Μήνας εξελίξεων για το πρόγραμμα απόκτησης των 4 νέων φρεγατών για το Πολεμικό Ναυτικό αναμένεται να είναι ο Σεπτέμβριος.
Όταν τον περασμένο Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός ανακοίνωνε στην ΔΕΘ ότι η χώρα μας θα προχωρήσει στην απόκτηση 4 νέων φρεγατών καθώς και στον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, το χρονοδιάγραμμα που, ανεπίσημα, υπήρχε ήταν ότι το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο θα έπρεπε το ΠΝ να έχει παραδώσει στην Μέγαρο Μαξίμου, που θα έχει και τον τελικό λόγο, μία λίστα με τα πλοία που καλύπτουν τις ανάγκες του.
Ο χρόνος εξ΄αρχής δεν ήταν στο πλευρό του ΠΝ καθώς, όπως έχει παραδεχθεί και δημόσια ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, υπάρχει άμεση ανάγκη ανανέωσης του γηρασμένου στόλου του ΠΝ προκειμένου να συνεχίσει να υπερασπίζεται με επιτυχία τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας.
Η ήδη δύσκολη διαδικασία επιλογής όμως του νέου πλοίου σε συνδυασμό με την απόφαση της πολιτικής ηγεσίας να «πάει» πακέτο με τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ καθώς και την παραχώρηση πλοίων ενδιάμεσης λύσης, αλλά και τον όρο για εμπλοκή των ελληνικών ναυπηγείων στην ναυπήγηση των φρεγατών περιέπλεξαν πολύ τα πράγματα.
Αποτέλεσμα των παραπάνω ήταν η ανάληψη της απόφασης να πάει από Μάρτιο σε Μάιο, ακολούθως αναβλήθηκε για τέλη Ιουνίου και μέχρι στιγμής, που έχουμε αρχές Σεπτεμβρίου, δεν έχει «βγει λευκός καπνός».
Στο σημείο αυτό, βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι έχει γίνει ένας τεράστιος αγώνας από τα στελέχη του ΠΝ, που έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο αξιολόγησης των προτάσεων που κατατέθηκαν και τις επαφές με τις υποψήφιες εταιρείες, ενώ ο έντονος ανταγωνισμών των «μνηστήρων» για το πρόγραμμα μαμούθ των περίπου 5 δις, έφερε και σημαντικά οφέλη όπως την σημαντική μείωση της τιμής των πλοίων καθώς και καλύτερο εξοπλισμό.
Μετά από όλη αυτή την διαδικασία πλέον έχουν απομένει 4 υποψήφιοι για το πρόγραμμα. Συγκεκριμένα οι Γάλλοι με τις belharra, οι Ολλανδοί με τις Sigma, οι Ιταλοί με τις Fremm και οι Αμερικανοί με τις MMSC/H2F.
Εν αναμονή των νέων προτάσεων
Στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στο ΓΕΝ κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα» καθώς περιμένουν μέσα στο επόμενο διάστημα δυο βελτιωμένες προτάσεις. Ιδιαίτερα σύμφωνα με πληροφορίες μετά από ένα νέο γύρο επαφών που έγινε κατά την διάρκεια του καλοκαιριού με την γαλλική πλευρά, το Παρίσι αναμένεται να καταθέσει σύντομα νέα σημαντικά βελτιωμένη οικονομικά πρόταση, προκειμένου να κερδίσει το συμβόλαιο με το ΠΝ.
Παράλληλα, η Γαλλία μετά την αποτυχία της να προσφέρει αξιόλογα πλοία ενδιάμεσης λύσης ποντάρει στην γρήγορη παράδοση των Belharra. Ειδικότερα το Παρίσι θα εγγυηθεί την παράδοση 2 Belharra μέσα στο 2025. Τα άλλα δύο πλοία αναμένεται να ναυπηγηθούν στην Ελλάδα με μεγάλη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, που θα αποφέρει μεγάλα οικονομικά και τεχνολογικά οφέλη.
Έρχεται η απάντηση των Αμερικανών
Η άλλη σημαντική εξέλιξη που αναμένουν στο ελληνικό «πεντάγωνο» είναι η επίσημη απάντηση των ΗΠΑ στην LoR (Letter Of Request) που έχει στείλει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για τις MMSC/HF2 εδώ και μήνες.
Η απάντηση των αμερικανών αναμένεται μέσα στο επόμενο διάστημα και μέσω αυτής θα ξεκαθαριστεί με σαφήνεια το δύσκολο ζήτημα των πλοίων ενδιάμεσης λύσης που προτίθενται να μας παραχωρήσουν οι ΗΠΑ. Επίσης θα περιέχεται και πλήρης ανάλυση των τεχνικών χαρακτηριστικών και του οπλισμού που θα φέρουν οι MMSC/HF2, καθώς και το κόστος τους.
Πάντως στην Αθήνα μετά και την επίσκεψη του γερουσιαστή Μπομπ Μενέντεζ, που προωθεί με ζήλο την ελληνοαμερικανική συνεργασία, υπάρχει η αισιοδοξία πως οι ΗΠΑ, ενόψει και της υπογραφής της αναθεωρημένης
Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας, θα καταθέσει μια άκρως δελεαστική πρόταση.
Πάντα στο παιχνίδι οι Ολλανδοί
Όπως γράψαμε και παραπάνω στην «ναυμαχία» για τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού παραμένουν εκτός των Γάλλων και των Αμερικανών και οι Ολλανδοί με τους Ιταλούς.
Η Ολλανδία έχει μια πολύ αξιόλογη πρόταση καθώς η φρεγάτα sigma 11515 της εταιρείας Damen έχει εντυπωσιάσει τους επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού καθώς πληρεί πολλά από τα κριτήρια που έχουν θέσει.
Παράλληλα η Ολλανδία έχει και την καλύτερη πρόταση αναφορικά με τα πλοία ενδιάμεσης λύσης αφού προσφέρει τις φρεγάτες «Μ», που έχουν αρκετά κοινά στοιχεία με τις 9 φρεγάτες «S», που διαθέτει το ΠΝ, και έτσι θα χρειαστεί ελάχιστος χρόνος για να εκπαιδευτούν τα ελληνικά πληρώματα πάνω στα συστήματα τους και συνεπώς η μετάβαση στα νέα πλοία μπορεί να γίνει άμεσα και ομαλά.
Βέβαια οι Ολλανδοί ξεκαθάρισαν ότι οι φρεγάτες Μ παραχωρούνται άμεσα μόνο αν επιλεγούν από το ΠΝ οι Sigma.
Τέλος, οι Ιταλοί διατηρούν πολύ χαμηλό προφίλ και αν και οι φρεγάτες Fremm που προτείνουν είναι πλοία δοκιμασμένα και πολλές δυνατότητες, παραμένουν το αουτσάιντερ.