Ενα κινεζικό εμπορικό πλοίο θεωρείται τις τελευταίες ημέρες ως ο βασικός «ύποπτος» για το πιθανό σαμποτάζ σε υποθαλάσσιες δομές τηλεπικοινωνικών στη Βαλτική Θάλασσα, περιστατικό που πυροδότησε νέους φόβους για υβριδικό πόλεμο.
Το 225 μέτρων φορτηγό μεταφοράς χύδην φορτίων «Yi-Peng 3» «κατηγορείται» πως έσυρε την άγκυρά του σκοπίμως επί περίπου 160 χιλιόμετρα, καταστρέφοντας μεταξύ 17 και 18 Νοεμβρίου, σε διάστημα μικρότερο του 24ώρου, δύο κρίσιμα υποθαλάσσια καλώδια τηλεπικοινωνιών που συνδέουν τέσσερις χώρες του ΝΑΤΟ (το ένα μεταξύ Λιθουανίας και Σουηδίας και το άλλο μεταξύ Φινλανδίας και Γερμανίας).
Λόγω των κινδύνων που μπορεί να συνεπάγεται κάτι τέτοιο, αλλά και της σπατάλης καυσίμων, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο για οποιοδήποτε πλοίο να σέρνει την άγκυρά του για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα – και, μάλιστα, έχοντας τον αναμεταδότη του (transponder) κλειστό και κινούμενο σε μειωμένη ταχύτητα κατά την επίμαχη περίοδο.
«Κανείς δεν πιστεύει ότι τα καλώδια αυτά κόπηκαν κατά λάθος» διεμήνυσε ο Γερμανός υπουργός Αμυνας, Μπόρις Πιστόριους, απηχώντας τους φόβους πολλών περί νέου επεισοδίου δολιοφθοράς.
Το ύποπτο δρομολόγιο
Το εμπορικό πλοίο τύπου μπαλκ κάριερ -που είχε ενεργοποιημένο το φάρο AIS, δηλαδή το σύστημα που του επιτρέπει να γίνεται αντιληπτό από άλλα πλοία- φέρεται να «έδεσε» στις 10 Νοεμβρίου στο λιιμάνι Ust-Luga της Ρωσίας, περίπου 100 χιλιόμετρα από την Αγία Πετρούπολη, σύμφωνα με δορυφορική εικόνα που δημοσιεύει η Le Monde.
Στις 15 Νοεμβρίου, απέπλευσε από το λιμάνι Ust-Luga της Ρωσίας, μεταφέροντας ρωσικό λίπασμα.
«Δεν υπήρχε απολύτως τίποτα ασυνήθιστο στο πλοίο», δήλωσε στον Guardian ο Ρώσος κυβερνήτης που το οδήγησε με ελιγμούς έξω από το λιμάνι. Περιέγραψε το σκάφος ως «τυπικό», σημειώνοντας πως το πλήρωμα αποτελούνταν από Κινέζους. Το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς τα ανοικτά, δυτικά και στη συνέχεια νότια.
Δύο ημέρες αργότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το κινεζικό σκάφος έριξε την άγκυρά του γύρω στις 9 μ.μ. τοπική ώρα. Το φορτηγό, ωστόσο, εξακολούθησε να κινείται με την άγκυρά του ριγμένη και πιστεύεται ότι έκοψε ένα υποθαλάσσιο καλώδιο τηλεπικοινωνιών που συνδέει τη Σουηδία και τη Λιθουανία.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι το Yi Peng 3 συνέχισε να πλέει για άλλα 111 μίλια σέρνοντας στον βυθό την άγκυρά του, η οποία έκοψε το μοναδικό καλώδιο επικοινωνίας που συνέδεε τη Φινλανδία με τη Γερμανία λιγότερο από είκοσι τέσσερις ώρες αργότερα. Τότε ήταν που, σύμφωνα με τις αρμόδιες αρχές, το πλοίο σήκωσε την άγκυρα και συνέχισε τη διαδρομή του.
Δορυφορική φωτογραφία της 26ης Νοεμβρίου από το αμερικανικό πρόγραμμα LandSat φέρεται να καταγράφει το κινεζικό φορτηγό να συνοδεύεται από δύο πλοία στη Βαλτική.
Τα «σκοτεινά» σημεία
Σύμφωνα με τους ειδικούς που διενεργούν έρευνα για το συμβάν, οι κινήσεις του Yi Peng 3 δεν κατέστη δυνατό να καταγραφούν, καθώς ο αναμεταδότης του πλοίου ήταν κλειστός ή απενεργοποιημένος, με αποτέλεσμα να αποκρύπτεται η θέση του.
Ωστόσο, δορυφορικές εικόνες φέρεται να τοποθετούν το κινεζικό πλοίο κοντά στα καλώδια κατά το επίμαχο διάστημα της καταστροφής τους.
Ερευνητής της υπόθεσης δήλωσε στην WSJ ότι είναι «εξαιρετικά απίθανο» ο καπετάνιος του πλοίου να μην είχε διαπιστώσει πως η άγκυρα σερνόταν στον βυθό.
«Είναι εξαιρετικά απίθανο ο καπετάνιος να μην είχε παρατηρήσει ότι το πλοίο είχε ρίξει άγκυρα, την οποία έσερνε στον βυθό, επιβραδύνοντας την ταχύτητά του για ώρες και κόβοντας καλώδια στην πορεία», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την Kpler, εταιρεία ανάλυσης του παγκόσμιου εμπορίου, που επικαλείται η WSJ, «δεδομένων των ήπιων καιρικών συνθηκών και του διαχειρίσιμου ύψους των κυμάτων, η πιθανότητα τυχαίας σύρσης της άγκυρας φαίνεται ελάχιστη».
Το περιστατικό στη Βαλτική Θάλασσα έρχεται μόλις λίγες εβδομάδες αφότου αξιωματούχοι των ΗΠΑ προειδοποίησαν πως η Ρωσία πιθανόν να στοχεύσει υποθαλάσσια καλώδια και άλλες κομβικές θαλάσσιες υποδομές.
«Ανησυχούμε για την αυξημένη ρωσική ναυτική δραστηριότητα παγκοσμίως και τις ενδεχόμενες αλλαγές στις αποφάσεις της Μόσχας για την πρόκληση ζημιών σε υποθαλάσσιες υποδομές ζωτικής σημασίας των ΗΠΑ και των συμμάχων», είχε δηλώσει Αμερικανός αξιωματούχος στο CNN τον Σεπτέμβριο.
Σημειώνεται πως ανά πάσα στιγμή στη Βαλτική κινούνται περίπου 4.000 μεγάλα πλοία, διερχόμενα από ένα τεράστιο δίκτυο υποβρύχιων καλωδίων που μεταφέρουν δεδομένα, ηλεκτρική ενέργεια και φυσικό αέριο σε όλη την Ευρώπη.
Η στάση Ρωσίας και Κίνας
Η Ρωσία, διά του εκπροσώπου του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ, αποποιήθηκε κάθε εμπλοκή στο συμβάν, χαρακτηρίζοντας εξωφρενικές τις όποιες αιτιάσεις περί υβριδικού πολέμου.
«Είναι εξωφρενικό να κατηγορείται διαρκώς η Ρωσία για τα πάντα χωρίς βάσιμα στοιχεία. Είναι γελοίο στο πλαίσιο της έλλειψης οποιασδήποτε αντίδρασης στις δολιοφθορές της Ουκρανίας στη Βαλτική Θάλασσα», δήλωσε στους δημοσιογράφους στις 20 Νοεμβρίου.
Από την πλευρά της, η Κίνα έχει δηλώσει πρόθυμη για συνεργασία με τα εμπλεκόμενα μέρη στη διερεύνηση της υπόθεσης.
Και η κινεζική πλοιοκτήτρια εταιρεία Ningbo Yipeng Shipping συνεργάζεται επίσης με τις αρμόδιες αρχές, ενώ στο πλαίσιο της διερεύνησης έδωσε εντολή ακινητοποίησης του Yi Peng για τις περαιτέρω ενέργειες της έρευνας.
Το πλήρωμα του πλοίου, στο οποίο περιλαμβάνεται και ένας Ρώσος ναυτικός, δεν έχει ακόμη ανακριθεί λόγω των περιορισμών που προβλέπει το διεθνές ναυτικό δίκαιο.
Πηγή: Newsweek, Le Monde, Business Insider, Guardian, μέσω kathimerini.gr