Οι γερμανικές ελπίδες είναι μεγάλες ότι το ταξίδι του υπουργού Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ στην Κίνα θα συμβάλει στην άμβλυνση των εντάσεων σχετικά με τους δασμούς που ανακοίνωσε πρόσφατα η ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα (EV).
Ο υπουργός των Πρασίνων αναχωρεί για την Κορέα και την Κίνα την Τετάρτη (19 Ιουνίου), ενώ για το Σάββατο έχουν προγραμματιστεί συνομιλίες με το υπουργείο Εμπορίου στο Πεκίνο.
«Η χρονική συγκυρία για ένα ταξίδι στην Κίνα δεν θα μπορούσε να είναι πιο κατάλληλη», δήλωσε η Σάντρα Ντέτσερ, επικεφαλής βουλευτής των Πρασίνων για οικονομικές υποθέσεις στη γερμανική Μπούντεσταγκ, στο Euractiv.
«Ακριβώς λόγω των δασμολογικών διαφορών μεταξύ Πεκίνου και Βρυξελλών, θα πρέπει τώρα να αξιοποιήσουμε όλους τους διαθέσιμους διαύλους επικοινωνίας», πρόσθεσε.
Μετά την πρώτη στάση του στην Κορέα, ο Χάμπεκ και μια αντιπροσωπεία εκπροσώπων επιχειρήσεων και βουλευτών αναμένεται να μεταβούν στην Κίνα την Παρασκευή. Το Σάββατο αναμένεται να συναντηθεί με το Υπουργείο Εμπορίου και την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, με θέματα εμπορίου στην ημερήσια διάταξη.
Εκπρόσωπος του υπουργείου δήλωσε στους δημοσιογράφους την περασμένη Παρασκευή ότι τα θέματα συζήτησης «θα είναι οι γεωπολιτικές εξελίξεις, οι διμερείς οικονομικές σχέσεις και άλλες παγκόσμιες προκλήσεις, όπως η προστασία του κλίματος».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε προκαταρκτικούς αντισταθμιστικούς δασμούς μεταξύ 17% και 38% για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα την περασμένη εβδομάδα. Οι νέοι δασμοί θα τεθούν επισήμως σε ισχύ στις 4 Ιουλίου, εκτός εάν υπάρξει λύση με διαπραγμάτευση μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας.
Ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ηγηθεί των επίσημων διαπραγματεύσεων με τους Κινέζους ομολόγους του, η Γερμανία ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα, η οποία αντιπροσωπεύει την τέταρτη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά της χώρας.
Οι εξαγωγές και οι αλυσίδες εφοδιασμού στην αυτοκινητοβιομηχανία της, ειδικότερα, θα δεχθούν πλήγμα από πιθανά αντίποινα της Κίνας.
«Η Κίνα είναι μια πολύ σημαντική αγορά πωλήσεων και προμηθειών για τις γερμανικές εταιρείες. Πέρυσι, ο όγκος του διμερούς εμπορίου ανήλθε σε 254 δισεκατομμύρια ευρώ, το ένα δωδέκατο του συνολικού εμπορίου αγαθών της Γερμανίας», δήλωσε την Παρασκευή ο εκπρόσωπος του υπουργείου.
Αμέσως μετά την ανακοίνωση της Επιτροπής την περασμένη εβδομάδα, ο Χάμπεκ ζήτησε συνομιλίες με την Κίνα, οι οποίες, όπως δήλωσε ο εκπρόσωπός του, θα πρέπει να αφορούν την «αποφυγή ενός σπιράλ δασμών».
Τη Δευτέρα, η Κίνα ανακοίνωσε έρευνα αντιντάμπινγκ για το ευρωπαϊκό χοιρινό κρέας. Ενώ η κίνηση αυτή προκάλεσε ανησυχίες στους παραγωγούς, δεν αντιπροσώπευε την κλιμάκωση που φοβούνταν ορισμένοι.
«Εάν η Κίνα αναφέρεται τώρα σε διαδικασίες συμβατές με τον ΠΟΕ για το χοιρινό κρέας, αυτό δείχνει ένα πράγμα: φαίνεται ότι υπάρχει επιθυμία και από τις δύο πλευρές για παγκόσμιο εμπόριο βασισμένο σε κανόνες. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει κοινή βάση για εποικοδομητικές συνομιλίες στο Πεκίνο», δήλωσε ο Ντέτσερ.
Η έρευνα για το χοιρινό κρέας δεν θα επηρεάσει άμεσα τη Γερμανία, καθώς η Κίνα έχει απαγορεύσει τις εξαγωγές χοιρινού κρέατος από τη χώρα μετά το ξέσπασμα της αφρικανικής πανώλης των χοίρων το 2020 -κάτι που η γερμανική κυβέρνηση στοχεύει επίσης να αντιμετωπίσει στις διμερείς συνομιλίες.