Επιταχύνεται η έναρξη της ναυπηγήσεως της τρίτης ελληνικής φρεγάτας με την επωνυμία «ΦΟΡΜΙΩΝ», και πέμπτης συνολικώς από την έναρξη του προγράμματος ναυπηγήσεως των φρεγατών FDI, σύμφωνα με πληροφορίες από γαλλικής πλευράς, καθώς όλο το πρόγραμμα υλοποιείται σε μικρότερους χρόνους των συμβατικών προβλεπομένων, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα αυτό να μετακυλήσει και στις επόμενες μονάδες του όλου προγράμματος.
Η προαναφερθείσα επιτάχυνση του χρόνου κοπής του πρώτου ελάσματος της νέας φρεγάτας, ενέργεια που ως γνωστόν θεωρείται πρακτικώς, τυπικώς και συμβατικώς ως η έναρξη της ναυπηγήσεως κάθε νέου σκάφους, προσδιορίζεται συμφώνως με τις γαλλικές πηγές τα μέσα ή τα τέλη Ιουλίου 2023 (όπως πρώτος έγραψε ο συνάδελφος Γιώργος Σιδέρης στο “Hellas Journal”), δηλαδή λίγες μόλις ημέρες μετά τις ελληνικές εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023.
Ημερομηνία πάντως κατά την οποία θα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες διαδικασίες για την επιλογή από τον πρωθυπουργό της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης και θα έχει ορκιστεί η νέα κυβέρνηση της χώρας για να μπορούν να ληφθούν αποφάσεις.
Αυτό που λέμε δεν λέγεται τυχαίως, καθώς στο Παρίσι (και στο Λοριάν, θα προσθέταμε εμείς) εκτιμώνται τα εξής:
Πρώτο, ότι κυβέρνηση της Ελλάδος και μάλιστα με αυτοδυναμία, θα είναι η νέα υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές.
Δεύτερο, ότι εξ αιτίας του προηγούμενου γεγονότος δεν πρόκειται να υπάρξουν επιπλέον καθυστερήσεις για μείζονα εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού, που αφορούν και ενδιαφέρουν άμεσα τους Γάλλους.
Τρίτο, ότι το ζήτημα της αποφάσεως για την ενεργοποίηση του «δικαιώματος προαιρέσεως» (option) για την παραγγελία και της τέταρτης φρεγάτας FDI-HN, κλάσεως «Κίμων», στους Γάλλους, μολονότι τυπικώς λήγει ο χρόνος απαντήσεως στο τέλος Ιουνίου 2023, δηλαδή μόλις 5 μέρες μετά τις εκλογές, εντούτοις έχει διαμηνυθεί «αρμοδίως» ότι η γαλλική πλευρά θα αναμείνει και μετά από τη χρονολογία αυτή την (θετική όπως ελπίζει) απάντηση της νέας ελληνικής κυβερνήσεως, αρκεί βεβαίως αυτή να γίνει εντός «ευλόγου χρόνου». Πόσος θα είναι αυτός ο «εύλογος χρόνος» ουδείς γνωρίζει, καθώς δεν έχει ανακοινωθεί τίποτε απολύτως δημοσίως και επισήμως από τη γαλλική πλευρά για προφανείς λόγους.
Τέταρτο, ότι μετά το θέμα της ενεργοποιήσεως της option για την τέταρτη FDI-HN, υπάρχει και το άλλο μείζον πρόγραμμα της ναυπηγήσεως των 3(+1) κορβετών, όπου η γαλλική κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών, η Naval Group, είναι η μία εκ των δύο τελικών υποψηφιοτήτων με την κορβέτα “Gowind”(η άλλη είναι η ιταλική Fincantieri με την “Doha” για ναυπήγησή τους την πρώτη στην Ιταλία και τις υπόλοιπες στα Ναυπηγεία Ελευσίνος). Αντίστοιχα, για το πρόγραμμα αυτό η γαλλική πλευρά συνεργάζεται με τα «Ελληνικά Ναυπηγεία» του Σκαραμαγκά.
Έχοντας λοιπόν όλα τα προαναφερθέντα κατά νου, οι Γάλλοι της Naval Group, υποστηρίζουν (και βασίμως) ότι η κατασκευή της τρίτης ελληνικής φρεγάτας θα ξεκινήσει νωρίτερα του προβλεπόμενου, καθώς πιστεύεται ότι μία τέτοια κίνηση μπορεί να έχει θετικές εξελίξεις για κάποιο εκ των δύο προγραμμάτων που είναι σε άμεση εκκρεμότητα ή ΚΑΙ για τα δύο.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όπως προβλέπεται από τη σύμβαση ναυπηγήσεως των τριών φρεγατών κλάσεως «Κίμων», που υπογράφτηκε τον Οκτώβριο του 2022, αυτή η τρίτη φρεγάτα και πέμπτη συνολικώς του όλου προγράμματος, θα είναι και η πρώτη που θα παραδοθεί ΠΛΗΡΗΣ και όπως ΑΚΡΙΒΩΣ έχει ζητηθεί από την ελληνική πλευράς (με 32 «κελιά» εκτοξεύσεως των κάθετα εκτοξευόμενων κατευθυνομένων βλημάτων, πλήρες πακέτο ηλεκτρονικών κλπ), καθώς – ως γνωστόν – τις δύο πρώτες («ΚΙΜΩΝ», «ΝΕΑΡΧΟΣ») θα τις παραλάβουμε συμφώνως με την γαλλική έκδοση, αφού – επίσης ως γνωστόν – η δεύτερη στη σειρά ελληνική («ΝΕΑΡΧΟΣ»), θα ήταν η δεύτερη στη σειρά γαλλική και οι Γάλλοι μας παραχώρησαν τη θέση τους για να τις πάρουμε νωρίτερα και να εκπαιδεύονται και τα πληρώματά τους.
Πάντα όπως προβλέπεται από τη σύμβαση, ΜΕΤΑ την παραλαβή της τρίτης φρεγάτας «ΦΟΡΜΙΩΝ» και πρώτης ακριβώς όπως την θέλει το Π.Ν., θα αρχίσει η σταδιακή και εκ περιτροπής αναβάθμιση των δύο πρώτων φρεγατών, ώστε να γίνουν ΟΛΕΣ – και οι τρεις – πλέον της καθαρώς ελληνικής εκδόσεως της φρεγάτας. Όλες αυτές οι εργασίες προβλέπεται να γίνουν στις επισκευαστικές εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου Σαλαμίνος, από προσωπικό του Π.Ν. και της κατασκευάστριας εταιρείας, θα έχουν τετράμηνο κύκλο εργασιών για κάθε φρεγάτα και δεν θα έχει πρόσθετο κόστος, καθώς όλα αυτά έχουν ήδη υπολογιστεί στο κόστος του αρχικού συμβολαίου.
Αυτά και ως μία μικρή «απάντηση» προς όσους υποστήριζαν (και εξακολουθούν να υποστηρίζουν) ότι οι ελληνικές φρεγάτες «είναι άοπλες», «υστερούν σε οπλισμό» κλπ. Απλώς οι δύο πρώτες είναι της γαλλικής εκδόσεως και αυτό έγινε για να τις πάρουμε το δυνατόν γρηγορότερα.
Η πρώτη φρεγάτα «ΚΙΜΩΝ» αναμένεται να καθελκυστεί τον Οκτώβριο του 2023, και να παραληφθεί από το Π.Ν. στις αρχές του 2025, η δεύτερη «ΝΕΑΡΧΟΣ» αναμένεται να παραληφθεί στο δεύτερο ήμισυ του 2025, ενώ η τρίτη «ΦΟΡΜΙΩΝ» στις αρχές του 2026, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει και η «αναβάθμιση» της πρώτης από τις δύο προηγούμενες φρεγάτες στην έκδοση FDI-HN (=Hellenic Navy).