Με την θετική ψήφο της ΝΔ εγκρίθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την «Κύρωση του Απολογισμού του Κράτους οικονομικού έτους 2022» και την «Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων της Κεντρικής Διοίκησης, περιόδου αναφοράς 1/1/2022 έως 31/12/2022» από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Νίκη, Πλεύση Ελευθερίας και Σπαρτιάτες καταψήφισαν, ενώ ο αγορητής της Νέας Αριστεράς δεν συμμετείχε στην συζήτηση και την ψηφοφορία.
Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της ΔτΠ θα εισαχθεί την ερχόμενη Πέμπτη για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια.
Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς ολοκληρώνοντας την συνεδρίαση, τόνισε ότι «ο Προϋπολογισμός του 2022 εκτελέστηκε μέσα σε ένα περιβάλλον αβέβαιο εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία Αυτό, αναπόφευκτα, είχε ως συνέπεια να έχουμε και παραπάνω έσοδα και παραπάνω δαπάνες καθώς χρειάστηκαν και δαπανήθηκαν περίπου 10,7 δισ. ευρώ μέτρα για ενεργειακή κρίση, τα οποία ελήφθησαν από περίπου 8,5 δισ. ευρώ έσοδα.
Καταφέραμε όμως και είχαμε ρυθμό ανάπτυξης 5,7% παρ όλο την πληθωριστική πίεση από το 4,5% που ήταν η πρόβλεψη και με τον μέσο όρο ανάπτυξης της Ευρωζώνης που ήταν 3,4%. Μόνο τα έκτακτα μέτρα για την ενεργειακή κρίση που εφαρμόστηκαν το 2022 και το 2023 ανήλθαν σε 14,2 δισ. ευρώ. Από το ποσό αυτό το καθαρό κόστος για το ελληνικό δημόσιο ήταν 5,1 δισ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 8,5 δισ. ευρώ καλύφθηκαν από τον Μηχανισμό Παρακράτησης Κερδών στη Χονδρική Ενέργειας, από τα υπερέσοδα των Δικαιωμάτων Εκπομπών Αερίων Ρύπων, από τον φόρο παραγωγών στα κέρδη και από το Τέλος Παραγωγών Φυσικού Αερίου.
Επίσης, μέσα στο 2022, ελήφθησαν και πάρα πολλά μόνιμα μέτρα επιπλέον όπως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που μονιμοποιήθηκε, η μείωση του ΕΝΦΙΑ και του ΦΠΑ σε όλους τους συντελεστές παραγωγής και σε μια σειρά αγαθών. Και αυτά χωρίς να αποκλίνουμε από τους δημοσιονομικούς στόχους, αντίθετα καταφέραμε αντί για πρωτογενές έλλειμμα -1,4 δισ. ευρώ, που προϋπολογίζαμε, να έχουμε ισοσκελισμένα τα απολογιστικά στοιχεία. Το χρέος μειώθηκε κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες και εξήλθαμε από την ενισχυμένη εποπτεία αποτελώντας την βάση για να πάρουμε την επενδυτική βαθμίδα το 2023».
Απαντώντας σε παρατηρήσεις βουλευτών της Αντιπολίτευσης σχετικά με την πορεία ολοκλήρωσης της Λογιστικής Μεταρρύθμισης ανέφερε ότι σήμερα η λογιστική αποτύπωση και η διαλειτουργικότητα των συστημάτων σε μεγάλο βαθμό έχει αποκατασταθεί καθώς πριν λίγους μήνες άρχισε η εφαρμογή του συστήματος GovRP, και το οποίο διορθώνει πολλά προβλήματα.
Σχετικά με την αποτύπωση της υψηλής αρνητικής Καθαρής Θέσης που καταγράφεται στον Απολογισμό, ο υφυπουργός είπε ότι αυτό οφείλεται γιατί απουσιάζει ο συνυπολογισμός των στοιχείων του Μητρώου Παγίων. Για το θέμα αυτό, εκδόθηκε στις 15.3.2024 για πρώτη φορά η εγκύκλιος κατάρτισης από τα υπουργεία και τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης του Μητρώου Παγίων προκειμένου να συλλεχθούν τα στοιχεία και μετά αυτά να μεταφορτωθούν στο σύστημα GovRP.
Για τον σκοπό αυτό, έχουν συσταθεί ομάδες εργασίας από όλα τα υπουργεία και τους φορείς Κεντρικής Διοίκησης ώστε να προχωρήσουν στην αρχική απογραφή και αποτίμηση των περιουσιακών τους στοιχείων. Στην δράση αυτή συμμετέχουν περίπου 250 στελέχη του δημοσίου και των φορέων και πλέον υπάρχει μηνιαία καταγραφή των στοιχειών που απογράφονται και μπαίνουν εντός του συστήματος.
Ο υφυπουργός, επισήμανε πως το GovRP συνδέεται με την Λογιστική Μεταρρύθμιση, για αυτό θέλουμε πιλοτικά το GovRP να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2025 από κάποια υπουργεία ώστε μέχρι το τέλος του 2026 να κλείσει το απαρχαιωμένο ΠΣΚΠ. Για να φτάσουμε εκεί όμως, θα πρέπει μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2024 να εκδοθεί το νέο σχέδιο Λογαριασμού ώστε να καταργηθούν τα υπάρχοντα τέσσερα κλαδικά σχέδια. Ήδη κάποιοι φορείς είναι έτοιμοι και κάποιοι θα πρέπει γρήγορα να προσαρμοστούν ώστε το 2025 να είναι ενταγμένοι όλοι.
Στο τέλος του 2025 θα προσπαθήσουμε να έχουμε ενοποιημένες σε δεδουλευμένη βάση λογιστικές καταστάσεις. Για το GovRP, είπε ο υφυπουργός, έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των επτά μελετών, είμαστε στο τελικό στάδιο, στα μέσα του δεύτερου εξαμήνου του 2025 θα αρχίσουν τα τεστ από τα κύρια υπουργεία. Στόχος είναι, ανέφερε ο κ. Πετραλιάς, η κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2027, δηλαδή τον Ιούνιο του 2026, να γίνει με το νέο σύστημα GovRP καθώς και η εκτέλεσή του Προϋπολογισμού του 2027 να παρακολουθηθεί μέσα από αυτό.
Για τα κονδύλια του Αποθεματικού ανέφερε ότι αυτά αφορούν έκτακτες ανάγκες αλλά στην πραγματικότητα το ποσό είναι μικρό σε σχέση τα αιτήματα που υποβάλλουν τα διάφορα υπουργεία και γίνεται πάρα πολύ αυστηρή χρήση του.
Σχετικά με το επενδυτικό έλλειμμα, ο υφυπουργός είπε ότι όντως ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι γύρω στο 22%. Πριν την κρίση 2008-2009 είμασταν κοντά στο 20%. Στην κρίση 2018 – 2019 οι επενδύσεις ως προς το ΑΕΠ είχαν πτώση στο 11%, όμως αυτό σταδιακά ετησίως αυξάνεται και έτσι το 2023 είμασταν στο 15%, το 2024 η πρόβλεψη είναι για 16%, το 2025 εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στο 17% και το 2026 στο 18%. Σημειώνοντας ότι μαζί με τις επενδύσεις που αυξάνονται, αυξάνεται και το ΑΕΠ.
Ο υφυπουργός, επίσης, προανήγγειλε ότι με νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας που θα κατατεθεί στην Βουλή οι δαπάνες και υποχρεώσεις των στρατιωτικών νοσοκομείων θα καταγράφονται διακριτά στον προϋπολογισμό του υπουργείου γιατί σήμερα αυτά παρακολουθούνται αλλά εξωσυστημικά.
Οι θέσεις της Αντιπολίτευσης
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης καταψήφισε τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό του 2022 υποστηρίζοντας ότι «η εκτέλεσης του προϋπολογισμού του 2022 από την κυβέρνηση δείχνει πως η Νέα Δημοκρατία είναι ανεπαρκής στο να καταρτίζει προϋπολογισμούς, αλλά είναι και ανεπαρκής στο να τους εκτελεί».
Η Νέα Δημοκρατία, είπε πως «εμφανίζει διαχρονικά ανεπάρκεια στο να συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των Εκθέσεων του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σε μια σειρά από προβληματικές πρακτικές κατά τη σύνταξη του προϋπολογισμού» Οι επιλογές της κυβέρνησης πρόσθεσε οδηγούν την Ελλάδα να εμφανίζεται ως η τέταρτη φτωχότερη χώρα της Ευρώπης με 2,4 εκατομμύρια πολίτες να διαβιούν σε νοικοκυριά που αντιμετωπίζουν, τουλάχιστον τον κίνδυνο της φτώχειας, κοινωνική αποστέρηση και ανισότητα.
Καταλόγισε την κυβερνητική πολιτική ότι αντλεί έσοδα από τους έμμεσους φόρους από τους πολλούς εν μέσω μιας πληθωριστικής πίεσης για να διατηρεί τα δημόσια οικονομικά σε υψηλό επίπεδο. Οι τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αρνούνται πεισματικά να ενισχύσουν και να συνεπικουρήσουν την αγορά και κυρίως την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Η Ελλάδα, είπε ο κ. Μαμουλάκης είναι τελευταία στην Ευρώπη των 27, αναφορικά με τη σχέση επενδύσεις προς ΑΕΠ.
Οι εξαγωγές είναι ακόμα χαμηλότερα και το ιδιωτικό χρέος αυξάνεται διαρκώς. Μαζί και οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές. Ο εισηγητής του ΣΥΡΖΙΑ επισήμανε ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε μεν ομόφωνα τον απολογισμό-ισολογισμό του 2022 αλλά με επιφυλάξεις σε ότι αφορά τις αρχές της καθολικότητας, της ειλικρίνειας και της ακρίβειας των στοιχείων. Με παρατηρήσεις για την αύξηση των απλήρωτων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της κεντρικής διοίκησης, συγκριτικά με το 2021.
Για πλημμελής τήρηση του Μητρώου Δεσμεύσεων από κάποιους φορείς. Για ανεπάρκεια σε όρους οργανωτικούς, στελεχιακούς και λειτουργικούς των μέσων εσωτερικού ελέγχου. Για τους σχεδιασμούς δράσεων επισκόπησης και εξοικονόμησης δαπανών των υπουργείων. Της απουσία διασύνδεσης πληροφοριακών συστημάτων εκκαθάρισης μισθοδοσίας. Στην κατάρτιση του Μητρώου Παρακολούθησης Ζημιών και Υποχρεώσεων, με συνακόλουθη απουσία πληροφόρησης, επί παραδείγματι για καταπτώσεις εγγυήσεων που χορηγήθηκαν στα πιστωτικά ιδρύματα, μέσω του Προγράμματος ΗΡΑΚΛΗΣ.
«To ΠΑΣΟΚ Κίνημα – Αλλαγής καταψηφίζει τον Απολογισμό και τον Ισολογισμό έτους 2022, γιατί θα ήταν ανακόλουθο αν έπραττε κάτι διαφορετικό καθώς καταψήφισε τον Προϋπολογισμό, έναν Προϋπολογισμό φορολογικής αφαίμαξης και ανεπαρκούς ανάπτυξη» ανέφερε η αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη. Επισήμανε ότι εάν και «η ΝΔ ισχυρίζεται ότι μείωσε τους «είκοσι επτά» φόρους του ΣΥΡΙΖΑ, την ίδια στιγμή τα εισπραχθέντα φορολογικά έσοδα αυξήθηκαν σε 49,4 δισ. ευρώ έναντι προϋπολογισμού 45,7 δισ. ευρώ.
Η μείωση κάποιων συντελεστών έγινε προς όφελος των λίγων και ισχυρών που εκπροσωπεί!» καθώς «το 2022, το 2023 και πλέον και 2024 βρίσκουν τους Έλληνες να πληρώνουν πολύ περισσότερους φόρους από την περίοδο του ΣΥΡΙΖΑ των οποίων η ποσοστιαία αύξηση είναι μάλιστα τριπλάσια από αυτή του ΑΕΠ». Η ειδική αγορήτρια του ΠΑΣΟΚ υποστήριξε ότι η Ελλάδα σε κρίσιμα θέματα κοινωνικής πολιτικής δαπανά πολύ χαμηλά ποσά σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Παράλληλα παραμένει τελευταία σε επενδύσεις στην Ευρώπη (13,9% του ΑΕΠ ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου) με τεράστια διαφορά από την προτελευταία Βουλγαρία (17,3%) αποτελώντας τη μόνη Ευρωπαϊκή χώρα η οποία βρίσκεται κάτω από τα επίπεδα του 2009 σε επενδύσεις, ενώ η αύξηση των ξένων άμεσων επενδύσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται σύμφωνα με την ΤτΕ κατά 40% στις αγορές ακινήτων (και μέσω Golden Visa) και τις πωλήσεις του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Η κυρία Αποστολάκη παρουσίασε στοιχεία με βάση τα οποία όπως είπε η Ελλάδα βρίσκεται στην 12η σε κατάταξη στις χώρες της ΕΕ στις δημόσιες επενδύσεις, οι επενδυτικές δαπάνες των επιχειρήσεων είναι οι χαμηλότερες στην ΕΕ και οι επενδύσεις των νοικοκυριών είναι οι τρίτες χαμηλότερες στην ΕΕ.
Ο αγορητής του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος υποστήριξε από την πλευρά του ότι «το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει και το 2022 είναι ότι όχι μόνο σε συνθήκες κρίσης αλλά και σε συνθήκες ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας θα έχουμε επιδείνωση της θέσης των εργαζόμενων και των λαϊκών στρωμάτων». Το ΚΚΕ είπε δικαιώνεται καθώς από τον Δεκέμβρη του 2021 κατά τη συζήτηση του Προϋπολογισμός του 2022 είχε επισημάνει πως αυτός «είναι αντιλαϊκός και ταξικός και θα οδηγούσε στην επιδείνωση της θέσης της λαϊκής οικογένειας, μια επισήμανση που από τα στοιχεία του Ισολογισμού και Απολογισμού αυτό επιβεβαιώνεται περίτρανα» καθώς καταγράφεται μια «υπεραπόδοση» φόρων ύψους 4,8 δισ. ευρώ και μάλιστα σε συνθήκες ακρίβειας.
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, αναφορικά με τον Απολογισμό του 2022 παρατήρησε πως σε ταμειακή βάση, υπήρξε μια υπεραπόδοση εσόδων με την παράλληλη μείωση δαπανών, σε σχέση με τα προϋπολογιζόμενα, με αποτέλεσμα τη βελτίωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 5,6 δισ. ερώ, οπότε υπήρξε δημοσιονομικό έλλειμμα 6,2 δισ. ευρώ αντί 11,8 δισ. ευρώ. Επιτεύχθηκε δε με τα εξής. α) Με την υπεραπόδοση εσόδων κατά 2,6 δισ. ευρώ κυρίως λόγω της υπεραπόδοσης των φόρων και ειδικότερα του ΦΠΑ, χωρίς τελικά να φορολογηθούν τα υπερκέρδη των εταιρειών της ενέργειας.
Τα τουριστικά έσοδα έφτασαν στα επίπεδα 2019 και συνήθως όποτε αυξάνονται τα τουριστικά έσοδα, αυξάνεται και το εμπορικό μας έλλειμμα. Παράλληλα με την υποπραγματοποίηση δαπανών κατά 3,6 δισ. ευρώ όπου οι δαπάνες ανήλθαν στα 71,6 δισ. ευρώ, αντί 75,2 δισ. ευρώ μετά τους δύο πρόσθετους προϋπολογισμούς των 5,5 δισ. ευρλω, όπου όμως δεν αναλώθηκαν τελικά, γι αυτό και όπως σημειώνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, δεν προσκομίστηκε η συγκεκριμενοποίηση των προϋπολογισμένων δαπανών. Υποστήριξε ότι υπήρξαν λογιστικά τεχνάσματα για τις επιχορηγήσεις του Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης για να δοθούν οι επιδοτήσεις ρεύματος.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες δαπάνες, ο κ. Βιλιάρδος είπε ότι αυτό που προκύπτει από την Έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι ότι οι δαπάνες για μισθούς των εργαζομένων του δημοσίου και οι κοινωνικές παροχές ήταν χωρίς ουσιαστική μεταβολή από το 2021. Υπήρξε μείωση στις πιστώσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Στις αγορές Παγίων Περιουσιακών Στοιχείων περιλαμβάνονται κυρίως αγορές οπλικών συστημάτων.
Από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης δόθηκαν ποσά για τη χορήγηση επιδότησης λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου και όχι για την απόλιγνητοποίηση όπως είναι σκοπός του. Για αγορές εμβολίων υπήρξε υπέρβαση των αρχικών προβλέψεων.
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης για τον Ισολογισμό του 2022 είπε συμπερασματικά ότι πρόκειται για έναν ακόμη αναξιόπιστο Ισολογισμό που δεν καταρτίζεται με διπλογραφικό λογιστικό σύστημα και που δεν αποτυπώνει την καθαρή θέση των πολιτών, αφού δεν καταγράφονται και δεν αποτιμώνται τα Πάγια, όπως συμβαίνει επίσης με το Υπερταμείο, που είναι εκτός δημοσίου και ελέγχεται από ορκωτούς. Στην πραγματικότητα, υποστήριξε ο κ. Βουλίαρδος είχαμε «μία ακόμη ζημιογόνα χρήση, παρά την υπεραπόδοση φόρων και με σημαντική επιδοματική δαπάνη, με την οποία ανέκαθεν δεν συμφωνούσαμε».
Ο αγορητής της Νίκης Ανδρέας Βορύλλας, υποστήριξε ότι «με τα ευρήματα που μας παρουσιάζει το Ελεγκτικό Συνέδριο στην Έκθεσή του και σεβόμενοι το κύρος του, θεωρούμε ότι οι οικονομικές καταστάσεις δεν περιέχουν αληθή και εύλογη εικόνα από κάθε ουσιώδη άποψη, οπότε το κόμμα μας θα καταψηφίσει την Κύρωση του Ισολογισμού και των λοιπών χρηματοοικονομικών καταστάσεων της κεντρικής διοίκησης περιόδων αναφοράς 1η/1ου/2022 έως 31η/12ου/2022».
Ο αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Αλέξανδρος Καζαμίας ανέφερε ότι «το 2022, όπως και σήμερα, το ελληνικό δημόσιο χρέος παραμένει μακράν το χειρότερο στην Ευρώπη» τόνισε πως για την Πλεύση Ελευθερίας το χρέος δεν πρόκειται να καταστεί βιώσιμο αν δεν υπάρξει η διαγραφή του». Παρατήρησε ότι η εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού του έτους 2022 συνέπεσε με την κατάργηση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας γι’ αυτό και οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης που υπήρξαν δεν διατηρήθηκαν καθώς αυτοί δεν οφείλονταν σε παραγωγικές δραστηριότητες στην οικονομία, αλλά κυρίως επειδή οι παλιές παραγωγικές δραστηριότητες που είχαν ανασταλεί λόγω κορωνοϊού επανήλθαν σε κανονική λειτουργία.
Γι’ αυτό και ο Προϋπολογισμός του 2022 αναμενόταν αρχικά να είναι ελλειμματικός, αλλά με την κατάργηση των περιοριστικών μέτρων της κατέληξε να είναι η κατ’ ουσίαν ισοσκελισμένος. Επισήμανε τις υπερβάσεις από τα προϋπολογισθέντα που σημείωσαν τα υπουργεία Υγείας, Περιβάλλοντος, Εθνικής Άμυνας και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Ο αγορητής των Σπαρτιατών Αθανάσιος Χαλκιάς, καταψήφισε το νομοσχέδιο λέγοντας ότι «το πρωτογενές αποτέλεσμα που καταγράφηκε οφείλεται ξεκάθαρα στην αύξηση των εσόδων από την φορολογία. Αποτυπώνοντας ολοφάνερα την έλλειψη ενός βιώσιμου τρόπου απόκτησης εσόδων από πλευράς του Κράτους. Οι αυξήσεις των τιμών κατά το 2022 αύξησαν πλασματικά την ιδιωτική κατανάλωση με συνέπεια και τα αυξημένα έσοδα να οφείλονται στους φόρους και όχι να είναι βασισμένα σε πραγματική ανάπτυξη.
Η αύξηση του ποσού από φορολογία εισοδήματος οφείλεται, προφανώς, όχι στην αύξηση των εισοδημάτων, αλλά στην φοροληστρική πολιτική που ακολουθείται από τις κυβερνήσεις της χώρας από την εποχή των μνημονίων και μετά. Η ανάπτυξη της χώρας είναι πλασματική. Δεν υπάρχει ουσιαστική πηγή εσόδων πέραν της φορολογίας, δεν υπάρχει παραγωγή, δεν γίνονται εξαγωγές. Από πλευράς εξόδων παρατηρούμε ότι τα πραγματοποιθέντα έξοδα σε ορισμένες περιπτώσεις, υπερβαίνουν και μάλιστα κατά πολύ τα προϋπολογισμένα ποσά.
Ελπίζουμε μελλοντικά να γίνεται καλύτερος προγραμματισμός, με περισσότερο ρεαλισμό. Από τεχνικής λογιστικής άποψης, δε φαίνεται να έχει γίνει κάποια παρατυπία στη σύνταξη αυτών των καταστάσεων. Ωστόσο, διαφωνούμε κάθετα με την κατεύθυνση της οικονομικής πολιτικής της χώρας.
Κατά την πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής, η πρόεδρος τους Ελεγκτικού Συνεδρίου Σωτηρία Ντούνη με τους συνεργάτες της παρουσίασαν αναλυτικά την Έκθεση του Ανώτατου Δημοσιονομικού Δικαστηρίου της χώρας όπου η Ολομέλεια στα συμπεράσματά της αποφάνθηκε υπέρ της ορθότητας και αξιοπιστίας του Απολογισμού και του Ισολογισμού καθώς και των λοιπών Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων του Κράτους για το 2022, με την επιφύλαξη των παρατηρήσεων που καταγράφονται στα επιμέρους Κεφάλαια της Έκθεσης. Συστήνοντας την ανάληψη των κατάλληλων δράσεων για την επίσπευση της Λογιστικής Μεταρρύθμισης ώστε να διασφαλιστεί η τήρηση της δέσμευσης ότι έως την 1.1.2025 η Κεντρική Διοίκηση θα έχει υιοθετήσει και θα εφαρμόζει πλήρως το νέο λογιστικό πλαίσιο.