΜ εκπροσώπησε την Πολεμική Αεροπορία, με ένα αεροσκάφος C-130H, στην Αεροπορική Έκθεση του ROYAL INTERNATIONAL AIR TATTOO (RIAT 2007), που πραγματοποιήθηκε στην αεροπορική βάση Fairford στο Gloucestershire στην Αγγλία. Το αεροσκάφος της Μοίρας απέσπασε το πρώτο βραβείο Θεματολογίας και Απεικονίσεως καλύτερου στατικού θέματος ωςτο καλύτερο επετειακά βαμμένο αεροσκάφος.
Στη δεκαετία των Μνημονίων και μέχρι πρόσφατα η 356 Μοίρα αντιμετώπισε το γνωστό και σοβαρότατο πρόβλημα διαθεσιμοτήτων των πτητικών της μέσων αφού σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες (ΕΑΒ κλπ) έφτασε να έχει διαθεσιμότητες της τάξεως των 2-3 αεροσκαφών στην καλύτερη των περιπτώσεων με περισσότερα από 6-8 αεροσκάφη να κείτονται, σε μόνιμη βάση, καννιβαλισμένα κουφάρια στους χώρους παρκαρίσματος αεροσκαφών της ΕΑΒ! Ευτυχώς τον τελευταίο χρόνο η κατάσταση έχει βελτιωθεί αλλά απέχει ακόμα πολύ από το να είναι ικανοποιητική. Γεγονός όμως είναι ότι τώρα που οι διαθεσιμότητες έχουν βελτιωθεί αεροσκάφος και προσωπικό της Μοίρας συμμετείχε σε πολυεθνική άσκηση στη Σαουδική Αραβία, όπου διακρίθηκε όλως ιδιαιτέρως καταλαμβάνοντας μάλιστα σε ένα από τα διαγωνιστικά αντικείμενα, την πρώτη θέση!
Τον Απρίλιο του 2021 εντάχθηκαν στην Μοίρα δύο ελικόπτερα AW-139 και δύο αεροσκάφη Beechcraft King Air 350C, όλα δωρεά του «Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος» για την πραγματοποίηση αποστολών αεροδιακομιδών για λογαριασμό του ΕΚΑΒ, ενώ το Δεκέμβριο του 2023 εντάχθηκε στην Μοίρα άλλο ένα αεροσκάφος Beechcraft King Air 360, για την πραγματοποίηση αποστολών από αέρος ελέγχων ραδιοβοηθημάτων για λογαριασμό της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Ο αριθμός των πτητικών μέσων της 356 ΜΤΜ μειώθηκε κατά δραματικό τρόπο, συνεπεία δύο τραγικών πολύνεκρων δυστυχημάτων, στο όρος Όρθρυς στις 5 Φεβρουαρίου 1991 με 63 νεκρούς (αεροσκάφος s/n “748”) και στο όρος Πάστρα στις 20 Δεκεμβρίου 1997, με πέντε νεκρούς (αεροσκάφος s/n “750”).
Με το σύνθημα «Οπουδήποτε – Οποτεδήποτε» στην πολύχρονη ιστορία της η 356 ΜΤΜ έχει επιτελέσει ένα τεράστιο εθνικό και κοινωνικό έργο, εντός και εκτός των ελληνικών συνόρων, σε 75 και πλέον χώρες του πλανήτη μας. Το έμβλημα της Μοίρας είναι ο μυθικός Ηρακλής απόλυτα συνδεδεμένος με το αεροσκάφος C-130 και με τους «Άθλους» της Μοίρας.