Λίγα 24ωρα πριν κλείσει το ελληνικό κοινοβούλιο στην αρμόδια επιτροπής της Βουλής, το υπουργείο Εθνικής ΄Αμυνας εισάγει προς έγκριση έξι προγράμματα, με ορισμένα από αυτά να είναι αλληλένδετα.
Η Τετάρτη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τα 38 F-16 Block 50, είναι η πρώτη ιστορική μέρα, διότι εφόσον δοθεί το πράσινο φως από τη Βουλή, το μέλλον των μαχητικών της 341 & 347 Mοίρας αναβαθμίζεται και ανανεώνεται ο χρόνος της αεροπορικής τους ζωής.
Η Πολεμική Αεροπορία από την πλευρά της εδώ και καιρό έχει δηλώσει ότι μπορεί να βάλει αυτό το μεγάλο στοίχημα, της αναβάθμισης των 38 αεροσκαφών, η οποία σύμφωνα με το σχέδιο του Επιτελείου θα γίνει από τα χέρια των ανθρώπων που υπογράφουν για την ασφάλεια πτήσεων των μαχητικών, δηλαδή των μηχανικών της HAF.
Aπό την άλλη πλευρά, η κατασκευάστρια εταιρεία, Lockheed Martin, δήλωσε ότι θα υποστηρίξει το σχέδιο της Πολεμικής Αεροπορίας και μάλιστα θα αναλάβει την κατασκευή του υπόστεγου που θα φιλοξενήσει την αναβάθμιση των Block 50 στο επίπεδο Advanced.
Η διάρκεια του προγράμματος αυτού όπως έχει υπολογιστεί θα ολοκληρωθεί παράλληλα με αυτό των 84 VIPER, δηλαδή το 2027 – 2028.
Το νέο υπόστεγο που θα φιλοξενήσει την αναβάθμιση στην 111 Πτέρυγα Μάχης, όπως έχει σημειώσει η κατασκευάστρια εταιρεία θα γίνει μέσω του προγράμματος Security of Supply and Information [SSI] και δεν θα επιβαρύνει το κόστος του προγράμματος.
Η αναβάθμιση των 38 αεροσκαφών αναμένεται να φτάσει μέχρι τα 490 εκ. ευρώ, χωρίς μέσα σε αυτό να υπάρχει η πρόσθεση του κόστους για την Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία που εποπτεύει τέτοιου είδους προγράμματα.
Παράλληλα με τα Block 50, η Πολεμική Αεροπορία έχει τοποθετήσει προς συζήτηση στη Βουλή και την προμήθεια των ατρακτιδίων Sniper, ένα πρόγραμμα που φθάνει τα 130 εκ. ευρώ.
Η υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης των 84 F-16 Block 52 & Block 52 M, σηματοδοτεί τη νέα εποχή για την Πολεμική μας Αεροπορία, αφού εξασφαλίζει συνδυαστικά και σε βάθος χρόνου, τόσο την αύξηση της ποιοτικής αναλογίας αεροπορικών δυνάμεων μεταξύ HAF και TuAF, όσο και το μικρότερο λειτουργικό κόστος.
Τα αναβαθμισμένα F -16 σε διαμόρφωση VIPER (σ.σ. με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA, πληθώρα νέων αισθητήρων και τελευταίας τεχνολογίας glass cockpit) θα προσδώσουν στην Πολεμική Αεροπορία νέο τακτικό πλεονέκτημα λόγω των αυξημένων επιχειρησιακών τους χαρακτηριστικών και δυνατοτήτων.
Με την ολοκλήρωση αυτής της αναβάθμισης το 2027, αν όλα πάνε καλά με την ΕΑΒ, η Αεροπορία θα μπει πλέον σε μια νέα εποχή επιχειρήσεων, αλλάζοντας σημαντικά το αποτρεπτικό δόγμα και το επιθετικό πνεύμα που διακατέχει τους Έλληνες ιπταμένους.
Τα “50ντάρια” βρίσκονται αυτή τη στιγμή περίπου στο μισό της αεροπορικής τους ζωής, δηλαδή είναι 23 – 25 ετών στις τάξεις της ΠΑ.
Σε λίγες ώρες στη Βουλή, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας θα εξηγήσει στους βουλευτές της επιτροπής την οικονομική κλίμακα και τα οφέλη που προκύπτουν μέσω αυτής της αναβάθμισης.
Με τα απάρτια που προέρχονται από τα 84 αεροσκάφη που ήδη αναβαθμίζονται σε διαμόρφωση VIPER , εξοικονομούνται πολλά χρήματα από την επαναχρησιμοποίηση τους.
Τα αναβαθμισμένα F-16 Block 50 θα έχουν σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας αλλά και την δυνατότητα μεταφοράς και άφεσης όλων των σύγχρονων «έξυπνων όπλων», ορισμένα από αυτά περνούν την ίδια μέρα από την επιτροπή της Βουλής.
Τα 38 Block 50 μαζί με τις υπόλοιπες 84 «Οχιές» δημιουργούν ένα αποτελεσματικό στόλο για την αντιμετώπιση των αναβαθμισμένων τουρκικών F-16 και πλήρως διαλειτουργικό και έτοιμο να συνεργασθεί με αεροσκάφη 5ης γενιάς F-35 στο μέλλον.
Άνάμεσα στα προγράμματα που φτάνουν στη Βουλή είναι και η προμήθεια νέων όπλων για τα οποία έχουμε γράψει από τον περασμένο χειμώνα. Οπλα από τις Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και το Ισραήλ που θα φέρουν νέα δεδομένα στην επίτευξη αεροπορικής υπεροχής στον ουρανό του Άιγαίου και τη Μεσόγειο.
Τέλος μένει να φανεί τι θα ειπωθεί και για τα μεταγωγικά C-130 διοτι η Διοίκηση της ΕΆΒ έχει δεσμευτεί ν’ απαντήσει του τι πρόκειται να κάνει ώστε να μην χάσει την «αποκλειστικότητα» των μεταγωγικών της Πολεμικής Άεροπορίας…
Πηγή: