Τα σενάρια για τις εμπορικές διαπραγματεύσεις ΕΕ-Κίνας

 
made in china

Ενημερώθηκε: 04/06/24 - 23:42

Αν και οι απειλές της Κίνας την περασμένη εβδομάδα για πιθανά αντίποινα στους δασμούς της ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα δεν θεωρήθηκαν από τους αναλυτές σημαντικές για να ανατρέψουν τα δεδομένα, η οδός των διαπραγματεύσεων θεωρείται πλέον όλο και περισσότερο ως η μόνη εναλλακτική λύση -στις οποίες μια πιθανή προκαταρκτική ανακοίνωση δασμών από μέρους της ΕΕ θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «εναρκτήρια προσφορά» για συνομιλίες.

Από τον περασμένο Οκτώβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ερευνά τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV), τα οποία υποπτεύεται ότι επωφελήθηκαν από επιδοτήσεις και πωλήθηκαν σε τεχνητά χαμηλές τιμές.

Εάν επιβεβαιωθούν οι εν λόγω επιδοτήσεις, η ΕΕ μπορεί να απαντήσει με δασμούς ή αντισταθμιστικούς δασμούς (CVD) που θα μετριάσουν τα κέρδη που απέκτησαν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες χάρη στις επιδοτήσεις.

Σε επιστολή που απέστειλε στον επικεφαλής Εμπορίου της ΕΕ, Valdis Dombrovskis, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου απείλησε να προβεί σε αντίποινα πλήττοντας τους τομείς της γεωργίας και της αεροπορίας της ΕΕ, δήλωσε εκπρόσωπος του Dombrovskis στο Euractiv την Πέμπτη (30 Μαΐου) μετά την εμφάνιση των αναφορών την περασμένη εβδομάδα.

Παρ’ όλα αυτά, οι αναλυτές που ερωτήθηκαν από το Euractiv ανέμεναν ότι η ΕΕ θα ανακοινώσει τα πορίσματα και τα προκαταρκτικά μέτρα στις 10 Ιουνίου -την επομένη των εκλογών στην ΕΕ- και στη συνέχεια τα τελικά μέτρα εντός των επόμενων τεσσάρων μηνών.

Σύμφωνα με τον David Kleimann, εμπειρογνώμονα σε θέματα εμπορίου στο think tank ODI με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η ανακοίνωση των προσωρινών δασμών θα μπορούσε να θεωρηθεί ως «εναρκτήρια προσφορά» για πιθανές διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΕ και Κίνας, πράγμα που σημαίνει ότι το τελικό επίπεδο των δασμών θα μπορούσε κάλλιστα να διαφέρει από αυτό που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο.

«Η τετράμηνη περίοδος μεταξύ Ιουλίου και Νοεμβρίου, κατά την οποία θα ισχύουν οι προσωρινοί δασμοί, προσφέρει μια τέλεια ευκαιρία στην Κίνα, την ΕΕ, τα κράτη μέλη και τους επηρεαζόμενους παραγωγούς να αρχίσουν συζητήσεις και διαπραγματεύσεις σχετικά με πιθανές εναλλακτικές λύσεις για τους οριστικούς δασμούς», δήλωσε.

Οι οριστικοί δασμοί για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούσαν να μπλοκαριστούν από τις χώρες της ΕΕ, με «ειδική» πλειοψηφία 15 χωρών που εκπροσωπούν τουλάχιστον το 65% του συνολικού πληθυσμού του μπλοκ των 27 χωρών.

Ο Kleimann πρόσθεσε ότι οι «διαπραγματεύσεις» προετοιμάζονται ήδη, καθώς κινεζικές πηγές «παρείχαν την προοπτική τόσο για αντίποινα, μέσω δασμών σε ευαίσθητες εξαγωγές της ΕΕ, όσο και για άνοιγμα της αγοράς σε περίπτωση που οι προσωρινοί δασμοί CVD δεν μετατραπούν σε οριστικούς δασμούς τον Νοέμβριο».

Σε συνέντευξή του στο Euractiv την περασμένη εβδομάδα, ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Volker Wissing (FDP/Renew) χαρακτήρισε τους δασμούς «λάθος προσέγγιση», αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα προτιμούσε μια λύση με διαπραγματεύσεις.

«Η προσέγγιση πρέπει πάντα να είναι η δημιουργία δίκαιου ανταγωνισμού αντί να εργαζόμαστε για την παρεμπόδισή του».

Η απειλή αντιποίνων δεν προκαλεί έκπληξη

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ειδικότερα, ανησυχούν για τους πιθανούς περιορισμούς «tit-for-tat», οφθαλμού αντί οφθαλμού,  οι οποίοι πιθανόν να επηρεάσουν τις δραστηριότητές τους στην Κίνα – τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

Ο John Clarke, πρώην επικεφαλής διεθνών υποθέσεων στην Επιτροπή, δήλωσε στο Euractiv ότι, στο πλαίσιο των μηνυμάτων της Κίνας προς τον Dombrovskis, η επιλογή του γεωργικού τομέα δεν ήταν έκπληξη, δεδομένης της αυξημένης πολιτικής ευαισθησίας του τομέα στο μπλοκ – ενώ η απειλή λήψης μέτρων κατά της κατασκευάστριας εταιρείας αεροσκαφών Airbus της ΕΕ ήταν  «μια ενδιαφέρουσα επιλογή».

«Η γεωργία τείνει δυστυχώς να είναι το πρώτο και ευκολότερο θύμα», δήλωσε ο ίδιος, επισημαίνοντας πολλές χώρες της ΕΕ που επιθυμούν να ικανοποιήσουν τη βάση των αγροτών ψηφοφόρων, όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Πολωνία και η Ιρλανδία.

Αντίθετα, η πολυεθνική εταιρεία αεροσκαφών Airbus με έδρα την Ολλανδία ήταν μια πιο ενδιαφέρουσα περίπτωση επειδή, «από τη μία πλευρά, η Κίνα χρειάζεται τα Airbus αυτή τη στιγμή, καθώς η [αμερικανική ανταγωνίστρια] Boeing θεωρείται επικίνδυνη», δήλωσε ο Clarke, αναφερόμενος στις ανησυχίες για την ασφάλεια που ταλαιπώρησαν πρόσφατα την εταιρεία.

«Από την άλλη πλευρά, η Κίνα μπορεί να το χρησιμοποιήσει αυτό ως ευκαιρία για να επιταχύνει τη δική της εγχώρια βιομηχανία επιβατικών αερογραμμών» και την κατασκευαστική της ικανότητα, εάν αποκλείσει την Airbus από την αγορά για κάποιο χρονικό διάστημα, είπε.

Σε κάθε περίπτωση, πρόσθεσε ο Clarke, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και της Κίνας θα πρέπει να γίνουν «πολύ διακριτικά και θα πρέπει να είναι εύκολο να αρνηθείς», καθώς η ΕΕ επιμένει ότι η διαδικασία της βασίζεται σε στοιχεία και δεν επηρεάζεται από πολιτικές σκοπιμότητες.

Η ΕΕ θα είχε «σημαντικά περιθώρια ελιγμών», είπε. «Όπως το βλέπω, οποιαδήποτε διαπραγμάτευση θα ήταν πιο λογικό να διεξαχθεί μετά την απόφαση για τους προσωρινούς δασμούς, ώστε να μεγιστοποιηθεί η επιρροή».

Προοπτικές διαπραγμάτευσης

Ο Niclas Poitiers, ειδικός σε θέματα εμπορίου στο think tank Bruegel για την πολιτική της ΕΕ, συμφώνησε ότι δεν ήταν «τρομερά απροσδόκητο» για την Κίνα να αυξήσει τις απειλές για αντίποινα λίγο πριν από την ανακοίνωση της ΕΕ για τους προσωρινούς δασμούς.

«Το προτιμώμενο αποτέλεσμα από ευρωπαϊκής πλευράς είναι το Πεκίνο να συνεργαστεί με την Ευρώπη, προσπαθώντας να βρει έναν τρόπο να αντιμετωπίσει αυτό το θέμα των επιδοτήσεων με συνεργατικό τρόπο», δήλωσε.

Εκφράζοντας μια διαφορετική προσδοκία από τους άλλους δύο αναλυτές, ωστόσο, ο Poitiers πρόσθεσε το εξής: «Δεν νομίζω ότι αυτό είναι πιθανό».

Σημείωσε μάλιστα ότι το ζήτημα θα περιπλεκόταν περαιτέρω επειδή πολλές από τις εν λόγω επιδοτήσεις δεν αντιπροσωπεύουν παραδοσιακές επιχορηγήσεις που χορηγούνται από την κεντρική κινεζική κυβέρνηση, αλλά αφορούν μάλλον την προνομιακή πρόσβαση σε δάνεια από κρατικές ή κρατικά ελεγχόμενες τράπεζες, καθώς και την πρόσβαση σε φθηνή γη ή σε ορισμένες δημόσιες προμήθειες.

Έτσι, ενώ η προσέγγιση της ΕΕ «θα εξακολουθούσε να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στους κανόνες του ΠΟΕ […] μπορεί να υπάρχουν κάποιες νέες αιτιολογήσεις εδώ που θα μπορούσαν να έχουν νομικό ενδιαφέρον» (…) «και μπορεί να μην ξέρουμε αν καταλήγουν να είναι 100% συμβατές με τον ΠΟΕ ή όχι», δήλωσε ο Poitiers από το Bruegel.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αύξησε πρόσφατα τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από 25% σε 100%, γεγονός που σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ. Ο Poitiers είπε ότι η ΕΕ θα πρέπει να στοχεύσει να διευκρινίσει ρητά ότι τα κίνητρά της είναι πολύ διαφορετικά από τις ΗΠΑ και να παρουσιάσει ισχυρά στοιχεία για να το υποστηρίξει αυτό.

Τελικά, ωστόσο, ο Kleimann σημείωσε ότι η προοπτική των διαπραγματεύσεων εξαρτάται από το επίπεδο των επιβαλλόμενων δασμών, καθώς «τα περιθώρια κέρδους για τις κινεζικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη είναι τόσο υψηλά που οι παραγωγοί θα μπορούσαν εύκολα να απορροφήσουν έναν αντισταθμιστικό δασμό 10% ή ακόμη και 20%».

«Το βασικό ερώτημα είναι αν ο προσωρινός δασμολογικός συντελεστής θα θέσει αρκετά ισχυρά κίνητρα για την Κίνα ώστε να λάβει έστω και κάποια μέτρα», δήλωσε.

Πηγή: euractiv.gr

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ