Λιμενική…Ακτοφυλακή «ανοικτής θαλάσσης»

 
limeniko

Ενημερώθηκε: 28/11/22 - 09:20

Το λογοπαίγνιο του τίτλου με την ονομασία του Λιμενικού Σώματος – Ελληνική Ακτοφυλακή (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) έχει τη σημασία του μετά τις προ ημερών εξελίξεις της 25ης Νοεμβρίου 2022, καθώς τη μέρα αυτή ανακοινώθηκε από ΛΣ-ΕΛΑΚΤ η εκδήλωση ενδιαφέροντος για δύο Περιπολικά Ανοικτής Θάλασσας (ΠΑΘ), μεγαλύτερα των 80 μέτρων μήκους, εξοπλισμένα, και με ελικοδρόμιο, γεγονός που από μόνο του αλλάζει επίπεδο για το ιστορικό Σώμα, που δημιουργήθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό το 1919!

Ας δούμε λοιπόν εν συντομία τι αναφέρεται στην επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της 25 Νοεμβρίου για να έχουμε μία εικόνα του για τι μιλάμε.

Σε αυτήν το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ «…ανακοινώνει τη διενέργεια ανοικτών και δημόσιων ενημερωτικών συναντήσεων, μη δεσμευτικής συμμετοχής οικονομικών φορέων, με σκοπό την ενημέρωση της Υπηρεσίας για νέες τεχνολογικές εξελίξεις και τη συλλογή πληροφοριών που κρίνονται ουσιώδεις στο πλαίσιο κατάρτισης τεχνικών απαιτήσεων / προδιαγραφών για την “Προμήθεια δυο (02) πλοίων ανοικτής θαλάσσης άνω των 80 μ.” συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 160 εκατ. €…»

Προστίθεται δε – και αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον – ότι «…Στην ανωτέρω διαδικασία δύναται να συμμετάσχουν πέραν των ναυπηγείων και οι κατασκευαστές των εξής βασικών συστημάτων: Μη επανδρωμένα ελικόπτερα, οπλικά συστήματα, ηλεκτρο-οπτικά συστήματα και ραντάρ επιτήρησης όπως αυτά περιγράφονται στο συνημμένο τεύχος τεχνικών απαιτήσεων». Σημειώνεται ότι το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ διαθέτει ΗΔΗ ελικόπτερα Aegean Dophin, είναι της κατηγορίας κάτω των 11 τόνων, που μπορούν να επιχειρούν από ένα τέτοιο σκάφος. Αρκεί βεβαίως να διαθέτουν κατάστρωμα από-προσνηώσεως, που τα υπό αναζήτηση νέα σκάφη του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ – για πρώτη φορά – θα διαθέτουν! 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Πολεμικό Ναυτικό παρέλαβε πρόσφατα πέντε Μη Επανδρωμένα Ελικόπτερα, τύπου Α900, μέγιστου βάρους 14 κιλών έκαστο και εμβέλειας 25 km, ενώ το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ ζητά, όπως φαίνεται, Mη Eπανδρωμένα Eλικόπτερα βάρους 200 κιλών, εμβέλειας 120+km, με ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης και θερμική, σύστημα anti-jamming και anti-spoofing. Αυτό τελείως ενδεικτικά.

Δηλαδή στην πραγματικότητα το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ αυτή τη στιγμή ψάχνει για δύο ΠΑΘ, τα οποία στην πραγματικότητα με τον εξοπλισμό που ζητά και το εκτόπισμά του, ουσιαστικά θα ζητά δύο «μίνι-κορβέτες»!

Και αυτό ας το κρατήσουμε για τη συνέχεια.

Ως γνωστό, με βάση την ισχύουσα νομοθεσία το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ είναι υπεύθυνο για την προστασία των θαλάσσιων εκτάσεων εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, για αποστολές έρευνας και διάσωσης σε αυτές και σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία για αντίστοιχες αποστολές εντός των ορίων του FIR Αθηνών κλπ.

Για την αποστολή αυτή το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ την τελευταία δεκαετία είχε αναβαθμίσει κατακόρυφα τον Στόλο του και τα μέσα του γενικότερα, σε μεγάλο μέρος και με τη βοήθεια και κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την αντιμετώπιση της σύγχρονης μάστιγας της εποχής μας που ακούει στη λέξη «μεταναστευτικό» και τα συνακόλουθα αυτού.

Αλλά…. Γιατί πάντα υπάρχει ένα «αλλά»!

Οι νέες επιχειρησιακές εξελίξεις ΑΠΑΙΤΟΥΝ και την προσαρμογή του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ σε αυτές και μάλιστα ταχύτατα. Νομίζουμε ότι υπάρχει μία λογική πολιτικο-διπλωματική αλληλουχία την οποία το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ φαίνεται ότι ακολουθεί – και σωστά – κατά πόδας.

Πρώτα έρχεται ο ορισμός, η «επίτευξη διπλωματικών συμφωνιών» για την ακρίβεια, από το Υπουργείο Εξωτερικών με γειτονικές χώρες για τον καθορισμό των επισήμων Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών (ΑΟΖ). Έγινε με την Ιταλία, έγινε με την Αίγυπτο (έστω και με μία μικρή εκκρεμότητα ακόμα), και αναμένεται να γίνει, σύμφωνα και με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες, σε λίγες μέρες και με την Αλβανία.

Δεύτερο, πραγματοποιήθηκε επέκταση των Ελληνικών Χωρικών Υδάτων σε όλο το Ιόνιο και μέχρι τα δυτικά της Κρήτης, με τα οποία επεκτάθηκαν σημαντικά οι εθνικές θαλάσσιες εκτάσεις.

Τρίτο, η Ελλάδα καλύπτει επιχειρησιακά ΚΑΙ την έρευνα και διάσωση για τη Μάλτα στα ακρότατα όρια του χώρου ευθύνης της και εκεί που αυτό ενώνεται με το αντίστοιχο ελληνικό του FIR Αθηνών. Πρόσφατα γεγονότα τέτοιων αποστολών διάσωσης λαθρομεταναστών, σε αυτές ακριβώς τις περιοχές, κατέδειξαν την επείγουσα επιχειρησιακή ανάγκη να διαθέτει σκάφη ικανά για τέτοιες αποστολές.

Τέταρτο, η προ ημερών υπογραφή της συμφωνίας συνεργασίας σε αποστολές έρευνας και διάσωσης (SAR) στις περιοχές των FIR Αθηνών και Καΐρου, όπου ρητώς αναφέρεται ότι οι δύο αυτές περιοχές (SAR και FIR) ταυτίζονται.

Πέμπτο, η σημερινή έναρξη ερευνών στις προαναφερθείσες περιοχές για την ανεύρεση – σε πρώτη φάση – και εξόρυξη σε δεύτερη, υδρογονανθράκων με την κατασκευή και εγκατάσταση πλατφορμών αντλήσεως αυτών, ΑΠΑΙΤΕΙ την ύπαρξη των κατάλληλων σκαφών, των ΠΑΘ της κατηγορίας αυτής που ενδιαφέρει το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Η προστασία των ερευνητικών σκαφών και των πλατφορμών αντλήσεως υδρογονανθράκων είναι αποστολή του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ και όχι του Πολεμικού Ναυτικού, που την κάνει αναγκαστικά τώρα λόγω ελλείψεως των κατάλληλων μέσων από πλευράς του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ.

Συμπερασματικά, το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ με προσεκτικά βήματα προετοιμάζει από σήμερα την επιχειρησιακή κατάσταση που αναμένεται να αντιμετωπίσει στο εγγύς μέλλον, και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό, κάτι για το οποίο αξίζουν τα συγχαρητήρια η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας (Γιάννης Πλακιωτάκης) και η στρατιωτική του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ (Αντιναύαρχος ΛΣ Αλεξανδράκης).

«Ιχνηλάτης»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΚΛΙΚ ΕΔΩ