Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έφερε αντιμέτωπους και τους μητροπολίτες Κιέβου Επιφάνιο της κανονικής Εκκλησίας της Ουκρανίας την οποία αναγνώρισε το Φανάρι και Ονούφριο της φιλορωσικής Εκκλησίας.
Και οι δύο Εκκλησιαστικοί ηγέτες όλο αυτό το διάστημα είχαν διακόψει κάθε επικοινωνία και είχαν συγκρουστεί πολλές φορές για τον έλεγχο μοναστηριών και ναών. Ο Ονούφριος πολλές φορές είχε καταγγείλει τον Επιφάνιο και τους οπαδούς του για διώξεις σε βάρος των Ρωσόφιλων γεγονός που επικαλέστηκε και ο Πρόεδρος της Ρωσίας κ. Βλαδίμηρος Πούτιν.Μάλιστα το τελευταίο του διάγγελμα τόνισε πως «Το Κίεβο συνεχίζει να προετοιμάζει την καταστροφή της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου Μόσχας».
Κατηγόρησε δε τις ουκρανικές αρχές έχουν κυνικά μετατρέψει την τραγωδία του σχίσματος σε όργανο κρατικής πολιτικής:«οι σημερινές αρχές δεν αντιδρούν στις εκκλήσεις του ουκρανικού λαού για κατάργηση των νόμων που παραβιάζουν τα δικαιώματα των πιστών.Επιπλέον, νέα νομοσχέδια που στρέφονται κατά του κλήρου και εκατομμυρίων πιστών της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας του Πατριαρχείου της Μόσχας».
Αίσθηση έχει προκαλέσει η θέση που διατύπωσε ο μητροπολίτης Ονούφριος ο οποίος, απηύθυνε έκκληση στους πιστούς της Ουκρανίας να εντείνουν τις προσευχές ώστε να επικρατήσει η ειρήνη.
“Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας υποστήριζε και υποστηρίζει σταθερά την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας και καλεί τους πιστούς της να προσευχηθούν για ειρήνη στο ουκρανικό κράτος και σε όλο τον κόσμο” - τόνισε ο κ. Ονούφριος.
Επίσης, πρόσθεσε λέγοντας: “Καλώ τους ηγέτες των κρατών και όλους εκείνους από τους οποίους εξαρτάται να αποτρέψουν έναν νέο πόλεμο. Ο πόλεμoς είναι μεγάλη αμαρτία
Από την πλευρά του ο κανονικός μητροπολίτης Κιέβου Επιφάνιος σε μήνυμά του προς τον ουκρανικό λαό αναφέρει:
Καταρχήν, πρέπει να τονιστεί ότι η εισβολή της Ρωσικής Ομοσπονδίας στην Ουκρανία έχει ήδη γίνει, ξεκίνησε τον χειμώνα του 2014 με επίθεση από τα ‘πράσινα ανθρωπάκια’ (σ.σ. έτσι αποκαλούσαν τους Ρώσους στρατιωτικούς χωρίς διακριτικά) στην Κριμαία. Αν και δεν κηρύχθηκε επίσημα από το Κρεμλίνο, ο πραγματικός πόλεμος της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας συνεχίζεται εδώ και οκτώ χρόνια. Οι συνέπειες αυτού του πολέμου είναι η κατάληψη της Κριμαίας και τμημάτων του Ντονμπάς, ο καθημερινός βομβαρδισμός του ουκρανικού εδάφους από τα ρωσικά στρατεύματα, οι συνεχείς υβριδικές επιθέσεις από τη Ρωσία σε οικονομικό, διπλωματικό, πληροφοριακό, θρησκευτικό και άλλους τομείς».
Για τον ουκρανικό λαό, τα λόγια του εθνικού ύμνου ‘Θα καταθέσουμε τις ψυχές και τα σώματά μας για την ελευθερία μας’ δεν είναι κενά λόγια, αλλά μια βαθιά πεποίθηση που επιβεβαιώνεται από αιώνες αγώνα για το δικό του ανεξάρτητο ενωμένο κράτος. Για περισσότερα από τριακόσια πενήντα χρόνια υπό την κυριαρχία της Μόσχας, έχουμε υποφέρει πολύ από την αυτοκρατορική και τη σοβιετική σκλαβιά. Η υποδούλωση των Ουκρανών και η καταστροφή των Κοζάκων, η εξάλειψη της εθνικής συνείδησης, το κύμα καταστολής και πείνας, συμπεριλαμβανομένου του φρικτού εγκλήματος της γενοκτονίας του 1932-1933, η πνευματική κατοχή λόγω της προσάρτησης της Ουκρανικής Εκκλησίας – το θυμόμαστε καλά και δεν θα επιτρέψουμε να επαναληφθεί το παρελθόν».
Η κόντρα μεταξύ των ορθοδόξων Εκκλησιών δεν είναι καινούργια.Στην ουσία έχει ξεκινήσει 1991 και εντάθηκε με την προσάρτηση της Κριμαίας από τους Ρώσους. Σήμερα πολλοί ορθόδοξοι χριστιανοί ανήκουν στην «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας» (OKU), την οποία ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, προκαθήμενος των Ορθοδόξων ανά τον κόσμο, έχει αναγνωρίσει από το 2018. Η πρωτοβουλία του αυτή προκάλεσε όμως την έντονη αντίδραση του Ρωσικού Πατριαρχείου στη Μόσχα, στο οποίο ανήκει η αισθητά μικρότερη «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία» (UOK).
Σύμφωνα με καθηγητές του «Κέντρου Ανατολικών και Διεθνών Σπουδών» ότι από το 2014 μέχρι σήμερα γίνεται όλο και πιο ορατή η αυξανόμενη επιρροή της θρησκείας, καθώς το Ρωσικό Πατριαρχείο επιδεικνύει μία αντίληψη εξίσου ηγεμονική με το ρωσικό κράτος.