του Λεωνίδα Σ. Μπλαβέρη
Δοκιμαστικές πτήσεις αεροπυροσβέσεως από ένα μεταφορικό ελικόπτερο CH-47D του 4ου Τάγματος Ελικοπτέρων Αεροπορίας Στρατού (4ο ΤΕΑΣ) του 2ου Συγκροτήματος Αεροπορίας Στρατού (2ο ΣΥΑΣ) πραγματοποιήθηκαν στη λίμνη Υλίκη , στο πλαίσιο της προετοιμασίας του Γενικού Επιτελείου Στρατού ενόψει της νέας αντιπυρικής περιόδου, η οποία – ως γνωστόν, ξεκινά επισήμως την 1η Μαΐου.
«Σκοπός της δράσης, ήταν η προετοιμασία των πληρωμάτων και η
επικαιροποίηση των διαδικασιών, αναφορικά με την εκτέλεση αποστολών
αεροπυρόσβεσης», σημειώνεται από το ΓΕΣ, το οποίο έδωσε στη δημοσιότητα και ένα εντυπωσιακό βίντεο από την εκπαίδευση αυτή.
Φέτος, ο αριθμός των διατιθέμενων εναέριων μέσων για την αεροπυρόσβεση, τόσο ο εθνικός στόλος, όσο και τα μισθωμένα πτητικά μέσα, θα φτάσει συνολικώς τα 86 εναέρια μέσα, όλων των τύπων, τα πρώτα από τα οποία θα είναι στη διάθεση της Ελλάδος, σχεδόν έναν μήνα νωρίτερα από πέρυσι, καθώς αναμένεται να διατεθούν στις αρχές Μαΐου, με την έναρξη δηλαδή της αντιπυρικής περιόδου. Αυτό γιατί ο σχετικός διεθνής ανοιχτός διαγωνισμός, μέσω της υπηρεσίας NSPA (NATO Support and Procurement Agency) για τη μίσθωση επιπλέον μέσων βρίσκεται στο στάδιο της ολοκληρώσεως, καθώς επιλύθηκε το ζήτημα οφειλής της Ελλάδος προς την Υπηρεσία, συνολικού ύψους 8.457.481,64 ευρώ, γεγονός που επιτρέπει την απρόσκοπτη συνέχιση της διαδικασίας μισθώσεως αεροσκαφών για τη φετινή αεροπυροσβεστική περίοδο.
Αναφορικώς με την Αεροπορία Στρατού έχει την υποχρέωση της σε καθημερινή βάση «διάθεση» τριών ελικοπτέρων Chinook για αποστολές αεροπυροσβέσεως, αλλά ο αριθμός αυτός μπορεί να αυξηθεί αναλόγως των επιχειρησιακών αναγκών της κάθε μέρας, όπως αυτές ορίζονται από το Πυροσβεστικό Σώμα, που έχει και τον πλήρη επιχειρησιακό έλεγχο, όλων των επίγειων και εναέριων μέσων, για τις πυροσβέσεις. Για παράδειγμα πέρσι, ο μέγιστος αριθμός διατιθέμενων Chinook ήταν έξι ελικόπτερα σε μία μέρα στην τεράστια δασική πυρκαγιά στη Δαδιά.
Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι φέτος υπάρχουν διατιθέμενοι 16 κάδοι μεταφοράς νερού από τα ελικόπτερα Chinook, το καθένα από τα οποία όταν πετά φέρει μαζί του δύο κάδους. Ένα που χρησιμοποιείται και το δεύτερο στο εσωτερικό της ατράκτου του ως αναπληρωματικό, σε περίπτωση που προκύψει κάποια βλάβη ή απώλεια του αρχικού κάδου, τότε το ελικόπτερο προσγειώνεται σε παρακείμενο κατάλληλο χώρο και προσαρτάται από το πλήρωμά του ο αναπληρωματικός κάδος, χωρίς να υπάρχει περαιτέρω καθυστέρηση με πτήση του ελικοπτέρου στη βάση για να γίνει αυτή η δουλειά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το κέρδος πολύτιμου – επιχειρησιακά – χρόνου, προς όφελος της διαθέσεως του πτητικού μέσου για αποστολές αεροπυροσβέσεως.
Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί ότι φέτος χρησιμοποιούνται μαζικά οι νέοι σύγχρονοι κάδοι χωρητικότητος των (περίπου) 7 τόνων νερού έκαστος και με δυνατότητα σταδιακής αφέσεως αυτού. Οι παλαιοί κάδοι ήταν χωρητικότητος περίπου 5 τόνων νερού και μιας και μοναδικής «βολής» αυτής της ποσότητος πάνω από την εστία της πυρκαγιάς και ακολούθως το ελικόπτερο θα έπρεπε να φύγει και να πάει στη θάλασσα ή στη λίμνη για να τον ξαναγεμίσει. Τώρα, με τους νέους κάδους η μεγαλύτερη ποσότητα νερού μπορεί να ριχθεί στον στόχο με 2 ή 3 βολές, πολλαπλασιάζοντας έτσι κατακόρυφα τις επιχειρησιακές δυνατότητες τόσο του πτητικού μέσου, όσο και του Πυροσβεστικού Σώματος στην κατάσβεση των δασικών πυρκαγιών.